noeLLY
Silver
Snyggt!Precis byggt ett nytt mekarbord.
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snyggt!Precis byggt ett nytt mekarbord.
![]()
Wow snyggt! Vilka ytor jämför med min meckarplatsPrecis byggt ett nytt mekarbord.
![]()
Bordet = underrede från skrotat höj o sänkbart skrivbord Skiva = genomfärgad MDF med kant list av björkfoder. Armstödet köpt från nedlagt urmakeri och är troligen hemmabygge men väldigt bekvämt. Hela skapelsen har kostat 571:-Wow snyggt! Vilka ytor jämför med min meckarplatsser proffsigt ut! Armstöden/brickan/kortängerhållaren - är den byggd eller köpt?
Ser så bra ut!!Precis byggt ett nytt mekarbord.
![]()
Frågan är hur den ser ut på andra sidan. Om du vänder den om. Kanske är den sned där den fäster i balansaxlen. Vad är det för verk?Balansfjäderfråga, vad kan det bero på när fjädern ser ut som på bilden, balansen verkar vara hel men fjädern ser ut att ha förflyttat sig snett nedåt vänster (på bilden)
![]()
Precis, eller eventuellt magnitiserad eller "ihopklibbad"? Hur som helst måste den lyftas bort och vändas på för att undersökas närmare.Frågan är hur den ser ut på andra sidan. Om du vänder den om. Kanske är den sned där den fäster i balansaxlen. Vad är det för verk?
Frågan är hur den ser ut på andra sidan. Om du vänder den om. Kanske är den sned där den fäster i balansaxlen. Vad är det för verk?
Här är en bild på andra sidan, verket är ett Zenith cal.106:Precis, eller eventuellt magnitiserad eller "ihopklibbad"? Hur som helst måste den lyftas bort och vändas på för att undersökas närmare.
Jag kan inte termerna, det är inte helt lätt att skriva förklaring plus att jag som nybörjare kanske inte har det helt klart för mig men..... Jag tror att böjen på spiralen som går till "stud:en" (via "curb pin"), där spiralen är fäst inte är rätt böjd i förhållande till hela spiralen. Då trycks hela spiralen "ihop", åt ett håll. Jag vet inte om bilden kan hjälpa.Här är en bild på andra sidan, verket är ett Zenith cal.106:
![]()
Tyvärr är man ju ingen fotograf av rang direkt.![]()
Antigen fel balans eller fel gånghake. Har råkat sätta fel balans på några verk . Bla nåt ETA verk . Då hände prcis dettaJag har precis plockat isär och ihop ett Helvetia 74 verk (Peseux 320), som var helt dött. Jag har tvättat och oljat etc och fick igång verket. Problemet är att balansen, tickar på med en hiskelig fart, 25200, fast verket ska gå med 18000. Jag har inspekterat balansen, spiralen och den ser inte konstig ut (tror jag, jag är ju inte så jätte kunnig), jag har avmagnitiserat, jag har plockat i och ur balansen ett antal gånger men den fortsätter att ticka på i samma fart. Klockan fortar sig galet mycket, ett par minuter per kvart. Någon som kan ge mig ett tips, har någon idé vad som kan vara galet.
![]()
Förstår vad du menar, kollade på en video med M.Lovick och vad enkelt det såg ut att justera en fjäder, men herregud vad liten fjädern är i verklighetenJag kan inte termerna, det är inte helt lätt att skriva förklaring plus att jag som nybörjare kanske inte har det helt klart för mig men..... Jag tror att böjen på spiralen som går till "stud:en" (via "curb pin"), där spiralen är fäst inte är rätt böjd i förhållande till hela spiralen. Då trycks hela spiralen "ihop", åt ett håll. Jag vet inte om bilden kan hjälpa.
![]()
(Lånad bild från nätet)
(Hoppas jag inte är helt fel ute, men då får någon mer kunnig rätta/förtydliga)
Ja, jag har också försökt fixa till en fjäder enligt Marks video. Som sagt galet liten fjäder, det var superpilligtFörstår vad du menar, kollade på en video med M.Lovick och vad enkelt det såg ut att justera en fjäder, men herregud vad liten fjädern är i verkligheten
Tycker inte att fjädern ser så bedrövlig ut:
![]()
Jag vet inte om det finns det, jag ska kolla. Jag skall testa och rengöra en gång till, så att det verkligen inte är något som kladdar ihop spiralen.Antigen fel balans eller fel gånghake. Har råkat sätta fel balans på några verk . Bla nåt ETA verk . Då hände prcis detta
Finns det nåt peseux verk som har 25200 .
Ungefär som den röda linjen kanske?Ja, jag har också försökt fixa till en fjäder enligt Marks video. Som sagt galet liten fjäder, det var superpilligt, jag fick till det sådär men det var en kul/bra övning.
På den bilden ser det ju schysst ut, men det blir väl snett sen när du monterar fast det hela i ytterfästet (stud) och curb pin, för att fjäderns böj åt det hållet inte är riktigt rätt. Då ”trycks” hela paketet off center, så att säga. Jag tror att det är runt klockan 10 någonstans, på din bild det behövs böjas ut lite mer, för att sen följa samma rundning fram till ytterfästet.
Nu så har jag äntligen fått dom nya visarna . Nån som ser skillnaden?Fixat lite med en Squale. Visarna var spräckta. Och datumet var lite knasigt . Och klantig som jag kan vara ibland sabba jag dom ännu mer. Nu är frågan? Har fått tag i gamla Sguale visare fast dom är tvärtom . Timvisaren är orange och minutvisaren vit . Har lumat om dom gamla med är inte riiktigt nöjd med hur det blev. Ska jag använda dom gamla eller nya visarna? Dom "nya" har legat ett antal år hos Squale. Så kanske har dom rätt patina?![]()
![]()
Japp!det blev riktigt snyggt med nya!Nu så har jag äntligen fått dom nya visarna . Nån som ser skillnaden?![]()
Nä ta de gamla!Nu så har jag äntligen fått dom nya visarna . Nån som ser skillnaden?![]()
är det här gamla tavlan? denna är ju kanon bra! att se 'gjord (sdelano?Gjorde faktiskt ett litet fix igår (svårt att hitta tid just nu och klockhögen på fixobjekt blir bara större och större). Köpte en vintage Vostok ampibian på ebay som det tog säljaren ett bra tag att få iväg. Som kompensation ville han skicka ed någon komanderskie jag aldrig kommer sätta på handleden men det var ju en fin gest! Dessutom talar han om en timme efter att han skickat iväg den att han lät byta tavla på den till en heelt ny....Tog mig säkert 5-6 meddelanden till säljaren för att övertyga honom om att jag gillar gammalt och mögligt/original vilket han tyckte var helt befängt då den nya var ju mkt bättre skick. Detta fenomen har jag stött på flera gånger från Ryssland, Ukraina mfl. Han fick iaf skicka den gamla tavlan oxå och så fick jag montera på den istället igår när den kom. Prisvärda klockor detta med massor med charm IMHO.
![]()
Nä men precis detta är gamla tavlan! Den går tillräckligt bra för att inte få någon förtur i "högen" iafär det här gamla tavlan? denna är ju kanon bra! att se 'gjord (sdelano?) i cccp' är blytungt. Hur går den? har du gjort service på den än?
Hehe modigt!Har gett mig på en liten Eterna damklocka. Smått är bara förnamnet och vete sjutton om jag reder ut det. Fick skaffa en 0,6 mejsel och skulle även behöva en annan verkhållare.
![]()