Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ahh, jag har ännu inte fattat exakt vad jag ska ha det till men alla säger ju att det är ovärderligt
Verktyg kan man inte har för många av. Sen om de används är inte det viktigaste.Ahh, jag har ännu inte fattat exakt vad jag ska ha det till men alla säger ju att det är ovärderligtOm du tycker att det funkar bra (antar att du ville ha ett bättre?) så köper jag det av dig
![]()
Nej det finns kvar men nu blev det hugg ordentligtJa just, Mr Rogart har ju ett. Trodde att du sålt det!![]()
Ropade in ett annat i nästan NOS skick på Tradera strax efter jag köpt detta . Sen har det stått då ingen verkade vilja ha det när jag hade annonsen ute.Ahh, jag har ännu inte fattat exakt vad jag ska ha det till men alla säger ju att det är ovärderligtOm du tycker att det funkar bra (antar att du ville ha ett bättre?) så köper jag det av dig
![]()
Säkert en tuff utmaning. Jag antar att felmarginalerna är obefintliga för att resultatet skall bli bra?Är det nån som fixat en gånghake med trasig juvel. Har en ETA 717 som har tjippad ena juvelen. Funderade ett tag på om jag skulle testa att byta den? Har sett video men aldrig gjort nåt sånt. Har en ETA 810 med samma juveler . Tror t.o.m jag har en påse med såna. Men har inget verktyg som håller i skiten . Värmer jag den sidan ramlar väl den andra sidan av. Tips tack. Vore kul å testa. Har visserligen en ny på g men det kan ta ett tag.
Ingrepp och hur den släpper måste ju stämma. Antar det är svårt och något för den högre skolan. Kanske inte värt tiden men vore kul att prova. Ungefär som att rätta till en spiral. Måste nästan tillverka nån plåt som den kan liigga plant på . Och en krokodilklämma att hålla fast haken med. Ska fnulla lite på det.Säkert en tuff utmaning. Jag antar att felmarginalerna är obefintliga för att resultatet skall bli bra?
Klart du skall testa! Jag har spenderat tid på ett handfull grejer i den övre skolan och några av dem har blivit ok medan andra katastrof. Det är där urmakeri blir hantverk på riktigt. Det krävs liksom mer är kunskapen för hur det skall göras och verktygen för det. Det krävs en känsla och "rätta knycket".Ingrepp och hur den släpper måste ju stämma. Antar det är svårt och något för den högre skolan. Kanske inte värt tiden men vore kul att prova. Ungefär som att rätta till en spiral. Måste nästan tillverka nån plåt som den kan liigga plant på . Och en krokodilklämma att hålla fast haken med. Ska fnulla lite på det.
Kanske lite sån't här?Värmer jag den sidan ramlar väl den andra sidan av.
Har sett video men aldrig gjort nåt sånt.
Tror det . Han drar ut shellacen till små trådar . Kanske får man lägga lite på bägge stenarna .Jag antar att det är Lovicks video du refererar till?
Klutt kom idag. Ska jag bara hitta en sten i rätt storlek oxå. Vilket inte var så lätt. Mätte den till 0,36 mm . Finns på cousinsuk men 3 stenar kostar lika mycket som en gånghake.Kanske lite sån't här?
Man har det till att skydda känsliga stenar då man löder. Pm:a adress (har vimsat bort din) så kan jag skicka en klutt i en påse?
![]()
Har du byggt det bordet själv helt från början? Om inte vad har du utgått ifrån? Grymt sugen på något liknande.Efter familjens klagan över att mina fixarsaker är spridda lite här och var - jag har använt kökets barbänk en del, och ofta inte orkat plockat undan efter precis alla fix.
Nu har jag fått ihop en egen fixarhörna, det känns rätt bra!
Lite ytterligare att få ordning på, inklusive ljussättning (den är inte bra just nu), men snart blir det nog kanonbra.
![]()
Jag har köpt ett IKEA VIKA VEINE skrivbord som har ett lock. Tyvärr har IKEA slutat sälja det så jag köpte från Blocket. Benen är OLOV från IKEA, justerbara upp till 90 cm höjd. Hurtsarna är HELMER, också från IKEA.Har du byggt det bordet själv helt från början? Om inte vad har du utgått ifrån? Grymt sugen på något liknande.
Tack för infon, blir att leta IKEA VIKA VEINE då det verkar rätt optimalt.Jag har köpt ett IKEA VIKA VEINE skrivbord som har ett lock. Tyvärr har IKEA slutat sälja det så jag köpte från Blocket. Benen är OLOV från IKEA, justerbara upp till 90 cm höjd. Hurtsarna är HELMER, också från IKEA.
Packning innanför ? Har sett såna kronor utan packning på gamla klockor . Packningen sitter i kronhalsen istället .Någon som vet varför det sitter en gängad bricka i kronhalsen?
![]()
Tack för det, misstänkte nått sådant, såg att packningen för boettlocket är av blyPackning innanför ? Har sett såna kronor utan packning på gamla klockor . Packningen sitter i kronhalsen istället .
Pierce var väl lite speciella, egna urverk osv.Tack för det, misstänkte nått sådant, såg att packningen för boettlocket är av bly![]()
Låt dom vara, orört är alltid bäst. Dessutom tycker jag personligen det är charmigt med rostiga visare. Man får dock ha koll så det inte släpper rostflagor, öppna och blåsrent vid behov. Själv har jag denna "superfräsha" Siduna så du är inte värst.Visarna inte så bra skick. Vad kan/ska man göra med dessa. Bara låta vara, försöka rengöra och få bort rost och reluma eller köpa nya visare.
![]()
Låt dom vara som dom är. Möjligen kan du lacka dom med matt klarlack på baksidan. Så sitter lumen kvar bättre.Visarna inte så bra skick. Vad kan/ska man göra med dessa. Bara låta vara, försöka rengöra och få bort rost och reluma eller köpa nya visare.
![]()
Nej. Har använt samma kronhals. Inga packningar. Har en kronhals liggande nånstans om det skulle behövas.
Har du utvändig gänga på din?
Jodå . Nånstans är den . Vill du jag mäter?Någon som bytt kronhals på en MRP SA-boett? Och vet vilken diameter det kan tänkas vara i boetten? Jag hoppas att det ska vara 2,5 mm som finns inne, den är lite längre också men blir 4,3 mm för djupt in i boetten!
![]()
@rogart-63 har du din kronhals kvar?
Den delen som är 4,3 mm går ju korta av utan problem .Någon som bytt kronhals på en MRP SA-boett? Och vet vilken diameter det kan tänkas vara i boetten? Jag hoppas att det ska vara 2,5 mm som finns inne, den är lite längre också men blir 4,3 mm för djupt in i boetten!
![]()
@rogart-63 har du din kronhals kvar?
Ja gärna, vet du om den passar i en MRP SA-boett?Jodå . Nånstans är den . Vill du jag mäter?
Det har du rätt i.Den delen som är 4,3 mm går ju korta av utan problem .