• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Är det nån som fixat en gånghake med trasig juvel. Har en ETA 717 som har tjippad ena juvelen. Funderade ett tag på om jag skulle testa att byta den? Har sett video men aldrig gjort nåt sånt. Har en ETA 810 med samma juveler . Tror t.o.m jag har en påse med såna. Men har inget verktyg som håller i skiten . Värmer jag den sidan ramlar väl den andra sidan av. Tips tack. Vore kul å testa. Har visserligen en ny på g men det kan ta ett tag.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
När jag skulle köpa staking- set fick jag tipset på WUS om det amerikanska K&D deluxe inverto från 50- talet. Enligt vissa världens bästa och mest kompletta stakingset i riktigt kvalitetsstål. Om det är så? Ingen aning. Jag har bara haft ett set så jag har inget att jämföra med. Jag är dock väldigt nöjd med det. Fick betala 3500:- för ett helt komplett set i bra skick inklusive tull och frakt från staterna.
Finns en uppsjö av dem på eBay i blandade skick.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Är det nån som fixat en gånghake med trasig juvel. Har en ETA 717 som har tjippad ena juvelen. Funderade ett tag på om jag skulle testa att byta den? Har sett video men aldrig gjort nåt sånt. Har en ETA 810 med samma juveler . Tror t.o.m jag har en påse med såna. Men har inget verktyg som håller i skiten . Värmer jag den sidan ramlar väl den andra sidan av. Tips tack. Vore kul å testa. Har visserligen en ny på g men det kan ta ett tag.
Säkert en tuff utmaning. Jag antar att felmarginalerna är obefintliga för att resultatet skall bli bra?
 

rogart-63

Patek
Säkert en tuff utmaning. Jag antar att felmarginalerna är obefintliga för att resultatet skall bli bra?
Ingrepp och hur den släpper måste ju stämma. Antar det är svårt och något för den högre skolan. Kanske inte värt tiden men vore kul att prova. Ungefär som att rätta till en spiral. Måste nästan tillverka nån plåt som den kan liigga plant på . Och en krokodilklämma att hålla fast haken med. Ska fnulla lite på det.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ingrepp och hur den släpper måste ju stämma. Antar det är svårt och något för den högre skolan. Kanske inte värt tiden men vore kul att prova. Ungefär som att rätta till en spiral. Måste nästan tillverka nån plåt som den kan liigga plant på . Och en krokodilklämma att hålla fast haken med. Ska fnulla lite på det.
Klart du skall testa! Jag har spenderat tid på ett handfull grejer i den övre skolan och några av dem har blivit ok medan andra katastrof. Det är där urmakeri blir hantverk på riktigt. Det krävs liksom mer är kunskapen för hur det skall göras och verktygen för det. Det krävs en känsla och "rätta knycket".
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Värmer jag den sidan ramlar väl den andra sidan av.
Kanske lite sån't här?
Man har det till att skydda känsliga stenar då man löder. Pm:a adress (har vimsat bort din) så kan jag skicka en klutt i en påse?
IMG_7196.JPG
 

rogart-63

Patek
Kanske lite sån't här?
Man har det till att skydda känsliga stenar då man löder. Pm:a adress (har vimsat bort din) så kan jag skicka en klutt i en påse?
IMG_7196.JPG
Klutt kom idag. Ska jag bara hitta en sten i rätt storlek oxå. Vilket inte var så lätt. Mätte den till 0,36 mm . Finns på cousinsuk men 3 stenar kostar lika mycket som en gånghake.
 

Rolfen

Rolex
Efter familjens klagan över att mina fixarsaker är spridda lite här och var - jag har använt kökets barbänk en del, och ofta inte orkat plockat undan efter precis alla fix.

Nu har jag fått ihop en egen fixarhörna, det känns rätt bra!

Lite ytterligare att få ordning på, inklusive ljussättning (den är inte bra just nu), men snart blir det nog kanonbra.
IMG_1747.JPG
Har du byggt det bordet själv helt från början? Om inte vad har du utgått ifrån? Grymt sugen på något liknande.
 

Rolfen

Rolex
Visarna inte så bra skick. Vad kan/ska man göra med dessa. Bara låta vara, försöka rengöra och få bort rost och reluma eller köpa nya visare.
IMG_1755.JPG
Låt dom vara, orört är alltid bäst. Dessutom tycker jag personligen det är charmigt med rostiga visare. Man får dock ha koll så det inte släpper rostflagor, öppna och blåsrent vid behov. Själv har jag denna "superfräsha" Siduna så du är inte värst.
Visare.jpg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Nej. Har använt samma kronhals. Inga packningar. Har en kronhals liggande nånstans om det skulle behövas.
Har du utvändig gänga på din?

Någon som bytt kronhals på en MRP SA-boett? Och vet vilken diameter det kan tänkas vara i boetten? Jag hoppas att det ska vara 2,5 mm som finns inne, den är lite längre också men blir 4,3 mm för djupt in i boetten!
upload_2017-9-11_13-42-37.png

@rogart-63 har du din kronhals kvar?
 

Bilagor

  • upload_2017-9-11_13-38-3.png
    upload_2017-9-11_13-38-3.png
    19.5 KB · Visningar: 6
Topp