• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Någon här som kan identifiera urverket? Inte kommit någon vart efter lite frenetiskt googlande...

9326292F-B9C8-4891-8F0C-15F00E637391.jpeg
Det är ett omärkt Ronda 375 verk.

Tack för hjälpen! Får nog ta och beställa ett nytt det gamla verkar ganska dassigt
Efter alla år finns den fortfarande att köpa ny men då med 1 juvel medan den du har är den fina versionen med 6 juveler så försök hitta en sådan i första hand. Är det inget mekaniskt fel på den utan bara elektroniken kan du bara byta kretskortet.

Efter alla år finns den fortfarande att köpa ny men då med 1 juvel medan den du har är den fina versionen med 6 juveler så försök hitta en sådan i första hand. Är det inget mekaniskt fel på den utan bara elektroniken kan du bara byta kretskortet.
Ska se vad jag kan hitta men saknar skruvarna som fäster verket i boetten och misstänker att det finns lite mer bekymmer som jag inte hittat ännu

Ska se vad jag kan hitta men saknar skruvarna som fäster verket i boetten och misstänker att det finns lite mer bekymmer som jag inte hittat ännu
Ofta har inte dessa klockor skruvar utan man litar till att verkhållaren håller urverket i klocka. Ser ut som om verkhållaren inte sitter rätt så dra ut kronan och lirka den på plats.

Skulle behöva hitta ett Citizen 8952 urverk för att kunna fixa en vit ”viggen” jag har. Vart är bäst att leta? Betalar hellre en liten premie för att slippa hålla tummarna för att ett ska komma ut på tradera/eBay :)

Jag ropade hem en liten Tissot med ETA955.112 som inte fungerade. Det visade sig att bommen var böjd i spetsen. Givetvis gick den av. Någon som har en delad bom till ett ETA955.112 ?

Äntligen är den klar, min franken-kopia av en annan forummedlems Seiko. Eftersom jag inte kunde betala vad han ville ha så började jakten på en billigare variant.
Lyckades hitta en likadan i en lot på tradera som saknade länk. Plockade isär den men fick inte liv i urverket. Lyckades för någon månad sen hitta en billig donator (den guldiga) på eBay för några hundringar och sedan en på tradera jag kunde ta länken från. Fick dock plocka ändlänkar från en Seiko SQ jag hade i lådorna eftersom jag behövde raka ändlänkar och inte böjda.

alla tre klockorna som ska bli en

9038A355-6A89-4E66-9A15-FBBD8335C456.jpeg

tvätta länken är viktigt!

4D599A18-D372-43E8-8DAB-5096A390FBEE.jpeg

Dag- och datum passar inte så det fick bytas ut

83750963-3396-47CE-8C41-5E50168E70C7.jpeg

065C529C-2DDF-4292-839B-750EBB911AA5.jpeg

pilla dit visarna, skitjobbigt när man bara har luffarverktyg från kina
7F42B685-7E2C-4F64-BF07-75C69E0EEA2D.jpeg

Liket lever! Kostade kanske 600-700 totalt vilket var betydligt lägre än vad forummedlemmen ville ha :D
5A939E5A-62C8-4E4C-A37C-517A47697BDF.jpeg

Senast ändrad:
Okej, jag måste sluta köpa skräp på tradera med dåliga bilder. Nu i efterhand så ser man ju faktiskt att skärmen är kass även på traderabilden!

Om det någon som skulle ha en liknande donatorklocka med ospräckt skärm så säg till...
Seiko A127-5020

Nåja, det sitter ju iallafall en orginal SQ länk på och jag betalade inte så mycket...

Nåja, här är bild jag tagit. 20201215_144956.jpg

67C60225-8543-4DB7-854F-3602D9577929.jpeg

7FC74D74-E563-4BA9-B1A4-8BE9A3628400.jpeg

Inte egentligen dagens fix, utan mer av en fråga.

Detta är ju en någorlunda ”vanlig” klocka. 35 mm Tissot Antimagnetique.
Är det någon som, på rak arm, har koll på vilken typ av glas som behövs här?

Har, efter mycket om och men, satt min glaspress i arbete.
Hittills har jag dock bytt betydligt färre glas än vad jag har staplat felbeställningar på hög.
För stora, för små, fel typ, etc...

Tänkte att jag åtminstone kunde passa på att fråga här, innan jag gör ett försök med skjutmåttet. :)

Roligt när man lyckas är det, hur som helst.
+1! Nu har jag letat som en galning samt talat med flera leverantörer samt tillverkare av plastglas.. Det verkar inte finnas så låga domade armerade glas. Det är dessutom ett stort och konstigt dilemma att de flesta inte heller skriver ut höjden på sina glas men det vanliga är att domade armerade glas är mellan 4.1-5.5mm påca 31mm diam glashöga skulle jag säga. Det låter kanske inte mycket men Tissot Antimagnetiques originalglas är endast 3.5mm höga och flera Tissot och Omega från denna tid är låga domade armerade vilket gör det än märkligare att det inte går att hitta. Tissot originalglas är inte svinenkelt att hitta heller... Any ideas!? :D

+1! Nu har jag letat som en galning samt talat med flera leverantörer samt tillverkare av plastglas.. Det verkar inte finnas så låga domade armerade glas. Det är dessutom ett stort och konstigt dilemma att de flesta inte heller skriver ut höjden på sina glas men det vanliga är att domade armerade glas är mellan 4.1-5.5mm påca 31mm diam glashöga skulle jag säga. Det låter kanske inte mycket men Tissot Antimagnetiques originalglas är endast 3.5mm höga och flera Tissot och Omega från denna tid är låga domade armerade vilket gör det än märkligare att det inte går att hitta. Tissot originalglas är inte svinenkelt att hitta heller... Any ideas!? :D
Om dom saknar spännring kan man väl slipa ner kanten?

Tack men nu var det ju just låga armerade glas det gällde. Låga domade utan armering/spännring/tension ring etc det finns att tillgå!
Utan att tänka på det har jag någon gång tagit low dome plexi jag hade hemma, och fått dit gamla tension ringen i det!
Minns inte vilken klocka, och ringen var något för stor för inner dia. Men fila lite där den var öppen!
Ful lösning, men kanske kan funka. Ser väl både ytter dia samt tjocklek i vissa listor, så du kan välja det närmsta!

Utan att tänka på det har jag någon gång tagit low dome plexi jag hade hemma, och fått dit gamla tension ringen i det!
Minns inte vilken klocka, och ringen var något för stor för inner dia. Men fila lite där den var öppen!
Ful lösning, men kanske kan funka. Ser väl både ytter dia samt tjocklek i vissa listor, så du kan välja det närmsta!
Men höjden preciseras oftast inte! :) Min observation är att vanliga glas inte har plats öht för armeringsring då de är välvda innuti så jag skulle påstå att det inte går/inte blir bra. Sen säljer vissa tillverkare glas utan armeringsring där det är tänkt att sätta i originalringen men även på dessa glas har jag gått bet.

Men höjden preciseras oftast inte! :) Min observation är att vanliga glas inte har plats öht för armeringsring då de är välvda innuti så jag skulle påstå att det inte går/inte blir bra. Sen säljer vissa tillverkare glas utan armeringsring där det är tänkt att sätta i originalringen men även på dessa glas har jag gått bet.
Får ju inte vara för lätt ;)
Jag kan inte komma ihåg vilken klocka det är, kanske en Olma, så säkert inte helt perfekt passform.
Men var inget glas med plats för det, utan billigt från kusinen i England!

Ska hjälpa en vän att korta länken. Men jag har aldrig sett denna typ. Någon som vet hur den funkar?

Bilagor

• 20201217_094514.jpg
    20201217_094514.jpg
    605.7 KB · Visningar: 14
  • 20201217_094514.jpg
    20201217_094514.jpg
    605.7 KB · Visningar: 13
1608195831138.png

Ser ut att vara snarlik typ som en del av de japanska tillverkarna använder på sina länkar - d.v.s. att du trycker den lilla brickan utåt (nedåt, som man ser det på bilden).

Tillbaka
Topp