Trodde det var precis det du gjordeIntressant! Kan man följa ditt projekt någonstans?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Trodde det var precis det du gjordeIntressant! Kan man följa ditt projekt någonstans?
Oj! Måste fipplat runt i tråden ..Haha tack! Det är ju 3.5år sen nu men det gick bra! Har hunnit göra ett par stycken till sen dess
Borde jag ju tänkt på . Jag har jobbat för mycket med handhållna svarvstål på senaste tiden (grymt kul).Du har väl en toppslid till din svarv?
Svarva/borra till din bussning, plansvarva den, mät tjockleken på ditt stickstål - mata in tjockleken + 0.3mm - svarva av - klart!
Du kan göra den lite längre som du är inne på och borra/fräsa ner den på plats om du har verktyg till detta. Finns det utrymme så har en lite tjockare bussning en fördel - du kan stuka fast kanterna mot verkbotten!
Du har väl en toppslid till din svarv?
Svarva/borra till din bussning, plansvarva den, mät tjockleken på ditt stickstål - mata in tjockleken + 0.3mm - svarva av - klart!
Du kan göra den lite längre som du är inne på och borra/fräsa ner den på plats om du har verktyg till detta. Finns det utrymme så har en lite tjockare bussning en fördel - du kan stuka fast kanterna mot verkbott
Kan kolla om jag har nåt liknande. Svårt dock när man inte vet gängan och diameter.
Tack!!Kan kolla om jag har nåt liknande. Svårt dock när man inte vet gängan och diameter.
Det var dåligt med skruv till dessa . Kollade om det fanns nåt på cousisnuk men det finns bara sortiment askar. Kanske kan du testa en om en urmakare har nån skruv som passar.
Det var dåligt med skruv till dessa . Kollade om det fanns nåt på cousisnuk men det finns bara sortiment askar. Kanske kan du testa en om en urmakare har nån skruv som passar.
Stort tack för hjälpen iaf! ska höra med urmakarn här i stan (pagholds i skövde) tyvärr är min erfarenhet att de är ruskigt ointresserade av att hjälpa till med enklare klockor..Det var dåligt med skruv till dessa . Kollade om det fanns nåt på cousisnuk men det finns bara sortiment askar. Kanske kan du testa en om en urmakare har nån skruv som passar.
En ganska vanlig 10x lupp ("1" på urmakarspråk). Lite väl mycket förstoring för att jobba med, men bra för inspektion.Väldigt bra bild! Vad för typ av mikroskop är detta?
Har också börjat inse detta. Kör en x10 och det går att inspektera smuts mellan kuggar och liten antydan till smuts vid stenarna. Men jag ska testa med kanske x15 då kan man nog se smutsen tydligare och om man oljat verket korrekt.En ganska vanlig 10x lupp ("1" på urmakarspråk). Lite väl mycket förstoring för att jobba med, men bra för inspektion.
Sen håller jag den bara framför mobilkameran. Det kan vara lite knepigt att få bra ljus för det är inte så stort arbetsavstånd, och så måste kameran vara någorlunda centrerad och motivet i samma plan. Men det blir helt ok!
Notera att rodico släpper ifrån sig en liten "film" eller vad man ska kalla det. Rodico är iaf inte helt rent. Sen huruvida det påverkar vet jag inte.Avslutade klockmek året -20, med att sätta i gånghake samt balans i ett Movado cal.125!
Det första verk där jag bytt balansaxel!
Tickade igång, så slutar på topp år -20.
Testade snabbt i ett läge, har ej servat det bara rengjord med Rodico!
Så service och hur det går i olika lägen blir -21 års fix o trix!
Gott nytt år på er alla!!!
Var ett "skrot" verk som legat i lådan länge.Notera att rodico släpper ifrån sig en liten "film" eller vad man ska kalla det. Rodico är iaf inte helt rent. Sen huruvida det påverkar vet jag inte.
Intressant att du bytt balansaxeln, var det någon särskild guide eller instruktion du följde då?Var ett "skrot" verk som legat i lådan länge.
Så var för att se om jag lyckas få det att gå efter axel byte, har ingen boett till det ännu.
Men får leta efter det, och sen serva och olja då.
Fast det går hyfsat efter pegwood på juveler och Rodico, så ev. film är nog ingen fara!
Skall nu justera spiralens centrum mot regulatorns pinnar, är berguetspiral vilket jag inte gjort detta på förut. Så är spännande!
Hittade manualer för Staking tool via Google.Intressant att du bytt balansaxeln, var det någon särskild guide eller instruktion du följde då?
Kanske . Varit mycket idag. Har du inte hittat nåt kan jag kolla om det finns nåt .Är det någon av er som råkar ha ett AS1702/03 som jag får köpa? Behöver egentligen bara balansen men tar gärna ett helt verk. Gott nytt meckår på er!
Hade två men balanserna ser kassa ut dessvärre.Är det någon av er som råkar ha ett AS1702/03 som jag får köpa? Behöver egentligen bara balansen men tar gärna ett helt verk. Gott nytt meckår på er!
Vore tacksam om du kan kika efter.Kanske . Varit mycket idag. Har du inte hittat nåt kan jag kolla om det finns nåt .
Tack för att du kollade! Uppskattat!Hade två men balanserna ser kassa ut dessvärre.
PMVore tacksam om du kan kika efter.
Tack för att du kollade! Uppskattat!
Noted, tackHittade manualer för Staking tool via Google.
Dessa, Getting to know your Staking tool av Shaun Clarke samt Staking tool and how to use them från Kendrick & Davis Co.
Jag gillar inte att kolla video instruktioner utan läser hellre!
Du kanske pressade ut den åt fel håll? Då kan stiftet skadas. Funkar det med den gamla biten?Hej.
skulle justera en länk till en klocka jag fick i julas. Pressade ut länkstiftet och ersatte länkbiten med större länkbit. När stiftet ska tillbaka sitter det löst och faller igenom. Vad har jag gjort fel och hur fixar man det?
Tacksam för hjälp.
Jump Hour verk? http://www.crazywatches.pl/tissot-navitimer-jump-hour-1972. Är inte hjulet pressat på ungefär som ett minutrör. Driver bägge hjulen. Antigen ett drivdorn när allt är borttaget på andra sidan eller ett par visaravdragararmar och försiktigt bända loss det..Jag har gett mig på en Tissot 2581 men då jag inte har funnit något tekniskt dokument så måste jag fråga. Vill ta bort den svarta skyddsplattan framför datumhjulet. Så jag undrar hur sitter centrumhjulet fast, på första bilden, är det friktion eller måste jag ta bort rotorn först?