Roligt att de kommer till nytta!
Japp, här en en annan som äntligen får ordentlig fastsättning.
Custom Vostok 090 (boettnr 090). Tavlan kommer från en skrotverk (också Vostok) som jag gått lös på med dremeln. Benen på tavlan är av.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Roligt att de kommer till nytta!
Visste inte riktigt vart jag skulle skriva detta, så testar här.
Är i tankarna på att börja ta isär några ur och lära mig dom olika delarna. Läst att dom billiga skruvmejslarna på tex amazon är riktigt dåliga men har inte råd med bra nya skruvmejslarna. Så tänkte se ifall någon hade några i standard storlekar till salu?
Tänker bara funktionella som gör jobbet!
Mvh Emil
@theargonaut vet säkert?Försöker mig på att korta ner en flexlänk med sånna här lås. Antar att det är nåt jag ska göra med dem då det är fyra stycken som ser annorlunda ut.
Nån som har tips på om det är en speciell teknik eller mest svordomar som gäller?
Har för mig att det "bara" är att ta en spetsig tång, och försiktigt vrida de uppstående bläcken ett par millimeter i rätt riktning, så de går att krångla ur genom skåror som bör ses där nere. Därefter plocka bort länkarna som är överflödiga, och sen haka ihop och krångla på igen. Och till sist försiktigt vrida tillbaka bläcken till ursprungsläget. Antar att dessa bläck håller för ett begränsat antal ingrepp, innan metallen där de vrids blir för skör och bläcken lätt brister. Svårt att förklara med ord, men du kanske förstår ungefär hur jag menarFörsöker mig på att korta ner en flexlänk med sånna här lås. Antar att det är nåt jag ska göra med dem då det är fyra stycken som ser annorlunda ut.
Nån som har tips på om det är en speciell teknik eller mest svordomar som gäller?
Lite så jag tänkte med, blir att bända o svära lite helt enkelt.Har för mig att det "bara" är att ta en spetsig tång, och försiktigt vrida de uppstående bläcken ett par millimeter i rätt riktning, så de går att krångla ur genom skåror som bör ses där nere. Därefter plocka bort länkarna som är överflödiga, och sen haka ihop och krångla på igen. Och till sist försiktigt vrida tillbaka bläcken till ursprungsläget. Antar att dessa bläck håller för ett begränsat antal ingrepp, innan metallen där de vrids blir för skör och bläcken lätt brister. Svårt att förklara med ord, men du kanske förstår ungefär hur jag menar
Jag letar efter en donatorklocka eller verk eller balansbrygga till en poljot alarm. Verket heter Poljot 2612.1
Tråkigt hemma när man vabbar
JappLaser? Eller hur har du gjort?
Beställde lite på Cousinsuk . I samma veva som lite annat . Hette nog pivot steel där.Blåstål, vilken dimension behöver du?
Jag hade också gärna bistått om du inte redan beställt.Borde jag veta kanske . Men nån som vet vad för stång material till balans axel . Har lite material här hemma men när jag inte vat vad det är. Eller har en lite bit att sälja 4-5 mm tror jag Då det är en klocka i fickursstorlek
Ska försöka. Både svarva och dokumentera . Lär inte bli lätt . Men vad ska man göra . Måste ju ta tjuren vid hornen. Om man ska lära sig. Hade jag haft en borr i min svarv. Så kanske jag hade kunnat borrat ur och satt dit en nu pivot. Eller två. Bägge är rätt slitna.Jag hade också gärna bistått om du inte redan beställt.
Skall du svarva egen balansaxel @rogart-63 ? Jag hoppas att du dokumenterar din resa så man kan ta del av den.
Jag antar att du sett klippet när Mark byter tapp på ett hjul och borrar med 0,2mm borr för hand?!Ska försöka. Både svarva och dokumentera . Lär inte bli lätt . Men vad ska man göra . Måste ju ta tjuren vid hornen. Om man ska lära sig. Hade jag haft en borr i min svarv. Så kanske jag hade kunnat borrat ur och satt dit en nu pivot. Eller två. Bägge är rätt slitna.
Tror det. Men var ett tag sen . Han hade nån speciell hållare . Hemmagjord.Jag antar att du sett klippet när Mark byter tapp på ett hjul och borrar med 0,2mm borr för hand?!
(spola fram till 29:00)
Följer med spänning!Ska försöka. Både svarva och dokumentera . Lär inte bli lätt . Men vad ska man göra . Måste ju ta tjuren vid hornen. Om man ska lära sig. Hade jag haft en borr i min svarv. Så kanske jag hade kunnat borrat ur och satt dit en nu pivot. Eller två. Bägge är rätt slitna.
Finns det inget kvar så måste du nog lägga på lite ny shellack. Lite pilligt men brukar gå bra . Så länge som man inte värmer för mycket . Eller byta hake.Ok, har ett AS-verk där gånghaken antingen har ingen eller väldigt lite shellack på stenarna.
Antar att det blivit avtvättat med åren och man bör lägga på en liten klick längst in för att få dem och sitta kvar?
Finns det inget kvar så måste du nog lägga på lite ny shellack. Lite pilligt men brukar gå bra . Så länge som man inte värmer för mycket . Eller byta hake.
Vilket bredd på luggarna . Är det borrade luggar ?Halloj! Nån som har bra koll på bandstift? Har en gammal krono som jag har feta bandstift på då lugholes är slitna och för att inte slita mer. Nu ville jag byta till en borlänk men då går inte stiften genom öglorna. De är för feta. Därför på jakt efter ”halvfeta” bandstift som skulle funka utan att slita för mkt på lugholes… tips?
20mm - skulle tro borrade luggar men hur ser man det? Utmaningen är att de blivit rejält urgröpta så vanliga stift nästan går igenom, svårt att fixa också då det tyvärr är en kromad boett...Vilket bredd på luggarna . Är det borrade luggar ?
Hål rakt igenom om det är borrade luggar Går ju göra nåt special stift . Eller använda ett stift för utvändiga stift . Dom brukar vara grövre i den änden som går in i luggen. Alltid knepigt när det är så slitet.20mm - skulle tro borrade luggar men hur ser man det? Utmaningen är att de blivit rejält urgröpta så vanliga stift nästan går igenom, svårt att fixa också då det tyvärr är en kromad boett...
Blir det kölhalning om man kör lite superlim istället? Ibland känns det som shellack används mest pga gammal fin urmakar- tradition?Finns det inget kvar så måste du nog lägga på lite ny shellack. Lite pilligt men brukar gå bra . Så länge som man inte värmer för mycket . Eller byta hake.
Går säkert . En gånghake är nog lättare än en ankarrulle. Säg inget men jag har limmat en impulssten med glasepoxi. Fick inte av rullen. Och stenen satt löst. Tror det är Seiko som använder nån akrylvariant Fördelen med shellack är nog att det går att ta bort och göra om . Om det inte blir bra . Superlim sitter fast och man får skrapa bort det. Eller tvätta i acetonBlir det kölhalning om man kör lite superlim istället? Ibland känns det som shellack används mest pga gammal fin urmakar- tradition?