• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Jag ska byta glas på en Nivada CASD, men har väldigt svårt att hitta en profil som ser ut som det glas som satt på.

Är det en 35 mm supercompressor? Om det är det så har jag precis beställt glas till en sådan, och har kanske till och med något extra.
Tyvärr är det inte en super compressor ☹️. Men tack ändå, var sjyst av dig att fråga 😀

Saknar en kugghjul (click:n) till ett fickur (Hampden watch company), ingen aning om kaliber eller liknande. Är det någon som skulle kunna ha en reservdel? Vet inte riktigt heller hur det skall se ut...

Är det någon som har koll på hur click:en skulle kunna se ut, så hojta gärna till! Det sitter en fjäder till höger i bild, som bör har medbfuntionen och göra.

Lite mer info. Axeln är ca 1.2mm tjock.

Hittade lite siffror under bryggan, 7?3 eller möjligtvis T3 följt av 593.

Mer info:
Är model 4, 15 jewels, size 16s, från ~1912.

Har trålat internet på bilder, men hittar ingen där man ser click-en.

Sista bilden är ungefärligt uppmätt storlek (i mm) på om det skulle vara ett kugghjul som skulle sitta där, fast den skall nog mer se om som en "click"-hjul.
20210207_191054.jpg
20210207_184250.jpg
20210207_195936.jpg

20210207_202356.jpg

Hittade till slut en bild, så här bör den se ut.
20210208_170018.jpg

Har testat och börja tillverka en egen. Tog en bricka (metallen är nog för mjuk, så den lär nu inte hålla speciellt bra, men glör det bara för test).
Insåg när jag skulle borra med ett 1mm borr att chucken i borrmaskinen inte tog så små borr... behöver också finare filar... Jag får fortsätta en annan dag...

Bilagor

• 20210208_190351.jpg
    20210208_190351.jpg
    171.7 KB · Visningar: 19
Saknar en kugghjul (click:n) till ett fickur (Hampden watch company), ingen aning om kaliber eller liknande. Är det någon som skulle kunna ha en reservdel? Vet inte riktigt heller hur det skall se ut...

Är det någon som har koll på hur click:en skulle kunna se ut, så hojta gärna till! Det sitter en fjäder till höger i bild, som bör har medbfuntionen och göra.

Lite mer info. Axeln är ca 1.2mm tjock.

Hittade lite siffror under bryggan, 7?3 eller möjligtvis T3 följt av 593.

Mer info:
Är model 4, 15 jewels, size 16s, från ~1912.

Har trålat internet på bilder, men hittar ingen där man ser click-en.

Sista bilden är ungefärligt uppmätt storlek (i mm) på om det skulle vara ett kugghjul som skulle sitta där, fast den skall nog mer se om som en "click"-hjul.
20210207_191054.jpg
20210207_184250.jpg
20210207_195936.jpg

20210207_202356.jpg
Har en bra och ha ask med olika hjul . Men om nåt passar .

Bilagor

• IMG_20210208_223206.jpg
    IMG_20210208_223206.jpg
    364.8 KB · Visningar: 24
Så galet liten bild. Är det en hake? . Tips är att använda en bladmått . bra stål som är hårt . Jobbigt att borra i . Eller hitta nån regelfjäder man kan modda . Som redan har ett hål.

Hittade bilden på nätet, det är en "click" eller slags hake.

Ah, bladmått har jag inte (än). Har också funderat på om man kan få tag i en liknande, som man kanske skulle kunna modifiera (om det behövs).

Bilagor

• 262348-5af8449042cf33be9594ca4afaf9b105.jpg
    262348-5af8449042cf33be9594ca4afaf9b105.jpg
    29.9 KB · Visningar: 21
Det var lite sämre med glasutbudet, men de har ju en hel del annat man kan köpa därifrån istället för cousins.

Så, det här med glas med step? Någon måste väl veta något om detta?
Verkar vara i uppbyggnad . Så kanske kommer det mer . Och man kunde göra en förfrågan om det var nåt man sökte .
Step glas tror jag är att det är en helt jämn kurva som på vanliga glas . Utan först en rundning och sen en till ovanpå det . Typ
IMG_20210209_104812.jpg

Verkar vara i uppbyggnad . Så kanske kommer det mer . Och man kunde göra en förfrågan om det var nåt man sökte .
Step glas tror jag är att det är en helt jämn kurva som på vanliga glas . Utan först en rundning och sen en till ovanpå det . Typ
Ja, det känns ju som att det är läge att hitta något annat ställe att köpa grejer nu i alla fall, tack för tipset!
Då fattar jag lite mer vad det här med step-glas innebär, jag trodde att det var något slags steg på kanten av glaset, och att vissa boetter var gjorda för att passa med sådana glas! Oväntat svårt att hitta någon information om detta på worldwideweb.

Lyckades vinna lite verktyg på tratten. Två av verktygen har jag inte koll på.

395059615_7c77f3d3-0de2-46fc-91ad-fbef8f8549b5.jpg

Den ena en "Bergeon 30233 för avkortning av metallarmbandsfästen" (överst) hur används den?

Vad är det andra nedanför? Och hur används den?

Lyckades vinna lite verktyg på tratten. Två av verktygen har jag inte koll på.

395059615_7c77f3d3-0de2-46fc-91ad-fbef8f8549b5.jpg

Den ena en "Bergeon 30233 för avkortning av metallarmbandsfästen" (överst) hur används den?

Vad är det andra nedanför? Och hur används den?
Bergeon används som du själv säger, för att korta länkar som anpassas efter bandhornsmått. T.ex. Flexlänkar. Tyvärr helt värdelös, brukar bli väldigt fult när man använder den, blir i regel snyggare med t.ex. en fil.
Den andra är en klove för att hålla fast delar när du arbetar med dem, t.ex. bearbetar något med en fil. Den är användbar.

Bergeon används som du själv säger, för att korta länkar som anpassas efter bandhornsmått. T.ex. Flexlänkar. Tyvärr helt värdelös, brukar bli väldigt fult när man använder den, blir i regel snyggare med t.ex. en fil.
Den andra är en klove för att hålla fast delar när du arbetar med dem, t.ex. bearbetar något med en fil. Den är användbar.

Tack för info!

Det är ett användningsområde. Brukar själv inte använda det då det är ganska stor risk att ytan på visarna tar skada. Väldigt viktigt att se till att ytorna är tokfina.
Annars kan man sätta i tillexempel hjul om man vill fälla in nya tänder. Eller vad som helst. Den är väldigt mångsidig.

Själv använder jag en korntång av trä när jag hanterar visarna (för att inte slada dem), nåja får se om dessa två verktyg kommer till användning eller inte, kanske till något annag än klockor (iallafall den översta). 😇

Edit:
Den här typen av arbete har jag inte gjort än, men ser nog att den kan komma till användning. Kanske kan man använda en tunn genomskinlig plastpåse i mellan så visarna inte tar skada.

Senast ändrad:
Halloj skruvare. Fick hem en Certina 320 idag som inte gick, och inte att undra på då fler juveler saknades i plattan:mad:. Har en platta till 321 liggandes och min fråga är om plattorna är kompatibla med varandra? Om inte så frågar jag om någon har en användbar platta till 320?

Trevlig fredag fixers! Upptäckte när jag bytt verkplattan till denna att något var tokigt då jag inte fick på glaseringen (verket ska i framifrån) efter några timmars mek😫 Såg att tavlan inte kom ner djupt nog i boetten. Jämförde då med andra 320 verk i min gedigna certinasamling och upptäckte att de kan skilja i höjd. Fick plocka ett verk från en riktigt tidig klocka och skifta mellan klockorna då det högre passade i den andra😀 Slutet gott, allting gott...
Bilder på klockan som gav mig huvudbry..
B4AB9A12-218D-42B0-B85C-16229DC3849B.jpeg
3D0C6212-7B61-4AE2-8F5B-36D1D9799DFF.png

Senast ändrad:
Trevlig fredag fixers! Upptäckte när jag bytt verkplattan till denna att något var tokigt då jag inte fick på glaseringen (verket ska i framifrån) efter några timmars mek😫 Såg att tavlan inte kom ner djupt nog i boetten. Jämförde då med andra 320 verk i min gedigna certinasamling och upptäckte att de kan skilja i höjd. Fick plocka ett verk från en riktigt tidig klocka och skifta mellan klockorna då det högre passade i den andra😀 Slutet gott, allting gott...

Det skall inte va för lätt! 😜

Har vart med om något liknande, men då var den cannon pinion och minutröret som var olika långt på samma urverk-kaliber (något ryskt urverk). Det verkar som både det ena o andra kan skilja...

Stämmer bra att kaliber 320 kom i två olika tjocklekar och de tjockare är "B" modeller.

Tack för förtydligande.. Av de jag tittade på verkar den tunna endast finnas i klockor med den gamla loggan, men alla "gamla har inte den tunna plattan, kan det stämma?
Verkar vara så men det kan även vara så att vissa modeller var mer populära här än andra så inte glasklart. Stålboetter var mer vanliga i Sverige än i andra länder och de fanns i bara en handfull av modeller.

Verkar vara så men det kan även vara så att vissa modeller var mer populära här än andra så inte glasklart. Stålboetter var mer vanliga i Sverige än i andra länder och de fanns i bara en handfull av modeller.
Det är inte så att du har en av de tunna till övers, skulle räcka med enbart verkplatta i så fall? Även tavlan verkar skilja i höjd så svårt att få fast visarna ordentligt när man skiftar verk. Framförallt räcker inte sekudtappen till för att få fast originalvisaren:(

Tillbaka
Topp