Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tror jag har ett, vet inte riktigt hur bra alla delar är men kikar senare!Är det någon som har en ok balans till ett AS 970, damur (så klart var den av)? Även gånghake intressant. Eller ett helt urverk.
Det tror jag jag kan hitta . Sett ett gäng balanser igår. Denna ser okej ut . Finns säkert nåt verk här oxåÄr det någon som har en ok balans till ett AS 970, damur (så klart var den av)? Även gånghake intressant. Eller ett helt urverk.
Så, kikar nu och det finns ett nästan komplett verk! Verkar gå vid lite snurr så tror att det mesta är helt(förutom skruven till mainspring som är av) Men förhoppningsvis behöver du ej detta! Dra ett pm om du fortfarande behöver.Är det någon som har en ok balans till ett AS 970, damur (så klart var den av)? Även gånghake intressant. Eller ett helt urverk.
Nåt annat hjul eller trasig pivot på gånghake? Kollat balans juvelen?
Det är nog värre det. Har lite sönderplockade 7A38 verk. Om det är nån del som saknas. Men inget komplett 7A28 verk.Någon som sitter på ett fungerande 7A28-verk? Jag kollar på dig @rogart-63
Får tråla lite tack för blixtsnabbt svar!Det är nog värre det. Har lite sönderplockade 7A38 verk. Om det är nån del som saknas. Men inget komplett 7A28 verk.
Vad väntar du på??Jag går i väntans tider. Leverans i februari om allt vill sig väl. 2022 blir ett bra mekår.
Gott nytt år alla gamla klockmekaniker . Hoppas på ett härligt 2022 .Gott nytt bästa tråden! Jag har massor med coola projekt för 2022 och hoppas på bättre engagemang för mig i tråden till 2022!
Omega 501 har samma konstruktion . Tror det finns nån manual på hur den ska oljas. Inget som sprätter iväg. Sitter ett tandat hjul i mitten. Och två fjädrar.Gott nytt år alla mekare! Och tack för all hjälp under 2021. Jag är bara hittills på mitt just nu 5te verk. Men lugnt och sansat blir det.
Nu till årets första fråga, mekar med en Omega cal 491 ganska nedsunken i olja och smuts. "Ratchet" hjulet består av 2 st hjul. Det verkar vara någon form av hake och fjäder mellan dessa som sköter kraftöverföringen. Se bild nedan, ratchet ovanifrån.
Ska man skruva isär detta och är det omvänd gänga eller standard? Förstår inte hur jag ska få isär denna utan att orsaka skador. Tack.
Tack så mycket! Då försöker jag hitta den manualen.Omega 501 har samma konstruktion . Tror det finns nån manual på hur den ska oljas. Inget som sprätter iväg. Sitter ett tandat hjul i mitten. Och två fjädrar.
Ryskt eller möjligen Kina . Den matta finishen får det att se lite Ryskt ut .Hej. Jag är i mekarträningstagen och undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera det här verket.
Automat bryggan är borttagen på bilden. Det är ett enklare verk som härstammar från ett loppisfynd.
Om jag kan identifiera verket så kanske jag kan hitta någon sprängskiss på internet som kan hjälpa mig på väg i mekandet.
Den enda märkning jag kan hitta är 01941 ? under balansen.
Tacksam för svar.
Det är väl på Amazon ?Var köper man en sån här maskin. 6.40 in i videon .
Vad väntar du på??
Hahah ok va kul å då ska jag inte spoila mer med fler frågor!Ett större ”verktyg”. Jag har fnulat så länge på ett fyndigt presentationsinlägg för när det väl sker så mer än så vill jag inte avslöja just nu.
Hahaha. Samfrakt!?Var köper man en sån här maskin. 6.40 in i videon .