• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

noeLLY

Cartier
Precis byggt ett nytt mekarbord.
P1030567.JPG
Snyggt!
 

differo

Cartier
Skulle testa (den billiga) avmagnetiserare jag fick i gårdagens leverans från cousins och här kommer lite intryck. De skiljer sig lite i styrka (dessa instegsmodeller) och kvalité och det finns en drös av videos där folk visar hur man skall använda dem. Eftersom jag hade en magnetiserad klocka (letar bilden med timegrapher men kan inte hitta den, dock föreställ er myrornas krig på skärmen) så kunde jag fixa den nu. Tog ungefär 5-6 försök (ca x10 sek för varje försök) med långsam upplyftning från plattan rakt uppåt tills den blev helt avmagnetiserad. Provade lite olika positioner glaset ner, glaset upp, tyckte inte det var någon speciell skillnad. Tricket verkar vara att lyfta klockan långsamt rakt upp medans man fortfarande håller ner knappen. Nu är klockan avmagnetiserad och tickar på som den skall. Nedan kommer bilder på avmagnetiseraren och timegrapher efteråt.
2017-09-21 21.38.41.jpg
2017-09-21 22.29.55.jpg
 

chrand

Cartier
Wow snyggt! Vilka ytor jämför med min meckarplats :) ser proffsigt ut! Armstöden/brickan/kortängerhållaren - är den byggd eller köpt?
Bordet = underrede från skrotat höj o sänkbart skrivbord Skiva = genomfärgad MDF med kant list av björkfoder. Armstödet köpt från nedlagt urmakeri och är troligen hemmabygge men väldigt bekvämt. Hela skapelsen har kostat 571:-
 

Hutti

Cartier
Min klocka går +- några sekunder när den är still, men när jag har den på armen är den väldigt oregelbunden.

Vad kan det bero på?
 

Exxet

Rolex
Balansfjäderfråga, vad kan det bero på när fjädern ser ut som på bilden, balansen verkar vara hel men fjädern ser ut att ha förflyttat sig snett nedåt vänster (på bilden) :confused:
P1090401.jpg
 

Exxet

Rolex
Frågan är hur den ser ut på andra sidan. Om du vänder den om. Kanske är den sned där den fäster i balansaxlen. Vad är det för verk?
Precis, eller eventuellt magnitiserad eller "ihopklibbad"? Hur som helst måste den lyftas bort och vändas på för att undersökas närmare.
Här är en bild på andra sidan, verket är ett Zenith cal.106:
2.jpg

Tyvärr är man ju ingen fotograf av rang direkt.:sorry:
 

frandinet

Cartier
Jag har precis plockat isär och ihop ett Helvetia 74 verk (Peseux 320), som var helt dött. Jag har tvättat och oljat etc och fick igång verket. Problemet är att balansen, tickar på med en hiskelig fart, 25200, fast verket ska gå med 18000. Jag har inspekterat balansen, spiralen och den ser inte konstig ut (tror jag, jag är ju inte så jätte kunnig), jag har avmagnitiserat, jag har plockat i och ur balansen ett antal gånger men den fortsätter att ticka på i samma fart. Klockan fortar sig galet mycket, ett par minuter per kvart. Någon som kan ge mig ett tips, har någon idé vad som kan vara galet.
IMG_1782.JPG
 

frandinet

Cartier
Här är en bild på andra sidan, verket är ett Zenith cal.106:
2.jpg

Tyvärr är man ju ingen fotograf av rang direkt.:sorry:
Jag kan inte termerna, det är inte helt lätt att skriva förklaring plus att jag som nybörjare kanske inte har det helt klart för mig men..... Jag tror att böjen på spiralen som går till "stud:en" (via "curb pin"), där spiralen är fäst inte är rätt böjd i förhållande till hela spiralen. Då trycks hela spiralen "ihop", åt ett håll. Jag vet inte om bilden kan hjälpa.
IMG_1791.JPG

(Lånad bild från nätet)
(Hoppas jag inte är helt fel ute, men då får någon mer kunnig rätta/förtydliga)
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Jag har precis plockat isär och ihop ett Helvetia 74 verk (Peseux 320), som var helt dött. Jag har tvättat och oljat etc och fick igång verket. Problemet är att balansen, tickar på med en hiskelig fart, 25200, fast verket ska gå med 18000. Jag har inspekterat balansen, spiralen och den ser inte konstig ut (tror jag, jag är ju inte så jätte kunnig), jag har avmagnitiserat, jag har plockat i och ur balansen ett antal gånger men den fortsätter att ticka på i samma fart. Klockan fortar sig galet mycket, ett par minuter per kvart. Någon som kan ge mig ett tips, har någon idé vad som kan vara galet.
IMG_1782.JPG
Antigen fel balans eller fel gånghake. Har råkat sätta fel balans på några verk . Bla nåt ETA verk . Då hände prcis detta
Finns det nåt peseux verk som har 25200 .
 

Exxet

Rolex
Jag kan inte termerna, det är inte helt lätt att skriva förklaring plus att jag som nybörjare kanske inte har det helt klart för mig men..... Jag tror att böjen på spiralen som går till "stud:en" (via "curb pin"), där spiralen är fäst inte är rätt böjd i förhållande till hela spiralen. Då trycks hela spiralen "ihop", åt ett håll. Jag vet inte om bilden kan hjälpa.
IMG_1791.JPG

(Lånad bild från nätet)
(Hoppas jag inte är helt fel ute, men då får någon mer kunnig rätta/förtydliga)
Förstår vad du menar, kollade på en video med M.Lovick och vad enkelt det såg ut att justera en fjäder, men herregud vad liten fjädern är i verkligheten:nailbiting:
Tycker inte att fjädern ser så bedrövlig ut:
01.jpg
 

frandinet

Cartier
Förstår vad du menar, kollade på en video med M.Lovick och vad enkelt det såg ut att justera en fjäder, men herregud vad liten fjädern är i verkligheten:nailbiting:
Tycker inte att fjädern ser så bedrövlig ut:
01.jpg
Ja, jag har också försökt fixa till en fjäder enligt Marks video. Som sagt galet liten fjäder, det var superpilligt:confused:, jag fick till det sådär men det var en kul/bra övning.

På den bilden ser det ju schysst ut, men det blir väl snett sen när du monterar fast det hela i ytterfästet (stud) och curb pin, för att fjäderns böj åt det hållet inte är riktigt rätt. Då ”trycks” hela paketet off center, så att säga. Jag tror att det är runt klockan 10 någonstans, på din bild det behövs böjas ut lite mer, för att sen följa samma rundning fram till ytterfästet.
 
  • Like
Reactions: Beo

Martin Lovasz

Audemars
En sak man får kolla noga på är att studden sitter i rätt höjd när man monterar spiralen på balanskolven så kolla så att spiralen ligger horisontalt och gör den inte det så får man antingen trycka upp studden eller ner den lite. Kolla även så att regulatorvisarens pinne är lodrät för annars kommer gången inte bli bra i alla lägen.
 
  • Like
Reactions: Beo

Exxet

Rolex
Ja, jag har också försökt fixa till en fjäder enligt Marks video. Som sagt galet liten fjäder, det var superpilligt:confused:, jag fick till det sådär men det var en kul/bra övning.

På den bilden ser det ju schysst ut, men det blir väl snett sen när du monterar fast det hela i ytterfästet (stud) och curb pin, för att fjäderns böj åt det hållet inte är riktigt rätt. Då ”trycks” hela paketet off center, så att säga. Jag tror att det är runt klockan 10 någonstans, på din bild det behövs böjas ut lite mer, för att sen följa samma rundning fram till ytterfästet.
Ungefär som den röda linjen kanske?
01k.jpg

Drar mig till minnes att när jag öppnade den så stod ruckarmen i ett ytterläge (s), kan nog ha med detta att göra.
 

Martin Lovasz

Audemars
Olika spiraler har olika utseende och en del skall inte ha den där lille kinken så den skall bort på den i bilden så att hela fjädern har en konstant böj. Man får lätt en sådan kink när man tar av balansen och den fastnar i verket.
 
  • Like
Reactions: Beo

alexndr

Rolex
2-Faktor
Enklast (om du vågar) är nog att montera bort spiralen från axeln. Fäst sedan spiralen i bryggan igen så ser du var mitten av spiralen hamnar i förhållande till bryggans lagringar. Då har du något att utgå ifrån.
Att bara göra en gissning för hur det skall se ut och sedan börja böja är "highway to disaster" om du frågar mig.
 

rogart-63

Patek
Fixat lite med en Squale. Visarna var spräckta. Och datumet var lite knasigt . Och klantig som jag kan vara ibland sabba jag dom ännu mer. Nu är frågan? Har fått tag i gamla Sguale visare fast dom är tvärtom . Timvisaren är orange och minutvisaren vit . Har lumat om dom gamla med är inte riiktigt nöjd med hur det blev. Ska jag använda dom gamla eller nya visarna? Dom "nya" har legat ett antal år hos Squale. Så kanske har dom rätt patina?
DSC08829.JPG
DSC08831.JPG
Nu så har jag äntligen fått dom nya visarna . Nån som ser skillnaden?
IMG_20170926_141156.jpg
 

Fadershan

Patek
Gjorde faktiskt ett litet fix igår (svårt att hitta tid just nu och klockhögen på fixobjekt blir bara större och större). Köpte en vintage Vostok ampibian på ebay som det tog säljaren ett bra tag att få iväg. Som kompensation ville han skicka ed någon komanderskie jag aldrig kommer sätta på handleden men det var ju en fin gest! Dessutom talar han om en timme efter att han skickat iväg den att han lät byta tavla på den till en heelt ny....:banghead: Tog mig säkert 5-6 meddelanden till säljaren för att övertyga honom om att jag gillar gammalt och mögligt/original vilket han tyckte var helt befängt då den nya var ju mkt bättre skick. Detta fenomen har jag stött på flera gånger från Ryssland, Ukraina mfl. Han fick iaf skicka den gamla tavlan oxå och så fick jag montera på den istället igår när den kom. Prisvärda klockor detta med massor med charm IMHO.
img_20170928_070048-jpg.633713
 

differo

Cartier
Gjorde faktiskt ett litet fix igår (svårt att hitta tid just nu och klockhögen på fixobjekt blir bara större och större). Köpte en vintage Vostok ampibian på ebay som det tog säljaren ett bra tag att få iväg. Som kompensation ville han skicka ed någon komanderskie jag aldrig kommer sätta på handleden men det var ju en fin gest! Dessutom talar han om en timme efter att han skickat iväg den att han lät byta tavla på den till en heelt ny....:banghead: Tog mig säkert 5-6 meddelanden till säljaren för att övertyga honom om att jag gillar gammalt och mögligt/original vilket han tyckte var helt befängt då den nya var ju mkt bättre skick. Detta fenomen har jag stött på flera gånger från Ryssland, Ukraina mfl. Han fick iaf skicka den gamla tavlan oxå och så fick jag montera på den istället igår när den kom. Prisvärda klockor detta med massor med charm IMHO.
img_20170928_070048-jpg.633713
är det här gamla tavlan? denna är ju kanon bra! att se 'gjord (sdelano?:) ) i cccp' är blytungt. Hur går den? har du gjort service på den än?
 

Fadershan

Patek
är det här gamla tavlan? denna är ju kanon bra! att se 'gjord (sdelano?:) ) i cccp' är blytungt. Hur går den? har du gjort service på den än?
Nä men precis detta är gamla tavlan! Den går tillräckligt bra för att inte få någon förtur i "högen" iaf :D Tror den är nyligen "fulservad" då det var en hel del suspekt olja i den när jag bytte tavla. Kan iofs endast varit vid kronhalsen. Men +-15s, 250-270 amp 0,2 haltning, i min bok riktigt bra! :D
 
Topp