• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

DrKlocka

Audemars
Gjort en arbetsyta inuti ett skåp, tycker det blev grymt och förvånad att jag inte kommit på det innan :)

E8FDA49A-9209-41A2-8671-A9058DEDED56.jpeg
Härligt. Är det dina smutsiga kallingar längst in? 😁
 

Henko

Omega
Fick precis hem en tissot som visade sig vara i sämre skick än vad jag trodde...
Går det att få bort märken som dessa? Lacken verkar förstörd men ni kanske har några tips
IMG_20210111_143241.jpg
IMG_20210111_143216.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Fick precis hem en tissot som visade sig vara i sämre skick än vad jag trodde...
Går det att få bort märken som dessa? Lacken verkar förstörd men ni kanske har några tips
IMG_20210111_143241.jpg
IMG_20210111_143216.jpg
Jag tycker inte det ser så farligt ut, klockan är ju rätt gammal.

Jag har försökt rengöra tavlor själv och det har bara slutat med att det ser sämre ut än innan (klarlacken lossar lätt).
Ev lite Rodico försiktigt för att se om någon fläck lossar (om det sitter löst).

Vet också att det finns speciella swabs för att göra rent urtavlor, dock är dom rätt dyra och de är inte säkert det blir bättre för det.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Ping @Lord_tito88
Helt rätt angående batteriet. Nu hann jag ändå inte få tag i ett nytt innan jag började skruva isär klockan.

Klurigare än mina andra batteribyten, men knappast hela världen.
Det verkar dock som om det saknas en ”flärp” för att enkelt dra it batteriet på min. Men superförsiktigt lirkande funkade också. Alla gillar ju en utmaning. :)

Batteriet som satt i nu såg okej ut, men det ser onekligen ut som om något läckt nån gång.
Får se om den går igång med nytt.

Gör den det så får jag försöka jaga rätt på lämplig packning också. Den som är där nu liknar polkagrissmet i konsistensen,

4301396F-DA05-4802-8623-9CDB2A98ECE4.jpeg
67DA4EE6-70EA-4360-B4CF-C58D8BE21E33.jpeg
B9920148-DB79-4821-8918-C9763C9B8DA2.jpeg
09249A45-ABB0-4436-AB53-01676A5EE686.jpeg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Fick precis hem en tissot som visade sig vara i sämre skick än vad jag trodde...
Går det att få bort märken som dessa? Lacken verkar förstörd men ni kanske har några tips
IMG_20210111_143241.jpg
IMG_20210111_143216.jpg

Tycker att den där ser störtskön ut.
Jag hade nog inte pillat för mycket på den. Stor risk att det blir sämre, snarare än bättre.
Som @Rikala säger - lite Rodico eller försiktigt med blåsbälg på sånt som är löst, annars inget.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
En liten heads up till alla fixers. Jag beställde från cousinsuk natten till 30/12 med ups 2-3dagr med förhoppningen att de skulle hinnas skickas innan 1/1. Det gjorde den inte. Cousins skickade faktiskt inte förens den 5/12. Ordern är fortf inte här och ska komma först på ons 13/1.. Fick betala moms+avgifter från UPS (571kr på 1996kr order) Så det är nu betydligt mkt dyrare+tar en jädra tid nu med avgifter å momspåslag  iaf nu i början och under storhelger ;)
Spinner vidare lite på Brexit-ämnet. Jag beställde lite glas från cousinsuk den 17/12 men har ännu inte sett något i brevlådan. Tidigare har det gått på runt 2 veckor men visst det har varit helg och så. Men har ni andra beställt något från UK senaste tiden och det tagit lång tid?
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Ping @Lord_tito88
Helt rätt angående batteriet. Nu hann jag ändå inte få tag i ett nytt innan jag började skruva isär klockan.

Klurigare än mina andra batteribyten, men knappast hela världen.
Det verkar dock som om det saknas en ”flärp” för att enkelt dra it batteriet på min. Men superförsiktigt lirkande funkade också. Alla gillar ju en utmaning. :)

Batteriet som satt i nu såg okej ut, men det ser onekligen ut som om något läckt nån gång.
Får se om den går igång med nytt.

Gör den det så får jag försöka jaga rätt på lämplig packning också. Den som är där nu liknar polkagrissmet i konsistensen,

4301396F-DA05-4802-8623-9CDB2A98ECE4.jpeg
67DA4EE6-70EA-4360-B4CF-C58D8BE21E33.jpeg
B9920148-DB79-4821-8918-C9763C9B8DA2.jpeg
09249A45-ABB0-4436-AB53-01676A5EE686.jpeg

Aj vad jobbigt det ser ut att byta batteri på reverserar Omegan! Hoppas det löser sig med batteriet, vore häftigt om den kickade igång :)
 

macallan

Cartier
Spinner vidare lite på Brexit-ämnet. Jag beställde lite glas från cousinsuk den 17/12 men har ännu inte sett något i brevlådan. Tidigare har det gått på runt 2 veckor men visst det har varit helg och så. Men har ni andra beställt något från UK senaste tiden och det tagit lång tid?
6 veckor för ett spårbart paket från Cousins. Beställt i början av November. Det dök upp strax före jul. Man var tvungen att vänta 28 arbetsdagar innan man kunde anmäla att nåt inte stod rätt till. När man väl kunde göre det så tog det ca 1 vecka innan det dök upp. Jag var säker på att jag aldrig skulle få detta paket så jag hade beställt igen och fått hem lite av det viktigaste. Den gången med vanlig brevfrakt vilken fungerade som vanligt. Nu står man här med en massa extragrejor..
 

keroro

Rolex
2-Faktor
6 veckor för ett spårbart paket från Cousins. Beställt i början av November. Det dök upp strax före jul. Man var tvungen att vänta 28 arbetsdagar innan man kunde anmäla att nåt inte stod rätt till. När man väl kunde göre det så tog det ca 1 vecka innan det dök upp. Jag var säker på att jag aldrig skulle få detta paket så jag hade beställt igen och fått hem lite av det viktigaste. Den gången med vanlig brevfrakt vilken fungerade som vanligt. Nu står man här med en massa extragrejor..
Nu hade jag bara några glas så jag valde billigaste brevfrakten och tidigare beställningar har gått smidigt. Nåväl får väl vänta och se om det dyker upp. Verkar ju inte så skoj att beställa nu efter årsskiftet eftersom Postmord slappar på avgifter och moms. Var det inte meningen att handelsavtalet som slöts innan årsskiftet inte skulle medföra detta? Sorry for lite OT!
 

jsoderstrom

Omega
2-Faktor
Nu hade jag bara några glas så jag valde billigaste brevfrakten och tidigare beställningar har gått smidigt. Nåväl får väl vänta och se om det dyker upp. Verkar ju inte så skoj att beställa nu efter årsskiftet eftersom Postmord slappar på avgifter och moms. Var det inte meningen att handelsavtalet som slöts innan årsskiftet inte skulle medföra detta? Sorry for lite OT!

Jag fortsätter ytterligare gällande Cousins-beställningar. Tänker att det kan vara relevant för folk som hänger här i tråden.
Jag beställde för första gången ett par veckor innan jul. Den leveransen gick överraskande snabbt, rakt förbi tullen till utlämningsställe och jag hade paketet till julafton.
Jag la ytterligare en beställning runt julafton, det skickades hyfsat snabbt från UK sett till helgerna men landade direkt i tullen och är kvar där sedan ett par dagar. Jag har inte hört något sedan dess så vet inte om det kommer innebära några extra avgifter än, men är rätt säker på att paketet skickades först efter årsskiftet vilket verkar innebära att UK-leveranser nu landar i tullen automatiskt. Båda ordrarna låg på strax under tusenlappen ska sägas, och gränsen för avgifter låg väl på runt 1500 om jag minns rätt nu.
 
Tjena alla!
Jag söker efter en länk till denna klocka hittar ingenstans. Någon som har förslag på vart jag kan hitta eller om man kan förlänga den på något annat sätt?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
👍⭐️
07F836F1-379D-4D15-B76C-CD135B6C4D47.jpeg
91FBE8C9-42BB-4804-A088-1C2E7CF15D83.jpeg
04A0656A-5576-4AAC-9F14-E409208CA117.jpeg
 

jsoderstrom

Omega
2-Faktor
Jag fortsätter ytterligare gällande Cousins-beställningar. Tänker att det kan vara relevant för folk som hänger här i tråden.
Jag beställde för första gången ett par veckor innan jul. Den leveransen gick överraskande snabbt, rakt förbi tullen till utlämningsställe och jag hade paketet till julafton.
Jag la ytterligare en beställning runt julafton, det skickades hyfsat snabbt från UK sett till helgerna men landade direkt i tullen och är kvar där sedan ett par dagar. Jag har inte hört något sedan dess så vet inte om det kommer innebära några extra avgifter än, men är rätt säker på att paketet skickades först efter årsskiftet vilket verkar innebära att UK-leveranser nu landar i tullen automatiskt. Båda ordrarna låg på strax under tusenlappen ska sägas, och gränsen för avgifter låg väl på runt 1500 om jag minns rätt nu.
Ytterligare en bump gällande detta. Idag fick jag mycket riktigt betala tullavgift för mitt paket. Importmoms + deklarationsavgift gick på 200kr, Cousins verkar dock ha refundat deras momsavgift. Orderns värde inklusive frakt låg på under tusenlappen. Som jag skrev ovan tycker jag mig ha läst någonstans att man undviker avgifter på leveranser under 1500, men det kanske är något jag inbillat mig. Hursomhelst är det avgifter för leveranser även under tusenlappen som gäller nu verkar det som, i alla fall tills det där avtalet träder i kraft om jag förstått det hela rätt. Nu när det blir :rolleyes:
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Ytterligare en bump gällande detta. Idag fick jag mycket riktigt betala tullavgift för mitt paket. Importmoms + deklarationsavgift gick på 200kr, Cousins verkar dock ha refundat deras momsavgift. Orderns värde inklusive frakt låg på under tusenlappen. Som jag skrev ovan tycker jag mig ha läst någonstans att man undviker avgifter på leveranser under 1500, men det kanske är något jag inbillat mig. Hursomhelst är det avgifter för leveranser även under tusenlappen som gäller nu verkar det som, i alla fall tills det där avtalet träder i kraft om jag förstått det hela rätt. Nu när det blir :rolleyes:
Läste på tullverket häromdagen, kollade igen nu.
1600kr verkar gälla från privatpersoner.
Står i texten här:
 

jsoderstrom

Omega
2-Faktor
Läste på tullverket häromdagen, kollade igen nu.
1600kr verkar gälla från privatpersoner.
Står i texten här:
Ja men se där, då är det alltså bara tullavgiften man undviker om man handlar under 1600. Momsavgiften (vilket var den jag fick betala nu) behöver man uppenbarligen betala i vilket fall. Det är väl som det är, men det är allt drygt att man från ena månaden till den andra plötsligt måste betala 200kr extra för "ingenting" :rolleyes:
 
Senast ändrad:

Lars-O

Breitling
Ja men se där, då är det alltså bara tullavgiften man undviker om man handlar under 1600. Momsavgiften (vilket var den jag fick betala nu) behöver man uppenbarligen betala i vilket fall. Det är väl som det är, men det är allt drygt att man från ena månaden till den andra plötsligt måste betala 200kr extra för "ingenting" :rolleyes:
Cousins tar inte längre ut bittisk moms (VAT), utan det blir svensk moms hädan efter när man beställer därifrån. ..plus postmords straffavgifter förståss..

 

jsoderstrom

Omega
2-Faktor
Cousins tar inte längre ut bittisk moms (VAT), utan det blir svensk moms hädan efter när man beställer därifrån. ..plus postmords straffavgifter förståss..

På det stora hela blir det kanske ingen jätteskillnad prismässigt om man handlar under 1600. Minns inte vilken VAT-avgift det stod i mitt senaste köp men tror att momsen blev något dyrare här i sverige än den summan Cousins tog (och sedan refundade). Främst straffavgiften och den längre leveransen som gör det hela lite mer surt nu. Det är ju minst en hundring extra plus 1-2 veckor längre leveranstid som gäller helt plötsligt.
 

Henko

Omega
Är på jakt efter en verkhållare likt denna till en gammal Tissot cal 27-3. Går det att få tag på dessa? Har letat runt på nätet utan någon lycka. Eller fungerar det att använda något liknande från annat märke?
Screenshot_20210114-094542__01__01.jpg
 
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
Är på jakt efter en verkhållare likt denna till en gammal Tissot cal 27-3. Går det att få tag på dessa? Har letat runt på nätet utan någon lycka. Eller fungerar det att använda något liknande från annat märke?
Screenshot_20210114-094542__01__01.jpg
Det går men kan vara knepigt. Man får utgå från diameter på verket isånafall. Hör med urdelar.se om han har nåt liggande. Har en ask liggande men tror inte det finns nåt i den storleken.
 

DrKlocka

Audemars
Är på jakt efter en verkhållare likt denna till en gammal Tissot cal 27-3. Går det att få tag på dessa? Har letat runt på nätet utan någon lycka. Eller fungerar det att använda något liknande från annat märke?
Screenshot_20210114-094542__01__01.jpg
Utgå från diameter. Vad är diametern på den du behöver? Har eventuellt till din.
 
Topp