• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Lägre än Kära fixers var hittar jag låga armerade dome plexin!?? Alltså lägre än ATC.
Lägre än ATC? Finns det. Sett med plant glas. Finns ett glas som heter ATC R .Det är nog något lägre än ett vanligt ATC . Mätte på ett 314 och det var 4,56. Medans ATC var 5,5 . Nackdelen är att den kromade ringen har en försänkningen. Men det går ju ta ett från nåt annat glas eller den gamla.

Lägre än ATC? Finns det. Sett med plant glas. Finns ett glas som heter ATC R .Det är nog något lägre än ett vanligt ATC . Mätte på ett 314 och det var 4,56. Medans ATC var 5,5 . Nackdelen är att den kromade ringen har en försänkningen. Men det går ju ta ett från nåt annat glas eller den gamla.
SKa ta någon bild. Har tänkt sätta ihop en guide men olika plexins profiler för tycker det är omöjligt att få den infon.. eller vet någon något bra, enkelt sätt att se profil och höjd nör man t.ex. handlar glas på cousins?

Hann ta en bild innan jag posta detta :) Till vänstwr är original dome med armeringsring. Till hö är ATC. Båda 30.6mm.
IMG_20201114_185534.jpg

Mitt ATC 30.6 är bara 4.5. Det andra original bredvid är 3.5 endast.

Vad är det för

Ser trögt ut . Jag hittar en som passar men är osäker om det är rätt höjd . Den är 2,4 mm medans Jules säger att den ska vara 2,3 och timhjul 1,65. Har en massa Certina delar men tagit alla minutrör och balanser. Köpte ändå lite delar på tradera i veckan, Var några kronor och delade bommar men inga minutrör.. Kolla med @Martin Lovasz . Han har säkert nåt ;) .
Tack för att du kollade, det uppskattas! Jag kom på att jag hade en Certina Bristol 190 med ett 25-66 i och enligt vad jag kunde hitta så skulle man kunna använda samma minutrör så jag testade och det fungerade även om faktiskt höjden inte stämde helt överrens, det som satt på 25-651 var aningen högre.

Nåt så lågt har jag nog aldrig sett . Funderar om sternkreuz katalogen som Cousinsuk har visar höjden och profilen .
Jag har kollat förut och försökt hitta i de där atalogerna men jag lyckades inte. Slutade med att jag beställde en massa olika glas för att hitta något som funkar. Tänker typ att jag ska fortsätta med det och så småningom ha en enkel guide. Konstigt vet att det är original så har två sådana som båda är spräckta å vill ersätta såklart med så likt som möjligt :)

Jag har kollat förut och försökt hitta i de där atalogerna men jag lyckades inte. Slutade med att jag beställde en massa olika glas för att hitta något som funkar. Tänker typ att jag ska fortsätta med det och så småningom ha en enkel guide. Konstigt vet att det är original så har två sådana som båda är spräckta å vill ersätta såklart med så likt som möjligt :)
Det enda jag har är en gammal cousinsuk katalog. Men där står inget. Finns massa udda modeller av andra tillverkare oxå. Vad är det för märke på klockorna?

Tack för att du kollade, det uppskattas! Jag kom på att jag hade en Certina Bristol 190 med ett 25-66 i och enligt vad jag kunde hitta så skulle man kunna använda samma minutrör så jag testade och det fungerade även om faktiskt höjden inte stämde helt överrens, det som satt på 25-651 var aningen högre.
Det finns tre olika höjder på minutrören och det är på grund av att 25-651 är lite högre på grund av datummekanismen och 25-652 ännu lite högre på grund av dag mekanismen så vill du ha rätt minutrör kan jag skicka över en åt dig.

Märkte att quickset funktionen inte längre fungerade efter att jag hade fixat med min Seiko Day/Date. Öppnade upp den igen och la till rätta den markerade delen så nu fungerar quickset igen :) Fick mig en liten förskräckelse när jag satte ihop klockan igen och den inte tickade igång, visade dock sig att jag hade dragit åt skruvarna lite för slappt 😅

PXL_20201116_172009435~2.jpg

Vad tror alla problemet kan vara när digitala delen går igång och funkar men inte analoga på denna äldre Seiko ana/digi? Precis fått nytt batteri.
04F1462E-3A34-4C5A-8741-48DE434381D5.jpeg
8FC326D5-9283-45A1-AF4C-44067DEE66C9.jpeg

Vad tror alla problemet kan vara när digitala delen går igång och funkar men inte analoga på denna äldre Seiko ana/digi? Precis fått nytt batteri.
04F1462E-3A34-4C5A-8741-48DE434381D5.jpeg
8FC326D5-9283-45A1-AF4C-44067DEE66C9.jpeg

Kan vara så enkelt att oljorna är trötta i klockan. Kan du se att sekundvisaren rör sig lite? Du kan ju alltid prova att lägga klockan på ett element över natten och se om den går igång.

Okej, börjat tröttna på och försöka få tillbaka en "uppdragsfjäder" (mainspring) manuellt.

Funderar på att köpa en mainspring winder, tror ni något sådant här kan vara något och ha?

Finns ett sett på cousins också

Eller finns det något annat till bättre pris?
Det är ju klart att Bergeon skulle vart najs, men kostnaden känns inte helt motiverad.
Jag skulle vilja ha winders som funkar för så många olika typer som möjligt...

Senast ändrad:
Okej, börjat tröttna på och försöka få tillbaka en "uppdragsfjäder" (mainspring) manuellt.

Funderar på att köpa en mainspring winder, tror ni något sådant här kan vara något och ha?

Finns ett sett på cousins också

Eller finns det något annat till bättre pris?
Det är ju klart att Bergeon skulle vart najs, men kostnaden känns inte helt motiverad.
Jag skulle vilja ha winders som funkar för så många olika typer som möjligt...
Har läst både bu och bä om dom billiga från China ., Läste nånstans att haken som är dålig på dom så dom glider lätt ur. Alternativet är ju att köpa en 6 och en 7 och ett handtag. Eller leta upp nåt begagnat.

Hej,

Jag kämpar som en gris med att få upp boettlocket på min seiko.
Har någon något tips på hur jag ska bete mig? Är hemligheten att blunda hårt och ta i ännu mer, eller finns något trix?

Hej,

Jag kämpar som en gris med att få upp boettlocket på min seiko.
Har någon något tips på hur jag ska bete mig? Är hemligheten att blunda hårt och ta i ännu mer, eller finns något trix?
Spänn fast klockan i en boetthållare, fast och stabilt. Sedan behöver du en boettöppnare med lite moment. Ja risken finns att slinta och skapa hemska repor men tejpa boetten med eltejp som skydd. Boetthållare kan stå på bordet, montera boettöppnare på boetten och tryck ned den med mot bordet, håll i boethållare med en hand och tryck ned mot bordet och vrid boett öppnare med andra handen. Hoppas hjälper.

Spänn fast klockan i en boetthållare, fast och stabilt. Sedan behöver du en boettöppnare med lite moment. Ja risken finns att slinta och skapa hemska repor men tejpa boetten med eltejp som skydd. Boetthållare kan stå på bordet, montera boettöppnare på boetten och tryck ned den med mot bordet, håll i boethållare med en hand och tryck ned mot bordet och vrid boett öppnare med andra handen. Hoppas hjälper.
Ja så långt är jag med, det är bara det att den verkar sitta som berget. Jag antar att jag är för feg, och ska ta i mer bara. Eller ordna en öppnare med mer moment kanske. Tack

Har läst både bu och bä om dom billiga från China ., Läste nånstans att haken som är dålig på dom så dom glider lätt ur. Alternativet är ju att köpa en 6 och en 7 och ett handtag. Eller leta upp nåt begagnat.

Mark gör ju en test av ett set i en video. På dem är haken i mässing. Inte så genomtänkt.
Men det kanske är olika för olika set.

Funderingar kring justeringar av kronograf ur!
Är Poljot 3133 som jag håller på med så mesta dels dessa, men finns säkert likheter med andra.
Har googlat om detta men hittar inga svar!

Märkt att de "ovala" skruvarna för justeringar av kronograf hjulen (rödmarkerade i bilden nedan)
Blivit slitna och har för dålig friktion i bryggorna, ändrar dig vid användning.
Har tagit ur någon och stukat för att få friktion, funkade. Men hur gör "redig" urmakare?

Nästa tanke är om infästningar (blåmarkerade i bilden nedan), haft glapp i dessa som tex. gjort så reset hammare ej funkat bra.
Är i pressade tuber med gänga i bryggorna, och har justerat höjden på dessa. Är mycket små marginaler, undrar över riktlinjer på detta?
Typ de man kan hitta om juvel höjds justeringar.

Någon som har tankar och åsikter kring dessa frågor?

IMG_20201109_150112~2.jpg

Tillbaka
Topp