Bra fråga står EX B6B, 963126. Är ett quartzverk.Känner igen verket. Men kan inte placera det riktigt . Vad är det för verk?
Update: ESA 963-125 HKG står det på urtavlan. Nu kanske jag kan hitta någon servicemanual...
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bra fråga står EX B6B, 963126. Är ett quartzverk.Känner igen verket. Men kan inte placera det riktigt . Vad är det för verk?
Bra fråga står EX B6B, 963126. Är ett quartzverk.
Update: ESA 963-125 HKG står det på urtavlan. Nu kanske jag kan hitta någon servicemanual...
Har du fått den lilla armen under datum hjulet rätt. Man brukar få peta den så hjulet åker ner i rätt läge. Sen brukar det räcka att vrida dagskivan motsols för att klicka ner. Få dit e clipset kan vara lite knepigt . Men har du det på plats brukar det räcka att trycka dit den. Tips att ha verket i en påse. Så slipper du ligga på golvet å leta clips.
Lyckades svänga runt "grejen" så jag tror jag kan få dit dagskivan trots att den sviktar, verkar som man får vrida på den och på så sett få ner den, men hur jag skall få dit själva spärren som håller den fast och samtidigt hålla ner den verkar omöjligt. Behöver man något specialverktyg? Dagskivan har ju två små runda hål.
Ah, motsols! Det funkar, tack! Bra tips med påsen också. Skall försöka få ihop den snart. Dock har jag rätt dålig koll på vad och hur hela datumkomplikationen skall smörjas, jag har kollat någon video och chansat lite (antagligen inte helt korrekt). Är det någon som har oljningsschema för någon liknande urverk tar jag gärna del av det.Har du fått den lilla armen under datum hjulet rätt. Man brukar få peta den så hjulet åker ner i rätt läge. Sen brukar det räcka att vrida dagskivan motsols för att klicka ner. Få dit e clipset kan vara lite knepigt . Men har du det på plats brukar det räcka att trycka dit den. Tips att ha verket i en påse. Så slipper du ligga på golvet å leta clips.
Tror du kan kolla på typ 2824 verk eller 2783. Hittar inget på 9632 verk. Många ETA verk har liknande datumkonstruktion . Lite fett på kontaktpunkter där metalldelarna går emot varandra . och en liten dutt olja där dom är lagrade.Ah, motsols! Det funkar, tack! Bra tips med påsen också. Skall försöka få ihop den snart. Dock har jag rätt dålig koll på vad och hur hela datumkomplikationen skall smörjas, jag har kollat någon video och chansat lite (antagligen inte helt korrekt). Är det någon som har oljningsschema för någon liknande urverk tar jag gärna del av det.
Ah, tack, skall kolla efter det. Tror jag i princip gjort enligt din beskrivning, så hyfsat rätt. Kom på att jag nog glömt ett ställe med fett. Tack för tipset!Tror du kan kolla på typ 2824 verk eller 2783. Hittar inget på 9632 verk. Många ETA verk har liknande datumkonstruktion . Lite fett på kontaktpunkter där metalldelarna går emot varandra . och en liten dutt olja där dom är lagrade.
Gissningsvis delad bom, så den yttre delen av bommen och kronan ska gå att dra loss, för att sedan få upp verket ur boetten.Hur kommer man åt verket på en sån här boett?
Det är alltså inget boettlock utan en två delad boett.
Ska krona och bom bra dras ut eller finns det någon skruv eller pusher man lossar på först?Gissningsvis delad bom, så den yttre delen av bommen och kronan ska gå att dra loss, för att sedan få upp verket ur boetten.
Finns det en risk att förstöra något ska jag inte försöka få upp den Klockan fungerar, jag ville egentligen bara kolla om jag hittar några stämplar på baklocket samt kolla serienummer och vilket verk det är!Pass på att det finns varianter där man ska ställa kronan i en viss vinkel så att bommens delar kan glida isär. Har ingen aning om det där är en sån lösning men jag hade kollat upp det innan jag chansade och riskerade dra sönder något. Har en klocka i lådan själv som väntar på reparation för att någon klåpare våldat ut kronan utan att tänka först.
Nån vet ju säkert hur man gör så det löser sig nog. Ville bara varna för att börja slita i kronan utan att ha kollat upp det först.Finns det en risk att förstöra något ska jag inte försöka få upp den Klockan fungerar, jag ville egentligen bara kolla om jag hittar några stämplar på baklocket samt kolla serienummer och vilket verk det är!
Finns två olika kronor till den. Dels ST45004 och sen ST45006.Är på jakt efter en orginalkrona till min Omega 2639 cal 265. Har sett att man kan köpa bara kronan och inte själva staven eller vad den nu heter. Men hur vet jag vilken krona som jag ska ha?
hur har det gått?Hmm... då får jag leta upp en sådan någonstans då
Beställde ett kinaverktyg på bukten, återkommer om ett halvårhur har det gått?
vilken tabbe, men vem kunde räkna med Corona då?Beställde ett kinaverktyg på bukten, återkommer om ett halvår
Grymt! Då blir det lättare att leta. Vet du om man behöver byta sprinten också eller om det räcker med kronan?Finns två olika kronor till den. Dels ST45004 och sen ST45006.
Här är vilket glas och krona som sitter i den boetten. https://www.boley.de/en/case-parts/omega/10259.2639?q=2639&p=0&s=50
Börjar bli svårt att hitta kronor kolla ebay och ev urdelar.se.
Beror på om den är kapad eller inte. Ibland händer det att bommen gått av . Då sätter dom dit en krona men längre gänga. Har du tur räcker en ny krona . Lovar inget dock .Grymt! Då blir det lättare att leta. Vet du om man behöver byta sprinten också eller om det räcker med kronan?
Vet du vad bommen heter om jag behöver köpa en sån också?Beror på om den är kapad eller inte. Ibland händer det att bommen gått av . Då sätter dom dit en krona men längre gänga. Har du tur räcker en ny krona . Lovar inget dock .
Bom till Omega 260, 265.Vet du vad bommen heter om jag behöver köpa en sån också?
Verkar vara slut hos dom. Men artikeln heter WS1573, kan det vara deras egna artikelnummer eller omegas?Bom till Omega 260, 265.
Windingstems.com har som inte är jättedyra. Omega 260 är grundmodellen.
Det är ett nog nåt eget nummer dom använder. Kanske kan du söka på ronda nummer . Det är nummer 92 .Verkar vara slut hos dom. Men artikeln heter WS1573, kan det vara deras egna artikelnummer eller omegas?
Wow, tack för all hjälp. Så kul att det finns så mycket kunskap här och vilja att dela med sig av den!Det är ett nog nåt eget nummer dom använder. Kanske kan du söka på ronda nummer . Det är nummer 92 .
Här har du en? Annars kolla facebook . Vi starta en ny grupp där. Kanske finns det nån som har en liggande. Ligger en på ebay här annars. https://www.ebay.co.uk/itm/Omega-26...da-Nr-92-Original-New-Old-Stock-/283324351808
köp å sälj klockdelar vintage
Beror på vilket fel det är, mina förslag på vad som kan vara fel är, visaren sitter löst, visartuben kan vara sprucken, feljusterade excentriska skruvar, defekt eller smutsig kam på kronografhjulet, kan också vara den s k hammaren.Hur stort ingrepp är det att justera kronografvisaren så den nollställer på 12 istället för en gnutta till vänster som på bilden?
Tack, alltså allt ifrån lättlöst till rätt mycket jobb. Den kronografen fungerar utmärkt i övrigt och visaren nollställer fint (förutom att den hamnar lite till vänster).Beror på vilket fel det är, mina förslag på vad som kan vara fel är, visaren sitter löst, visartuben kan vara sprucken, feljusterade excentriska skruvar, defekt eller smutsig kam på kronografhjulet, kan också vara den s k hammaren.
Schysst klocka, påminner mkt om min ASU Marin.