• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Fadershan

Patek
Hej fixare!

Fick hem en fin De Ville som enligt säljaren var servad innan försäljning.
Jovisst, timegraphern visar snö. Och den rusar i tid, ungefär 15 min per timme.
Råkar någon här ha en aning om vad det vanligaste problemet är som jag kan kika efter när jag väl tar mig tid att öppna den?
Jag har avmagnetiserat den.

Edit: Glömde nämna urverk.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Omega_711
Den där har något rejält fel. Är den inte magnetiserad så skulle jag våga mig på att säga att den har en ihopklibbad balans eller liknande! Det är något rejält iaf och inte bara felruckad så att säga :p
 

DrKlocka

Audemars
Beror på vilket fel det är, mina förslag på vad som kan vara fel är, visaren sitter löst, visartuben kan vara sprucken, feljusterade excentriska skruvar, defekt eller smutsig kam på kronografhjulet, kan också vara den s k hammaren.
Schysst klocka, påminner mkt om min ASU Marin.
..Eller så gör man det lätt för sig och tar av visaren och monterar den på 12.

Kan vara värt att tänka på att det är stor skillnad att montera/demontera visare på en kronograf. Centrumsekunden ska sitta med rejäl friktion och det gör det till ett lite knivigare ingrepp mot en vanlig sekundvisare. Stor risk att sabba visaren eller annat om man inte är van.
 

MrBeam

Cartier
Den där har något rejält fel. Är den inte magnetiserad så skulle jag våga mig på att säga att den har en ihopklibbad balans eller liknande! Det är något rejält iaf och inte bara felruckad så att säga :p
Ska öppna den och kika ifall fjädern har klibbat ihop eller något liknande. Håller på med ett annat verk som har ett minutrör som behöver klämmas till innan jag ger mig på något nytt.

Edit: Förresten, ingen som råkar ha det fjärde hjulet till as1130 liggandes?
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&AS_1130
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Satt med den här, men kan inte få loss bommen. Skruvar jag på skruven närmst bommen åker den utåt av sig själv, men att dra loss bommen lyckas jag inte. Vågar inte ta i mer i skruvningen, skruven vill inte lossa, rädd att den går sönder då. Kanske fastrostad? Är det någon som har tips för en trilskande bom? Antar att alternativet är att klippa bommen?



Jag har inte hundra koll på verket, stämplat med 692.
 

Bilagor

  • Screenshot_20200519-203056_Gallery.jpg
    Screenshot_20200519-203056_Gallery.jpg
    382.2 KB · Visningar: 5

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Satt med den här, men kan inte få loss bommen. Skruvar jag på skruven närmst bommen åker den utåt av sig själv, men att dra loss bommen lyckas jag inte. Vågar inte ta i mer i skruvningen, skruven vill inte lossa, rädd att den går sönder då. Kanske fastrostad? Är det någon som har tips för en trilskande bom? Antar att alternativet är att klippa bommen?



Jag har inte hundra koll på verket, stämplat med 692.
Besvarar inte frågan om bommen men jag tror att det är ett Enicar 692.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Satt med den här, men kan inte få loss bommen. Skruvar jag på skruven närmst bommen åker den utåt av sig själv, men att dra loss bommen lyckas jag inte. Vågar inte ta i mer i skruvningen, skruven vill inte lossa, rädd att den går sönder då. Kanske fastrostad? Är det någon som har tips för en trilskande bom? Antar att alternativet är att klippa bommen?



Jag har inte hundra koll på verket, stämplat med 692.
Du kanske kan skruva av kronan och snirkla ut verket med bomen kvar, eller droppa lite olja vid skruven och hoppas du kan lossa imorgon. Om det är rost.

Tillägg!
Tänkte när jag skrev skruva av kronan att man kanske får grepp med något när den är utdragen mellan verk och boette? Om man lossar verket.
Om det går är det lättare att se om det är rost sedan.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Du kanske kan skruva av kronan och snirkla ut verket med bomen kvar, eller droppa lite olja vid skruven och hoppas du kan lossa imorgon. Om det är rost.

Tillägg!
Tänkte när jag skrev skruva av kronan att man kanske får grepp med något när den är utdragen mellan verk och boette? Om man lossar verket.
Om det går är det lättare att se om det är rost sedan.
Bra tips! Skall testa!
 

rogart-63

Patek
Du kanske kan skruva av kronan och snirkla ut verket med bomen kvar, eller droppa lite olja vid skruven och hoppas du kan lossa imorgon. Om det är rost.

Tillägg!
Tänkte när jag skrev skruva av kronan att man kanske får grepp med något när den är utdragen mellan verk och boette? Om man lossar verket.
Om det går är det lättare att se om det är rost sedan.
Eller hålla emot muffhjul eller kronhjul .och så lossa kronan . Försiktigt dock. en skruvmejsel som mothåll. kanske t.om räcker att hålla emot med ett finger om du värmer kronan lite så ev loctite släpper .
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Eller hålla emot muffhjul eller kronhjul .och så lossa kronan . Försiktigt dock. en skruvmejsel som mothåll. kanske t.om räcker att hålla emot med ett finger om du värmer kronan lite så ev loctite släpper .
Testade skruva lite till, så lossnade den. Såg lite rostigt ut, men släppte till slut utan att skruven gick av.
Tack för alla tips, kan nog behövas i fortsättningen (jag har tidigare lyckats dra av en rostig skruv)!
 
Hej! Jag funderar på en Seiko SKX013 till sommaren, men är lite sugen på en annan bezel. Har sett en del stålfärgade och/eller keramiska som är coola. Nån som testat eller vet var man kan få tag på en?
 

Exxet

Rolex
..Eller så gör man det lätt för sig och tar av visaren och monterar den på 12.

Kan vara värt att tänka på att det är stor skillnad att montera/demontera visare på en kronograf. Centrumsekunden ska sitta med rejäl friktion och det gör det till ett lite knivigare ingrepp mot en vanlig sekundvisare. Stor risk att sabba visaren eller annat om man inte är van.
Det var väl ungefär samma som att visaren sitter löst, och en sprucken tub kan ju vara orsaken till det.
 

rogart-63

Patek
Nej, jag klippte bara av på båda delarna, huvudfjädern och den kortare tungan. Den blev en stump kvar på tungan så nitningen sitter kvar.
Jag har dock inte kollat hur reservkraften är, om den blev påverkad.
Tror inte det var så bra idé . Tungan är till för att den ska det ska slira mot trumman när den är fullt uppdragen . Har du klippt tungan slirar den hela tiden . Om du skulle korta fjädern så skulle du lossat tungan och flyttat den en bit .
 

PetriS

Panerai
Tror inte det var så bra idé . Tungan är till för att den ska det ska slira mot trumman när den är fullt uppdragen . Har du klippt tungan slirar den hela tiden . Om du skulle korta fjädern så skulle du lossat tungan och flyttat den en bit .
Jag förstår hur du menar. Det här verkar dock fungera, den känns lagom tungt att dra upp och jag tror det blev en tillräcklig bit kvar av tungan för lagom slir.
Jag ska kolla nån dag hur lång reserv den har.
 

MrBeam

Cartier
Den där har något rejält fel. Är den inte magnetiserad så skulle jag våga mig på att säga att den har en ihopklibbad balans eller liknande! Det är något rejält iaf och inte bara felruckad så att säga :p
Du var helt rätt pået! Ren hårfjäder nu och går hur fint som helst! Lite dålig amplitud men helt duglig :)
Ska skriva tillbaka till säljaren, då jag va nog lite hård :angel:
 

ittam

Audemars
Någon som vill ha denna att fixa med, 24mm. Uppdragsfjädern verkar vara av. Har inte öppnat den så vet inte statusen på verket.
Klockan för övrigt ser riktigt bra ut frånsett en spricka i glaset...
AD11417D-EFBB-4284-90C2-B8EB2C75655C.jpeg
 

YodaOne

Breitling
Tjena alla fixare och trixare.
Har lurat i skuggorna på detta forum i ca 1 år nu men kände att det var dags för mig att bli en del av skaran.
Så en dum fråga, kanske fel tråd att ställa den i. Men känner att de flesta i denna tråd sitter på bra kunskap om diverse.

Har en quartzklocka som jag ägt och burit i ca 10 år. Numera får den mest ligga och vila i klocklådan, men för att undvika eventuella problem. Kan man dra ut kronan för att "stoppa" klockan/batteriet eller skall man bara låta den ticka på som vanligt? Tacksam för svar.
 
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
Tjena alla fixare och trixare.
Har lurat i skuggorna på detta forum i ca 1 år nu men kände att det var dags för mig att bli en del av skaran.
Så en dum fråga, kanske fel tråd att ställa den i. Men känner att de flesta i denna tråd sitter på bra kunskap om diverse.

Har en quartzklocka som jag ägt och burit i ca 10 år. Numera får den mest ligga och vila i klocklådan, men för att undvika eventuella problem. Kan man dra ut kronan för att "stoppa" klockan/batteriet eller skall man bara låta den ticka på som vanligt? Tacksam för svar.
Sätt i ett bra batteri och låt den ticka på . Det tror jag den mår bäst av . Med ett bra batteri menar jag nåt bra märke typ Renata eller Varta,Maxell eller nåt liknade. Nåt som inte spricker och läcker ut batterisyra om det tar slut. Om du skulle glömma att byta batteri är det inte hela världen. Tror dock den mår bäst av att gå. Finns en risk att den torkar ihop annars. 40-50 år gamla quartz verk ser som nya ut i lager och sånt även om dom tickat lika länge.
 

YodaOne

Breitling
Sätt i ett bra batteri och låt den ticka på . Det tror jag den mår bäst av . Med ett bra batteri menar jag nåt bra märke typ Renata eller Varta,Maxell eller nåt liknade. Nåt som inte spricker och läcker ut batterisyra om det tar slut. Om du skulle glömma att byta batteri är det inte hela världen. Tror dock den mår bäst av att gå. Finns en risk att den torkar ihop annars. 40-50 år gamla quartz verk ser som nya ut i lager och sånt även om dom tickat lika länge.
Underbart, då får den fortsätta att ticka på som den gjort tidigare. Ja klockan har nog fått sig ett batteribyte ca 3 gånger på 10 år. Alla gånger utförda hos en urmakare, så jag gissar på att det är Renata alternativt Maxell som sitter i just nu. Tackar för svaret!
 

klocksnackare

Omega
2-Faktor
Ser ju riktigt bra ut! Vilken dyna använde du? Svårt att se på förebilden men var delar av luggarna polerade innan? Hur lång tid att tog det?
Bättre iallafall, tycker jag. Den såg rätt trist ut innan, skickmässigt.

https://www.smyckerian.se/en/tools-assecories/sanding_polishing/3m-softback-sanding-sponge
En så här (ultrafine) använde jag. Funkade toppen. Några "drag" längs varje länkbit räckte. Så en timme sammanlagt kanske, med podd i örat så kändes det snabbt :)
Glömde tyvärr ta förebilder, dom ni ser är från säljannonsen här på KS.
 
Topp