• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Vilka visarbortagningsverktyg tycker ni som mekar med klockor är bäst, tim/min-visarna är ju inte direkt svåra, tänker mest på dom små sub-visarna, ofta är dom ju lite försänkta i tavlan och där med lite svårare att "greppa", på chronosar finns det ju en och annan visare, vill ju inte gärna paja tavlan.
Jag har pillat lite med detta tidigare men tips är ju alltid välkommet, har 2 st verktyg, en Bergeon Presto och en annan bergeon nr 2004.

Vilka visarbortagningsverktyg tycker ni som mekar med klockor är bäst, tim/min-visarna är ju inte direkt svåra, tänker mest på dom små sub-visarna, ofta är dom ju lite försänkta i tavlan och där med lite svårare att "greppa", på chronosar finns det ju en och annan visare, vill ju inte gärna paja tavlan.
Jag har pillat lite med detta tidigare men tips är ju alltid välkommet, har 2 st verktyg, en Bergeon Presto och en annan bergeon nr 2004.
Jag är ju långt ifrån expert men äger två typer. Den ena Bergeon presto typ och den andra som är tvådelade "spadar". Tycker den sistnämnda är överlägsen.

Jag är ju långt ifrån expert men äger två typer. Den ena Bergeon presto typ och den andra som är tvådelade "spadar". Tycker den sistnämnda är överlägsen.
Jag instämmer. Jag använder egentligen bara spadarna (med en bit tunn plast emellan för att skydda) nu för tiden. För försänkta visare tycker jag det brukar fungera att lirka av dem försiktigt tillsammans med tavlan.

Jag instämmer. Jag använder egentligen bara spadarna (med en bit tunn plast emellan för att skydda) nu för tiden. För försänkta visare tycker jag det brukar fungera att lirka av dem försiktigt tillsammans med tavlan.

Håller med båda föregående!spadarna funkar i så gott som alla lägen tycker jag.

Vad kör ni med för "spadar"? Fungerar billigare "no name" eller är det kvalite typ Bergeon som gäller?

Det är väl sådana här som menas:
lever.jpg

Jag kör oxå med Indien spadar från Cousins.
Har dom små från Horotec. Funkar fint till subvisare . Sen har jag ett par från Bergeon men gillar inte dom alls . Skulle kanske testa Indian avtagarna på cousinsuk . Annars brukar jag använda presto verktyg.
Horotec spadarna måste man skydda tavlan annars finns risk att man gör fula repor. Men det gäller nog i alla verktyg.

Jag brukar bara ta ett papper och klippa ett v i så skjuter jag in v't under visarna så är tavlan skyddad.

Köpte ett par hävarmar från Cousins, Indien tror jag men de gick inte att använda. De var för grova helt enkelt. När inte den vanliga avtagaren fungerar så använder jag två skruvmejslar (med skydd emot tavlan), men mejslar är inte optimalt.
Länka gärna in vilka spadar ni använder som funkar, för tim/minut.
Det var ett bra tips med att låta subsekunden följa med tavlan, det ska jag testa.

Vilken spak är det jag ska göra för att rucka klockan? Vill inte pilla på fel spak denna gång.. jag gissar på den nedersta?

20170918_152703.jpg

Någon som har 20mm fat spring bars i i diamter som Seiko skx använder?

Senast ändrad:
Har dom små från Horotec. Funkar fint till subvisare . Sen har jag ett par från Bergeon men gillar inte dom alls . Skulle kanske testa Indian avtagarna på cousinsuk . Annars brukar jag använda presto verktyg.
Horotec spadarna måste man skydda tavlan annars finns risk att man gör fula repor. Men det gäller nog i alla verktyg.
Köpte ett par hävarmar från Cousins, Indien tror jag men de gick inte att använda. De var för grova helt enkelt. När inte den vanliga avtagaren fungerar så använder jag två skruvmejslar (med skydd emot tavlan), men mejslar är inte optimalt.
Det var ett bra tips med att låta subsekunden följa med tavlan, det ska jag testa.
Kör också indienversionen från cousins, ett måste är dock att slipa till dem själv. Out of the box är de alldeles för grova. Använder en ny ziplock som skydd för varje gång.

Med största försiktighet som när det gäller så mycket annat. Så "rakt upp" som det bara går. Du vill inte böja några kugghjulstappar.
Jag brukar även använda "spadarna" för att lyfta på tavlan när den är lossad. En spade på varje sida om tavlan. På så sätt brukar man få upp tavlan "rakt". Man får dock vara försiktig så man inte repar något på verksidan. Antar att en eventuell datumskiva skulle kunna repas.

Skicka dom till mig så fixar jag till dom!

Det var kanske bra att jag tog upp den här saken :), tack för alla svar o synpunkter.
Är det dom här du har? var inne på dem också.
g3ls0366.jpg

Vilken spak är det jag ska göra för att rucka klockan? Vill inte pilla på fel spak denna gång.. jag gissar på den nedersta?

20170918_152703.jpg

Någon som har 20mm fat spring bars i i diamter som Seiko skx använder?
Den som inte det sitter nån skruv i är ruckarmen. Den andra ska du helst inte röra. Dock ändrar man lite på den ena kanske man måste ändra den andra oxå. Utan timegrapher kan det vara svårt.

Den som inte det sitter nån skruv i är ruckarmen. Den andra ska du helst inte röra. Dock ändrar man lite på den ena kanske man måste ändra den andra oxå. Utan timegrapher kan det vara svårt.

Tack, klockan bör gå +-5 sekunder nu.

Nästa fråga är, om det inte fungerar att dra tillbaka armen för att stoppa sekundvisaren, hur ställer man in den då?

Menar du själva hackfunktionen? Att den stannar när du drar ut kronan? Vad är det för citizen verk du har? Är det hack på det verket?

Menar att jag vill ställa in klockan på sekunden, men när jag vrider minutvisaren bakåt så stannar inte sekundvisaren, som den gör på min Seiko exempelvis. Får inte sekundvisaren att stanna hur jag än gör. Det är ett 8200 verk!

Menar att jag vill ställa in klockan på sekunden, men när jag vrider minutvisaren bakåt så stannar inte sekundvisaren, som den gör på min Seiko exempelvis. Får inte sekundvisaren att stanna hur jag än gör. Det är ett 8200 verk!
Tror inte 8200 verket har nån hackning funktion tyvärr. Dvs att man drar ut kronan så stannar klockan. 8203 kanske men inte 8200. Så det blir nog värre. Funkar på en del att vrida bakåt men tror inte Citizen har den funktionen.

De som jag använder mest är ett par tillslipade 4mm stänger i rostfritt!

144814925662499400_resized.jpg

Även om du köper verktyg av bra kvalitet så krävs det oftast att du polerar upp ytorna i "spadarna" => slipa till ett eget par istället - tar inte många minuter längre! ;)
Självklart gör man dom själv;) Men tror du har helt rätt. Jag har hittills använt prestoverktyg både noname och Bergeon och det som framför allt skiljde var finishen på arbetsytorna. Nonamen är numera degraderad till minuthjulavdragare (heter det så på svenska?). Ska se vad jag hittar hemma annars få det bli något billigt "halvfabrikat" från Cousins att bearbeta vidare.

Tillbaka
Topp