• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Martin Lovasz

Audemars
Kom på att denna tavlan nog är lite finare än vad den Labora som du köpte av mig förra året har. Så kanske du vill sätta dit denna istället?

00012.jpg

Lite mer homogen med skadorna.

00013.jpg

Saknar balansen men skall ha det du behöver.
 

Watcheyes

Cartier
Håller på att rengöra ett urverk (7s26) och kjell å co IPA lämnar beläggningar på juveler etc. Det går ej att komma ifrån. Ska testa att ta kort på det men det blir någon form av hinna. Ska jag köpa ny IPA eller helt annat medel?
 

rogart-63

Patek
Håller på att rengöra ett urverk (7s26) och kjell å co IPA lämnar beläggningar på juveler etc. Det går ej att komma ifrån. Ska testa att ta kort på det men det blir någon form av hinna. Ska jag köpa ny IPA eller helt annat medel?
Brukar blåsa torrt efter IPA tvätt . Då blir det hyfsat blankt . Dock tycker jag seiko verken blir lite matta i ytan efter tvätt . Kvalitet är inte den bästa. Sköljer du i ren IPA sist eller torkar du in olja och sånt som sitter på verket?
 

Watcheyes

Cartier
Brukar blåsa torrt efter IPA tvätt . Då blir det hyfsat blankt . Dock tycker jag seiko verken blir lite matta i ytan efter tvätt . Kvalitet är inte den bästa. Sköljer du i ren IPA sist eller torkar du in olja och sånt som sitter på verket?
Ja jag blåser helt torrt efter dopp i IPA. Om jag har rengjort en juvel så den är helt blank efter tandpetare så därefter när den doppats i IPA ser jag spår på juvel. Små små droppar eller någon form av hinna som bildas på juvel. Så nu undrar jag om ett ytterligare bad behövs tex i destillerat vatten eller byta IPA mot något annat.
 
Hej! Tänkte försöka rengöra denna mycket smutsiga boett i ultraljudstvätten, vill därför ta ut verket osv, men jag lyckas inte! Någon som kan förklara exakt hur jag ska göra? När jag drar ut kronan så ser jag att en pigg (se röd pil) flyttar sig lite. Det är tydligen den man ska trycka ner samtidigt som man drar ut men det är bara stumt och det händer inget. Tack på förhand för hjälp!
_DSC0131.JPG
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Hej! Tänkte försöka rengöra denna mycket smutsiga boett i ultraljudstvätten, vill därför ta ut verket osv, men jag lyckas inte! Någon som kan förklara exakt hur jag ska göra? När jag drar ut kronan så ser jag att en pigg (se röd pil) flyttar sig lite. Det är tydligen den man ska trycka ner samtidigt som man drar ut men det är bara stumt och det händer inget. Tack på förhand för hjälp!
_DSC0131.JPG
Tror att det vid pilen är den som håller sekund hjulet vid tid ställning, och att det är den runda med "prick" i mitten nära kanten till vänster om kronan.
Ja och höger om den där du justerar tids hållning.

Men bara som jag tänker!
 

rogart-63

Patek
Hej! Tänkte försöka rengöra denna mycket smutsiga boett i ultraljudstvätten, vill därför ta ut verket osv, men jag lyckas inte! Någon som kan förklara exakt hur jag ska göra? När jag drar ut kronan så ser jag att en pigg (se röd pil) flyttar sig lite. Det är tydligen den man ska trycka ner samtidigt som man drar ut men det är bara stumt och det händer inget. Tack på förhand för hjälp!
_DSC0131.JPG
Det vid röda pilen är hacking levern. Om du drar ut bommen kommer en liten arm ut ungefär vid andra änden av pilen.
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Hej! Tänkte försöka rengöra denna mycket smutsiga boett i ultraljudstvätten, vill därför ta ut verket osv, men jag lyckas inte! Någon som kan förklara exakt hur jag ska göra? När jag drar ut kronan så ser jag att en pigg (se röd pil) flyttar sig lite. Det är tydligen den man ska trycka ner samtidigt som man drar ut men det är bara stumt och det händer inget. Tack på förhand för hjälp!
_DSC0131.JPG

Lilla armen i cirkeln trycker du ned med kronan inntryckt

_DSC0131.JPG
 

Rolle50

Omega
Pledge Member
Påbörjat min hobbyverkstad. Köper på mig verktyg efter hand, inser vid varje projekt att jag skulle haft DET verktyget också. Tvättar delarna i zippo vätska, hälsovådligt så nu köpt in lite Elma röd ock ska köra i ultraljud och eftertvätta/ skölja i IPA. Urverken till vänster på väggen är de första havererade försöken. Men det går bättre och bättre. Köper in billiga äldre klockor på Tradera, så kul när de efter några timmars mek, tvätt och olja är som nya!
E4962761-D0C9-4421-9249-5E8AA0AC6B9A.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Påbörjat min hobbyverkstad. Köper på mig verktyg efter hand, inser vid varje projekt att jag skulle haft DET verktyget också. Tvättar delarna i zippo vätska, hälsovådligt så nu köpt in lite Elma röd ock ska köra i ultraljud och eftertvätta/ skölja i IPA. Urverken till vänster på väggen är de första havererade försöken. Men det går bättre och bättre. Köper in billiga äldre klockor på Tradera, så kul när de efter några timmars mek, tvätt och olja är som nya!
E4962761-D0C9-4421-9249-5E8AA0AC6B9A.jpeg
Juste plats! Önskar jag hade någon stor plats... Om du blir täppt i näsan och tappar smaken i framtiden kanske det är ipa:n och inte corona (hände iallafall mig, har dock lite känsliga slemhinnor). Jag kör numera med mask!
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Måste sätta i ett batteri i min polaris... Men sitter inget i så vet ej vilket jag ska köpa.... Hur vet jag?
20210218_155447.jpg
20210219_073339.jpg
Nej, nej det där går aldrig att lösa, helt omöjligt! 500 kr bjudet! ;)

Brukar mäta med skjutmåttet. Vill minnas att det ska vara 9,5 mm, men osäker på tjockleken. Så det borde vara Renata 370/371 el 373 enligt tabeller. 2,1 resp, 1,6 mm tjock. 370/371 verkar väl rimligt?
 

Rolle50

Omega
Pledge Member
Juste plats! Önskar jag hade någon stor plats... Om du blir täppt i näsan och tappar smaken i framtiden kanske det är ipa:n och inte corona (hände iallafall mig, har dock lite känsliga slemhinnor). Jag kör numera med mask!
Ett vanligt manuellt höj- och sänkbart IKEA skrivbord. Funkar bra! Körde Elma röd igår för första gången, och j-vlar vilken ammoniakattack i näsan! Men rent och skinande blev det! Frun fick köra sitt bling bling också och blev mäkta nöjd. Ska köpa in sån där öppningsbara bollar som man använder som tesil och stoppa småskruvar och andra delikata detaljer. Eller, så köper jag ny apparat....Som sagt, denna hobby tycks för mig gå ut på att jaga nästa verktyg som ska gör det lättare och roligare. 😀
 

rogart-63

Patek
Ett vanligt manuellt höj- och sänkbart IKEA skrivbord. Funkar bra! Körde Elma röd igår för första gången, och j-vlar vilken ammoniakattack i näsan! Men rent och skinande blev det! Frun fick köra sitt bling bling också och blev mäkta nöjd. Ska köpa in sån där öppningsbara bollar som man använder som tesil och stoppa småskruvar och andra delikata detaljer. Eller, så köper jag ny apparat....Som sagt, denna hobby tycks för mig gå ut på att jaga nästa verktyg som ska gör det lättare och roligare. 😀
Kör det i små äggkoppar av rostfritt . Annars funkar små glasburkar . Luktar starkt . Blir dyrt om du fyller hela ultraljudstvätten med Elma .
 

Watcheyes

Cartier
Påbörjat min hobbyverkstad. Köper på mig verktyg efter hand, inser vid varje projekt att jag skulle haft DET verktyget också. Tvättar delarna i zippo vätska, hälsovådligt så nu köpt in lite Elma röd ock ska köra i ultraljud och eftertvätta/ skölja i IPA. Urverken till vänster på väggen är de första havererade försöken. Men det går bättre och bättre. Köper in billiga äldre klockor på Tradera, så kul när de efter några timmars mek, tvätt och olja är som nya!
E4962761-D0C9-4421-9249-5E8AA0AC6B9A.jpeg
Schysst! Jag rengöra med kemisk bensin och därefter bad och skölj i IPA. Jag får dock inte till det med IPA, det lämnar rester om man går med väldigt hög zoom på juvelerna. Det blev dock bättre när jag körde på med hårtork direkt efter skölj i IPA.
 
Topp