Fyndade en tidig Eterna kvartsare häromveckan. Hoppades på att det skulle vara ett ESA 9180 i, som jag i värsta fall kunde använda som donator. Snäpplocket satt som attans och det fanns ingen tydlig flärp. Men efter lite fegande så tog jag i för kung och fosterland och lyckades få upp den.
Roligt nog satt det just ett fint 9180 i och det kickade igång efter batteribyte.
Mindre kul var att packningen smält. Nyfikenheten tog överhand och jag måste säga att jag aldrig upplevtnågot så klibbigt i hela mitt liv. Helt j*vla omöjligt att tvätta bort med!

Nåväl, lät locket ligga några timmar i bensin - ingen effekt. Googlade som en dåre och hittade till sist någon pdf med husmorsknep kring bikarbonat. Den handlade givetvis om något helt annat men innehöll sökorden gummi och packning. Tänkte att det kunde inte bli värre och döm av min förvåning, lite bikarbonat i vatten och packningen stelnade direkt. Kletet försvann och det var bara att peta bort med en tandpetare eller en tops. Magiskt! Kanske är allmänt känt, men om inte - testa nästa gång ni sitter med geggamoja! Funkar för händerna med.
Vid närmare inspektion märkte jag att geggan även vandrat in i boetten ända upp till tavlan, så det var i grevens tid att den rensades upp.
Ni får ursäkta ett långt inlägg, men blev så uppspelt av att allt gick min väg för en gångs skull

Får skruva ihop det sista i morgon och se om det blir länk eller band. Original var tydligen präglat svart läder. Kronan är inte original, så om någon sitter på en så köper jag gärna, får återkomma med dimension.
Wristshot före rengöring