• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Är det någon som har en ok balans till ett AS 970, damur (så klart var den av)? Även gånghake intressant. Eller ett helt urverk.

Är det någon som har en ok balans till ett AS 970, damur (så klart var den av)? Även gånghake intressant. Eller ett helt urverk.
Det tror jag jag kan hitta . Sett ett gäng balanser igår. Denna ser okej ut . Finns säkert nåt verk här oxå
IMG_20211218_205400.jpg
IMG_20211218_205417.jpg

Plus ett gäng skrotverk .
IMG_20211218_210625.jpg

Senast ändrad:
Så, kikar nu och det finns ett nästan komplett verk! Verkar gå vid lite snurr så tror att det mesta är helt(förutom skruven till mainspring som är av😓) Men förhoppningsvis behöver du ej detta! Dra ett pm om du fortfarande behöver.

Sitter med ett Vostok 2414A dom inte vill gå med tavlan ner! Är ett vanligt manuellt verk med datum som jag rengjort o oljat upp.

Har testat två olika balanser och det är samma problem. Går fint med tavlan upp, men så fort jag vänder på det stannar det.
Vad kan vara fel?

Går det att byta ändlänk på en gammal nitad oysterlänk med raka ändar? Dvs öppna niten och sätta dit en bredare rak ändlänk.
Ändlänken ser ut att ha blivit nedfilad eller bytt någon gång då den är smalare än sista länkbiten.

Dags att köpa lite 9010 olja tror jag . Börjar ta slut i burken. Räcker säkert 5 år till :) Köpte fett 9504 för ett tag sen . Men har fortfarande kvar av den gamla. Lite av en hamster. Nu till frågan. Nån som testat den fluorescerande oljan ? Är det en gimmick eller funkar det? Om ni undrar så sägs den vara bra så man vet om man oljat in juvelen eller inte.

Senast ändrad:
Gott nytt år alla mekare! :) Och tack för all hjälp under 2021. Jag är bara hittills på mitt just nu 5te verk. Men lugnt och sansat blir det.

Nu till årets första fråga, mekar med en Omega cal 491 ganska nedsunken i olja och smuts. "Ratchet" hjulet består av 2 st hjul. Det verkar vara någon form av hake och fjäder mellan dessa som sköter kraftöverföringen. Se bild nedan, ratchet ovanifrån.

Ska man skruva isär detta och är det omvänd gänga eller standard? Förstår inte hur jag ska få isär denna utan att orsaka skador. Tack.

20220105_111922.jpg

Gott nytt år alla mekare! :) Och tack för all hjälp under 2021. Jag är bara hittills på mitt just nu 5te verk. Men lugnt och sansat blir det.

Nu till årets första fråga, mekar med en Omega cal 491 ganska nedsunken i olja och smuts. "Ratchet" hjulet består av 2 st hjul. Det verkar vara någon form av hake och fjäder mellan dessa som sköter kraftöverföringen. Se bild nedan, ratchet ovanifrån.

Ska man skruva isär detta och är det omvänd gänga eller standard? Förstår inte hur jag ska få isär denna utan att orsaka skador. Tack.

20220105_111922.jpg
Omega 501 har samma konstruktion . Tror det finns nån manual på hur den ska oljas. Inget som sprätter iväg. Sitter ett tandat hjul i mitten. Och två fjädrar.

Hej. Jag är i mekarträningstagen och undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera det här verket.
Automat bryggan är borttagen på bilden. Det är ett enklare verk som härstammar från ett loppisfynd.
Om jag kan identifiera verket så kanske jag kan hitta någon sprängskiss på internet som kan hjälpa mig på väg i mekandet.
Den enda märkning jag kan hitta är 0194L ? under balansen.
Tacksam för svar.

20220107_185036[1].jpg

Senast ändrad:
Hej. Jag är i mekarträningstagen och undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera det här verket.
Automat bryggan är borttagen på bilden. Det är ett enklare verk som härstammar från ett loppisfynd.
Om jag kan identifiera verket så kanske jag kan hitta någon sprängskiss på internet som kan hjälpa mig på väg i mekandet.
Den enda märkning jag kan hitta är 01941 ? under balansen.
Tacksam för svar.

20220107_185036[1].jpg
Ryskt eller möjligen Kina . Den matta finishen får det att se lite Ryskt ut .

Hej. Tänkte byta band på min Oris, vilket jag gjort flertalet gånger på andra klockor. Dock är orginalbandet styvt som tusan så får knappt in verktyget mellan rem o lugg. Än mindre trycka på stiftet. Någon som sitter på bra husmorsknep för att undvika skador?
IMG_20220111_123058.jpg

Inte lyckats få upp detta dubbla ratchet wheel till Omega cal 491, är detta en stor skruv? Och är det omvänd gänga på den i sådana fall?

20220105_111922.jpg

Tillbaka
Topp