• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Har börjat pula lite med att luma om klockor jag tycker ser lite väl tråkiga ut.
Ännu i nån slags upplärningsfas, men skoj att hålla på med.

UTROP_221_1204_2.jpg

Före



IMG_0850.jpg

Efter
Snyggt! Fast learner!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Hej, testat att mäta lite på mitt ESA 9180 idag. Har fått superb hjälp av @Highvalley, stort tack. Mätte spänning över batteriet och på kretsen, såg bra ut, 1.57V. Mätte spolen, såg bra ut (2.7kOhm). Mätte puls över spolen, ingenting. Mätte ström över batteriblecken, 250mA, på tok för högt, borde vara 16-19uA. Mätte utan bygel på batteriet, med batteriets ovansida som + och verkplatta som minus. 0uA.
Kan man utgå från att kretsen är körd eller ska jag testa något mer? Är mjuk och fin i uppdraget.
Mätte enligt bifogad bild, tack @Highvalley
62D295C9-D4B4-455C-BDEC-5FA0A54FB98C.png
 
  • Like
Reactions: Beo

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hej, testat att mäta lite på mitt ESA 9180 idag. Har fått superb hjälp av @Highvalley, stort tack. Mätte spänning över batteriet och på kretsen, såg bra ut, 1.57V. Mätte spolen, såg bra ut (2.7kOhm). Mätte puls över spolen, ingenting. Mätte ström över batteriblecken, 250mA, på tok för högt, borde vara 16-19uA. Mätte utan bygel på batteriet, med batteriets ovansida som + och verkplatta som minus. 0uA.
Kan man utgå från att kretsen är körd eller ska jag testa något mer? Är mjuk och fin i uppdraget.
Mätte enligt bifogad bild, tack @Highvalley
62D295C9-D4B4-455C-BDEC-5FA0A54FB98C.png
Som jag skrev i pm så måste något gått snett när du mätte ström. Försöker du mäta ström över batteriblecken kortsluter du batteriet nästan helt. Gissar att 250 mA är strömmen som uppstår då.

Förstår jag dig rätt om jag tror att du mätt upp 1,57 V här?
Skärmavbild 2020-10-26 kl. 19.25.02.png


...och inte ser tillstymmelsen av pulser här med samma inställning på instrumentet?
Skärmavbild 2020-10-26 kl. 19.26.34.png
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Som jag skrev i pm så måste något gått snett när du mätte ström. Försöker du mäta ström över batteriblecken kortsluter du batteriet nästan helt. Gissar att 250 mA är strömmen som uppstår då.

Förstår jag dig rätt om jag tror att du mätt upp 1,57 V här?
Skärmavbild 2020-10-26 kl. 19.25.02.png


...och inte ser tillstymmelsen av pulser här med samma inställning på instrumentet?
Skärmavbild 2020-10-26 kl. 19.26.34.png
Hej, ja, tror du har rätt angående kortslutningen. Så är det säkert. Riktigt kass på el. :rolleyes:
Dina bilder överrensstämmer perfekt med hur jag mätt. Bild två: här mätte jag spolens motstånd på samma sätt
 
  • Like
Reactions: Beo

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hej, ja, tror du har rätt angående kortslutningen. Så är det säkert. Riktigt kass på el. :rolleyes:
Dina bilder överrensstämmer perfekt med hur jag mätt. Bild två: här mätte jag spolens motstånd på samma sätt
Tycker det verkar om att det är något fel med elektroniken. Jag har som sagt två rätt billiga multimetrar och har inte haft några problem att se pulserna när jag försökt ställa diagnos på krånglande kvartsverk. Jag förmodar att det inte behöver bero på trasig IC utan även skulle kunna vara så att kristallen är trasig. Men där är jag inte kompetent att vägleda dig. Kanske att någon med mer kunskaper än jag kan bistå med lite instruktioner. Släng iallafall inget om du byter ut kretskortet. Det kan finnas något där som kan användas för att hålla liv en annan klocka.
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Jag har som sagt samma kretskort som fungerar men vi skall först se om det går att hitta rätt kretskort först.
Tycker det verkar om att det är något fel med elektroniken. Jag har som sagt två rätt billiga multimetrar och har inte haft några problem att se pulserna när jag försökt ställa diagnos på krånglande kvartsverk. Jag förmodar att det inte behöver bero på trasig IC utan även skulle kunna vara så att kristallen är trasig. Men där är jag inte kompetent att vägleda dig. Kanske att någon med mer kunskaper än jag kan bistå med lite instruktioner. Släng iallafall inget om du byter ut kretskortet. Det kan finnas något där som kan användas för att hålla liv en annan klocka.
Här slängs ingenting :)
Har denna multimeter https://www.biltema.se/verktyg/matv...BU_Dkqe67h-T0yqkAqZnk_gihsTUmPiQaAqP5EALw_wcB
Känns som vanligt sjukt kul med engagemanget här, tack för att ni delar med er av både resurser och kunskap!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
1603739823140.png


När vi ändå pratar quartz...

Fick hem denna idag och hade ett batteri som passar liggande (mätt till 1,53V, så bör vara okej) sedan tidigare. Gick dock inte igång som jag hoppats på och det enda jag direkt kan se är att en av skruvarna som håller blecken till negativ pol saknas. Kan dock inte tänka mig att detta borde göra någon skillnad annat än att det blir marginellt sämre kontakt.

Någon annan som är av annan åsikt? Pallar nog inte gräva särskilt mycket djupare än så, men en stackars skruv borde jag i alla fall kunna försöka jaga rätt på. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Har du koll på historian kring dessa Martin? Hittar inte mycket att läsa kring 9182/3, men mer delar. Verkar vanligare. Är det bara en evolution kring att man övergått från lösa kopparbanor till kretskort?
Det är himla knepigt att få ihop historian då kretskort byttes ganska ofta på dessa. Min första Certina 9181 har ett helt annat kretskort som är modernare men fortfarande har strömbrytaren men som då måste ha blivit bytt. Man kan även se att referensmaterialet ovan har lite annan design så knepigt som sagt. Snack om att detta ställde till det för mig...
 

Martin Lovasz

Audemars
1603739823140.png


När vi ändå pratar quartz...

Fick hem denna idag och hade ett batteri som passar liggande (mätt till 1,53V, så bör vara okej) sedan tidigare. Gick dock inte igång som jag hoppats på och det enda jag direkt kan se är att en av skruvarna som håller blecken till negativ pol saknas. Kan dock inte tänka mig att detta borde göra någon skillnad annat än att det blir marginellt sämre kontakt.

Någon annan som är av annan åsikt? Pallar nog inte gräva särskilt mycket djupare än så, men en stackars skruv borde jag i alla fall kunna försöka jaga rätt på. :)
Men den bilden har du tagit från nätet så inte mycket vi kan säga om den :)

Nu har AR320 en stepping motor och dessa kan bränna.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
För att svara mig själv.
Nej, båda skruvar behövs ej för funktionens skull.

Testade en gång till och nu hoppade den igång så snällt och fint.
Vet inte om jag missat att ge polerna kontakt eller någonting första gången.

Men så klart - den ska ju ha en extra skruv där. Får försöka lösa.

Potentiellt den dummaste frågan här i tråden hittills, men... Ingen som råkar ha koll på vad det kan tänkas vara för dimension?
Äger ingen mikrometer, annars kunde jag ju bara mätt den främre av dem.


EDIT
Jävla knasklocka, helt klart!

269D778C-2C08-466D-845E-A0D6576CB34D.jpeg
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Det är himla knepigt att få ihop historian då kretskort byttes ganska ofta på dessa. Min första Certina 9181 har ett helt annat kretskort som är modernare men fortfarande har strömbrytaren men som då måste ha blivit bytt. Man kan även se att referensmaterialet ovan har lite annan design så knepigt som sagt. Snack om att detta ställde till det för mig...
Läste någonstans att 9180 var ESAs första kvarts, första schweiziska kvartsen. Antar att det var bråttom bråttom att få ut något som fungerade och att första batcharna var halvt prototyper
 

Martin Lovasz

Audemars
Läste någonstans att 9180 var ESAs första kvarts, första schweiziska kvartsen. Antar att det var bråttom bråttom att få ut något som fungerade och att första batcharna var halvt prototyper
Verkar dock som att alla kretskorten fungerar på de olika kalibrarna så det är bara vad du tycker är viktigt för dig om det skall vara så original som möjligt eller ej.
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Verkar dock som att alla kretskorten fungerar på de olika kalibrarna så det är bara vad du tycker är viktigt för dig om det skall vara så original som möjligt eller ej.
Är i grund och botten en originalare, men det ser ut som att alla märken har lite olika stil på korten, särskilt på 9182. Vill mest få igång den då jag tycker den är riktigt fin. Vore ju kul att återställa
 

Martin Lovasz

Audemars
Bara så vi inte blir förvirrade igen. Ditt verk är ett 9180 men med ett 9182/3 kretskort. :)

Håller på att städa lite men skall försöka leta upp ett löst verk som jag vet att jag har.
 

rogart-63

Patek
Hej, testat att mäta lite på mitt ESA 9180 idag. Har fått superb hjälp av @Highvalley, stort tack. Mätte spänning över batteriet och på kretsen, såg bra ut, 1.57V. Mätte spolen, såg bra ut (2.7kOhm). Mätte puls över spolen, ingenting. Mätte ström över batteriblecken, 250mA, på tok för högt, borde vara 16-19uA. Mätte utan bygel på batteriet, med batteriets ovansida som + och verkplatta som minus. 0uA.
Kan man utgå från att kretsen är körd eller ska jag testa något mer? Är mjuk och fin i uppdraget.
Mätte enligt bifogad bild, tack @Highvalley
62D295C9-D4B4-455C-BDEC-5FA0A54FB98C.png
Är det nån puls i det verket? Det sitter väl ett balanshjul i dessa?
Ligger det inte nån bricka eller nåt under blecket och ovanpå skruven . Så det inte blir kortis?
 
Topp