• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

För att svara mig själv.
Nej, båda skruvar behövs ej för funktionens skull.

Testade en gång till och nu hoppade den igång så snällt och fint.
Vet inte om jag missat att ge polerna kontakt eller någonting första gången.

Men så klart - den ska ju ha en extra skruv där. Får försöka lösa.

Potentiellt den dummaste frågan här i tråden hittills, men... Ingen som råkar ha koll på vad det kan tänkas vara för dimension?
Äger ingen mikrometer, annars kunde jag ju bara mätt den främre av dem.

EDIT
Jävla knasklocka, helt klart!

269D778C-2C08-466D-845E-A0D6576CB34D.jpeg
Kanske göra rent kontaktytor med lite sprit? Helst iso (elektronikrengörning), men i värsta fall t-röd på en tops.
Kanske sitter lite skit emellan?

Ska sälja ett gäng ur och för att kunna vara så tydlig som möjligt skulle jag vilja kunna säga vila verk som sitter i. Då tänkte jag att expertisen här kanske kan hjälpa? :)

Ur 1: Drott vattentät
BB4D71A2-D76B-4E94-99C9-A9C938788DAB.jpeg

Ur 2: Polhem
7DC95B44-4F84-449F-82B8-7C2EA62D70B3.jpeg
7DC95B44-4F84-449F-82B8-7C2EA62D70B3.jpeg

Ur 3: Alltime
906CECF4-169C-4B20-A84D-5C4C3175FD86.jpeg

Ur 4: Elitic Militär Lyx
5239FC59-6404-4256-8546-C10105CBFADB.jpeg

Tack!

Edit: Hittar inga märkningar under balansen på nån av dem

Ville testa en flexlänk jag fick hem ganska nyligen så frågade i flexlänk-tråden kring hur man skulle kunna korta den: https://klocksnack.se/posts/3580738/

A4A7BB6C-EB4E-471D-A3CC-ED182ED5B0FA.jpeg

Fick inget svar direkt så gav mig på den ändå. Jag började i mitten av länken då det verkar vara standard när man ska korta andra modeller men jag stötte på ett litet bekymmer. Den har en fjäder som går igenom hela länken vilket gör att jag inte kan ta bort länkbitar från mitten.

3FFC0CCE-5654-4B82-BC69-83DD8026C97A.jpeg

Är tanken då att man ska börja från ena änden och kapa fjädern? Tror att jag kan lappa ihop skadan jag har gjort men skulle behöva lite input från er som har koll på sånt här innan jag börjar om.

Behöver lite visare till val 7750 moddprojekt. Gärna orange centrumsekund till kronografen och vita subesekunder.

Har fått hem en "Raketa" 24h klocka, "NOS". Sitter ett Raketa 2609.ha-urverk i som är konverterat till 24h.
Tycker klockan tickar otroligt högt, ungefär som ett gammalt oservat fickur. Är det normalt tro eller bör man ta och göra rent det och smörja om eller vad kan det bero på?
20201103_110910.jpg

Har fått hem en "Raketa" 24h klocka, "NOS". Sitter ett Raketa 2609.ha-urverk i som är konverterat till 24h.
Tycker klockan tickar otroligt högt, ungefär som ett gammalt oservat fickur. Är det normalt tro eller bör man ta och göra rent det och smörja om eller vad kan det bero på?
20201103_110910.jpg
För mig dom brukar vara rätt högljudda . Kanske blir lite bättre när det är rengjort och gånghakestenarna oljade .

För mig dom brukar vara rätt högljudda . Kanske blir lite bättre när det är rengjort och gånghakestenarna oljade .
Ja, du kanske har rätt att de är högljudda. Dessutom verkar själva boetten vara rätt tunn, funderar på om det inte är någon enklare kinaboett som de lagt in urverket i.
Tavlans tryck är också av halvkass kvalitet, så jag tror nog det är en franken, som säkert skall låta lite mer...
Så här ser framsidan ut, ifall ni skulle få för er och köpa något liknande av halvdan kvalitet...
20201102_174838.jpg

Den här Zenith'en dök upp i gömmorna hemma, har tydligen tillhört min farfar en gång i tiden. Den enda klockan av något riktigt värde som dykt upp hemma och använts flitigt av en familjemedlem (vilket inte är så konstigt då jag är den enda i släkten som har något större intresse av klockor).
Jag skulle gärna vilja serva den nu så jag kan börja använda den igen. Har dock dålig koll på vart man bör vända sig så tänkte höra med expertisen här på forumet :)
Har hört mycket gott om Farfars Klocka och ABC i Stockholm, tänkte vända mig till någon av dem och läste även här på forumet att de brukar ligga på liknande pris för en service.
Även hört mycket bra saker som Tidlösa Ur här i Uppsala, men enligt hans hemsida skulle en service inklusive normalt slitna delar gå på strax över 5 tusen kronor, vilket jag tyckte lät lite dyrt. Förstår såklart att en servicekostnad beror mycket på just vilka delar som ev. behöver bytas etc, men har stött på flera som nämnt kostnader runt 2,5-3000kr för en service.
Men vad vet jag, dålig koll på sånt här :rolleyes: Därför jag vänder mig hit i stället. Hoppas på tips från er som kan :)
(Vet för övrigt inte om det här är rätt tråd för den här typen av frågor, men kändes bättre att posta här än att skapa en ny tråd bara för den här frågan).

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    437.5 KB · Visningar: 17
  • 2.jpg
    2.jpg
    400.9 KB · Visningar: 15
Har lagt två ordrar på Cousins, en 25 sept och ytterligare en 29 oktober. Ingen av dem har dykt upp.. Eftersom sakerna inte var akuta eller särskilt dyra använde jag vanlig ospårad brevfrakt, för vilket Cousins inte tar något ansvar vilket jag såklart accepterar. Har dock alltid funkat smidigt förr.
Någon annan som haft problem på senaste tiden?

Har lagt två ordrar på Cousins, en 25 sept och ytterligare en 29 oktober. Ingen av dem har dykt upp.. Eftersom sakerna inte var akuta eller särskilt dyra använde jag vanlig ospårad brevfrakt, för vilket Cousins inte tar något ansvar vilket jag såklart accepterar. Har dock alltid funkat smidigt förr.
Någon annan som haft problem på senaste tiden?
Se Cousinsuk dubbel moms . Har varit problem nu ett par gånger att paketet åker in i tullhantering . Jag fick betala moms på mitt paket . Som jag sen fick tillbaka. Ett paket har försvunnit . Fick pengar åter för momsen . Men PostNord hantering fick jag ändå betala.

@rogart-63
Tröttsamt!
Men tog det lång tid mellan att du beställde och att du tog emot försändelsen?
Nä . Det tog en vecka . Så det gick nästan lika snabbt . 25 sep låter lång tid. Beställde en balans nån gång i augusti . Den dök aldrig upp . Tog en månad innan Cousinsuk ville kolla på det . Sen får jag vänta tre månader innan jag får pengarna åter. Så lagom till jul kanske . Royal mail skulle ha 3 månader på sig att spåra paketet . Helt sanslöst .

Nä . Det tog en vecka . Så det gick nästan lika snabbt . 25 sep låter lång tid. Beställde en balans nån gång i augusti . Den dök aldrig upp . Tog en månad innan Cousinsuk ville kolla på det . Sen får jag vänta tre månader innan jag får pengarna åter. Så lagom till jul kanske . Royal mail skulle ha 3 månader på sig att spåra paketet . Helt sanslöst .
Låter inget vidare
Trögt läge nu, ska jag beställa nytt från någon annan eller ska jag bara vänta och se.. Ger det nog några veckor till.

Låter inget vidare
Trögt läge nu, ska jag beställa nytt från någon annan eller ska jag bara vänta och se.. Ger det nog några veckor till.
Beror på vad du behöver för nåt . Verkmästarna har en del . Men kan vara lite dyra ibland . Men går betydligt fortare . Hade ett hjul till din Zenith . Så nu kan jag serva den oxå.

Gjorde mitt första försök att justera ett minutrör idag till ett Certina 25-651 som jag pysslar med, blev väl tyvärr inte riktigt som jag planerat och det slutade med ett minutrör i två delar (jag lägger inte upp några bilder med hänsyn till känsliga läsare) så det kan väl läggas till punkten

"Gör det inte om du inte kan och inte har verktygen för det, eller se till att du har fler om det skiter sig"

Så nu undrar jag om det råkar vara någon som har ett liggande som jag kan få köpa?

Gjorde mitt första försök att justera ett minutrör idag till ett Certina 25-651 som jag pysslar med, blev väl tyvärr inte riktigt som jag planerat och det slutade med ett minutrör i två delar (jag lägger inte upp några bilder med hänsyn till känsliga läsare) så det kan väl läggas till punkten

"Gör det inte om du inte kan och inte har verktygen för det, eller se till att du har fler om det skiter sig"

Så nu undrar jag om det råkar vara någon som har ett liggande som jag kan få köpa
Kan kolla om jag har nån. Hade du nåt mothåll i röret. Ska inte säga nåt för jag nöp av en för ett tag sen . Dock inte Certina.

Jag håller på med min ”never ending story” Favre Leuba 255. Jag har plockat runt med detta verk till och ifrån i snart 8 år tror jag. Aldrig fått det att gå skapligt.

inser nu att hålet för centrumhulet är ganska mycket större än axeln. Ett bra glapp. Av någon anledning har man skippat juvelen just där?

Kollar jag på mina andra Favre Leuba- skräpisar verkar det dock vara samma med dem. En del centrumaxlar är till och med timglasformade vid tavlans position. Jag antar att de kommit in något skräp som legat och nött ..

Jag funderar på att pressa in en juvel eller svarva en bussning (roligare) för att få en bra passning.

Innan jag gör bort mig, visst är inte det stora spelrummet en menad detalj? Visst borde en bra passning gynna gången?

Kan kolla om jag har nån. Hade du nåt mothåll i röret. Ska inte säga nåt för jag nöp av en för ett tag sen . Dock inte Certina.
Det gick bra när jag skulle nypa ihop det, använde en oljesticka som mothåll och var ytters försiktig tyckte jag men lyckades ändå trycka ihop för mycket, så det var när jag försökte vidga det lite igen som det gick sönder, på längden. Hade helt klart inte rätt verktyg för det. Om du hittar ett så köper jag det gärna!

Det gick bra när jag skulle nypa ihop det, använde en oljesticka som mothåll och var ytters försiktig tyckte jag men lyckades ändå trycka ihop för mycket, så det var när jag försökte vidga det lite igen som det gick sönder, på längden. Hade helt klart inte rätt verktyg för det. Om du hittar ett så köper jag det gärna!
Vad är det för
Ser trögt ut . Jag hittar en som passar men är osäker om det är rätt höjd . Den är 2,4 mm medans Jules säger att den ska vara 2,3 och timhjul 1,65. Har en massa Certina delar men tagit alla minutrör och balanser. Köpte ändå lite delar på tradera i veckan, Var några kronor och delade bommar men inga minutrör.. Kolla med @Martin Lovasz . Han har säkert nåt ;) .

Tillbaka
Topp