• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Har en gammal (1957) Tissot i min ägo som har okänd historik. Märkt att den ibland avvikit 5-10 min/dygn (för sakta) så öppnade upp den och tänkte rucka den. Aldrig ruckat en mekanisk klocka men efter några youtube videos verkade det alldeles för enkelt för att inte testa.

Ser till min förvåning att denna gamla klocka har pendeln riktad en bra bit in mot R, vilket i kombination med en äldre klocka bör betyda slow + slow? Flyttade den lite mot A och nu 3 h senare har klockan tappat noll sekunder :s

Undrar varför den varit inställd så långt till R? Brukar klockor inte i regel ligga på mitten av pendeln ungefär? Dit jag själv flyttade den nu haha

Fantastisk om den nu håller tiden ordentligt :D

20210123_121144.jpg
20210123_145947.jpg
Kanske bara är nån som petat till den när dom varit inne i klockan. Det bästa man kan göra är att köra den i en timegrapher för att se hur den går. Kan mycket väl vara så att den är ställd så innan. När den en gång var servad. Ju mer åt R desto långsammare går den. När den en gång var nyservad så hade den kanske högre amplitud.

Kanske bara är nån som petat till den när dom varit inne i klockan. Det bästa man kan göra är att köra den i en timegrapher för att se hur den går. Kan mycket väl vara så att den är ställd så innan. När den en gång var servad. Ju mer åt R desto långsammare går den. När den en gång var nyservad så hade den kanske högre amplitud.
Ja men så kan det ju förstås vara! Inte alls konstigt att den gått långsamt med den inställningrn...i kombination med att det nog är många år sedan den servades (om den någon gång har servats).

Nu uppe i 5.5 h och inte tappat någon tid alls :) Ska bli spännande att se effekten av justeringen på några dagara sikt.

Tyvärr ingen tillgång till timegrapher...

Jag har ett helt nytt Seagull ST36 (Eta 6497 klon) som jag har öppnat fjäderhuset på (fjädern flög ur när jag öppnade). Nu har jag satt ihop allt igen och klockan slirar (fjädern tappar taget) när jag drar upp klockan.

Vad kan vara fel?
Vad gör man åt det?

20210121_110645.jpg

Jag har ett helt nytt Seagull ST36 (Eta 6497 klon) som jag har öppnat fjäderhuset på (fjädern flög ur när jag öppnade). Nu har jag satt ihop allt igen och klockan slirar (fjädern tappar taget) när jag drar upp klockan.

Vad kan vara fel?
Vad gör man åt det?

20210121_110645.jpg
Ett litet tips, i o f s lite försent dock, när du öppnar en trumma lägg den i en påse så slipper grejerna sticka så långt, ett annat tips, använd en genomskinlig påse ;) kan det hända att änden på fjädern har fått sig en törn när den sprätter ut, är ju en ganska våldsam urladdning när fjädern vecklar ut sig, typ att den "raknat" lite.

Vad kan vara fel?
Vad gör man åt det?

20210121_110645.jpg

Ett litet tips, i o f s lite försent dock, när du öppnar en trumma lägg den i en påse så slipper grejerna sticka så långt, ett annat tips, använd en genomskinlig påse ;) kan det hända att änden på fjädern har fått sig en törn när den sprätter ut, är ju en ganska våldsam urladdning när fjädern vecklar ut sig, typ att den "raknat" lite.
Ja bra tips ovan med transparent påse! Jadu..kan du ha satt tbx fjädern åt fel håll dvs vänt på den så änden av fjädern bara hoppar över stoppet? Går det ens? En annan fråga, varför skulle du in i trumman till å börja med? :)

Ja bra tips ovan med transparent påse! Jadu..kan du ha satt tbx fjädern åt fel håll dvs vänt på den så änden av fjädern bara hoppar över stoppet? Går det ens? En annan fråga, varför skulle du in i trumman till å börja med? :)
Jodå, det går, fråga mig, har gjort det på en Seiko :bag: :banghead: och det fästet knäppte av, är väldigt noga numer att kolla vilket håll den ska ligga.

Eftersom verket inte var fullt oljat trots att det var helt nytt! Dock var fjädern oljad, men inte alla juveler!

Vad kan vara fel?
Vad gör man åt det?

20210121_110645.jpg
Kanske stoppklacken på fjädern som gått av. Du bör kolla fädern annars repar den sönder fjädertrumman.

Vad kan vara fel?
Vad gör man åt det?

Se till att du har lagt i fjädern åt rätt håll. slirar den så fort man drar upp den eller drar den upp lite grann och sen börjar den att slira?

Se till att du har lagt i fjädern åt rätt håll. slirar den så fort man drar upp den eller drar den upp lite grann och sen börjar den att slira?
Tack för alla svar!
Öppnade trumman igen och fjädern sprätte ut ytterligare en gång. Kontrollerade fjädern men kunde inte se några uppenbara fel. Monterade fjädern igen sent i går kväll och nu fungerar den utan problem!
Vill tillägga att den drog upp lite grann och sedan slirade, kanske satt den åt fel håll? Nåja, nu fungerar den iallafal!

Nu har jag dock ett nytt problem, jag har svårt att få dit sekundvisaren, den går inte på! Verkar som hålet på visaren är för litet, någon som har något tips?
Jag försökte göra hålet något större mha en synål, men hjälpte inte. Vågar inte ta i för mycket, är rädd för att axeln i verket skall böjas eller gå av!

20210130_105005.jpg

Tack för alla svar!
Öppnade trumman igen och fjädern sprätte ut ytterligare en gång. Kontrollerade fjädern men kunde inte se några uppenbara fel. Monterade fjädern igen sent i går kväll och nu fungerar den utan problem!
Vill tillägga att den drog upp lite grann och sedan slirade, kanske satt den åt fel håll? Nåja, nu fungerar den iallafal!

Nu har jag dock ett nytt problem, jag har svårt att få dit sekundvisaren, den går inte på! Verkar som hålet på visaren är för litet, någon som har något tips?
Jag försökte göra hålet något större mha en synål, men hjälpte inte. Vågar inte ta i för mycket, är rädd för att axeln i verket skall böjas eller gå av!

20210130_105005.jpg
En trasig oljesticka? Optimalt bör du brotscha upp den med en lite brotsch . Kolla vilken storlek visaren har . 0.27 är det . En trasig svart oljesticka som du slipar lite fyrkantig bör funka om du inte har nån brotsch . En nål är för grov tror jag.

En trasig oljesticka? Optimalt bör du brotscha upp den med en lite brotsch . Kolla vilken storlek visaren har . 0.27 är det . En trasig svart oljesticka som du slipar lite fyrkantig bör funka om du inte har nån brotsch . En nål är för grov tror jag.
Kanon, tack för svaret! 😃

Har flera stickor till min svarta oljare, så jag jag tar en av dom och testar med!

Brotchar är inget jag har än så länge, men får väl snart lägga det på inköpslistan (jag antar att man har det till att göra större hål med för juveler också, jag har ett gammalt art deco fickur där en sten ramlat ur och gått sönder).

Kanon, tack för svaret! 😃

Har flera stickor till min svarta oljare, så jag jag tar en av dom och testar med!

Brotchar är inget jag har än så länge, men får väl snart lägga det på inköpslistan (jag antar att man har det till att göra större hål med för juveler också, jag har ett gammalt art deco fickur där en sten ramlat ur och gått sönder).
På sätt och viss samma. Ska du göra ett större hål till en juvel bör du ha en stenpressverktyg typ Seitz . Kör med ett sånt här kit. Det har funkat till det mesta. Dom är lite koniska .

1612031622267.png
r

Tack för alla svar!

20210130_105005.jpg
Som sagts, en brotsch är bra, m e n det går fort att ta bort material så var försiktig, ett tips när man tagit isär trumman, fota, väldigt bra när man har teflonminne som en själv :oldman:

Tillbaka
Topp