• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Rolle50

Omega
Pledge Member
Schysst! Jag rengöra med kemisk bensin och därefter bad och skölj i IPA. Jag får dock inte till det med IPA, det lämnar rester om man går med väldigt hög zoom på juvelerna. Det blev dock bättre när jag körde på med hårtork direkt efter skölj i IPA.
Har inte kollat så noga. Börjat följa en bra watchmaker-kanal på Youtube vid namn Chronoglide Watchmaking. Han nämner där att One dip, som man brukar doppa balansen och haken i, för att inte riskera att shellaken löser upp, innehåller IPA och aceton. Kanske är det så att med en skvätt aceton i IPA:n så får man inte den hinnan? Värt att prova kanske....
 

Rolle50

Omega
Pledge Member
Schysst! Jag rengöra med kemisk bensin och därefter bad och skölj i IPA. Jag får dock inte till det med IPA, det lämnar rester om man går med väldigt hög zoom på juvelerna. Det blev dock bättre när jag körde på med hårtork direkt efter skölj i IPA.
Har du stereomikroskop? Avis i sånt fall 😁
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Schysst! Jag rengöra med kemisk bensin och därefter bad och skölj i IPA. Jag får dock inte till det med IPA, det lämnar rester om man går med väldigt hög zoom på juvelerna. Det blev dock bättre när jag körde på med hårtork direkt efter skölj i IPA.

Du får pegga juvelerna innan tvätt!
 

DrKlocka

Audemars
Det är ju egentligen inte så konstigt att det lämnar en ytbeläggning om man låter det självtorka. Normalt sett om man använder iso på en verkstad med urtvätt så torkar det genom ganska snabb rotation och värme. Det kan ju vara något att försöka "imitera" istället för självtork. Blir samma sak med bensin. Finns alltid en risk att shellacen löses upp, särskilt om det är en klocka som rengjorts många gånger. På verkstäder lägger man bara på ny shellac, men vill man undvika problemet är det bara att manuellt rengöra balans och hake.
Vill man rengöra på hobbynivå räcker det ganska bra att köra det med bensin. Låta det dra i en bensinkopp, rengöra alla stenar och lager med putspinne och blåsa torrt med en pust. Det blir inte proffsnivå, men det blir det inte hursomhelst som amatör :)
 

Watcheyes

Cartier

Bilagor

  • IMG_20210212_205828.jpg
    IMG_20210212_205828.jpg
    547.5 KB · Visningar: 31

Watcheyes

Cartier
Det är ju egentligen inte så konstigt att det lämnar en ytbeläggning om man låter det självtorka. Normalt sett om man använder iso på en verkstad med urtvätt så torkar det genom ganska snabb rotation och värme. Det kan ju vara något att försöka "imitera" istället för självtork. Blir samma sak med bensin. Finns alltid en risk att shellacen löses upp, särskilt om det är en klocka som rengjorts många gånger. På verkstäder lägger man bara på ny shellac, men vill man undvika problemet är det bara att manuellt rengöra balans och hake.
Vill man rengöra på hobbynivå räcker det ganska bra att köra det med bensin. Låta det dra i en bensinkopp, rengöra alla stenar och lager med putspinne och blåsa torrt med en pust. Det blir inte proffsnivå, men det blir det inte hursomhelst som amatör :)
Jag trodde att man kunde få till det bra via manuell rengöring eftersom det kan vara bra att lära sig the basic. Men nivån av rengöring är väl också en egen bedömning. Jahapp, vad måste jag köpa för maskin nu då :)?
 

DrKlocka

Audemars
Jag trodde att man kunde få till det bra via manuell rengöring eftersom det kan vara bra att lära sig the basic. Men nivån av rengöring är väl också en egen bedömning. Jahapp, vad måste jag köpa för maskin nu då :)?
Ja alltså det kan ju bli bra, beroende på hur noggrann man är och hur man vill att slutresultatet blir. Hade jag börjat om från 0 hade jag nog nöjt mig med en liten bensinkopp och putspinne tills man gjort minst ett 50-tal lyckade genomskruvningar :)
 

Rolle50

Omega
Pledge Member
Snyggt! 😁 Har spanat på denna på amazon. Tycker den ser lovande ut och jag är mycket nära att trycka på till kassan-knappen. Vad tror du, bra eller anus?

 

Rikala

Patek
2-Faktor
Okej, har svårt och få upp denna.

Antar att det borde vara bak, men gått bet än så länge (slinter bara). Har flyttat runt i lite olika positioner och försökt, men sitter som berget!

Lossade glaset fram bara för o kolla framsidan, men tavlan sitter ju under ringen fram så det är nog via baklocket man skall in.

Någon som har tips?

20210220_161802.jpg
20210220_161827.jpg 20210220_161643.jpg
 

Watcheyes

Cartier
Snyggt! 😁 Har spanat på denna på amazon. Tycker den ser lovande ut och jag är mycket nära att trycka på till kassan-knappen. Vad tror du, bra eller anus?


Det funkar säkert OK men jag är emot dessa billiga skåp från Kina. Det fyller nog basbehoven men med vissa undantag i funktion och kvalité. Sen efter säg 5-10 år kanske man får problem.

En annan väg är att köpa premium men äldre skåp. Det behöver inte heller komma utan problem men från en seriös handlare kan man få servade skåp i bra skick. Dessa kan hålla livet ut och vid problem är det värt att serva.

Fick bra svar från ett mikroskop-forum:


Jag hittade denna italienska sida som verkar seriös, kanske man kan få ett vettigt för ca 5k. Hoppas hjälper något bland alla tusen alternativ :)

 

rogart-63

Patek
Haft mitt Optika st50 i 4-5 år nu och använder det flitigt. Än så länge funkar det fint. Har ett gammalt leica men upptäckte att prismorna lossnat . Limmet hade torkat . Vet ej om det går att fixa. Nån som vet om nån som servar mikroskåp?
 

rogart-63

Patek
Nån som ev har små borr typ 0,25 mm? Jag köper gärna några. Eller har ett tips var man hittar såna. Tänkte göra rör till visare.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Ska nog lägga en beställning från cousinsuk . Är det nån som vill med på tåget ? Så delar vi frakt och UPS avgift procentuellt . Det blir isåfall UPS . Kostar lite mer men kommer inom rimlig tid.
 

rogart-63

Patek
Det är möjligt att det är stansar. Har inte så bra koll på verktyget än. Jag har den som ska vara längst till vänster men resten saknas. Dem är 4mm
Har en 2 mm som jag beställde fel. Om du vill kan du få den billigt. Min Seitz är bara 3 mm .Så den passade inte. Tänkte svarva ner den först men det verkar rätt hård. Cousinsuk har rätt mycket stansar och annat till seitz. Tror jag gav typ 50:- för en stans. Knappt lönande att ställa sig vid svarven.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Har en 2 mm som jag beställde fel. Om du vill kan du få den billigt. Min Seitz är bara 3 mm .Så den passade inte. Tänkte svarva ner den först men det verkar rätt hård. Cousinsuk har rätt mycket stansar och annat till seitz. Tror jag gav typ 50:- för en stans. Knappt lönande att ställa sig vid svarven.

det lönar sig ALLTID att ställa sig vid svarven @rogart-63 😃
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det är ett användningsområde. Brukar själv inte använda det då det är ganska stor risk att ytan på visarna tar skada. Väldigt viktigt att se till att ytorna är tokfina.
Annars kan man sätta i tillexempel hjul om man vill fälla in nya tänder. Eller vad som helst. Den är väldigt mångsidig.

Hittade ett användsområde, hade svårt och vrida "låset", satte den i tången så gick det lätt! Får se om jag lyckas få till spiralen (skev på flera ställen). 20210222_202656.jpg 20210222_212058.jpg
 
Topp