rogart-63
Pandion
Troligen ett ETA SA verk . Eftersom det står SA på bryggan. Liknar ett 963.112 men enklare .Någon här som kan identifiera urverket? Inte kommit någon vart efter lite frenetiskt googlande.
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Troligen ett ETA SA verk . Eftersom det står SA på bryggan. Liknar ett 963.112 men enklare .Någon här som kan identifiera urverket? Inte kommit någon vart efter lite frenetiskt googlande.
Det är ett omärkt Ronda 375 verk.Någon här som kan identifiera urverket? Inte kommit någon vart efter lite frenetiskt googlande...
Troligen ett ETA SA verk . Eftersom det står SA på bryggan. Liknar ett 963.112 men enklare .
Tack för hjälpen! Får nog ta och beställa ett nytt det gamla verkar ganska dassigtDet är ett omärkt Ronda 375 verk.
Efter alla år finns den fortfarande att köpa ny men då med 1 juvel medan den du har är den fina versionen med 6 juveler så försök hitta en sådan i första hand. Är det inget mekaniskt fel på den utan bara elektroniken kan du bara byta kretskortet.Tack för hjälpen! Får nog ta och beställa ett nytt det gamla verkar ganska dassigt
Var inne på ett Ronda först .Det är ett omärkt Ronda 375 verk.
Ja, hade det inte varit för den lilla hackarmen som sticker ut under bryggan hade det varit svårt att identifiera verket.Var inne på ett Ronda först .
Ska se vad jag kan hitta men saknar skruvarna som fäster verket i boetten och misstänker att det finns lite mer bekymmer som jag inte hittat ännuEfter alla år finns den fortfarande att köpa ny men då med 1 juvel medan den du har är den fina versionen med 6 juveler så försök hitta en sådan i första hand. Är det inget mekaniskt fel på den utan bara elektroniken kan du bara byta kretskortet.
Ofta har inte dessa klockor skruvar utan man litar till att verkhållaren håller urverket i klocka. Ser ut som om verkhållaren inte sitter rätt så dra ut kronan och lirka den på plats.Ska se vad jag kan hitta men saknar skruvarna som fäster verket i boetten och misstänker att det finns lite mer bekymmer som jag inte hittat ännu
Kanske. Kan kolla imorgon .Jag ropade hem en liten Tissot med ETA955.112 som inte fungerade. Det visade sig att bommen var böjd i spetsen. Givetvis gick den av. Någon som har en delad bom till ett ETA955.112 ?
Hitta bara en sån här delad bom till 955 verk .Jag ropade hem en liten Tissot med ETA955.112 som inte fungerade. Det visade sig att bommen var böjd i spetsen. Givetvis gick den av. Någon som har en delad bom till ett ETA955.112 ?
Precis, det är den främre tunna delen som var böjd och sedan gick av. Fattar inte ens hur tidigare klåpare lyckats böja den då man i princip aldrig behöver ta ur den. Batteribyte på monocoque bör vissa urmakare tydligen inte utföra...Hitta bara en sån här delad bom till 955 verk .
Sr1120w respektive 391 när man bildgooglar...Någon som har koll på vad det skall sitta för batteri i Omega 1332 och Omega 1336. Hittar inte via google.
Tack, har googlat lite till och kommer fram till samma sak. Verkar ju vara samma batteri i båda (SR55)Sr1120w respektive 391 när man bildgooglar...
Den ena hoppade igång i alla fall. Får vänta med den andra tills jag kommer hem. Saknar skruvmejsel på jobbetTack, har googlat lite till och kommer fram till samma sak. Verkar ju vara samma batteri i båda (SR55)
+1! Nu har jag letat som en galning samt talat med flera leverantörer samt tillverkare av plastglas.. Det verkar inte finnas så låga domade armerade glas. Det är dessutom ett stort och konstigt dilemma att de flesta inte heller skriver ut höjden på sina glas men det vanliga är att domade armerade glas är mellan 4.1-5.5mm påca 31mm diam glashöga skulle jag säga. Det låter kanske inte mycket men Tissot Antimagnetiques originalglas är endast 3.5mm höga och flera Tissot och Omega från denna tid är låga domade armerade vilket gör det än märkligare att det inte går att hitta. Tissot originalglas är inte svinenkelt att hitta heller... Any ideas!?
Inte egentligen dagens fix, utan mer av en fråga.
Detta är ju en någorlunda ”vanlig” klocka. 35 mm Tissot Antimagnetique.
Är det någon som, på rak arm, har koll på vilken typ av glas som behövs här?
Har, efter mycket om och men, satt min glaspress i arbete.
Hittills har jag dock bytt betydligt färre glas än vad jag har staplat felbeställningar på hög.
För stora, för små, fel typ, etc...
Tänkte att jag åtminstone kunde passa på att fråga här, innan jag gör ett försök med skjutmåttet.
Roligt när man lyckas är det, hur som helst.
Om dom saknar spännring kan man väl slipa ner kanten?+1! Nu har jag letat som en galning samt talat med flera leverantörer samt tillverkare av plastglas.. Det verkar inte finnas så låga domade armerade glas. Det är dessutom ett stort och konstigt dilemma att de flesta inte heller skriver ut höjden på sina glas men det vanliga är att domade armerade glas är mellan 4.1-5.5mm påca 31mm diam glashöga skulle jag säga. Det låter kanske inte mycket men Tissot Antimagnetiques originalglas är endast 3.5mm höga och flera Tissot och Omega från denna tid är låga domade armerade vilket gör det än märkligare att det inte går att hitta. Tissot originalglas är inte svinenkelt att hitta heller... Any ideas!?
Tack men nu var det ju just låga armerade glas det gällde. Låga domade utan armering/spännring/tension ring etc det finns att tillgå!Om dom saknar spännring kan man väl slipa ner kanten?
Sorry, läste slarvigtTack men nu var det ju just låga armerade glas det gällde. Låga domade utan armering/spännring/tension ring etc det finns att tillgå!
Utan att tänka på det har jag någon gång tagit low dome plexi jag hade hemma, och fått dit gamla tension ringen i det!Tack men nu var det ju just låga armerade glas det gällde. Låga domade utan armering/spännring/tension ring etc det finns att tillgå!
Men höjden preciseras oftast inte! Min observation är att vanliga glas inte har plats öht för armeringsring då de är välvda innuti så jag skulle påstå att det inte går/inte blir bra. Sen säljer vissa tillverkare glas utan armeringsring där det är tänkt att sätta i originalringen men även på dessa glas har jag gått bet.Utan att tänka på det har jag någon gång tagit low dome plexi jag hade hemma, och fått dit gamla tension ringen i det!
Minns inte vilken klocka, och ringen var något för stor för inner dia. Men fila lite där den var öppen!
Ful lösning, men kanske kan funka. Ser väl både ytter dia samt tjocklek i vissa listor, så du kan välja det närmsta!
Får ju inte vara för lättMen höjden preciseras oftast inte! Min observation är att vanliga glas inte har plats öht för armeringsring då de är välvda innuti så jag skulle påstå att det inte går/inte blir bra. Sen säljer vissa tillverkare glas utan armeringsring där det är tänkt att sätta i originalringen men även på dessa glas har jag gått bet.
Toppen, tack för hjälpen!
Ser ut att vara snarlik typ som en del av de japanska tillverkarna använder på sina länkar - d.v.s. att du trycker den lilla brickan utåt (nedåt, som man ser det på bilden).