• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Jag använder lite olika sortiment från Bergeon No. 2776, No. 30010, No. 30221 och No. 30322 så storleksmässigt från M0,30 till M3,00. Bra kvalité men ömtåliga verktyg speciellt i de mindre dimensionerna. Tror flitigt letande på eBay och andra ställen på nätet är bästa metoden att få tag i dessa.

De Tyska sortimentet från CousinsUK kan jag inte uttala mig om men det är med all säkerhet bättre än de Indiska. Jag har nämligen ett gäng såna Indiska och de duger på sin höjd till att ”rensa” befintliga gängor i något fickur eller fixa till en skruv där gängan blivit lite klämd. I övrigt är de skräp i mitt tycke.

Ang. materialet i själva snitten/tapparna så är det inte angivet för Bergeon sortimenten. Antagligen också verktygsstål eller möjligen HSS. Tror att de Tyska snitten går bra att använda till både skruvar och axlar. Gör man en egen skruv/axel av silverstål så gängar man den innan härdning och använder olja. Är man noga kan man kanske anlöpa både befintliga skruvar och axlar till lite över 300 grader först om man ska gänga om, själv har jag aldrig gjort det utan bara kört olja och gängat på med tappar och snitt. För tapparna gängar man nästan alltid i mässing i verkbottnar m.m. så där borde det vara helt okritiskt.

Köper du ett sånt Tyskt sortiment får du gärna recensera, som verktygsnörd är man ju nyfiken 😅

Tack för uttömmande svar.
Eventuellt att jag testar https://www.flume.de/en/tools-suppl...ing/thread-cutting/gewindeschneid-sortimente/. Det är exakt samma som hos Cousins ser det ut som fast några hundringar billigare. Jag har som sagt sett liknande set på andra ställen med annan märkning, https://www.boley.de/en/shop/3668.selections/514960.tapping-tool t.ex.
Det verkar vara gjort i verktygsstål enligt sidan. Borde väl vara härdat kan man tycka? Om inte så blir det ju lite stål mot stål med ungefär samma hårdhet om man gör skruvar i silverstål?

Tack för uttömmande svar.
Eventuellt att jag testar https://www.flume.de/en/tools-suppl...ing/thread-cutting/gewindeschneid-sortimente/. Det är exakt samma som hos Cousins ser det ut som fast några hundringar billigare. Jag har som sagt sett liknande set på andra ställen med annan märkning, https://www.boley.de/en/shop/3668.selections/514960.tapping-tool t.ex.
Det verkar vara gjort i verktygsstål enligt sidan. Borde väl vara härdat kan man tycka? Om inte så blir det ju lite stål mot stål med ungefär samma hårdhet om man gör skruvar i silverstål?
Annars sök lite ricardo.ch Schweiziska blocket för precisions verktyg. 😄

Hittade denna där på auktion:

Certina ds2 projektet rullar vidare. Vad tycker ni jag ska göra med visarna?

Jag har försökt att försiktigt rengöra dom med rodico och med en träpinne, inte mycket man kan göra direkt men. Låt de vara eller annat tips på rengöring, tex lätt dutta med bensin? Jag vill inte måla om dom, det känns fel.

20221112_184810.jpg

20221112_184548.jpg

Certina ds2 projektet rullar vidare. Vad tycker ni jag ska göra med visarna?

Jag har försökt att försiktigt rengöra dom med rodico och med en träpinne, inte mycket man kan göra direkt men. Låt de vara eller annat tips på rengöring, tex lätt dutta med bensin? Jag vill inte måla om dom, det känns fel.

20221112_184810.jpg

20221112_184548.jpg
Jag skulle också låta dem vara, monterade täcker minutvisaren en del av det på timvisaren och sekunden räcker mycket av centrum på minutvisaren. Så med andra ord monterat tror jag det kommer se mycket bättre ut än när man tittar på dem bredvid varandra.

Jag skulle också låta dem vara, monterade täcker minutvisaren en del av det på timvisaren och sekunden räcker mycket av centrum på minutvisaren. Så med andra ord monterat tror jag det kommer se mycket bättre ut än när man tittar på dem bredvid varandra.
Toppen, tack för svar! Precis, de ser nog OK ut monterade och man vill inte heller röra för mycket.

Toppen, tack för svar! Precis, de ser nog OK ut monterade och man vill inte heller röra för mycket.
Håller med! Dom är ju så fina som dom är! Riskerar nog bara bli sämre om du börjar pilla 😂
Sekundvisaren ser ju ut att ha ett riktigt skön röd färg dessutom.

Senast ändrad:
Håller med! Dom är ju så fina som dom är! Riskerar nog bara bli sämre om du börjar pilla 😂
Sekundvisaren ser ju ut att ha ett riktigt skön röd färg dessutom.
Måla om är inga problem, har funnit alla Rogarts förslag här ;). Behåller dom, det trixiga är att få korrekt vit nyans och det är ju ännu ett träsk att ta sig igenom 😀 Men en dag ska man nog testa det också.

Om man ska ha en press för acrylglas, tension rings, mineralglas, ja alla typer av glas. Vad ska man ha då som funkar smidigt och pressar med god noggrannhet? Det bästa helt enkelt.

Om man ska ha en press för acrylglas, tension rings, mineralglas, ja alla typer av glas. Vad ska man ha då som funkar smidigt och pressar med god noggrannhet? Det bästa helt enkelt.
Jag skulle vilja ha en Robur:

Det som mark på watch repair channel rekommenderar och även Marshall på Wrist watch revival kör.

Men det är ganska pricy 😅

Senast ändrad:
Jag skulle vilja ha en Robur:

Det som mark på watch repair channel rekommenderar och även Marshall på Wrist watch revival kör.

Men det är ganska pricy 😅
Aha juste, har sätt de köra med dom :). Har en gamma robur men inga backar till knappt iaf. Får kika om det finns EU sida för dessa.

Att rengöra cap jewels, där kan man nog bli mentalt sjuk.... 😀 Inget flyt idag, kontaminering av cap jewel från alla håll, svårt få helt rena men tillslut så händer det. En fin bubbla nedan.

Förresten, certina cal 25-661, jag kan inte se någon skillnad mellan cap jewels, är det samma mått på cap jewels för detta verk? Tack.

VideoCapture_20221119-200737_resized.jpg
Tips . Brukar gnida ändstenen mot ett silkespapper.

Att rengöra cap jewels, där kan man nog bli mentalt sjuk.... 😀 Inget flyt idag, kontaminering av cap jewel från alla håll, svårt få helt rena men tillslut så händer det. En fin bubbla nedan.

Förresten, certina cal 25-661, jag kan inte se någon skillnad mellan cap jewels, är det samma mått på cap jewels för detta verk? Tack.

Själv har jag en dedikerad lädersticka (Bergeon 1282A) som jag lägger upp cap jewels på sedan på med finger cots och dra den fram och tillbaka lite innan man lyfter över i en kopp med IPA så blir det helt rent.

Jag har köpt watchmaker paper från cousin men det blir partiklar från det. Aldrig testat silkespapper, får kika på det, tack :)
Var nog det jag menade. Kör samma. Men kan nog lämna lite ludd. Men tycker det är bra på att få bort gamla oljerester. Man får skölja bort det sen. Tycker själva juvelen är svårare att rengöra. Helst om det är massa gammal olja i den.

Mitt första lilla äventyr i fix och trix, beställde kit från DIY watch club och monterade ihop. Väldigt roligt som första test med direkta resultat, inte direkt rocket science men men. Den högra är till mig och den vänstra ska till brorn min. Tänkte skriva en fullständig recension av produkten så småningom när jag burit klockan lite längre än en eftermiddag. Tycker urtavlan på min är riktigt läcker, inte riktigt sätt något likande förr.
1AA2CA29-ECA6-4D9D-94C6-DA4F8341CA11.jpeg

Själv har jag en dedikerad lädersticka (Bergeon 1282A) som jag lägger upp cap jewels på sedan på med finger cots och dra den fram och tillbaka lite innan man lyfter över i en kopp med IPA så blir det helt rent.
Testade med horotec lädersticka förut men fick något märkligt statistikt fenomen med cap jewels då så det fungerade ej, eller det funkade men de började fastna på märkliga ställen, kanske får testa igen, tack.

Testade med horotec lädersticka förut men fick något märkligt statistikt fenomen med cap jewels då så det fungerade ej, eller det funkade men de började fastna på märkliga ställen, kanske får testa igen, tack.
Det har jag också märkt av ibland. Men har konstaterat att den värsta boven är när jag gjort rent fornitur faten i plast med microfiber duk då blir de elektriska och skruvar m.m hoppar runt som värsta rave dansare…

*Edit
Jag lägger alltid en lite mindre droppe olja på ”cap jewel” och sen en liten droppe i lagerhålet på incablocket. Sedan när man för dessa samman och oljan möts fixar kapillärkraften resten så man får en fin och centrerad ”olje bubbla”
160C0A19-C0DA-4085-B316-8A1398CB0A29.jpeg

Senast ändrad:
Det har jag också märkt av ibland. Men har konstaterat att den värsta boven är när jag gjort rent fornitur faten i plast med microfiber duk då blir de elektriska och skruvar m.m hoppar runt som värsta rave dansare…

*Edit
Jag lägger alltid en lite mindre droppe olja på ”cap jewel” och sen en liten droppe i lagerhålet på incablocket. Sedan när man för dessa samman och oljan möts fixar kapillärkraften resten så man får en fin och centrerad ”olje bubbla”
160C0A19-C0DA-4085-B316-8A1398CB0A29.jpeg
Rave 😜 😀

Jag kör automatisk oljare in situ...den enkla vägen 😜

Jag har ett set automatiska Bergeon 7721 oljegivare men måste säga att jag nästan aldrig använder dem. Jag kör uteslutande på manuell oljning med Bergeon 7013-4 istället. Tycker det är lika enkelt
Ja det är den jag kör, 7721. Inte testat 7013-4, har det vanliga standard paketet med 4 manuella. Tyckter det gett en bättre ergonomi att bara köra automatiska, jag fick inte alltid till det när jag skulle doppa stickorna ned i oljorna, att få rätt mängd utan att kika med lupp. Men det är väll övning som allt annat :)

Jag har ett set automatiska Bergeon 7721 oljegivare men måste säga att jag nästan aldrig använder dem. Jag kör uteslutande på manuell oljning med Bergeon 7013-4 istället. Tycker det är lika enkelt
Inte testat det . Har en svart sån liggande . Brukar ha otur med mina oljestickor så har kört dom billiga superfine från Bergeon . Och en Horotec incabloc needle ibland till quartz verk och sånt. Där det inte behövs så mycket olja. Ska testa den dock . Ingen vits den ligger i lådan orörd . Får väl vara lite försiktigt när jag lägger den ifrån mig. Har många gamla stickor till allt möjligt annat . Kommer till nytta när man ska klämma ett minutrör m.m

Var nog det jag menade. Kör samma. Men kan nog lämna lite ludd. Men tycker det är bra på att få bort gamla oljerester. Man får skölja bort det sen. Tycker själva juvelen är svårare att rengöra. Helst om det är massa gammal olja i den.
Ja juvelen är svår, kör UL med bensin i burkar 10 min, pause, 10 min. Bara kört det 2 gånger nu men tror det blivit bra.

Tillbaka
Topp