• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Det där är inte det lättaste verket att serva. Även om det är betydligt lättare än tex 7T32. Väldigt mycket småhjul och pilligt som fasiken att rikta in tapparna i juvelerna.
Delar går att hitta men är inte lätt. Angående delar är nog det bästa att köpa ett donator verk eller söka på Ebay. Finns lite delar därute oxå hos diverse urmakare. Värsta att hitta är nog fjädrarna till pushers som sitter på verket. Händer rätt ofta att dom rostat av. Och naturligtvis kretskort och spolar. Som tur är dom rätt tåliga. Har inte kretskortet gått sönder p.g.a att det läckt in vatten så funkar det nästan alltid.
Krona kan du t.e.x kolla på jules Borel eller boley.de vilken krona det sitter på din modell. Sen är det bara att leta på Ebay och liknade ställen.

http://cgi.julesborel.com/

Mitt första urverk jag skruvade i var ett quartzverk. Rätt små saker, men inte omöjligt, har bara en lupp 3 1/2 lupp än än så länge, räckte för det iallafall. Dock fungerar inte urverket efter rengörning, måste nog riva igen och rengöra bättre (slipa kanske), nåja jag har köpt ett ersättningsurverk som jag kan byta till om jag inte får igång det.
 
Fixar och trixar ganska lite men det här kände jag att jag vågade mig på. Köpte en Promaster Windsurfing nyligen och den fungerade bra förutom summern som inte lät. Gissade att kontaktfjädern försvunnit vid batteribyte någon gång, och att det skulle räcka att sno en fjäder från ett bandstift och få den att låta igen. Öppnade och blev besviken när jag såg att fjädern satt där. Hann börja föreställa mig byten av piezoelement medelst dyrt elektriskt ledande lim, och fruktlösa försök att hitta en ny modul för rimligt pris på ebay innan jag kom på vad det berodde på. Någon stolle hade slitit bort plastbiten som isolerar piezoelementet från batteriet. Jag tillverkade en ny bit av lite OH-plast och limmade dit den på batterihållaren med lite kontaktlim.
Här när jag gjort ett hål för fjädern och ska måtta ut var jag ska klippa:
_20200502_225421.JPG


Här när den är klar och fastklistrad:
_20200502_225505.JPG


Här är klockan på armen och fullt fungerande:
_20200501_174526.JPG

:)
 
Gjorde hemma service på några urverk för ett par år sedan och förberedde tre parallella urverk genom att skruva isär och rengöra. Av olika anledningar blev det inget mer just då och nu tänkte jag ta tag i dessa igen.
Ett av verken var ett Omega cal 491 som jag med hjälp av bilder vid demontering fått ihop men fastnar när jag ska montera "train wheel bridge", har redan lyckats förstöra 4:e hjulet och escape wheel när jag i frustration försökt tvinga bryggan på plats. Galet små hål de olika hjulen ska in i och tapparna som ska passa är då förstås lika små och sköra. Har främst problem att fixera escape wheel i rätt position då den inte har något direkt stöd, vad är erat tips för att få till monteringen av bryggan eller är det bara att försiktigt testa tills den sitter?
Är det cousinuk som gäller om jag ska köpa nya hjul eller var hittar man de biligast?
 
Gjorde hemma service på några urverk för ett par år sedan och förberedde tre parallella urverk genom att skruva isär och rengöra. Av olika anledningar blev det inget mer just då och nu tänkte jag ta tag i dessa igen.
Ett av verken var ett Omega cal 491 som jag med hjälp av bilder vid demontering fått ihop men fastnar när jag ska montera "train wheel bridge", har redan lyckats förstöra 4:e hjulet och escape wheel när jag i frustration försökt tvinga bryggan på plats. Galet små hål de olika hjulen ska in i och tapparna som ska passa är då förstås lika små och sköra. Har främst problem att fixera escape wheel i rätt position då den inte har något direkt stöd, vad är erat tips för att få till monteringen av bryggan eller är det bara att försiktigt testa tills den sitter?
Är det cousinuk som gäller om jag ska köpa nya hjul eller var hittar man de biligast?
Svårt att hitta delar till Omega överhuvudtaget. Billigt är inte lätt heller.
Det gäller att vara galet försiktig när man sätter dit bryggan. Skruvar dit den lite på lösen. Sen rikta i nåt av hjulen. Kanske går det dra åt lite sen på skruvarna. Sen ett hjul i taget tills alla sitter i sina juveler.
 
Gjorde hemma service på några urverk för ett par år sedan och förberedde tre parallella urverk genom att skruva isär och rengöra. Av olika anledningar blev det inget mer just då och nu tänkte jag ta tag i dessa igen.
Ett av verken var ett Omega cal 491 som jag med hjälp av bilder vid demontering fått ihop men fastnar när jag ska montera "train wheel bridge", har redan lyckats förstöra 4:e hjulet och escape wheel när jag i frustration försökt tvinga bryggan på plats. Galet små hål de olika hjulen ska in i och tapparna som ska passa är då förstås lika små och sköra. Har främst problem att fixera escape wheel i rätt position då den inte har något direkt stöd, vad är erat tips för att få till monteringen av bryggan eller är det bara att försiktigt testa tills den sitter?
Är det cousinuk som gäller om jag ska köpa nya hjul eller var hittar man de biligast?

Lupp eller mikroskop för att verifiera att tapparna är där de skall är inte heller fel. När allt sitter, lägg lite tyngd på bryggan så den inte rör sig och börjar dra åt skruvarna. Kontrollera att löpverket fortsätter går fritt under tiden du drar åt.

Frustation och urmakeri går inte ihop. Vi har nog alla varit där. Bättre att avsluta för dagen och återkomma.

http://www.urdelar.se har räddat mig ett par gånger för att hitta delar som är svåra att få tag i. Men som @rogart-63 skriver, billigt, tyvärr inte.
 
Jag har gett ett FHF3-verk en komplett spabehandling/demontering och som nu går bra när tavlan ligger nedåt.
Men balansen roterar inte bra när den ligger uppåt. Jag har identifierat problemet till balansens motsten eller juvel på bryggan.
Ska fixa bättre bild men den ser skadad ut. (Bild tagen innan tvätt.)
IMG_20200422_215436625.jpg
Om jag kan mäta dimensionen på stenen och beställa ny, behöver jag ett stansställ för att gå vidare? Annars har jag ju ingen aning om vilket djup stenen ska sitta på.
 
Jag har gett ett FHF3-verk en komplett spabehandling/demontering och som nu går bra när tavlan ligger nedåt.
Men balansen roterar inte bra när den ligger uppåt. Jag har identifierat problemet till balansens motsten eller juvel på bryggan.
Ska fixa bättre bild men den ser skadad ut. (Bild tagen innan tvätt.)
IMG_20200422_215436625.jpg
Om jag kan mäta dimensionen på stenen och beställa ny, behöver jag ett stansställ för att gå vidare? Annars har jag ju ingen aning om vilket djup stenen ska sitta på.

Testa att montera isär balans- bryggan. Ser ut som motstens- anordningen är av typen där den är fäst i bryggan med skruvar från "insidan"? I så fall bör du inte behöva ett instrument för att bibehålla korrekt djup då juvelen brukar ligga i linje med infästningen. Någon slags press- verktyg kan ju dock behövas för att få tillbaka juvelen (rakt). Notera även att det krävs ett speciellt stansställ eller ett juvelerings- verktyg för att pressa juveler till ett visst djup. Inte alla stansställ har den möjligheten.

Sen behöver problemet du beskriver inte bero på motstenen heller. Men är den skadad kan det ju vara ett bra ställe att börja på :).
 
Senast ändrad:
Testa att montera isär balans- bryggan. Ser ut som motstens- anordningen är av typen där den är fäst i bryggan med skruvar från "insidan"? I så fall bör du inte behöva ett instrument för att bibehålla korrekt djup då juvelen brukar ligga i linje med bryggan. Någon slags press- verktyg kan ju dock behövas för att få tillbaka juvelen (rakt). Notera även att det krävs ett speciellt stansställ eller ett juvelerings- verktyg för att pressa juveler till ett visst djup. Inte alla stansställ har den möjligheten.

Sen behöver problemet du beskriver inte bero på motstenen heller. Men är den skadad kan det ju vara ett bra ställe att börja på :).
Stämmer bra! Då ska jag ge det ett försök. Får jag fråga vad du tror det kan bero mer på, annat än en skadad balansaxel?
Åh tack för hjälpen!
 
Svårt att hitta delar till Omega överhuvudtaget. Billigt är inte lätt heller.
Det gäller att vara galet försiktig när man sätter dit bryggan. Skruvar dit den lite på lösen. Sen rikta i nåt av hjulen. Kanske går det dra åt lite sen på skruvarna. Sen ett hjul i taget tills alla sitter i sina juveler.

Lupp eller mikroskop för att verifiera att tapparna är där de skall är inte heller fel. När allt sitter, lägg lite tyngd på bryggan så den inte rör sig och börjar dra åt skruvarna. Kontrollera att löpverket fortsätter går fritt under tiden du drar åt.

Frustation och urmakeri går inte ihop. Vi har nog alla varit där. Bättre att avsluta för dagen och återkomma.

http://www.urdelar.se har räddat mig ett par gånger för att hitta delar som är svåra att få tag i. Men som @rogart-63 skriver, billigt, tyvärr inte.

Bra tips, bara att jaga delar och försöka på nytt, såg att det fanns delar på urdelar.se.
Tack för att ni tar er tid.:)
 
Jag har gett ett FHF3-verk en komplett spabehandling/demontering och som nu går bra när tavlan ligger nedåt.
Men balansen roterar inte bra när den ligger uppåt. Jag har identifierat problemet till balansens motsten eller juvel på bryggan.
Ska fixa bättre bild men den ser skadad ut. (Bild tagen innan tvätt.)
IMG_20200422_215436625.jpg
Om jag kan mäta dimensionen på stenen och beställa ny, behöver jag ett stansställ för att gå vidare? Annars har jag ju ingen aning om vilket djup stenen ska sitta på.
Är det motstenen behöver du ingen seitz juvelverktyg utan bara byta motstenen i sin lilla hållare. Är det så så har jag säkert nåt som passar . Tror t.o.m jag har ett FHF 3 verk nånstans.
 
Stämmer bra! Då ska jag ge det ett försök. Får jag fråga vad du tror det kan bero mer på, annat än en skadad balansaxel?
Åh tack för hjälpen!
All delar som har lagringar egentligen. Senast jag hade liknande fenomen berodde det på ett skevt glappande fjäderhus. I den ena positionen tog trumman emot i bryggan.
Montera bort balansen och testa att försiktigt ”smeka” gånghaken åt endera håll. Den skall kännas ”snärtig” när den byter läge. Repetera fler gånger. Känns den bra så borde löpverket vara ok och du kan fokusera på balansanordningen.
 
Senast ändrad:
Hej mekare!jag tänkte kolla om nån möjligen har en flat rund gummipacknig med mått 5×7,5mm och är 1-1,5mm tjock som jag ska ha till min trycktestare som förra ägaren satt en o-ring som packning till evakuerings skruven och som "kalvar" vid åtdragning och börjar läcka vid ca 7 bar:shifty:så jag frågar här om nån har?:)
 
Tänkte passa på att montera ny mainspring när jag ändå håller på, hur hittar man vilken storlek man ska ha och var köper man generic mainspring billigast?

Hittade den här hos Ofrei men hur översätter man dessa värden till de som jag uppfattade som billigare hos Cousinsuk, eller var man nu hittar de mest prisvärda? Ska vara till ett Omega cal 491.

Watch Mainspring, Automatic # WA31
$24.00
MS-WA31
Generic Mainspring to fit Omega.
Dennison Width: 3, Dennison Strength: 11, Length in Inches: 14
Metric Width: 1.2 mm, Metric Strength: 0.1 mm.

Used in Omega 470, 471, 490, 491, 500, 501, 502, 503, 504, 505
Tissot 783, 783/1, 784, 784/1, 785, 785/1, 786, 786/1, 794
 
Senast ändrad:
Trevlig kväll önskas till alla fixare!
IMG_20200505_210225069.jpg


Som ni ser så är balansen ganska oxiderad, skulle en tvätt i bensin med ultraljud vara en lösning? Eller är det bättre att låta den vara?

EDIT: Jag ger mig på den med bikarbonat, det har fungerat tidigare på andra delar.
 
Senast ändrad:
Du kan söka på Omega 491 på cousinsuk . Brukar stå vilken fjäder du ska ha. Hittar du inte så kan jag slå i min bok.
Fanns ingen original utan den var obsolete. Måtten är
1.20 x .10 x 340 x 9.5 Automatic
https://www.cousinsuk.com/category/filter/omega-movement-parts
'
Skulle dock kolla den gamla innan du köper en ny. Omega brukar klara sig bra. Kanske lättare dock med en ny om du inte är haj på att montera fjäder.

Försökte mig på sökfunktionen hos cousinsuk men fick inte ordning på den, stort tack för hjälpen.
Trodde man bytte fjädern vid service men det kanske inte alltid är nödvändigt, om den ser hel ut hur vet man om den är ok eller behöver bytas?
 
Försökte mig på sökfunktionen hos cousinsuk men fick inte ordning på den, stort tack för hjälpen.
Trodde man bytte fjädern vid service men det kanske inte alltid är nödvändigt, om den ser hel ut hur vet man om den är ok eller behöver bytas?

Jag brukar gå efter formen. Är den fortfarande "S"- formad snarare än "kanelbulle"- formad bör den ha spänst kvar.
 
Gamla svarta fjädrar byter jag gärna ut. Men dom nyare som är bra spänst i funkar bra att återanvända. Som alexndr säger så är som S formade så funkar det säkert att bra . Gamla fjädrar är säkert både slitna och s formade.
 
Riktigt så enkelt är det inte om man ska vara riktigt noggrann. Det är viktigt att kolla planheten på fjädern om man vill bibehålla ett fint fjäderhus. Men tycker man enbart att maxamplitud är av intresse så kan man behålla en gammal fjäder om den har "spänst" kvar.
Många väljer att byta ut fjädern vid service då man kan försäkra sig om att det blir bra. Det görs regelbundet på serviceverkstäder. På moderna urverk byter man oftast komplett fjäderhus med fjäder.
Egentligen så tror jag att du, @Manny ska ge dig på ett enklare urverk och låta Omegan vänta något år. Även om du får ihop klockan så kommer inte resultatet att bli bra.
 
Jag brukar gå efter formen. Är den fortfarande "S"- formad snarare än "kanelbulle"- formad bör den ha spänst kvar.

Gamla svarta fjädrar byter jag gärna ut. Men dom nyare som är bra spänst i funkar bra att återanvända. Som alexndr säger så är som S formade så funkar det säkert att bra . Gamla fjädrar är säkert både slitna och s formade.


Riktigt så enkelt är det inte om man ska vara riktigt noggrann. Det är viktigt att kolla planheten på fjädern om man vill bibehålla ett fint fjäderhus. Men tycker man enbart att maxamplitud är av intresse så kan man behålla en gammal fjäder om den har "spänst" kvar.
Många väljer att byta ut fjädern vid service då man kan försäkra sig om att det blir bra. Det görs regelbundet på serviceverkstäder. På moderna urverk byter man oftast komplett fjäderhus med fjäder.
Egentligen så tror jag att du, @Manny ska ge dig på ett enklare urverk och låta Omegan vänta något år. Även om du får ihop klockan så kommer inte resultatet att bli bra.

Många kloka svar och jag kan bara hålla med dig @JohanSA, att det är över min nivå, fick nog lite hybris efter att ha testat mig fram på enklare ur. Tänker att jag gör ett försök att få ihop den och beroende på hur resultatet blir så blir det att lämna in för regelrätt service.
 
Många kloka svar och jag kan bara hålla med dig @JohanSA, att det är över min nivå, fick nog lite hybris efter att ha testat mig fram på enklare ur. Tänker att jag gör ett försök att få ihop den och beroende på hur resultatet blir så blir det att lämna in för regelrätt service.

Om du vill har jag andra urverk, kompletta, som du kan öva på. Skicka pm om du är intresserad.
 
Sitter med följande urverk, har problem och få mer dagskivan helt, känns som det är antingen fjädern, det femtaggiga kugghjulet eller den sista runda grejen med två "tappar" som sticker ut.
Jag vet inte heller om denna runda grej ligger rätt, den går inte och flytta speciellt mycket, men har för mig tapparna satt mer åt vänster ner men vågar inte ta i för mycket då det verkar ta stopp.
Bifogar lite mer bilder hur det ser ut under.
Någon som har tips?
20200509_151838.jpg
 

Bilagor

  • 20200509_163355.jpg
    20200509_163355.jpg
    371.8 KB · Visningar: 2
  • 20200509_163421.jpg
    20200509_163421.jpg
    343.1 KB · Visningar: 1
  • 20200509_163426.jpg
    20200509_163426.jpg
    495.7 KB · Visningar: 1
Tillbaka
Topp