• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

PerS

Omega
AM glidelock på 16610; har varit riktigt skönt att ha i sommar!
IMG_20170911_172429279.jpg
 

frandinet

Cartier
Jag kämpar på med mitt Recta verk. Nu har jag fått dit en ny fjäder och uppdraget funkar bra.
IMG_1769.JPG

Men naturligtvis har jag tappat bort en av tavelskruvarna (det ska inte vara för lätt, det här).

Har testat med några skruvar från andra verk men sån tur hade jag inte.

Om jag köper något sånt här set (diagram 23 eller 24), tror ni man har tur och får tag på en skruv som passar.

https://www.cousinsuk.com/product/dial-screws-wristwatch-assorted

Här är en kass ritning på dimensioner (ca mm, inte helt lätt att mäta med skjutmått)
IMG_1768.JPG
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag kämpar på med mitt Recta verk. Nu har jag fått dit en ny fjäder och uppdraget funkar bra.
IMG_1769.JPG

Men naturligtvis har jag tappat bort en av tavelskruvarna (det ska inte vara för lätt, det här).

Har testat med några skruvar från andra verk men sån tur hade jag inte.

Om jag köper något sånt här set (diagram 23 eller 24), tror ni man har tur och får tag på en skruv som passar.

https://www.cousinsuk.com/product/dial-screws-wristwatch-assorted

Här är en kass ritning på dimensioner (ca mm, inte helt lätt att mäta med skjutmått)
IMG_1768.JPG

Luriga rackare det där. Fick tipset att skruva in dem igen efter att tavlan lyfts av. Har antagligen räddat mig från en hel del huvudvärk.
 

rogart-63

Patek
Jag kämpar på med mitt Recta verk. Nu har jag fått dit en ny fjäder och uppdraget funkar bra.
IMG_1769.JPG

Men naturligtvis har jag tappat bort en av tavelskruvarna (det ska inte vara för lätt, det här).

Har testat med några skruvar från andra verk men sån tur hade jag inte.

Om jag köper något sånt här set (diagram 23 eller 24), tror ni man har tur och får tag på en skruv som passar.

https://www.cousinsuk.com/product/dial-screws-wristwatch-assorted

Här är en kass ritning på dimensioner (ca mm, inte helt lätt att mäta med skjutmått)
IMG_1768.JPG
Kan kolla imorgon . Men det brukar vara knepigt att hitta helt rätt. Skallen brukar inte ha så stor betydelse. Köpte en skruvlåda från Ebay som räddad mig några gånger. Redrosteruk tror jag dom hette.
 

rogart-63

Patek
Jag kämpar på med mitt Recta verk. Nu har jag fått dit en ny fjäder och uppdraget funkar bra.
IMG_1769.JPG

Men naturligtvis har jag tappat bort en av tavelskruvarna (det ska inte vara för lätt, det här).

Har testat med några skruvar från andra verk men sån tur hade jag inte.

Om jag köper något sånt här set (diagram 23 eller 24), tror ni man har tur och får tag på en skruv som passar.

https://www.cousinsuk.com/product/dial-screws-wristwatch-assorted

Här är en kass ritning på dimensioner (ca mm, inte helt lätt att mäta med skjutmått)
IMG_1768.JPG
Hitta en med gänga 0,56 men om den är 0,60 eller 0,55 ? Skallen är lite mindre men det gör kanske inte så mycket.
 
Jaha... jag är störd den saken är klar... Börjat modda min monster med fast lite mer drastiskt.
Här är det fråga om fil och inte den mjuka sorten i kylen :)

20170913_024114.jpg

Polering och finlir får vänta... safirglas är beställt till denna med o_O
 

Beo

Patek
20170912_200937.jpg
Si så där!Då satt den på armen till slut,efter en del mekande och läropengar på delar:p(2 st orginalglas,en datecorrector och en kronaxel)så blev jag till slut klar med projektet.Efter service och justering så ligger den på 235 i amplitud och 0.1 i be och ca -3-4 sec/dag så jag är ganska nöjd:).
20170912_195931.jpg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
20170912_200937.jpg
Si så där!Då satt den på armen till slut,efter en del mekande och läropengar på delar:p(2 st orginalglas,en datecorrector och en kronaxel)så blev jag till slut klar med projektet.Efter service och justering så ligger den på 235 i amplitud och 0.1 i be och ca -3-4 sec/dag så jag är ganska nöjd:).
20170912_195931.jpg

Snygg pjäs
 
  • Like
Reactions: Beo

Kropoth

Cartier
Det har hunnit hända mycket med mitt senaste inköp innan klockan kom i min ägo. Vad jag inte märkte med en gång (och det kan jag inte förstå i efterhand) är att ett av "blindstiften" (kan man kalla dem det?) på länken har vandrat ur lite grann. Inga av de andra syns, så jag försökte trycka till det med ett handverktyg, vilket självklart gjorde en repa utan att det rörde sig. Någon som kan tipsa om hur jag kan få in stiftet igen för att sedan eventuellt polera ytan lite?
Bandhornen och bandstiften har det varit speciellt hård åtgång på, så det behöver ni inte kommentera på bilden. :p

20170913_132618_HDR-01.jpeg
 

Beo

Patek
Det har hunnit hända mycket med mitt senaste inköp innan klockan kom i min ägo. Vad jag inte märkte med en gång (och det kan jag inte förstå i efterhand) är att ett av "blindstiften" (kan man kalla dem det?) på länken har vandrat ur lite grann. Inga av de andra syns, så jag försökte trycka till det med ett handverktyg, vilket självklart gjorde en repa utan att det rörde sig. Någon som kan tipsa om hur jag kan få in stiftet igen för att sedan eventuellt polera ytan lite?
Bandhornen och bandstiften har det varit speciellt hård åtgång på, så det behöver ni inte kommentera på bilden. :p

20170913_132618_HDR-01.jpeg
En muttertång kan funka bra,ser ut som en poligriptång men har skiftnyckel käftar som pressar paralellt.
 

Fadershan

Patek
20170912_200937.jpg
Si så där!Då satt den på armen till slut,efter en del mekande och läropengar på delar:p(2 st orginalglas,en datecorrector och en kronaxel)så blev jag till slut klar med projektet.Efter service och justering så ligger den på 235 i amplitud och 0.1 i be och ca -3-4 sec/dag så jag är ganska nöjd:).
20170912_195931.jpg
Snyggt Beo!
 
  • Like
Reactions: Beo

Leffe

Breitling
Hej
Eftersom jag bevisligen inte 100 har koll på vad begreppet krona egentligen innefattar.... passar kronan från t.ex en manuell certina argonaut till en Certina med 25-652 verk som jag har, där det sitter en eftermarknadskrona - eller är det en massa olika mått?
Är det svårt/dyrt att byta plats med dem hos en urmakare?
 

rogart-63

Patek
Hej
Eftersom jag bevisligen inte 100 har koll på vad begreppet krona egentligen innefattar.... passar kronan från t.ex en manuell certina argonaut till en Certina med 25-652 verk som jag har, där det sitter en eftermarknadskrona - eller är det en massa olika mått?
Är det svårt/dyrt att byta plats med dem hos en urmakare?
Beror på? Kronan måste ju ha samma storlek som den ska byta till . Sen ser väl Certina kronorna ungefär likadan ut . Men om någon byt till en eftermarknadskrona har antagligen den gamla gått sönder i bommen eller var den gamla väldigt sliten. Mät diametern och se om den passar . Hör med @Martin Lovasz han är specialsten på Certina här på forumet :)
 

rogart-63

Patek
Fixat lite med en Squale. Visarna var spräckta. Och datumet var lite knasigt . Och klantig som jag kan vara ibland sabba jag dom ännu mer. Nu är frågan? Har fått tag i gamla Sguale visare fast dom är tvärtom . Timvisaren är orange och minutvisaren vit . Har lumat om dom gamla med är inte riiktigt nöjd med hur det blev. Ska jag använda dom gamla eller nya visarna? Dom "nya" har legat ett antal år hos Squale. Så kanske har dom rätt patina?
DSC08829.JPG
DSC08831.JPG
 

Fadershan

Patek
Fixat lite med en Squale. Visarna var spräckta. Och datumet var lite knasigt . Och klantig som jag kan vara ibland sabba jag dom ännu mer. Nu är frågan? Har fått tag i gamla Sguale visare fast dom är tvärtom . Timvisaren är orange och minutvisaren vit . Har lumat om dom gamla med är inte riiktigt nöjd med hur det blev. Ska jag använda dom gamla eller nya visarna? Dom "nya" har legat ett antal år hos Squale. Så kanske har dom rätt patina?
DSC08829.JPG
DSC08831.JPG
Koolt, gillar squale! Ingen bild på de nya visarna? Rent spontant ser väl de gamla ok ut ändå eller?
 
Topp