• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

alexndr

Rolex
2-Faktor
Du har väl en toppslid till din svarv?
Svarva/borra till din bussning, plansvarva den, mät tjockleken på ditt stickstål - mata in tjockleken + 0.3mm - svarva av - klart!
Du kan göra den lite längre som du är inne på och borra/fräsa ner den på plats om du har verktyg till detta. Finns det utrymme så har en lite tjockare bussning en fördel - du kan stuka fast kanterna mot verkbotten!
Borde jag ju tänkt på 🙄. Jag har jobbat för mycket med handhållna svarvstål på senaste tiden (grymt kul).

Toppslidsmatningen är inte den bästa/mest precisa på Unimat:en. Den går inte ens nollställa den. Jag ger det ett försök och se vad det landar på. Tack för tipset!
 

Ljungskile

Omega
2-Faktor
Har du några mått på skruven . Om du jämför med andra sidan. Ingen extra länk liggande .

Skruven till de andra länkarna är för kort. Och även om jag testat skruva i den har den lossnat efter en stund på armen.
30FF966F-2BC0-468F-BEFE-E062F7329CDE.jpeg Skruven är 17 mm, varav 2 mm gängat
Gissar på 2 mm tjock. Har inget skjutmått :(
 

rogart-63

Patek
Du har väl en toppslid till din svarv?
Svarva/borra till din bussning, plansvarva den, mät tjockleken på ditt stickstål - mata in tjockleken + 0.3mm - svarva av - klart!
Du kan göra den lite längre som du är inne på och borra/fräsa ner den på plats om du har verktyg till detta. Finns det utrymme så har en lite tjockare bussning en fördel - du kan stuka fast kanterna mot verkbott

Skruven till de andra länkarna är för kort. Och även om jag testat skruva i den har den lossnat efter en stund på armen.
30FF966F-2BC0-468F-BEFE-E062F7329CDE.jpeg Skruven är 17 mm, varav 2 mm gängat
Gissar på 2 mm tjock. Har inget skjutmått :(
Kan kolla om jag har nåt liknande. Svårt dock när man inte vet gängan och diameter.
 

Watcheyes

Cartier
Jag har inspekterat mitt nya projekt, omega cal 491, här finns smuts i kuggarna osv. Urverket drar sig flera sekunder på väldigt kort tid.
 

Bilagor

  • DSC00042 (1).jpg
    DSC00042 (1).jpg
    77 KB · Visningar: 20
  • DSC00048.jpg
    DSC00048.jpg
    157.4 KB · Visningar: 20

alexndr

Rolex
2-Faktor
Efter att ha gjort ganska många reparationer inser jag att det är dags för någon slags katalogiseringssystem för det. Det är väldigt värdefullt att kunna gå tillbaka och kolla tidigare reperationer när det kommer till bilder och dokumentation. Finns det någon färdig programvara som rekommenderas? Var använder professionella yrkesutövare?
 

Ljungskile

Omega
2-Faktor
Det var dåligt med skruv till dessa . Kollade om det fanns nåt på cousisnuk men det finns bara sortiment askar. Kanske kan du testa en om en urmakare har nån skruv som passar.
Stort tack för hjälpen iaf! 😌 ska höra med urmakarn här i stan (pagholds i skövde) tyvärr är min erfarenhet att de är ruskigt ointresserade av att hjälpa till med enklare klockor..
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Väldigt bra bild! Vad för typ av mikroskop är detta?
En ganska vanlig 10x lupp ("1" på urmakarspråk). Lite väl mycket förstoring för att jobba med, men bra för inspektion.
Sen håller jag den bara framför mobilkameran. Det kan vara lite knepigt att få bra ljus för det är inte så stort arbetsavstånd, och så måste kameran vara någorlunda centrerad och motivet i samma plan. Men det blir helt ok!
3CB16867-304D-472B-B3BA-4D38CB87121D.jpeg

9BA7AD3F-3F7A-4797-A734-D24EFD56ECFF.jpeg

0312DBE4-A05A-4CBC-BCF1-D779ECCD38C8.jpeg

4A720F24-00EF-42F5-B498-9B3253026C15.jpeg
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Avslutade klockmek året -20, med att sätta i gånghake samt balans i ett Movado cal.125!

Det första verk där jag bytt balansaxel!

Tickade igång, så slutar på topp år -20.

Testade snabbt i ett läge, har ej servat det bara rengjord med Rodico!
Så service och hur det går i olika lägen blir -21 års fix o trix!

Gott nytt år på er alla!!!
IMG_20201231_115909_1.jpg
IMG_20201231_115720_1.jpg
 

Watcheyes

Cartier
En ganska vanlig 10x lupp ("1" på urmakarspråk). Lite väl mycket förstoring för att jobba med, men bra för inspektion.
Sen håller jag den bara framför mobilkameran. Det kan vara lite knepigt att få bra ljus för det är inte så stort arbetsavstånd, och så måste kameran vara någorlunda centrerad och motivet i samma plan. Men det blir helt ok!
3CB16867-304D-472B-B3BA-4D38CB87121D.jpeg

9BA7AD3F-3F7A-4797-A734-D24EFD56ECFF.jpeg

0312DBE4-A05A-4CBC-BCF1-D779ECCD38C8.jpeg

4A720F24-00EF-42F5-B498-9B3253026C15.jpeg
Har också börjat inse detta. Kör en x10 och det går att inspektera smuts mellan kuggar och liten antydan till smuts vid stenarna. Men jag ska testa med kanske x15 då kan man nog se smutsen tydligare och om man oljat verket korrekt.
 

Watcheyes

Cartier
Avslutade klockmek året -20, med att sätta i gånghake samt balans i ett Movado cal.125!

Det första verk där jag bytt balansaxel!

Tickade igång, så slutar på topp år -20.

Testade snabbt i ett läge, har ej servat det bara rengjord med Rodico!
Så service och hur det går i olika lägen blir -21 års fix o trix!

Gott nytt år på er alla!!!
IMG_20201231_115909_1.jpg
IMG_20201231_115720_1.jpg
Notera att rodico släpper ifrån sig en liten "film" eller vad man ska kalla det. Rodico är iaf inte helt rent. Sen huruvida det påverkar vet jag inte.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Notera att rodico släpper ifrån sig en liten "film" eller vad man ska kalla det. Rodico är iaf inte helt rent. Sen huruvida det påverkar vet jag inte.
Var ett "skrot" verk som legat i lådan länge.
Så var för att se om jag lyckas få det att gå efter axel byte, har ingen boett till det ännu.
Men får leta efter det, och sen serva och olja då.
Fast det går hyfsat efter pegwood på juveler och Rodico, så ev. film är nog ingen fara!
Skall nu justera spiralens centrum mot regulatorns pinnar, är berguetspiral vilket jag inte gjort detta på förut. Så är spännande!
 

Watcheyes

Cartier
Var ett "skrot" verk som legat i lådan länge.
Så var för att se om jag lyckas få det att gå efter axel byte, har ingen boett till det ännu.
Men får leta efter det, och sen serva och olja då.
Fast det går hyfsat efter pegwood på juveler och Rodico, så ev. film är nog ingen fara!
Skall nu justera spiralens centrum mot regulatorns pinnar, är berguetspiral vilket jag inte gjort detta på förut. Så är spännande!
Intressant att du bytt balansaxeln, var det någon särskild guide eller instruktion du följde då?
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Är det någon av er som råkar ha ett AS1702/03 som jag får köpa? Behöver egentligen bara balansen men tar gärna ett helt verk. Gott nytt meckår på er!
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Intressant att du bytt balansaxeln, var det någon särskild guide eller instruktion du följde då?
Hittade manualer för Staking tool via Google.
Dessa, Getting to know your Staking tool av Shaun Clarke samt Staking tool and how to use them från Kendrick & Davis Co.

Jag gillar inte att kolla video instruktioner utan läser hellre!
 

MrBeam

Cartier
Projekt tretton klart. En av mina favoriter, som även är köpt här på forumet!

Tissot "Flying Saucer" Seastar Seven.
Va en utmaning att ta sig in till verket då det är en monocoqueboett med glas som har spännring.
Som tur är har jag en god vän som älskar sin 3D-skrivare.
Inuti fanns en Tissot 781-1 från 1970 +- 1 år, för det går tydligen inte att vara exakt på året när det gäller Tissot. Som nu går inom +-8sek dygn / BE 0.2-0.3 / Amplitud på 308.

Hoppas ni har fått en bra start på året!
IMG_20210105_151612349.jpg


IMG_20201024_103953008.jpg
 
Senast ändrad:

Boine

Omega
Hej.
skulle justera en länk till en klocka jag fick i julas. Pressade ut länkstiftet och ersatte länkbiten med större länkbit. När stiftet ska tillbaka sitter det löst och faller igenom. Vad har jag gjort fel och hur fixar man det?
Tacksam för hjälp.
 

MrBeam

Cartier
Jag har gett mig på en Tissot 2581 men då jag inte har funnit något tekniskt dokument så måste jag fråga. Vill ta bort den svarta skyddsplattan framför datumhjulet. Så jag undrar hur sitter centrumhjulet fast, på första bilden, är det friktion eller måste jag ta bort rotorn först?
IMG_20210106_160456282.jpg

IMG_20210106_160440808.jpg
 
Senast ändrad:

MrBeam

Cartier
Hej.
skulle justera en länk till en klocka jag fick i julas. Pressade ut länkstiftet och ersatte länkbiten med större länkbit. När stiftet ska tillbaka sitter det löst och faller igenom. Vad har jag gjort fel och hur fixar man det?
Tacksam för hjälp.
Du kanske pressade ut den åt fel håll? Då kan stiftet skadas. Funkar det med den gamla biten?
 

rogart-63

Patek
Jag har gett mig på en Tissot 2581 men då jag inte har funnit något tekniskt dokument så måste jag fråga. Vill ta bort den svarta skyddsplattan framför datumhjulet. Så jag undrar hur sitter centrumhjulet fast, på första bilden, är det friktion eller måste jag ta bort rotorn först?
IMG_20210106_160456282.jpg

IMG_20210106_160440808.jpg
Jump Hour verk? http://www.crazywatches.pl/tissot-navitimer-jump-hour-1972. Är inte hjulet pressat på ungefär som ett minutrör. Driver bägge hjulen. Antigen ett drivdorn när allt är borttaget på andra sidan eller ett par visaravdragararmar och försiktigt bända loss det..
 
Topp