• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Rikala

Patek
2-Faktor
Bra fråga står EX B6B, 963126. Är ett quartzverk.
Update: ESA 963-125 HKG står det på urtavlan. Nu kanske jag kan hitta någon servicemanual...
20200509_204833.jpg

Lyckades svänga runt "grejen" så jag tror jag kan få dit dagskivan trots att den sviktar, verkar som man får vrida på den och på så sett få ner den, men hur jag skall få dit själva spärren som håller den fast och samtidigt hålla ner den verkar omöjligt. Behöver man något specialverktyg? Dagskivan har ju två små runda hål.
PSX_20200509_205415.jpg
 

rogart-63

Patek
20200509_204833.jpg

Lyckades svänga runt "grejen" så jag tror jag kan få dit dagskivan trots att den sviktar, verkar som man får vrida på den och på så sett få ner den, men hur jag skall få dit själva spärren som håller den fast och samtidigt hålla ner den verkar omöjligt. Behöver man något specialverktyg? Dagskivan har ju två små runda hål.
PSX_20200509_205415.jpg
Har du fått den lilla armen under datum hjulet rätt. Man brukar få peta den så hjulet åker ner i rätt läge. Sen brukar det räcka att vrida dagskivan motsols för att klicka ner. Få dit e clipset kan vara lite knepigt . Men har du det på plats brukar det räcka att trycka dit den. Tips att ha verket i en påse. Så slipper du ligga på golvet å leta clips.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Har du fått den lilla armen under datum hjulet rätt. Man brukar få peta den så hjulet åker ner i rätt läge. Sen brukar det räcka att vrida dagskivan motsols för att klicka ner. Få dit e clipset kan vara lite knepigt . Men har du det på plats brukar det räcka att trycka dit den. Tips att ha verket i en påse. Så slipper du ligga på golvet å leta clips.
Ah, motsols! Det funkar, tack! Bra tips med påsen också. :) Skall försöka få ihop den snart. Dock har jag rätt dålig koll på vad och hur hela datumkomplikationen skall smörjas, jag har kollat någon video och chansat lite (antagligen inte helt korrekt). Är det någon som har oljningsschema för någon liknande urverk tar jag gärna del av det.
 

rogart-63

Patek
Ah, motsols! Det funkar, tack! Bra tips med påsen också. :) Skall försöka få ihop den snart. Dock har jag rätt dålig koll på vad och hur hela datumkomplikationen skall smörjas, jag har kollat någon video och chansat lite (antagligen inte helt korrekt). Är det någon som har oljningsschema för någon liknande urverk tar jag gärna del av det.
Tror du kan kolla på typ 2824 verk eller 2783. Hittar inget på 9632 verk. Många ETA verk har liknande datumkonstruktion . Lite fett på kontaktpunkter där metalldelarna går emot varandra . och en liten dutt olja där dom är lagrade.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tror du kan kolla på typ 2824 verk eller 2783. Hittar inget på 9632 verk. Många ETA verk har liknande datumkonstruktion . Lite fett på kontaktpunkter där metalldelarna går emot varandra . och en liten dutt olja där dom är lagrade.
Ah, tack, skall kolla efter det. Tror jag i princip gjort enligt din beskrivning, så hyfsat rätt. Kom på att jag nog glömt ett ställe med fett. Tack för tipset!
 
Är på jakt efter en orginalkrona till min Omega 2639 cal 265. Har sett att man kan köpa bara kronan och inte själva staven eller vad den nu heter. Men hur vet jag vilken krona som jag ska ha?

F221BE76-44F6-49DF-8FCB-2CF81B4CE655.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hur kommer man åt verket på en sån här boett?
Det är alltså inget boettlock utan en två delad boett.
69E43438-A831-4967-935A-DC720B55EC01.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Pass på att det finns varianter där man ska ställa kronan i en viss vinkel så att bommens delar kan glida isär. Har ingen aning om det där är en sån lösning men jag hade kollat upp det innan jag chansade och riskerade dra sönder något. Har en klocka i lådan själv som väntar på reparation för att någon klåpare våldat ut kronan utan att tänka först.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Pass på att det finns varianter där man ska ställa kronan i en viss vinkel så att bommens delar kan glida isär. Har ingen aning om det där är en sån lösning men jag hade kollat upp det innan jag chansade och riskerade dra sönder något. Har en klocka i lådan själv som väntar på reparation för att någon klåpare våldat ut kronan utan att tänka först.
Finns det en risk att förstöra något ska jag inte försöka få upp den :D Klockan fungerar, jag ville egentligen bara kolla om jag hittar några stämplar på baklocket samt kolla serienummer och vilket verk det är!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Finns det en risk att förstöra något ska jag inte försöka få upp den :D Klockan fungerar, jag ville egentligen bara kolla om jag hittar några stämplar på baklocket samt kolla serienummer och vilket verk det är!
Nån vet ju säkert hur man gör så det löser sig nog. Ville bara varna för att börja slita i kronan utan att ha kollat upp det först. :)
 

rogart-63

Patek
Är på jakt efter en orginalkrona till min Omega 2639 cal 265. Har sett att man kan köpa bara kronan och inte själva staven eller vad den nu heter. Men hur vet jag vilken krona som jag ska ha?

F221BE76-44F6-49DF-8FCB-2CF81B4CE655.jpeg
Finns två olika kronor till den. Dels ST45004 och sen ST45006.
Här är vilket glas och krona som sitter i den boetten. https://www.boley.de/en/case-parts/omega/10259.2639?q=2639&p=0&s=50
Börjar bli svårt att hitta kronor kolla ebay och ev urdelar.se.
 

rogart-63

Patek
Verkar vara slut hos dom. Men artikeln heter WS1573, kan det vara deras egna artikelnummer eller omegas?
Det är ett nog nåt eget nummer dom använder. Kanske kan du söka på ronda nummer . Det är nummer 92 .
Här har du en? Annars kolla facebook . Vi starta en ny grupp där. Kanske finns det nån som har en liggande. Ligger en på ebay här annars. https://www.ebay.co.uk/itm/Omega-26...da-Nr-92-Original-New-Old-Stock-/283324351808
köp å sälj klockdelar vintage
 
Det är ett nog nåt eget nummer dom använder. Kanske kan du söka på ronda nummer . Det är nummer 92 .
Här har du en? Annars kolla facebook . Vi starta en ny grupp där. Kanske finns det nån som har en liggande. Ligger en på ebay här annars. https://www.ebay.co.uk/itm/Omega-26...da-Nr-92-Original-New-Old-Stock-/283324351808
köp å sälj klockdelar vintage
Wow, tack för all hjälp. Så kul att det finns så mycket kunskap här och vilja att dela med sig av den! :)
 

givetvis

Omega
Tänkte kika med er som har kolla på det här med fixandet, ska byta länk på en klocka men lyckas bara inte få loss bandstiftet. Har ni några tips på vad man kan göra själv som brukar funka, eller är det bara att skicka in till urmakare för quick fix? :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hur stort ingrepp är det att justera kronografvisaren så den nollställer på 12 istället för en gnutta till vänster som på bilden?
1B3509C1-6437-4B33-83EC-E36014D4D421.jpeg
 

Exxet

Rolex
Hur stort ingrepp är det att justera kronografvisaren så den nollställer på 12 istället för en gnutta till vänster som på bilden?
1B3509C1-6437-4B33-83EC-E36014D4D421.jpeg
Beror på vilket fel det är, mina förslag på vad som kan vara fel är, visaren sitter löst, visartuben kan vara sprucken, feljusterade excentriska skruvar, defekt eller smutsig kam på kronografhjulet, kan också vara den s k hammaren.
Schysst klocka, påminner mkt om min ASU Marin.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Beror på vilket fel det är, mina förslag på vad som kan vara fel är, visaren sitter löst, visartuben kan vara sprucken, feljusterade excentriska skruvar, defekt eller smutsig kam på kronografhjulet, kan också vara den s k hammaren.
Schysst klocka, påminner mkt om min ASU Marin.
Tack, alltså allt ifrån lättlöst till rätt mycket jobb. Den kronografen fungerar utmärkt i övrigt och visaren nollställer fint (förutom att den hamnar lite till vänster).

Kanske får leva med det tills den behöver en hel service helt enkelt :)
 

MrBeam

Cartier
Hej fixare!

Fick hem en fin De Ville som enligt säljaren var servad innan försäljning.
Jovisst, timegraphern visar snö. Och den rusar i tid, ungefär 15 min per timme.
Råkar någon här ha en aning om vad det vanligaste problemet är som jag kan kika efter när jag väl tar mig tid att öppna den?
Jag har avmagnetiserat den.

Edit: Glömde nämna urverk.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Omega_711
 

Bilagor

  • IMG_20200515_121716587.jpg
    IMG_20200515_121716587.jpg
    113.9 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Topp