• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Isokronism

Breitling
Inte lyckats få upp detta dubbla ratchet wheel till Omega cal 491, är detta en stor skruv? Och är det omvänd gänga på den i sådana fall?

20220105_111922.jpg
Om det inte är trasigt skulle jag inte skruva isär det. Finns en anledning till att de knappt går att få tag på ”klinkhjul” till gamla omega och de är för att urpulare har sönder dom i onödan.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Jag har ett fickur med Unitas 6431. Det går bra att ställa minut och timvisare men de rör sig inte när urverket går. Jag försöker lista ut hur cannion pinion fungerar och jag tror inte den ger fenomenet ovan om den skulle slira. Så frågan är om det är nått annat fel som får Tim- och minutvisaren att stå stilla?
77D4B8F6-7E81-42DE-83E5-4D55836E9310.jpeg
B2B4ED3E-3157-44E7-BC7D-41584CF56083.jpeg
5D30631C-BA23-4BD0-9B81-A1ACA2D33297.jpeg
 

Watcheyes

Cartier
Jag har ett fickur med Unitas 6431. Det går bra att ställa minut och timvisare men de rör sig inte när urverket går. Jag försöker lista ut hur cannion pinion fungerar och jag tror inte den ger fenomenet ovan om den skulle slira. Så frågan är om det är nått annat fel som får Tim- och minutvisaren att stå stilla?
Hmm, visarna står stilla när klockan går alltså. Vet du hur bra klockan går? Jag kan bara tänka mig att canon pinion slirar.
 

Watcheyes

Cartier
Nu sitter jag här och ska tryck in en ny huvudfjäder (fabrikssmörjd) i trumman på en automatisk klocka men inser att jag inte har något bromsfett, tex moebius 8217. Kan det tänkas funka med 8200 fett, eller något annat?
 
Senast ändrad:

Stup

Panerai
2-Faktor
Hmm, visarna står stilla när klockan går alltså. Vet du hur bra klockan går? Jag kan bara tänka mig att canon pinion slirar.
Sekundvisaren går men inte de andra två

Det är subsekund om det gör nån skillnad

jag kan förstå om minut eller timvisaren står stilla men båda borde väl inte göra det?
 

Watcheyes

Cartier
Sekundvisaren går men inte de andra två

Det är subsekund om det gör nån skillnad

jag kan förstå om minut eller timvisaren står stilla men båda borde väl inte göra det?
Aha! Om minut och tim står still skulle jag kika på mittenhjulet, någon kugg av? Du kan ju kika på verket medans det går utan visarna och tavla, får du kraft till minuthjulet?
 

rogart-63

Patek
Jag har ett fickur med Unitas 6431. Det går bra att ställa minut och timvisare men de rör sig inte när urverket går. Jag försöker lista ut hur cannion pinion fungerar och jag tror inte den ger fenomenet ovan om den skulle slira. Så frågan är om det är nått annat fel som får Tim- och minutvisaren att stå stilla?
77D4B8F6-7E81-42DE-83E5-4D55836E9310.jpeg
B2B4ED3E-3157-44E7-BC7D-41584CF56083.jpeg
5D30631C-BA23-4BD0-9B81-A1ACA2D33297.jpeg
Slitet minutrör. Med stor sannolikhet. Kläm till den lite. Hade centrumhjulet varit kass så hade den stannat på det stället.
 

Watcheyes

Cartier
Nu sitter jag här och ska tryck in en ny huvudfjäder (fabrikssmörjd) i trumman på en automatisk klocka men inser att jag inte har något bromsfett, tex moebius 8217. Kan det tänkas funka med 8200 fett, eller något annat?
Nu beställde jag faktiskt bromsfett från amazon.se, Fomblin UT18, 300 kr, ska tydligen vara ett bromsfett "likt" 8217 (jag är nybörjare så ta mig inte på orden här). Jag läste i detta forumet en urmakare som använder just fomblin. Hojta om det är någon som behöver lite fett, denna burk räcker väl till pension.
 

MrBeam

Cartier
Svärfar gick bort nyligen och saknaden är stor. De bästa klockorna blev han bestulen på för något år sedan enligt utsago men några finns kvar. Frun vill att jag får igång några av sentimentala skäl så jag har att göra. Har aldrig skruvat i damur eller fickur tidigare så det kommer bli lärorikt.
Jag har inga glas i så här små dimensioner så om någon har det liggandes köper jag gärna. Men i övrigt ser de flesta bra ut i verken, tavlorna är det lite varierat då de flesta varit med på pass ut i skogen i många år.
 

Bilagor

  • IMG_20220206_202646697.jpg
    IMG_20220206_202646697.jpg
    245.2 KB · Visningar: 8
  • IMG_20220206_195751088.jpg
    IMG_20220206_195751088.jpg
    338.9 KB · Visningar: 8
  • IMG_20220205_205017402.jpg
    IMG_20220205_205017402.jpg
    556.6 KB · Visningar: 13

rogart-63

Patek
Svärfar gick bort nyligen och saknaden är stor. De bästa klockorna blev han bestulen på för något år sedan enligt utsago men några finns kvar. Frun vill att jag får igång några av sentimentala skäl så jag har att göra. Har aldrig skruvat i damur eller fickur tidigare så det kommer bli lärorikt.
Jag har inga glas i så här små dimensioner så om någon har det liggandes köper jag gärna. Men i övrigt ser de flesta bra ut i verken, tavlorna är det lite varierat då de flesta varit med på pass ut i skogen i många år.
Har lite glas. Skulle det vara typ 19 mm md kromad ring.
 

Daniel80

Cartier
Halloj
Sitter och försöker lära mig att skruva i klockor och har börjat med ett fickur. Det är ett Landeron 2124 som sitter i men det saknas helt gånghake (pallet-fork) i verket (dess brygga finns dock kvar). Har försökt leta efter vad delen har för nummer etc men hittar inget definitivt svar. Någon som kan hjälpa mig eller som rent av har en liggandes? Tacksam för svar.
 

Rolle50

Omega
Halloj
Sitter och försöker lära mig att skruva i klockor och har börjat med ett fickur. Det är ett Landeron 2124 som sitter i men det saknas helt gånghake (pallet-fork) i verket (dess brygga finns dock kvar). Har försökt leta efter vad delen har för nummer etc men hittar inget definitivt svar. Någon som kan hjälpa mig eller som rent av har en liggandes? Tacksam för svar.
Sannolikt FHF 2124. Sök på det på Ebay. Torde finnas där.
 

Daniel80

Cartier
Precis, verkar som att FHF 2124 och Landeron 2124 är i princip samma men i mitt fickur sitter ett Landeron. Men betyder det att en gånghake från ett FHF 2124 funkar i mitt verk?
 

Watcheyes

Cartier
Börjat fundera på en svarv, har eventuellt fastnat på ett utslitet fjäderhusboms hål (i fjäderhusbryggan) som har blivit lite ovalt. Ska försöka pressa det med mitt staking set om hålet kan reduceras men jag tror att det kan ha nötts bort för mycket material.

Har någon tips på en vettig ny svarv? Märke? Tack, hoppas mekandet går bra ikväll! :)
 

Watcheyes

Cartier
Normalt sett så slits lagerhålen ovalt i och med att kraften i regel gör att kärnan eller axeltappen alltid "lutar" åt ett håll. När man knackar som en hackspett som du beskrev, så gör man det på den slitna sidan så att hålet blir mer centrerat igen. Det är ett ganska vanligt sätt att göra lagret bättre men det blir fult och inte det bästa sättet. Men som alltid när lagerhål är slitna så är centreringen av hålet viktigt.
Som vanligt kan man finna svar här, hittade följande inlägg :) Höll på att banka hålet någon timme nu (banka och med glättnålar fram och tillbaka) men det är nog inte helt centrerat fjäderbomshålet. Det blev inget vettigt av det hur än jag körde, så jag ska testa att banka lite "vinklat" där det är ovalt.

Man ser tydligt att hålet inte riktigt är centrerat. Och i denna bild var hålet för tajt fast en glimpa på en halvan kan antydas.

Hålet ser inte så trevligt ut nu heller :/
 

Bilagor

  • VideoCapture_20220216-224557.jpg
    VideoCapture_20220216-224557.jpg
    933.5 KB · Visningar: 8

rogart-63

Patek
Som vanligt kan man finna svar här, hittade följande inlägg :) Höll på att banka hålet någon timme nu (banka och med glättnålar fram och tillbaka) men det är nog inte helt centrerat fjäderbomshålet. Det blev inget vettigt av det hur än jag körde, så jag ska testa att banka lite "vinklat" där det är ovalt.

Man ser tydligt att hålet inte riktigt är centrerat. Och i denna bild var hålet för tajt fast en glimpa på en halvan kan antydas.

Hålet ser inte så trevligt ut nu heller :/
Kan funka bra ändå. Även om det är lite glapp . Vad är det för verk? Bästa vore väl en juvel. Men då måste du brotscha upp hålet. Och hitta rätt juvel. Vilket kan gå med lite tur .
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag har ett fickur med Unitas 6431. Det går bra att ställa minut och timvisare men de rör sig inte när urverket går. Jag försöker lista ut hur cannion pinion fungerar och jag tror inte den ger fenomenet ovan om den skulle slira. Så frågan är om det är nått annat fel som får Tim- och minutvisaren att stå stilla?
77D4B8F6-7E81-42DE-83E5-4D55836E9310.jpeg
B2B4ED3E-3157-44E7-BC7D-41584CF56083.jpeg
5D30631C-BA23-4BD0-9B81-A1ACA2D33297.jpeg

Jag använder avdragaren när jag skall tighta till canion pinion. Jag låter canion pinion sitta på plats i verket, tar avtagaren som om jag skulle dra av canion pinion och taightar till försiktigt. Vrider lite och tightar igen.

Se till och inte tighta för mycket, då är det risk att något kugghjul går sönder.
 

Maggansman

Omega
2-Faktor
Får man som noob störra ordning här genom att ställa en fråga om en "fix" här? :angel:

Jag har en Eterna Kontiki från tidig 80-talet där kronan snurrar sig på sin stem. Det går att ställa tiden men det går inte att dra upp.
Det är en skruvad krona. som ganska svår hittad vad jag har förstått.
Nedan kommer bilder på klockan och kronan. Min fråga ställning. Kan man svetsa fast kronan på stem? Finns det andra lösningar till problemet?

E6D46054-8B7A-4E90-B174-E4FA72636A85.JPG



IMG_3197.jpg
 
Topp