• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

För info, såg Jula har ett helt kitt med mjuka filttrissor för dremel eller annat handhållet verktyg för bra pris! Ska testa dessa.

Bra tips! Men skulle behöva själva maskinen också. Har ni några tips? Tänker att det funkar bra med budget för klockor/aktylglas, inga tyngre arbeten som ska göras ju?
 
Bra tips! Men skulle behöva själva maskinen också. Har ni några tips? Tänker att det funkar bra med budget för klockor/aktylglas, inga tyngre arbeten som ska göras ju?
En dremel, där finns väll budget-maskiner också säkert men har inte koll på det. I mitt fall har jag kört en yta från ca 300 grit upp till 8000 grit med lapping film. Så poleringen kommer inte behöva jobba så hårt. Så beror nog på ens utgångsläge hur stark maskin som behövs, men är inte insatt i det.
 
Köpte lite nya burkar på vuxendagis. 29:- styck tror jag de kostade.

Verkar bli bra till tvätten, så nu kan jag äntligen använda min lilla korg!
😀

20221030_165820.jpg

20221030_165828.jpg

20221030_170206.jpg

20221030_170225.jpg
Har en platt botten eller?
 
Fortsätter testa med polering på en test-boett om jag kan få till spegelfinish. Läst runt här och googlat. Kör med ett filthjul på dremel, mjukt hjul packad med små filtar. Ytan har tidigare varit väl slipad och polerad med autosol men vill uppnå helt spegelblankt.

Jag duttar lite lätt på polerpastan, dialux vit. Kör hjulet i medel-varvtal (boetten blir inte direkt varm), korta perioder sen lägger på mer pasta. Jag trycker inte särskilt hårt, tror jag ska öka på trycket lite så att man ser att pastan verkligen fäster på boetten och "jobbas in".

Efter detta kör jag med ett nytt filthjul men då utan pasta, finns rester av pasta kvar på boetten som detta rena hjul få jobba med och putsa bort. Kan ana att mikrorepor eller partier där det är lite molnigt börjar gå bort. Men ska fortsätta testa mig fram.

Tidigare lyckades jag bara med denna finish men körde då inte med det andra hjulet utan bara hjulet med pasta och därefter rengöring i ultraljudstvätt. Ser småsmå repor samt kan bli lite "molnigt" ibland över ytan.

20221102_185144_resized.jpg



20221102_184951.jpg
 
Fortsätter testa med polering på en test-boett om jag kan få till spegelfinish. Läst runt här och googlat. Kör med ett filthjul på dremel, mjukt hjul packad med små filtar. Ytan har tidigare varit väl slipad och polerad med autosol men vill uppnå helt spegelblankt.

Jag duttar lite lätt på polerpastan, dialux vit. Kör hjulet i medel-varvtal (boetten blir inte direkt varm), korta perioder sen lägger på mer pasta. Jag trycker inte särskilt hårt, tror jag ska öka på trycket lite så att man ser att pastan verkligen fäster på boetten och "jobbas in".

Efter detta kör jag med ett nytt filthjul men då utan pasta, finns rester av pasta kvar på boetten som detta rena hjul få jobba med och putsa bort. Kan ana att mikrorepor eller partier där det är lite molnigt börjar gå bort. Men ska fortsätta testa mig fram.

Tidigare lyckades jag bara med denna finish men körde då inte med det andra hjulet utan bara hjulet med pasta och därefter rengöring i ultraljudstvätt. Ser småsmå repor samt kan bli lite "molnigt" ibland över ytan.

20221102_185144_resized.jpg



20221102_184951.jpg
Lyckades inte få direkt något bättre resultat genom att köra ett filthjul med pasta och polera och sedan ett filthjul efter utan pasta som polerar med kvarvarande från första omgången.

Kan det vara så att dialux vit är för grov?

Jag testade lite snabbt med ett hårdare filthjul och ceriumoxid på det, 2,5 mikron och det gav inga repor efter sig, fick faktiskt bättre resultat med detta på bara några minuter...Nu verkar inte 2,5 mikron ge spegelfinish men det blev bättre iaf. Nu funderar jag på om det vore vettigt med diamantpasta på säg 1 mikron och under det.
 
Lyckades inte få direkt något bättre resultat genom att köra ett filthjul med pasta och polera och sedan ett filthjul efter utan pasta som polerar med kvarvarande från första omgången.

Kan det vara så att dialux vit är för grov?

Jag testade lite snabbt med ett hårdare filthjul och ceriumoxid på det, 2,5 mikron och det gav inga repor efter sig, fick faktiskt bättre resultat med detta på bara några minuter...Nu verkar inte 2,5 mikron ge spegelfinish men det blev bättre iaf. Nu funderar jag på om det vore vettigt med diamantpasta på säg 1 mikron och under det.
Dialux polerpasta var inget för mig. Den vita pastan läste jag på någonstans har ca 10 mikron korn i sig, sedan jobbar man ned pastan så partiklarna kommer ned till ca 2 mikron. I vilket fall så lämnar jag dialux.

Fortsatte med ceriumoxid som är på 2,5 mikron med en hårdare filtboll (Köpt på jula i ett paket med olika hårda filtbollar), här fick jag resultat på ett par minuter och enligt mig börjar det se bra ut! De ojämnheter som är kvar "sticker inte ut" och ingen molnighet över ytan. Någon som har finare ceriumoxid hemma? :)

På testboetten:

20221103_070815.jpg


20221103_070926.jpg


20221103_070949.jpg
 
Senast ändrad:
Dialux polerpasta var inget för mig. Den vita pastan läste jag på någonstans har ca 10 mikron korn i sig, sedan jobbar man ned pastan så partiklarna kommer ned till ca 2 mikron. I vilket fall så lämnar jag dialux.

Fortsatte med ceriumoxid som är på 2,5 mikron, här fick jag resultat på ett par minuter och enligt mig börjar det se bra ut! De ojämnheter som är kvar "sticker inte ut" och ingen molnighet över ytan. Någon som har finare ceriumoxid hemma? :)

På testboetten:

20221103_070815.jpg


20221103_070926.jpg


20221103_070949.jpg
Snyggt! Du får gärna skriva ihop en liten guide om du orkar ;) Vore kul att lära sig mer on polerings tekniker.
 
Tänk på att filt-trissorna är ganska hårda och kan förstöra tidigare uppnådd finish snabbt!
Kör avslutande polering med en mjuk bomullstrissa istället så blir det mycket enklare att få till spegelfinish.
Var noga med att använda en trissa för respektive polermedel och tvätta av boetten mellan de olika stegen - allt för att undvika att kornstorlekarna blandas.
 
Tänk på att filt-trissorna är ganska hårda och kan förstöra tidigare uppnådd finish snabbt!
Kör avslutande polering med en mjuk bomullstrissa istället så blir det mycket enklare att få till spegelfinish.
Var noga med att använda en trissa för respektive polermedel och tvätta av boetten mellan de olika stegen - allt för att undvika att kornstorlekarna blandas.
Yes, när jag kört dialux var det mjuka filttrissor men med ceriumoxid körde jag en hård filt/bomullstrissa. Den fixade en nästan spegelblank yta i ett svep. Jag kör hård trissa med ceriumoxid för tanken här var att med en mjuk trissa kommer denna "pasta" "sugas upp" i trissan, eftersom den är rätt vattnig och inte tjock som dialux. Men kan vara värt att testa ceriumoxid med mjuk trissa också, får testa det :)

Precis, kört tvätt och olika trissor i varje steg.
 
Yes, när jag kört dialux var det mjuka filttrissor men med ceriumoxid körde jag en hård filt/bomullstrissa. Den fixade en nästan spegelblank yta i ett svep. Jag kör hård trissa med ceriumoxid för tanken här var att med en mjuk trissa kommer denna "pasta" "sugas upp" i trissan, eftersom den är rätt vattnig och inte tjock som dialux. Men kan vara värt att testa ceriumoxid med mjuk trissa också, får testa det :)

Precis, kört tvätt och olika trissor i varje steg.
Jag kör mjuka bomulls trissor (Bergeon 1175) med wax (typ dialux) för sista steget.
Har två olika trissor en för stål och en för guld dessa förvaras i plastpåse mellan användning för att inte kontamineras med partiklar som kan repa.

Trissorna finns på CousinsUK. Tycker att filt lämnar små micro repor hur man än bär sig åt så de används bara i början för att få ner grövre repor. Sedan polerar jag väldigt sällan, så har inte så många referenser. Gjorde mitt bitarna i en länk för ett litet tag sedan med ok resultat.
52BB1701-2914-458B-A766-39EB79AE1430.jpeg
 
Jag kör mjuka bomulls trissor (Bergeon 1175) med wax (typ dialux) för sista steget.
Har två olika trissor en för stål och en för guld dessa förvaras i plastpåse mellan användning för att inte kontamineras med partiklar som kan repa.

Trissorna finns på CousinsUK. Tycker att filt lämnar små micro repor hur man än bär sig åt så de används bara i början för att få ner grövre repor. Sedan polerar jag väldigt sällan, så har inte så många referenser. Gjorde mitt bitarna i en länk för ett litet tag sedan med ok resultat.
52BB1701-2914-458B-A766-39EB79AE1430.jpeg
Vad kör du i andra steget? Har du någon närmre bild på länken? Tack
 
Vad kör du i andra steget? Har du någon närmre bild på länken? Tack
Är tyvärr en gammal bild och har sålt den klockan också. Men nästa gång jag gör polering kan jag ta lite mer bilder. Kör trissan på rätt högt varvtal ca 1800-2000 rpm och jobbar in mycket vax i den innan jag börjar polera sista steget (för hög glans). Men förarbetet är nog så viktigt kör då filt trissa med grönt wax så grövre slip medel. Vet inte korn storlek men färgen är vit för högglans och grön för grov.

Sedan är tekniken snabba drag i så många olika riktningar så man får micro reporna i så många olika riktningar för då är de lättast att få bort i sista steget. Om den förklaringen nu ger någon klarhet? 😅
 
Är tyvärr en gammal bild och har sålt den klockan också. Men nästa gång jag gör polering kan jag ta lite mer bilder. Kör trissan på rätt högt varvtal ca 1800-2000 rpm och jobbar in mycket vax i den innan jag börjar polera sista steget (för hög glans). Men förarbetet är nog så viktigt kör då filt trissa med grönt wax så grövre slip medel. Vet inte korn storlek men färgen är vit för högglans och grön för grov.

Sedan är tekniken snabba drag i så många olika riktningar så man får micro reporna i så många olika riktningar för då är de lättast att få bort i sista steget. Om den förklaringen nu ger någon klarhet? 😅
Förstår :). Det är så jag gick tillväga ovan men då med en dremel med mjukt filthjul när jag körde grön och vit dialux. Men jag kunde inte få till det, småsmå repor efter vita steget. Kört om detta test säkert 5+ gånger. Även testat med en hård trissa av bomull/filt. Får samma "fel" med den också (såklart olika hjul per steg).

Därefter kört ceriumoxid, den plockar allt och det blir blankt som ovan bild. Bra info, märkte med ceriumoxid att det är bra köra inte allt för hårt men i olika riktningar, den verkar göra repor om trissan blir torr och man kör högt varv och tryck. Så testade lite lägre varv, lägre tryck och ej köra så torrt, blir bra utan defekter.

(Kan ju vara så att min vita dialux har något fel, vem vet).
 
Senast ändrad:
Hoppas det här är rätt tråd.

Man har ju sett Pelicase-klockförvaring men jag tänkte mer förvara Timegraphern & avmagnetiseraren i en. Så jag beställde en i lämpligt mått från Amazon.

Började med att provmåtta:

20221104_192645.jpg


Sen satte jag tandpetare så jag visste hur jag skulle skära/slita.

20221104_193025.jpg


Halvvägs: jag gjorde ytterligare ett hål under Timegraphern för att rymma adaptern där.

20221104_194529.jpg


Klart: Helt ok resultat och man slipper ha den i en kasse eller nåt om man ska iväg till nån och mäta. Även säker mot nyfikna barnfingrar.

20221104_200147.jpg


20221104_200629.jpg
 
Sitter och fixar med en gammal Omega Seamaster Cosmic 2000 med ett 1012 verk.

Måste verkligen höja ett varningens finger till alla som ger sig på detta verket!!! Nedan ur manualen:
9CD8755B-2FF0-4882-A0D5-548A8AEE114F.jpeg


Skruven med nr 2558 som håller ”Wig-wag pinion” är lång M0,50 med ett stift undertill som fjädrar mot en tunn fjäder vid trumman.
B750E2B8-A26E-49EF-B57D-FD7ABD57C664.jpeg

Skruvskallen på denna skruv knäcks och hoppar av hur lätt som helst räcker nästan att titta på den.

C1DC42D1-D0E3-4990-9313-FA6D68D0ECE1.jpeg

Innan service gick den att få ur hel och som tur tog jag ett kort på den.
12F3F920-1B5B-4405-A7F2-5D706C6D9973.jpeg

Riktigt grisigt med gammal olja och smuts.
72B9E332-76E4-4637-88DD-0039EA269558.jpeg

Efter rengöringen vid monteringen ”plopp” och en …. massa svordomar! In på CousinsUK och kollar. Jippi… Not!
28CE60CE-013E-4BE7-A0CF-705F393D21AA.jpeg


Blev därför en McGyver lösning
9A8527BF-0759-4B22-9DA7-318335D24576.jpeg

Skruv Nr. 3 i detta Bergeon set är en M0,50 hyfsat nära men för lång och utan ”stift” undertill.
356882B0-8EB1-499A-9156-5842354FEDAC.jpeg

3093D820-2F1F-4AD3-9E18-C6ED1CC83C7E.jpeg

Spänna upp i svarven och sen köra ner längden och forma stiftet längst ut. Använde diamantbryne och slipsten.
B5ADF652-A25A-4690-AF37-5C84FDC48F9B.jpeg

Nya på plats skruvskallen ser lite annorlunda ut men funktionen är som den ska.
B60C7480-41EA-4E1C-B5C4-A190DD2C90EF.jpeg

På baksidan sticker stiftet ut lagom mycket.

Efter en stund med monteringen och oljning kolla hur den går. Helt OK!
EB8E86B3-F3D4-48D2-B6F9-C2839BC76531.jpeg
 
Sitter och fixar med en gammal Omega Seamaster Cosmic 2000 med ett 1012 verk.

Måste verkligen höja ett varningens finger till alla som ger sig på detta verket!!! Nedan ur manualen:
9CD8755B-2FF0-4882-A0D5-548A8AEE114F.jpeg


Skruven med nr 2558 som håller ”Wig-wag pinion” är lång M0,50 med ett stift undertill som fjädrar mot en tunn fjäder vid trumman.
B750E2B8-A26E-49EF-B57D-FD7ABD57C664.jpeg

Skruvskallen på denna skruv knäcks och hoppar av hur lätt som helst räcker nästan att titta på den.

C1DC42D1-D0E3-4990-9313-FA6D68D0ECE1.jpeg

Innan service gick den att få ur hel och som tur tog jag ett kort på den.
12F3F920-1B5B-4405-A7F2-5D706C6D9973.jpeg

Riktigt grisigt med gammal olja och smuts.
72B9E332-76E4-4637-88DD-0039EA269558.jpeg

Efter rengöringen vid monteringen ”plopp” och en …. massa svordomar! In på CousinsUK och kollar. Jippi… Not!
28CE60CE-013E-4BE7-A0CF-705F393D21AA.jpeg


Blev därför en McGyver lösning
9A8527BF-0759-4B22-9DA7-318335D24576.jpeg

Skruv Nr. 3 i detta Bergeon set är en M0,50 hyfsat nära men för lång och utan ”stift” undertill.
356882B0-8EB1-499A-9156-5842354FEDAC.jpeg

3093D820-2F1F-4AD3-9E18-C6ED1CC83C7E.jpeg

Spänna upp i svarven och sen köra ner längden och forma stiftet längst ut. Använde diamantbryne och slipsten.
B5ADF652-A25A-4690-AF37-5C84FDC48F9B.jpeg

Nya på plats skruvskallen ser lite annorlunda ut men funktionen är som den ska.
B60C7480-41EA-4E1C-B5C4-A190DD2C90EF.jpeg

På baksidan sticker stiftet ut lagom mycket.

Efter en stund med monteringen och oljning kolla hur den går. Helt OK!
EB8E86B3-F3D4-48D2-B6F9-C2839BC76531.jpeg
snyggt jobbat. Det för var bland dom första verket jag gjorde. Knäckte tappen. Tur det finns nya skruvar.
 
Ja för mig som jobbat med att designa mekaniska urverk så är konstruktionen på Omega 1012 verket faktiskt helt idiotiskt i vissa fall…
Bara hur visarfriktion är konstruerad med en hylsa på ”cannon pinion” är sjukt lätt att nitningnen från minut hjulet lossnar när man klickar loss den.
Går att fixa i stansstället men tar massa onödig tid…

Bilder snodda från nätet:
A361E100-905C-43BE-9E56-858A80D3FB76.jpeg

922154CA-9919-4205-B143-1D5C6DAF36A9.jpeg


Är inte något fan av den lilla driven som överför kraften från löpverket till visarväxeln heller…
378714BF-12DD-4BB4-9730-E4EE2E545F7E.jpeg
 
Senast ändrad:
Ja för mig som jobbat med att designa mekaniska urverk så är konstruktionen på Omega 1012 verket faktiskt helt idiotiskt i vissa fall…
Bara hur visarfriktion är konstruerad med en hylsa på ”cannon pinion” är sjukt lätt att nitningnen från minut hjulet lossnar när man klickar loss den.
Går att fixa i stansstället men tar massa onödig tid…

Bilder snodda från nätet:
A361E100-905C-43BE-9E56-858A80D3FB76.jpeg

922154CA-9919-4205-B143-1D5C6DAF36A9.jpeg


Är inte något fan av den lilla driven som överför kraften från löpverket till visarväxeln heller…
378714BF-12DD-4BB4-9730-E4EE2E545F7E.jpeg
Den där den lilla var knasig oxå. Hade en sån som slirade. Så inte datumet växlade riktigt.
 
Jag ger mig nog nu, det är inte heeelt spegelblankt, då behöver jag mindre kornstorlek på slippasta, tänker mig diamantpasta 1 mikrometer.

Som tidigare nämnt så var inte tanken från början att göra ytorna helt perfekta, boetten har djupa skador i sig så detta var mer en uppfräschning.

20221107_214758_resized.jpg



20221107_214818_resized.jpg


Före:

DSC02701_1_resized.JPG
 
Sitter och fixar med en gammal Omega Seamaster Cosmic 2000 med ett 1012 verk.

Måste verkligen höja ett varningens finger till alla som ger sig på detta verket!!! Nedan ur manualen:
9CD8755B-2FF0-4882-A0D5-548A8AEE114F.jpeg


Skruven med nr 2558 som håller ”Wig-wag pinion” är lång M0,50 med ett stift undertill som fjädrar mot en tunn fjäder vid trumman.
B750E2B8-A26E-49EF-B57D-FD7ABD57C664.jpeg

Skruvskallen på denna skruv knäcks och hoppar av hur lätt som helst räcker nästan att titta på den.

C1DC42D1-D0E3-4990-9313-FA6D68D0ECE1.jpeg

Innan service gick den att få ur hel och som tur tog jag ett kort på den.
12F3F920-1B5B-4405-A7F2-5D706C6D9973.jpeg

Riktigt grisigt med gammal olja och smuts.
72B9E332-76E4-4637-88DD-0039EA269558.jpeg

Efter rengöringen vid monteringen ”plopp” och en …. massa svordomar! In på CousinsUK och kollar. Jippi… Not!
28CE60CE-013E-4BE7-A0CF-705F393D21AA.jpeg


Blev därför en McGyver lösning
9A8527BF-0759-4B22-9DA7-318335D24576.jpeg

Skruv Nr. 3 i detta Bergeon set är en M0,50 hyfsat nära men för lång och utan ”stift” undertill.
356882B0-8EB1-499A-9156-5842354FEDAC.jpeg

3093D820-2F1F-4AD3-9E18-C6ED1CC83C7E.jpeg

Spänna upp i svarven och sen köra ner längden och forma stiftet längst ut. Använde diamantbryne och slipsten.
B5ADF652-A25A-4690-AF37-5C84FDC48F9B.jpeg

Nya på plats skruvskallen ser lite annorlunda ut men funktionen är som den ska.
B60C7480-41EA-4E1C-B5C4-A190DD2C90EF.jpeg

På baksidan sticker stiftet ut lagom mycket.

Efter en stund med monteringen och oljning kolla hur den går. Helt OK!
EB8E86B3-F3D4-48D2-B6F9-C2839BC76531.jpeg
Min dröm är en svarv 😀 Snyggt!
 
Någon med bra tips på gängsnitt och tappar i mindre storlekar?

1mm-3 mm från Bergeon (30322) verkar ganska tillgängliga. Under 1mm dock svårare. Det finns en del tyska set som är väldigt lika men med olika märkning men enligt Cousins är de för "non ferrous metals" (https://www.cousinsuk.com/product/0040mm-to-0140mm-german )? Bergeon 30010 ser bra ut men verkar svår att få tag i? Cousins säljer en del indiska varianter i mindre storlekar men jag misstänker att kvalitén på dem är diskutabel.
 
Senast ändrad:
Någon med bra tips på gängsnitt och tappar i mindre storlekar?

1mm-3 mm från Bergeon (30322) verkar ganska tillgängliga. Under 1mm dock svårare. Det finns en del tyska set som är väldigt lika men med olika märkning men enligt Cousins är de för "non ferrous metals" (https://www.cousinsuk.com/product/0040mm-to-0140mm-german)? Bergeon 30010 ser bra ut men verkar svår att få tag i? Cousins säljer en del indiska varianter i mindre storlekar men jag misstänker att kvalitén på dem är diskutabel.
Jag använder lite olika sortiment från Bergeon No. 2776, No. 30010, No. 30221 och No. 30322 så storleksmässigt från M0,30 till M3,00. Bra kvalité men ömtåliga verktyg speciellt i de mindre dimensionerna. Tror flitigt letande på eBay och andra ställen på nätet är bästa metoden att få tag i dessa.

De Tyska sortimentet från CousinsUK kan jag inte uttala mig om men det är med all säkerhet bättre än de Indiska. Jag har nämligen ett gäng såna Indiska och de duger på sin höjd till att ”rensa” befintliga gängor i något fickur eller fixa till en skruv där gängan blivit lite klämd. I övrigt är de skräp i mitt tycke.

Ang. materialet i själva snitten/tapparna så är det inte angivet för Bergeon sortimenten. Antagligen också verktygsstål eller möjligen HSS. Tror att de Tyska snitten går bra att använda till både skruvar och axlar. Gör man en egen skruv/axel av silverstål så gängar man den innan härdning och använder olja. Är man noga kan man kanske anlöpa både befintliga skruvar och axlar till lite över 300 grader först om man ska gänga om, själv har jag aldrig gjort det utan bara kört olja och gängat på med tappar och snitt. För tapparna gängar man nästan alltid i mässing i verkbottnar m.m. så där borde det vara helt okritiskt.

Köper du ett sånt Tyskt sortiment får du gärna recensera, som verktygsnörd är man ju nyfiken 😅
 
Någon med bra tips på gängsnitt och tappar i mindre storlekar?

1mm-3 mm från Bergeon (30322) verkar ganska tillgängliga. Under 1mm dock svårare. Det finns en del tyska set som är väldigt lika men med olika märkning men enligt Cousins är de för "non ferrous metals" (https://www.cousinsuk.com/product/0040mm-to-0140mm-german)? Bergeon 30010 ser bra ut men verkar svår att få tag i? Cousins säljer en del indiska varianter i mindre storlekar men jag misstänker att kvalitén på dem är diskutabel.
Nielsmachines har en del från Bergeon. Såg nån tap& dies set som hade ner till 0,5 eller t.o.m mindre. Hittade det inte igen men ska kolla om jag hittar det.
 
Tillbaka
Topp