• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Boine

Omega
Du kanske pressade ut den åt fel håll? Då kan stiftet skadas. Funkar det med den gamla biten?
Har inte testat.
det fanns ingen markering på länken kring vilket håll man skulle pressa men jag pressade ut via vad jag uppfattade som ett hål med ngt större diameter än motsvarande sida.
vad göra nu? Hur hittar man länkstift?
 

MrBeam

Cartier
Jag stötte på patrull direkt när jag försöker få loss rotorn. Första bilden. Jag förstår det som att jag ska skjuta låsbrickan på rotorn så att det större hålet tillåter ett lyft av vikten rakt upp. Men som ni ser på andra bilden så hamnar inte hålet i mitten då brickan stoppas av fräsningens kant. Jag vill ju inte gärna böja brickan bara för att kunna skjuta ut den längre?
IMG_20210106_222137660.jpg

IMG_20210106_222221063.jpg
 

Exxet

Rolex
Jag stötte på patrull direkt när jag försöker få loss rotorn. Första bilden. Jag förstår det som att jag ska skjuta låsbrickan på rotorn så att det större hålet tillåter ett lyft av vikten rakt upp. Men som ni ser på andra bilden så hamnar inte hålet i mitten då brickan stoppas av fräsningens kant. Jag vill ju inte gärna böja brickan bara för att kunna skjuta ut den längre?
IMG_20210106_222137660.jpg

IMG_20210106_222221063.jpg
Så här har gjort i a f, om det är rätt vet jag ej men det funkar, se bild:
Tissot.jpg

När jag monterar tillbaka så lägger jag det stora hålet över rotoraxeln och trycker från samma håll som när man demonterar den.
Om du fattar vad jag menar :)
 

MrBeam

Cartier
Så här har gjort i a f, om det är rätt vet jag ej men det funkar, se bild:
Tissot.jpg

När jag monterar tillbaka så lägger jag det stora hålet över rotoraxeln och trycker från samma håll som när man demonterar den.
Om du fattar vad jag menar :)
Tack så mycket! Var rädd att böja brickan men ska ge mig på det nästa gång!
Ska ta en massa bilder under projektet som jag kan dela med mig av oavsett hur det slutar.
 
Senast ändrad:

Exxet

Rolex
Tack så mycket! Var rädd att böja brickan men ska ge mig på det nästa gång!
Ska ta en massa bilder som jag kan dela med mig av oavsett hur det slutar.
Förmodligen gjord av fjäderstål och sånt tål ju lite böjning, nu ska man ju inte överdriva böjningen, bara låta den glida över kanten.
 
  • Like
Reactions: Beo

Fadershan

Patek
Jag kollade lite mer, och hittade objektet som fick glaset! Mätte sen på ett glas som låg!
Bilder följer, och innerkanten är rak, eller så nära som det går bedömer jag.
Var svårt att fånga på bild!
Är dessa:

IMG_20201216_132418.jpg
IMG_20201216_132518.jpg

IMG_20201216_160934.jpg
IMG_20201216_132442.jpg
Tja! Tack för tipset Ola och nu fick jag hem mitt testglas. Fattar vad du menar för insidan av dessa är faktiskt rak så att det går att få i en armeringsring! Dessvärre var de ca 4.30 höga och jag letar ca 3.5. Har hittat ett seikoglas med armeringsring men är inte domat så som man vill utan mer flat top.
 

Watcheyes

Cartier
Utför manuel rengöring för test. Först får delarna bada i bensin och sedan penslas de lite. Nästa steg blir att rengöra stenarna en omgång till nu om det inte blev rena.
IMG_20210107_204508.jpg
 

Fadershan

Patek
En liten heads up till alla fixers. Jag beställde från cousinsuk natten till 30/12 med ups 2-3dagr med förhoppningen att de skulle hinnas skickas innan 1/1. Det gjorde den inte. Cousins skickade faktiskt inte förens den 5/12. Ordern är fortf inte här och ska komma först på ons 13/1.. Fick betala moms+avgifter från UPS (571kr på 1996kr order) Så det är nu betydligt mkt dyrare+tar en jädra tid nu med avgifter å momspåslag  iaf nu i början och under storhelger ;)
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
En liten heads up till alla fixers. Jag beställde från cousinsuk natten till 30/12 med ups 2-3dagr med förhoppningen att de skulle hinnas skickas innan 1/1. Det gjorde den inte. Cousins skickade faktiskt inte förens den 5/12. Ordern är fortf inte här och ska komma först på ons 13/1.. Fick betala moms+avgifter från UPS (571kr på 1996kr order) Så det är nu betydligt mkt dyrare+tar en jädra tid nu med avgifter å momspåslag  iaf nu i början och under storhelger ;)
Vi får hitta någon annan källa inom EU tyvärr.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
En liten heads up till alla fixers. Jag beställde från cousinsuk natten till 30/12 med ups 2-3dagr med förhoppningen att de skulle hinnas skickas innan 1/1. Det gjorde den inte. Cousins skickade faktiskt inte förens den 5/12. Ordern är fortf inte här och ska komma först på ons 13/1.. Fick betala moms+avgifter från UPS (571kr på 1996kr order) Så det är nu betydligt mkt dyrare+tar en jädra tid nu med avgifter å momspåslag  iaf nu i början och under storhelger ;)
Dumt med Brexit!!!
Dock bara att gilla läget!
Ordern på 1996kr var det utan moms (VAT)?
Eller drar dom av i efterhand? Kanske bara på beställning nu 2021, är 20% moms i England väl?

Vi får hitta någon annan källa inom EU tyvärr.
Tycker jag kollat på det, men finner icke!
 

Fadershan

Patek
Vi får hitta någon annan källa inom EU tyvärr.

Dumt med Brexit!!!
Dock bara att gilla läget!
Ordern på 1996kr var det utan moms (VAT)?
Eller drar dom av i efterhand? Kanske bara på beställning nu 2021, är 20% moms i England väl?


Tycker jag kollat på det, men finner icke!
Förlåt, jag hade fel! Nu när jag kollar igen så har jag fått wn refund utav Cousins på samma belopp som deras VAT i kassan. Så jag har fått betala svensk moms på totalbeloppet innan redunden men iaf inte alls lika svettigt som innan. Sett till det och säkert några avgifter så blev det ca 15% dyrare totalt denna gång. Nästa som beställer får gärna redovisa hur det gick då! :)
 

rogart-63

Patek
En liten heads up till alla fixers. Jag beställde från cousinsuk natten till 30/12 med ups 2-3dagr med förhoppningen att de skulle hinnas skickas innan 1/1. Det gjorde den inte. Cousins skickade faktiskt inte förens den 5/12. Ordern är fortf inte här och ska komma först på ons 13/1.. Fick betala moms+avgifter från UPS (571kr på 1996kr order) Så det är nu betydligt mkt dyrare+tar en jädra tid nu med avgifter å momspåslag  iaf nu i början och under storhelger ;)
Jag fråga UPS om deras avgifter. Dom har en betydligt högre hanteringsavgift än Postnord . Den ligger på 3,2% av värdet . Minsta belopp 158:- eller nåt sånt . PN kör med sina 75:- än så länge. Gjorde en lite beställning strax efter nyår . Såg att jag fått en refund på £5 . Så långt sköter sig Cousinsuk iallafall . Men mycket annat som man köper från England lär bli dyrt framledes. Från Ebay lär man inte slippa momsen.
 

rogart-63

Patek
Nån som vet var man hittar glassäkringar . 250v 125ma . Den ena gick sönder i vibrografen när jag felsökte. Såg från Elfa men 129:- i frakt för 2 säkringar.
 
Topp