• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Men höjden preciseras oftast inte! :) Min observation är att vanliga glas inte har plats öht för armeringsring då de är välvda innuti så jag skulle påstå att det inte går/inte blir bra. Sen säljer vissa tillverkare glas utan armeringsring där det är tänkt att sätta i originalringen men även på dessa glas har jag gått bet.
Jag kollade lite mer, och hittade objektet som fick glaset! Mätte sen på ett glas som låg!
Bilder följer, och innerkanten är rak, eller så nära som det går bedömer jag.
Var svårt att fånga på bild!
Är dessa:

IMG_20201216_132418.jpg
IMG_20201216_132518.jpg

IMG_20201216_160934.jpg
IMG_20201216_132442.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20201216_132456.jpg
    IMG_20201216_132456.jpg
    687.2 KB · Visningar: 7
Jag kollade lite mer, och hittade objektet som fick glaset! Mätte sen på ett glas som låg!
Bilder följer, och innerkanten är rak, eller så nära som det går bedömer jag.
Var svårt att fånga på bild!
Är dessa:

IMG_20201216_132418.jpg
IMG_20201216_132518.jpg

IMG_20201216_160934.jpg
IMG_20201216_132442.jpg
Tack kompis! Ska testa! Har redan vaskat ca 800kr på konstiga glas :)
 
Glas är något att bita i och det blir värre om man jobbar med alla sorters klockor och modeller. Något jag upptäckte för några år sedan är att vissa Japanska quartzklockor använde armeringsringen för att hålla mot urtavlan så allt satt fast i klockan men dessa ringar är då tjockare än normalt. Lösningen var att flytta över ringen till det nya glaset men som några här vet är det inte alltid helt enkelt.
 
Kanske, vad ska du ha det till? Har några olika seikos som skräpar så kan kolla om det finns någon 7009, dock lär urverket inte hålla tiden särskilt väl.

Jag hjälper en bekant som köpt på sig en "franken"- Seiko för några år sedan. Urtavlan matchar inte urverket visar det sig. Någon vänlig själ har hyvlat av benen på urtavlan och limmat fast den på urverket för att få ihop det o_O. Urtavlan hör egentligen ihop med ett 7009. Har duett komplett 7009 som kräver service så är det ok👍.
 
Jag hjälper en bekant som köpt på sig en "franken"- Seiko för några år sedan. Urtavlan matchar inte urverket visar det sig. Någon vänlig själ har hyvlat av benen på urtavlan och limmat fast den på urverket för att få ihop det o_O. Urtavlan hör egentligen ihop med ett 7009. Har duett komplett 7009 som kräver service så är det ok👍.

haha herregud.. Jag försöker kolla upp det imorgon!
 
Har stött på något jag inte sett eller tänkt på innan, ett Movado verk Cal. 125 utan incabloc.
Först såg jag på balansbryggan att lagret satt på fel håll, med skålade sidan mot balansen. Tänkte att någon gjort fel vid montage under åren, kollade vidare och är samma på tavel sidan!
Monterade sedan ny axel på balansen och den har koniska avslut mot lagren. Är det alltid så på gamla utan inca? Har okej glapp i balansen när jag montera den! Tog bilder men svårt att se.
IMG_20201222_145624.jpg
IMG_20201222_145506.jpg
 
Har stött på något jag inte sett eller tänkt på innan, ett Movado verk Cal. 125 utan incabloc.
Först såg jag på balansbryggan att lagret satt på fel håll, med skålade sidan mot balansen. Tänkte att någon gjort fel vid montage under åren, kollade vidare och är samma på tavel sidan!
Monterade sedan ny axel på balansen och den har koniska avslut mot lagren. Är det alltid så på gamla utan inca? Har okej glapp i balansen när jag montera den! Tog bilder men svårt att se.
IMG_20201222_145624.jpg
IMG_20201222_145506.jpg
Skålad inåt ? Det konvex ytan ska vara uppåt . Emot motstenen . Tapparna ligger mot motstenen . Så det ska vara lite frigång utan motsten .
 
Skålad inåt ? Det konvex ytan ska vara uppåt . Emot motstenen . Tapparna ligger mot motstenen . Så det ska vara lite frigång utan motsten .
Inte motstenarna utan den under där brukar ju den konkava utan vara mot motstenarna, men dom har konkav mot balans! Så är väl inte incablock? Utan "oljeskålen" konkav utan är under motsten?
 
Har stött på något jag inte sett eller tänkt på innan, ett Movado verk Cal. 125 utan incabloc.
Först såg jag på balansbryggan att lagret satt på fel håll, med skålade sidan mot balansen. Tänkte att någon gjort fel vid montage under åren, kollade vidare och är samma på tavel sidan!
Monterade sedan ny axel på balansen och den har koniska avslut mot lagren. Är det alltid så på gamla utan inca? Har okej glapp i balansen när jag montera den! Tog bilder men svårt att se.
IMG_20201222_145624.jpg
IMG_20201222_145506.jpg
Det låter som att allt är i sin ordning.
Tycker det ser ut som att du gott kan ta en hålad planstans och massera ut nitytan på axeln :)
 
Det låter som att allt är i sin ordning.
Tycker det ser ut som att du gott kan ta en hålad planstans och massera ut nitytan på axeln :)
Gott Johan! Jag tackar för tipset, ger den någon lusing till med planstansen!

Tillägg:
Blev lite förvånad av lagerstenar som hade plan ytan utåt, är väll tvärtom på inca?
 
Gott Johan! Jag tackar för tipset, ger den någon lusing till med planstansen!

Tillägg:
Blev lite förvånad av lagerstenar som hade plan ytan utåt, är väll tvärtom på inca?
Det är bra med en "jämn" och fin, ganska plan ring efter att man nitat. Jämför gärna skillnad innan/efter så förstår du vad jag menar. Det är den delen, nitningen, som gör att balansaxeln fäster mot balansringen. Är nitningen för klen kan man få problem längre fram.

Nja egentligen inte på inca-stötsäkringar heller. Oljan binds ju i i hela den verksamma ytan för axeln där den arbetare med lagerstenen och motstenen. Dvs en jämn, fin rund ring på motstenen och en liten del kommer att sugas ned mot axeln. Om den konkava ytan skulle vara uppåt mot motstenen skulle inte någon olja kunna bindas mot axelns topp. Kollar man på hur en schatong till en Inca-stötsäkring ser ut så är det likt din. Dessutom skulle det vara en ganska stor risk att knäcka axeln vid montering om de inte var konkava mot axeltappen, det ger ju en rätt bra styrning.
 
Skålad inåt ? Det konvex ytan ska vara uppåt . Emot motstenen . Tapparna ligger mot motstenen . Så det ska vara lite frigång utan motsten .
Det är bra med en "jämn" och fin, ganska plan ring efter att man nitat. Jämför gärna skillnad innan/efter så förstår du vad jag menar. Det är den delen, nitningen, som gör att balansaxeln fäster mot balansringen. Är nitningen för klen kan man få problem längre fram.

Nja egentligen inte på inca-stötsäkringar heller. Oljan binds ju i i hela den verksamma ytan för axeln där den arbetare med lagerstenen och motstenen. Dvs en jämn, fin rund ring på motstenen och en liten del kommer att sugas ned mot axeln. Om den konkava ytan skulle vara uppåt mot motstenen skulle inte någon olja kunna bindas mot axelns topp. Kollar man på hur en schatong till en Inca-stötsäkring ser ut så är det likt din. Dessutom skulle det vara en ganska stor risk att knäcka axeln vid montering om de inte var konkava mot axeltappen, det ger ju en rätt bra styrning.
Var tvungen att kolla en gång till idag på detta!
Är ingen schatong utan denna sten sitter i bryggorna, ser ut som en "vanlig" lagring som är felvänd. Men med 20x lupp såg jag att den har lite konvex yta mot motstenen, fast betydligt mindre än incabloc!
Och jag har nitat om axeln, blev mycket bättre och snyggare! Tack för du såg det Johan!

Sen till alla här, en riktigt god jul!
 
Var tvungen att kolla en gång till idag på detta!
Är ingen schatong utan denna sten sitter i bryggorna, ser ut som en "vanlig" lagring som är felvänd. Men med 20x lupp såg jag att den har lite konvex yta mot motstenen, fast betydligt mindre än incabloc!
Och jag har nitat om axeln, blev mycket bättre och snyggare! Tack för du såg det Johan!

Sen till alla här, en riktigt god jul!
Ja precis, jag menade som jämförelse med en schatong som det kallas, själva "stötsäkringsdelen" i inca-stötsäkringen.

God jul!
 
Jag fick bästa julklappen! 2h i garaget när resterande del av familjen somnat på julafton.

Dags att borra i urverket för bussningen. Först test av centreringen. Jag använde mitt ”staking tools” ”centering punch”. Funkade fint.

545F8B4D-EF3C-47F5-8B5B-5669500D302A.jpeg


Därefter dags att värma på ”wax chucken” och kladda på shelack. Har man inte jobbat med shelack är man ingen riktig urmakare antar jag.

6F71A4D4-00F3-458E-9486-F29D29C4887F.jpeg

A920E3BE-5B18-4FF7-A534-2530CFED7D35.jpeg

Sitter väldigt bra och centrerade fint. Dags att testa de nyanlända Eureka- borren (tack för tipset @JohanSA )

F4B00D65-A0AF-4562-8F6B-46372DB73451.jpeg


Test med borr med en diameter som är strax under det existerande ovala hålet. En kontroll att centreringen blivit bra.

1E93D97F-2565-406D-8238-F3173BDAE5B2.jpeg

Sedan borrning med tänkt diameter. Ytterst lite material som togs bort vilket kändes ”rätt”.

801DB840-A928-46A4-A733-45FA0FA182EF.jpeg


därefter värmde jag på ”wax chucken” igen för att lossa verkplattan.

0E54B419-A769-4708-9D35-4CE9F2DFF3CE.jpeg

Som smällt socker. Städade upp med ett isopropanol- bad.

Tack till Dean DK som varit en stor inspirationskälla i det här.

Nu återstår den minimala bussningen. 0,3mm tjock och 0,8mm diameter. Jag har gjort ett test med detta tidigare men insåg att det är svårt att hantera och justera en del av del av storleken om man inte gör det rätt i svarven direkt. Att få till diametern var inget större problem. Tjockleken mer komplicerad.
Hur mäter man ens upp 0,3mm på arbetsstycket? Jag hade en tanke att höfta och göra den lite tjockare, pressa in den i verkplattan och sedan korrigera den när den väl är på plats i svarven genom att montera verkplattan i ”wax chucken” igen. Andra tips?
 
Jag behöver få tag på en skruv till ändlänken för ett 22 mm miltat oyster. Strapcode svarar inte på supporten.

Någon som vet var jag kan få tag på den lille skruven?
B2468C2B-35CD-47D1-BE28-A710CA2AFA28.jpeg
3F8CFBE6-022D-4C9A-AEEC-A397A140B11C.jpeg
 
Jag fick bästa julklappen! 2h i garaget när resterande del av familjen somnat på julafton.

Dags att borra i urverket för bussningen. Först test av centreringen. Jag använde mitt ”staking tools” ”centering punch”. Funkade fint.

545F8B4D-EF3C-47F5-8B5B-5669500D302A.jpeg


Därefter dags att värma på ”wax chucken” och kladda på shelack. Har man inte jobbat med shelack är man ingen riktig urmakare antar jag.

6F71A4D4-00F3-458E-9486-F29D29C4887F.jpeg

A920E3BE-5B18-4FF7-A534-2530CFED7D35.jpeg

Sitter väldigt bra och centrerade fint. Dags att testa de nyanlända Eureka- borren (tack för tipset @JohanSA )

F4B00D65-A0AF-4562-8F6B-46372DB73451.jpeg


Test med borr med en diameter som är strax under det existerande ovala hålet. En kontroll att centreringen blivit bra.

1E93D97F-2565-406D-8238-F3173BDAE5B2.jpeg

Sedan borrning med tänkt diameter. Ytterst lite material som togs bort vilket kändes ”rätt”.

801DB840-A928-46A4-A733-45FA0FA182EF.jpeg


därefter värmde jag på ”wax chucken” igen för att lossa verkplattan.

0E54B419-A769-4708-9D35-4CE9F2DFF3CE.jpeg

Som smällt socker. Städade upp med ett isopropanol- bad.

Tack till Dean DK som varit en stor inspirationskälla i det här.

Nu återstår den minimala bussningen. 0,3mm tjock och 0,8mm diameter. Jag har gjort ett test med detta tidigare men insåg att det är svårt att hantera och justera en del av del av storleken om man inte gör det rätt i svarven direkt. Att få till diametern var inget större problem. Tjockleken mer komplicerad.
Hur mäter man ens upp 0,3mm på arbetsstycket? Jag hade en tanke att höfta och göra den lite tjockare, pressa in den i verkplattan och sedan korrigera den när den väl är på plats i svarven genom att montera verkplattan i ”wax chucken” igen. Andra tips?
Intressant! Kan man följa ditt projekt någonstans?
 
Jag fick bästa julklappen! 2h i garaget när resterande del av familjen somnat på julafton.

Dags att borra i urverket för bussningen. Först test av centreringen. Jag använde mitt ”staking tools” ”centering punch”. Funkade fint.

545F8B4D-EF3C-47F5-8B5B-5669500D302A.jpeg


Därefter dags att värma på ”wax chucken” och kladda på shelack. Har man inte jobbat med shelack är man ingen riktig urmakare antar jag.

6F71A4D4-00F3-458E-9486-F29D29C4887F.jpeg

A920E3BE-5B18-4FF7-A534-2530CFED7D35.jpeg

Sitter väldigt bra och centrerade fint. Dags att testa de nyanlända Eureka- borren (tack för tipset @JohanSA )

F4B00D65-A0AF-4562-8F6B-46372DB73451.jpeg


Test med borr med en diameter som är strax under det existerande ovala hålet. En kontroll att centreringen blivit bra.

1E93D97F-2565-406D-8238-F3173BDAE5B2.jpeg

Sedan borrning med tänkt diameter. Ytterst lite material som togs bort vilket kändes ”rätt”.

801DB840-A928-46A4-A733-45FA0FA182EF.jpeg


därefter värmde jag på ”wax chucken” igen för att lossa verkplattan.

0E54B419-A769-4708-9D35-4CE9F2DFF3CE.jpeg

Som smällt socker. Städade upp med ett isopropanol- bad.

Tack till Dean DK som varit en stor inspirationskälla i det här.

Nu återstår den minimala bussningen. 0,3mm tjock och 0,8mm diameter. Jag har gjort ett test med detta tidigare men insåg att det är svårt att hantera och justera en del av del av storleken om man inte gör det rätt i svarven direkt. Att få till diametern var inget större problem. Tjockleken mer komplicerad.
Hur mäter man ens upp 0,3mm på arbetsstycket? Jag hade en tanke att höfta och göra den lite tjockare, pressa in den i verkplattan och sedan korrigera den när den väl är på plats i svarven genom att montera verkplattan i ”wax chucken” igen. Andra tips?

Du har väl en toppslid till din svarv?
Svarva/borra till din bussning, plansvarva den, mät tjockleken på ditt stickstål - mata in tjockleken + 0.3mm - svarva av - klart!
Du kan göra den lite längre som du är inne på och borra/fräsa ner den på plats om du har verktyg till detta. Finns det utrymme så har en lite tjockare bussning en fördel - du kan stuka fast kanterna mot verkbotten!
 
Tillbaka
Topp