• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Exxet

Rolex
Är på jakt efter en verkhållare likt denna till en gammal Tissot cal 27-3. Går det att få tag på dessa? Har letat runt på nätet utan någon lycka. Eller fungerar det att använda något liknande från annat märke?
Screenshot_20210114-094542__01__01.jpg
Borde man inte kunna knipsa av en liten bit och på så sätt justera diametern, eller tänker jag fel där?
 

Henko

Omega
Mm, men tar gärna exakt diameter på ringen så att den jag har passar i boetten. Men du kanske inte har ringen kvar överhuvudtaget?
Har inte använt liknande hållare innnan. Vill man att den sitter i den inre skåran närmast urverket?Isåfall så är det 26.90mm där. Om det är en större fläns så behöver den vara ≤ 27.40 mm för att komma in i boetten. Annars är urverket 26.50 som @rogart-63 säger.
IMG_20210116_205831_01__01__01.jpg
 

DrKlocka

Audemars
Har inte använt liknande hållare innnan. Vill man att den sitter i den inre skåran närmast urverket?Isåfall så är det 26.90mm där. Om det är en större fläns så behöver den vara ≤ 27.40 mm för att komma in i boetten. Annars är urverket 26.50 som @rogart-63 säger.
IMG_20210116_205831_01__01__01.jpg
Tror jag har en som suttit i en likadan boett som på första bilden som du kan få köpa. Skicka pm vid intresse.
 

rogart-63

Patek
Har inte använt liknande hållare innnan. Vill man att den sitter i den inre skåran närmast urverket?Isåfall så är det 26.90mm där. Om det är en större fläns så behöver den vara ≤ 27.40 mm för att komma in i boetten. Annars är urverket 26.50 som @rogart-63 säger.
IMG_20210116_205831_01__01__01.jpg
Tror den en svänger ut i nederkant. Men är inte hundra . Vissa av dom är helt raka . Så klämmer den liksom ner verket mot glaset eller en kant. Jag har använd en för stor vi några tillfällen när jag inte hittat nåt annat. genom att kapa den och vika ihop den eller ta bort en bit.
 

MrBeam

Cartier
IMG_20210117_152151549.jpg
Ursäkta dålig bild, men jag har en hårfjäder som är magnetiserad. Och jag försöker med en blå billig avmagnetiserare att få den avmagnetiserad. Men det är förgäves. Finns det något tips eller måste jag skaffa bättre avmagnetiserare?
 

DrKlocka

Audemars
IMG_20210117_152151549.jpg
Ursäkta dålig bild, men jag har en hårfjäder som är magnetiserad. Och jag försöker med en blå billig avmagnetiserare att få den avmagnetiserad. Men det är förgäves. Finns det något tips eller måste jag skaffa bättre avmagnetiserare?
Vad får dig att tro att den är magnetiserad? Ser snarare ut som att den behöver riktas.
 

rogart-63

Patek
IMG_20210117_152151549.jpg
Ursäkta dålig bild, men jag har en hårfjäder som är magnetiserad. Och jag försöker med en blå billig avmagnetiserare att få den avmagnetiserad. Men det är förgäves. Finns det något tips eller måste jag skaffa bättre avmagnetiserare?
Den är säkert smutsig eller har det kommit olja eller fett på den . Tvätta den i bensin en liten stund . Blås torr och kolla om den klibbar ihop .
 

MrBeam

Cartier
Vad får dig att tro att den är magnetiserad? Ser snarare ut som att den behöver riktas.

Den är säkert smutsig eller har det kommit olja eller fett på den . Tvätta den i bensin en liten stund . Blås torr och kolla om den klibbar ihop .
Tvättad två ggr, den senaste för hand, och den fastnar i alla "coils" på samtliga sidor om jag knuffar de tillräckligt nära varandra.
Testade att tvätta den i maskin för första gången och den kom ut magnetiserad. Brukar alltid tvätta balansen för hand men ville prova.

Så här ser den ut när jag tvingar isär "spolarna".
IMG_20210117_172853419.jpg


Såhär när jag knuffar ihop dem.

IMG_20210117_173111096.jpg


Edit: Tvättar en tredje gång med och hoppas på det bästa! Måste verkligen skaffa en kompass så jag kan kolla ordentligt i forts.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Tvättad två ggr, den senaste för hand, och den fastnar i alla "coils" på samtliga sidor om jag knuffar de tillräckligt nära varandra.
Testade att tvätta den i maskin för första gången och den kom ut magnetiserad. Brukar alltid tvätta balansen för hand men ville prova.

Så här ser den ut när jag tvingar isär "spolarna".
IMG_20210117_172853419.jpg


Såhär när jag knuffar ihop dem.

IMG_20210117_173111096.jpg


Edit: Tvättar en tredje gång med och hoppas på det bästa! Måste verkligen skaffa en kompass så jag kan kolla ordentligt i fort
Tagit till Aceton vid några tillfällen när jag inte fått bort fett från spiralen . Tvättar med en fin pensel och blåser torrt med blåsbubblan . Ser sällan att nyare spiraler är magnetiska . Gamla däremot.
 

Fadershan

Patek
Idag var det min tur att känna på Brexit. Ordervärde på 150:- och straffavgift från Postnord på nästan lika mycket. För mindre beställningar kan man ju lika gärna stödja svenska återförsäljare istället. Slutnotan landar på ungefär samma.
Från vart? Fick du avdrag på deras egna moms
Tips och Trix . Jag tog hem små ostar av skumgummi . Dom är superbra att rengöra oljestickor och skruvar m.m . Det är makeup pads från Wish . Går fint att sticka ner stickan i utan att den går sönder . Ligger stilla någorlunda .
16109957721851028439224322964207.jpg
Smart, tack!
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Idag var det min tur att känna på Brexit. Ordervärde på 150:- och straffavgift från Postnord på nästan lika mycket. För mindre beställningar kan man ju lika gärna stödja svenska återförsäljare istället. Slutnotan landar på ungefär samma.
Samma för mig tyvärr, postnords avgift + moms tillkom. Cousins drog ifrån en summa, förstod inte riktigt logiken men som @alexndr skriver är det ju inte ekonomiskt jättefördelaktigt längre. Deras utbud är ju väldigt bra, men det kanske finns andra säljare jag inte känt till.
 

rogart-63

Patek
Samma för mig tyvärr, postnords avgift + moms tillkom. Cousins drog ifrån en summa, förstod inte riktigt logiken men som @alexndr skriver är det ju inte ekonomiskt jättefördelaktigt längre. Deras utbud är ju väldigt bra, men det kanske finns andra säljare jag inte känt till.
Trist är det. I värsta fall får vi väl slå ihop oss och göra en lite större order. Annars får man väl ta den kostnaden.
När beställde ni? Jag gjorde en lite order den 3 januari . Men inte hört ett skit från PN. Det borde ju åtminstone komma ett sms om att jag ska betala?
 
Senast ändrad:

oftast

Panerai
2-Faktor
Trist är det. I värsta fall får vi väl slå ihop oss och göra en lite större order. Annars får man väl ta den kostnaden.
När beställde ni? Jag gjorde en lite order den 3 januari . Men inte hört ett skit från PN. Det borde ju åtminstone komma ett sms om att jag ska betala?
ån
Jag beställde innan nyår, 30 december tror jag. Fortfarande inte fått paketet, bara ett sms om betalning av tull. De verkar inte supersnabba, det anlände till sverige 7 januari..
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Samma för mig tyvärr, postnords avgift + moms tillkom. Cousins drog ifrån en summa, förstod inte riktigt logiken men som @alexndr skriver är det ju inte ekonomiskt jättefördelaktigt längre. Deras utbud är ju väldigt bra, men det kanske finns andra säljare jag inte känt till.

Jag har beställt en del från Tyskland men inte alls samma utbud som Cousins hos de återförsäljare som jag handlat ifrån.

Vet inte om verkmastarna.se har monopol på svenska marknaden nu? De tog ju över stora delar av lagret från "Ånge Urdelar" när de stängde för gott ..
 

Dr.Glas

Omega
I samma sits, väntar på de sista delarna för att färdigställa min Lemania SC och en nivada antarctic, börjar bli lite otålig nu efter två veckors väntan!
 

Minmammabakar

Breitling
Tror ni man åker dit lika hårt på tull och dylikt om man handlar från England via bukten? Beställde en hel del verktyg för några dagar sedan. Positivt är
Kanske att ordern delades upp i flera små paket, så de borde komma som separata brev och ingen maffig låda.
 

jsoderstrom

Omega
2-Faktor
Jag fick min andra Cousins-leverans igår. Nu får man vänta lite med att beställa och jobba ihop en större order så det "lönar" sig lite mer trots avgifter.
Mer positivt är att även jag äntligen kan börja skruva lite hemma nu när alla verktyg anlänt.
Har sysselsatt mig under dagen med att skruva isär och montera ihop ett Miyota 8200A, ett skrot-verk från en gammal Citizen. Finns säkert bättre nybörjarverk, men det var det jag hade till hands nu som jag inte behövde vara oroad över att eventuellt sabotera :)

Blev för övrigt nästan lite full i skratt när jag jobbade mig in till själva oljeflaskan av Moebius 9010 jag beställt. Visste såklart att jag beställt minsta möjliga, men att den var liten, längst inne i burken, blev nästan lite lustigt.

1.jpg

2.jpg
3.jpg
 

Bilagor

  • 4.jpg
    4.jpg
    982.4 KB · Visningar: 6
  • 5.jpg
    5.jpg
    821.7 KB · Visningar: 7
  • 6.jpg
    6.jpg
    731.3 KB · Visningar: 10

Richard1987

Panerai
Har en gammal (1957) Tissot i min ägo som har okänd historik. Märkt att den ibland avvikit 5-10 min/dygn (för sakta) så öppnade upp den och tänkte rucka den. Aldrig ruckat en mekanisk klocka men efter några youtube videos verkade det alldeles för enkelt för att inte testa.

Ser till min förvåning att denna gamla klocka har pendeln riktad en bra bit in mot R, vilket i kombination med en äldre klocka bör betyda slow + slow? Flyttade den lite mot A och nu 3 h senare har klockan tappat noll sekunder :s

Undrar varför den varit inställd så långt till R? Brukar klockor inte i regel ligga på mitten av pendeln ungefär? Dit jag själv flyttade den nu haha

Fantastisk om den nu håller tiden ordentligt :D

20210123_121144.jpg
20210123_145947.jpg
 
Senast ändrad:
Topp