• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Jag har en fin Certina DS junior. Tyvärr så har gummit på stötskyddskåpan förvandlats till ett klister från helvetet. Är det någon som har ett fix för detta för detta verkar inte möjligt att hitta som reservdel. Har lyckats få bort sörjan på kåpan och i boetten iallafall. Det enda jag hittat om detta problem är en mindre uppmuntrande historia.. A Certina horror story och den saknar ett bra slut.. Den är några år gammal så nån har kanske hittat en lösning nu.
Sista bilden visar hur det ska se ut..
20200817_212714.jpg
20200817_212730.jpg
20200817_212744.jpg
20200817_190706.jpg
3d skrivare?

Jag har en fin Certina DS junior. Tyvärr så har gummit på stötskyddskåpan förvandlats till ett klister från helvetet. Är det någon som har ett fix för detta för detta verkar inte möjligt att hitta som reservdel. Har lyckats få bort sörjan på kåpan och i boetten iallafall. Det enda jag hittat om detta problem är en mindre uppmuntrande historia.. A Certina horror story och den saknar ett bra slut.. Den är några år gammal så nån har kanske hittat en lösning nu.
Sista bilden visar hur det ska se ut..
20200817_212714.jpg
20200817_212730.jpg
20200817_212744.jpg
20200817_190706.jpg
Känner igen problemet, men min sörja kom från en packning. Så den delen gick ju att ersätta =/

Har ingen koll på just Tissot, men kolla efter stämplar, kan sitta t.ex. mellan bandhorn, inne i locket. Vad står det på lockets utsida?
Baksidan är graverad (inget om materialet dock) men det är en sån där boett där man får ta loss glaset och ta bort allt framifrån och det har jag tyvärr varken verktyg eller mod till :)

Okej, har rivit ner mitt Seiko 7005A igen. Fick inte loss Date finger (10) samt Date driving wheel (11) förra gången, så jag tänkte ge mig på det igen.
Antar att det bara är gegga som håller fast det, det vill inte släppa (har testat först med tandpetare, sedan med en liten skruvmejsel försiktigt) någon som har tips? För det borde väl gå och få loss?
20200821_210850.jpg
20200821_210840.jpg

• Like
Reactions: Beo
Okej, har rivit ner mitt Seiko 7005A igen. Fick inte loss Date finger (10) samt Date driving wheel (11) förra gången, så jag tänkte ge mig på det igen.
Antar att det bara är gegga som håller fast det, det vill inte släppa (har testat först med tandpetare, sedan med en liten skruvmejsel försiktigt) någon som har tips? För det borde väl gå och få loss?
20200821_210850.jpg
20200821_210840.jpg
Svarar mig själv. Om diamanter är tjejens bäste vän, så är 5-56 urmakarens :)
20200821_215155.jpg

Okej mitt Seiko 7005A vill forfarande inte fungera helt felfritt.

Rev allt, tvättade igen och olja (enligt servicemanual) och satte ihop. Verket gick fint när jag testade utan att montera tavla och visare.
Satte dit tavla och visare och nu vill det endast gå korta tider då klockan ligger upp och nerpå.
Kan jag tryck ner visarna för långt så det tar emot?
Vad mer kan vara fel?
Datumskivan hackar lite ibland när jag snabbställer datumet, vad kan det bero på?
Tycker verket sitter lite löst, borde det inte sitta med några "verkhållarstag"? Om det ör någon som har det, så hojta till!
Tacksam för all hjälp!
20200824_173323.jpg

Okej mitt Seiko 7005A vill forfarande inte fungera helt felfritt.

Rev allt, tvättade igen och olja (enligt servicemanual) och satte ihop. Verket gick fint när jag testade utan att montera tavla och visare.
Satte dit tavla och visare och nu vill det endast gå korta tider då klockan ligger upp och nerpå.
Kan jag tryck ner visarna för långt så det tar emot?
Vad mer kan vara fel?
Datumskivan hackar lite ibland när jag snabbställer datumet, vad kan det bero på?
Tycker verket sitter lite löst, borde det inte sitta med några "verkhållarstag"? Om det ör någon som har det, så hojta till!
Tacksam för all hjälp!
20200824_173323.jpg
Den där modellen brukar ha en platt packning som håller fast verkringen och pressar ner den lite när man skruvar på baklocket . Att den rappar i datumet kan bero på att tänderna på datumskivan är lite slitna eller har nån skada . Muffhjulet brukar sällan vara problemet på dessa . Tror mer på skivan . Sen ser jag att rotorn inte sitter rätt . Pilen som är på rotorn ska vara mitt för hålet i det lilla kugghjulet . För att den ska dra upp som den ska .
Att den går olika tavla upp eller ner . Kan bero på flera saker . Spiralen som ligger emot brygga eller slitna tappar på balansaxel . Alternativ smuts på nån av balans juvelerna . Kolla så inte visarna ligger emot glas?

Någon varit med om att en ny korrekt drivfjäder inte går i trumman för diametern är för stor? Jag har beställt en drivfjäder på Cousins och även dubbelkollat med GR2 att det är rätt för kalibern. Specificerad diameter på fjädern är alltså större än själva trumman (diff på 0,5mm åt fel håll). Jag behöver alltså mata ut fjädern från transport- ringen för att sedan vinda upp den igen (med fjädervinda men mindre diameter) och pressa in den i trumman. Känns spontant fel.

Tillbaka
Topp