• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

alexndr

Rolex
2-Faktor
Men wow, bra tips och snyggt genomfört! Ser fram emot många bra tips om ditt nyförvärv svarven! Är ett framtida område för mig när tiden finns!

Till @mcgyvers stora förtret gick jag på en liten Unimat 3. Den har tillbehör som gör den till en regelrätt urmakarsvarv men den fixar även mindre jobb av annan typ.
Stor nackdel att man slåss med samlare om tillbehören så det kan bli dyrt.
Hade jag köpt idag hade jag nog gått på en Emco Compact 5 istället som är lite kraftigare men inte mycket större.
 

rogart-63

Patek
Är det nån som har en datumskiva till ETA 955.124 verk . Det med dagskiva på . Går upp lite och är inte helt plan som på verken som bara är dagskiva på. Bild kommer .
 

Bilagor

  • IMG_20201013_120942.jpg
    IMG_20201013_120942.jpg
    249.5 KB · Visningar: 33

Rikala

Patek
2-Faktor
Fasen vad du har delar, nästan till allt!
Fick hem balansen idag och lossnade på den befintliga, när jag vände den upp och ner såg den ok ut, så antagligen hoppade den rätt. La upp den i timegraphern och nu tickar den på med rätt frekvens, lyckades till slut få den och gå ok (i mitt tycke). Tror inte jag behöver den nya balansen, jag kan skicka tillbaka den.
Lyckades inte få ner beat error till något mindre, men nu går den ju allafall någorlunda rätt...
 

Bilagor

  • 20201013_181651.jpg
    20201013_181651.jpg
    583.8 KB · Visningar: 28

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fick hem balansen idag och lossnade på den befintliga, när jag vände den upp och ner såg den ok ut, så antagligen hoppade den rätt. La upp den i timegraphern och nu tickar den på med rätt frekvens, lyckades till slut få den och gå ok (i mitt tycke). Tror inte jag behöver den nya balansen, jag kan skicka tillbaka den.
Lyckades inte få ner beat error till något mindre, men nu går den ju allafall någorlunda rätt...
Nja, den där amplituden och best errorn är för hög för att kalla det någorlunda rätt. Går det verkligen inte att få ner BE?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nja, den där amplituden och best errorn är för hög för att kalla det någorlunda rätt. Går det verkligen inte att få ner BE?
Nja, höll på och rucka ett bra tag, får väl försöka igen. Dessutom började den gå snabbt igen efter en kort promenad, och nu varierar den hej vilt och hur mycket fel den vill gå. Fattar nada, vad kan vara fel?
 

Bilagor

  • 20201013_215211.jpg
    20201013_215211.jpg
    562.2 KB · Visningar: 24
  • 20201013_215137.jpg
    20201013_215137.jpg
    658.8 KB · Visningar: 18

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nja, höll på och rucka ett bra tag, får väl försöka igen. Dessutom började den gå snabbt igen efter en kort promenad, och nu varierar den hej vilt och hur mycket fel den vill gå. Fattar nada, vad kan vara fel?
Svårt att säga något generellt svar på vad som kan vara fel. Ser spiralen fin ut nu? Hur såg pivoterna ut? Kollat motstenarna?
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Är det någon som vet om Omega använde samma fjäder i sin cal 280 serie eller om det skiljer mellan tex 284 och 286 där man bla olika balanser?
 

rogart-63

Patek
Är det någon som vet om Omega använde samma fjäder i sin cal 280 serie eller om det skiljer mellan tex 284 och 286 där man bla olika balanser?
Tror 284 har brequetspiral och 286 en plan spiral typ modernare stuk . Brukar ha en lite annorlunda stötfjäder oxå. 286 har
rörlig BE arm så det går att justera BE mycket enklare.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag funderar på om spiralen klibbar ihop, får ta och riva igen imorgon och ge den ett bad samt kolla över tapparna och stenarna. To be continued...
Gjorde rent stenarna, inte gick den bättre för det. Testade byta balansen, då gick det helt plötsligt och ställa in den bättre. Ingen enorm amplitud, resten behövs nog rengöras men nu är iallafall beat error lågt och den verkar gå bra. Får ta och skruva ihop den och bära den lite för och se om det håller i sig! Tack Rogart-63 för balansen!
 

Bilagor

  • 20201017_192518.jpg
    20201017_192518.jpg
    607 KB · Visningar: 18

rogart-63

Patek
Ser ut som ev nån av stenarna på gånghaken kan ha lite smuts kvar . Eller om det sitter nåt smuts nånstans. Den ena linjen är rak medans den andra hoppar lite. Klart mycket bättre dock. Amplituden ser hyfs ut ändå . inte jättehög men om du rengör resten och fjädern får lite olja så kommer den gå kalas.
Bra jobbat .
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack!
Blir nog en rengörning av allt någon dag, gjorde rent runt båda slutstenarna och där såg det lite svart ut... Himla kul och ta loss balansfjädern och få till det igen, var
inte helt säker på att jag skulle lyckas.

Skall polera mineralglaset lite till, den har ett par rejäla märken, antagligen det som fick gamla balasen att bli lite missformad.

Nöjd än så länge, går fortfarande bra!
 

Bilagor

  • 20201017_211137.jpg
    20201017_211137.jpg
    285.7 KB · Visningar: 26

SaSe76

Breitling
Hej alla. Jag har ett litet projekt på gång, en Seiko Bellmatic, som jag tagit isär helt. Det är mitt första projekt av den typen och det har gått bra och var riktigt kul. Nu beräknar jag att mina chanser att sätta ihop det är ca 50/50, men jag vill ändå göra det rätt ifall jag lyckas.
Det jag saknar är klockoljor och undrar om någon här har till salu då beställa från nätet och lägga ut uppemåt 1000kr är överkill för mig just nu. Allt tas i beaktande, pm:a gärna
 

jsoderstrom

Omega
2-Faktor
Gör en liten uppföljning på mina egna inlägg från tidigare i tråden om min (förmodade) Alpina som går på tok för fort. Beställde en avmagnetiserare som levererades till min dörr igår, en överraskande snabb frakt från Kina. En ren chansning på att magnetism kanske ligger bakom klockans rusande tidshållning.
Jag följde en guide här på forumet om hur man går tillväga när man använder den lilla blå lådan.
Körde klockan igår och... märker ingen skillnad alls idag :meh:
Var ingen överraskning precis, men värt en försök hursomhelst. Klockan får väl helt enkelt åka ner i lådan igen, man ska kanske börja söka efter en liknande modell som faktiskt fungerar i stället. :grumpy:
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    698.3 KB · Visningar: 20
  • Like
Reactions: Beo

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Gör en liten uppföljning på mina egna inlägg från tidigare i tråden om min (förmodade) Alpina som går på tok för fort. Beställde en avmagnetiserare som levererades till min dörr igår, en överraskande snabb frakt från Kina. En ren chansning på att magnetism kanske ligger bakom klockans rusande tidshållning.
Jag följde en guide här på forumet om hur man går tillväga när man använder den lilla blå lådan.
Körde klockan igår och... märker ingen skillnad alls idag :meh:
Var ingen överraskning precis, men värt en försök hursomhelst. Klockan får väl helt enkelt åka ner i lådan igen, man ska kanske börja söka efter en liknande modell som faktiskt fungerar i stället. :grumpy:
Det kan ju mycket väl lika gärna vara klibbig spiral (balansfjäder), som magnetism.
Kan iofs vara annat fel också.
 

rogart-63

Patek
Gör en liten uppföljning på mina egna inlägg från tidigare i tråden om min (förmodade) Alpina som går på tok för fort. Beställde en avmagnetiserare som levererades till min dörr igår, en överraskande snabb frakt från Kina. En ren chansning på att magnetism kanske ligger bakom klockans rusande tidshållning.
Jag följde en guide här på forumet om hur man går tillväga när man använder den lilla blå lådan.
Körde klockan igår och... märker ingen skillnad alls idag :meh:
Var ingen överraskning precis, men värt en försök hursomhelst. Klockan får väl helt enkelt åka ner i lådan igen, man ska kanske börja söka efter en liknande modell som faktiskt fungerar i stället. :grumpy:
Ser väldigt sällan att det är nån magnetism i verken som gör att det krånglar . Utan för det mesta är det en skitig spiral eller olja som gör att det klibbar ihop.
 

jsoderstrom

Omega
2-Faktor
Det kan ju mycket väl lika gärna vara klibbig spiral (balansfjäder), som magnetism.
Kan iofs vara annat fel också.
Ser väldigt sällan att det är nån magnetism i verken som gör att det krånglar . Utan för det mesta är det en skitig spiral eller olja som gör att det klibbar ihop.
Hade egentligen inga stora förhoppningar på att det var magnetism och att det magiskt skulle lösa sig, men kände att det var värt att prova i vilket fall. Dosan var väldigt billig i alla fall, kommer väl till användning någon gång i framtiden kanske :)
Det är säkert som ni säger, att det är något annat som krånglar med balansfjädern och därmed inget jag ens skulle komma på tanken att försöka greja med själv :nailbiting: Får väl lämna bort den för service om den ska bli användbar igen helt enkelt. Sen är frågan om det prismässigt ens skulle vara värt att rädda den eller inte, men en prisidé skadar väl aldrig att få.
Något tips om vart man borde vända sig när det gäller urmakare?
 
  • Like
Reactions: Beo

Bjooorn

Omega
Hej igen fixare och trixare! Finns det något lätt sätt att få bort ar coat på insidan av glaset? Har det på senaste klockköpet och det är rätt störigt, glaset är väldigt blått i vissa vinklar. Ingen deal-breaker men om det går att få bort så vore det trevligt. Och en andra fråga, vart skulle ni rekommendera att man köper ett nh36? Skulle vilja uppgradera min skx007.
Allt gott!
/Björn
 

rogart-63

Patek
Hej igen fixare och trixare! Finns det något lätt sätt att få bort ar coat på insidan av glaset? Har det på senaste klockköpet och det är rätt störigt, glaset är väldigt blått i vissa vinklar. Ingen deal-breaker men om det går att få bort så vore det trevligt. Och en andra fråga, vart skulle ni rekommendera att man köper ett nh36? Skulle vilja uppgradera min skx007.
Allt gott!
/Björn
Aceton eller IPA brukar ta bort AR . Försiktig med aceton om den sitter kvar i klockan dock.
 

rogart-63

Patek
Grymt, tack för tipset! Om jag plockar ur urverket ur boetten och behandlar insidan av glaset med aceton, är det något annat jag borde tänka på? Ska jag dumpa ner lite aceton eller är det försiktigt med tops/bomullspads som gäller?
Försiktigt med aceton . Den smälter plasten i packningen om du har för mycket. Ta det hellre på en tops isåfall .
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Hej, tänkte byta lite batterier i helgen och skaka liv i den här gamla Yeman. Har inte sett boetten innan, är det en monocoque?
Någon verkar ha antagit att det är snäpplock, men det känns lite fel för epoken.
876A8274-DF3E-4879-A1D9-D0F6BCF10952.jpeg
F09F0E41-2BD0-4A89-BD1A-B346BFEEDA19.jpeg
87D0F534-13F1-4BFE-BF47-0ED33DA807C3.jpeg
 
Topp