• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Ska precis till att beställa fjäder och glas till en Enicar Starjewels(AR-161 urverk) från kusinerna i UK. Domed plastglas men jag insåg snabbt att det fanns flera sorter domed 😬 när jag tog loss glaset satt förutom en metallring också en liten ring av plast kvar som tidigare var del av glaset. Min amatörgissning är därför att glaset ska vara ”stepped” i det fallet? Tänkte isåfall beställa 32.1 och närmsta storlek ovan och under.

Blir också min första beställning av fjäder till en 10mm trumma som mäter 360mm på längden, 0.15mm tjock och 1.4mm hög. Finns ingen fjäder i 360mm så det närmsta jag lyckas hitta är 1.40x.15x340x12 non-automatic vilket är lite för kort och lindad för en större fjädertrumma så jag antar det blir att linda om den direkt när den anländer. Eller hade ni gjort på annat sätt?

Någon som servat ett Tissot 2031 tidigare? Ett enkelt men ganska trevlig quartz- verk.

IMG_3507.jpg

Jag skulle behöva demontera motorn för att rengöra juvelerna men jag är inte säker på om det ens går? Som reservdel verkar den vara funnits tillgänglig som en monterad enhet.

IMG_3521.jpg IMG_3520.jpg IMG_3523.jpg

Senast ändrad:
Ska precis till att beställa fjäder och glas till en Enicar Starjewels(AR-161 urverk) från kusinerna i UK. Domed plastglas men jag insåg snabbt att det fanns flera sorter domed 😬 när jag tog loss glaset satt förutom en metallring också en liten ring av plast kvar som tidigare var del av glaset. Min amatörgissning är därför att glaset ska vara ”stepped” i det fallet? Tänkte isåfall beställa 32.1 och närmsta storlek ovan och under.

Blir också min första beställning av fjäder till en 10mm trumma som mäter 360mm på längden, 0.15mm tjock och 1.4mm hög. Finns ingen fjäder i 360mm så det närmsta jag lyckas hitta är 1.40x.15x340x12 non-automatic vilket är lite för kort och lindad för en större fjädertrumma så jag antar det blir att linda om den direkt när den anländer. Eller hade ni gjort på annat sätt?
Blir svårt att få i den om du väljer en fjäder för 12 mm trumma. Plus att 0,15 låter väl tjockt.
Har du kollat att det är rätt fjäder. Om du kollar på Cousinsuk under Enicar 161. Vad föreslår dom för fjäder då ?
Fixa en Enicar nyss. Använde ett 32 mm glas. Stod ett nummer i baklocket. Googla på Enicar och det numret. För stod det 320 mm glas.

Ranfft säger att du ska ha en 1.35 x 10.5 x 0.11mm fjäder . Men stod ingen längd . Kan kolla min Prima fjäder katalog.

Blir svårt att få i den om du väljer en fjäder för 12 mm trumma. Plus att 0,15 låter väl tjockt.
Har du kollat att det är rätt fjäder. Om du kollar på Cousinsuk under Enicar 161. Vad föreslår dom för fjäder då ?
Fixa en Enicar nyss. Använde ett 32 mm glas. Stod ett nummer i baklocket. Googla på Enicar och det numret. För stod det 320 mm glas.

Ranfft säger att du ska ha en 1.35 x 10.5 x 0.11mm fjäder . Men stod ingen längd . Kan kolla min Prima fjäder katalog.

Stort tack för att du återkopplade angående storleken på fjäder, jag får nog sluta lita på mitt skjutmått som inte verkar vara exakt nog för den här typen av mätningar... Fick fram 0.11 efter många försök så det känns inte tillförlitligt att använda i framtiden. Blir nog att införskaffa ett som är mer exakt. Vad gäller längden så var fjädern som satt i klockan 350-360mm lång. Är det något du har i din prima kartong? :D

Vad gäller glaset så slog jag nu upp "Enicar 2334" och hittade den här https://www.ebay.com/itm/164012830624 antar att cousins har något liknande. Men ska det vara stepped eller är det ett "vanligt" domed glas?

Glaset kom ut med den här ringen som jag är lite osäker på hur den ska sättas tillbaka när jag installerar glaset och i vilket håll som är rätt 😅 det kanske du minns från den du servade?

Bilagor

• 93527AB8-AEDA-4844-92B1-8A42B4F9B00A.jpeg
    93527AB8-AEDA-4844-92B1-8A42B4F9B00A.jpeg
    188.9 KB · Visningar: 5
  • F526B915-380B-4653-8B43-FFA0AFAA9A50.jpeg
    F526B915-380B-4653-8B43-FFA0AFAA9A50.jpeg
    187.5 KB · Visningar: 5
Stort tack för att du återkopplade angående storleken på fjäder, jag får nog sluta lita på mitt skjutmått som inte verkar vara exakt nog för den här typen av mätningar... Fick fram 0.11 efter många försök så det känns inte tillförlitligt att använda i framtiden. Blir nog att införskaffa ett som är mer exakt. Vad gäller längden så var fjädern som satt i klockan 350-360mm lång. Är det något du har i din prima kartong? :D

Vad gäller glaset så slog jag nu upp "Enicar 2334" och hittade den här https://www.ebay.com/itm/164012830624 antar att cousins har något liknande. Men ska det vara stepped eller är det ett "vanligt" domed glas?

Glaset kom ut med den här ringen som jag är lite osäker på hur den ska sättas tillbaka när jag installerar glaset och i vilket håll som är rätt 😅 det kanske du minns från den du servade?
Precis samma boett som jag just gjort. Fast mitt hade en AR167 verk. Så ett 32 mm ACT glas använde jag. Det glaset du hade där har ett förstoringsglas. Men ett 31,1 bör funka oxå.
Fanns tyvärr inte med i min bok . Vet inte varför men den är inte ny.
Fanns inte heller på Cousinsuk.
Vet inte vad man ska köra på . Men borde finnas nåt i närheten
GR3285 är 340 mm lång
Och GR 3286 är 360 mm lång.
Nåt av dom borde funka.
Dom är bara 1,30 men säger 1,35 på ranfft. Men fanns inget i närheten på 1,35 mm
0,05 bör inte ha nån betydelse.

Senast ändrad:
Någon som servat ett Tissot 2031 tidigare? Ett enkelt men ganska trevlig quartz- verk.

IMG_3507.jpg

Jag skulle behöva demontera motorn för att rengöra juvelerna men jag är inte säker på om det ens går? Som reservdel verkar den vara funnits tillgänglig som en monterad enhet.

IMG_3521.jpg IMG_3520.jpg IMG_3523.jpg
Den undre ändstenen har ramlat ut på nåt verk jag haft. Men tror inte den går att ta loss normalt sett. Lite dumt att själva stepper motorn inte går att rengöra.

Precis samma boett som jag just gjort. Fast mitt hade en AR167 verk. Så ett 32 mm ACT glas använde jag. Det glaset du hade där har ett förstoringsglas. Men ett 31,1 bör funka oxå.
Fanns tyvärr inte med i min bok . Vet inte varför men den är inte ny.
Fanns inte heller på Cousinsuk.
Vet inte vad man ska köra på . Men borde finnas nåt i närheten
GR3285 är 340 mm lång
Och GR 3286 är 360 mm lång.
Nåt av dom borde funka.
Dom är bara 1,30 men säger 1,35 på ranfft. Men fanns inget i närheten på 1,35 mm
0,05 bör inte ha nån betydelse.
Stort Tack @rogart-63! Jag kommer lägga en beställning på någon av fjädrarna du föreslår för det verkar nära nog.

Fortfarande osäker på glaset, hade gärna köpt ett vanligt glas utan förstoring men jag blir lite osäker på vad som är rätt när det är flera nya termer förutom diameter 😰Vet inte vad ACT står för i sammanhanget. Cousins har HW320 som är Domed High Without Step, fungerar det eller ska jag leta efter något annat? Inte säker på om step är det jag ska ha med eller utan.

Har skaffat verktyg för att pressa ihop glaset vid montering men jag är däremot osäker på var/hur metallringen ska monteras som jag bifogade bilder på, ska den monteras först på något sätt eller sitta på glaset när man sätter dit det?

Stort Tack @rogart-63! Jag kommer lägga en beställning på någon av fjädrarna du föreslår för det verkar nära nog.

Fortfarande osäker på glaset, hade gärna köpt ett vanligt glas utan förstoring men jag blir lite osäker på vad som är rätt när det är flera nya termer förutom diameter 😰Vet inte vad ACT står för i sammanhanget. Cousins har HW320 som är Domed High Without Step, fungerar det eller ska jag leta efter något annat? Inte säker på om step är det jag ska ha med eller utan.

Har skaffat verktyg för att pressa ihop glaset vid montering men jag är däremot osäker på var/hur metallringen ska monteras som jag bifogade bilder på, ska den monteras först på något sätt eller sitta på glaset när man sätter dit det?
Ett ACT glas är ett glas med kromad tension ring.
Finns i både high dome och low dome. Höga heter ATCH.
Ett HW glas är utan den kromade ringen. Är lite utsvängd i nerkant. För att greppa i boett.
Tror du ska ha en glas med kromad ring. Kanske finns nån variant av det sternkreuz glaset du hade här över som passade till det numret

Senast ändrad:

du monterar glaset med ringen på insidan av glaset, allt på en gång helt enkelt. Kräver att du pressar glaset på plats ner i boetten, inte som andra glas utan ring där du pressar glaset och trär på boetten och släpper efter. Googla lite på det och beställ kanske ett extra glas eller öva med det gamla först så du får in känslan.

Ett ACT glas är ett glas med kromad tension ring.
Finns i både high dome och low dome. Höga heter ATCH.
Ett HW glas är utan den kromade ringen. Är lite utsvängd i nerkant. För att greppa i boett.
Tror du ska ha en glas med kromad ring. Kanske finns nån variant av det sternkreuz glaset du hade här över som passade till det numret
Tack då förstår jag bättre! Eftersom det satt i en kromad tension ring i glaset så tänkte jag att det var något som "hörde till klockan" som jag återanvänder. Men det kanske är kotym att beställa ett glas med ring samtidigt? Om inte så har jag redan en ring jag kan återanvända med ett glaset i storleken du föreslog? Glaset som satt i såg ut at vara stepped med en liten kant. Annars kommer jag försöka hitta samma glas som du hade använt @rogart-63 från ebay eller annan sida som har det i lager.

Tack för kompleterande info @JoakimS, jag kör igenom lite videos som visar processen nu 👍

Igår kom nytt glas till min seiko 7005-7010 och fick monterat det. Skulle sen montera på tavla och visare och märker då att klockans senundhjul (fourth wheel) har en brutet Axel.. kan inte montera på sekundvisaren.
Är det någon som har en sån jag kan köpa? Part no 241009. Svider lite med 200kr + frakt på eBay 😅 tack!
Verket är ett 7005A
F55F13CC-0F31-41AC-A6A5-5C404FFB61CA.jpeg

Senast ändrad:
Mitt första urmakarjobb någonsin.
Tog elektroniken från en Ana digi temp och flyttade till en annan som var helt sönderfrätt av batterisyra.

Den funkar :)
Nu återstår "bara" rengöring av analogdelarna, ny olja samt, om det går, byte av glas och polering.
Behöver lära mig allt eftersom jag kommer framåt.
Före- och efterbild. Ni får ursäkta den unddermåliga bildkvaliteten.

Citizen1.jpg
Citizen2.jpg

9909400A-3B90-4C4C-9125-901672F40E9E.jpeg

Vad tror vi det här är? Kom med i en autionslott jag ropade in, trodde först det var någon form av polerstål men nu tänker jag att det är en oljehållare för smörjmedel.

9909400A-3B90-4C4C-9125-901672F40E9E.jpeg

Vad tror vi det här är? Kom med i en autionslott jag ropade in, trodde först det var någon form av polerstål men nu tänker jag att det är en oljehållare för smörjmedel.
Korrekt det är en oljekopp med plats för 3 olika oljor. Brukar vara märkta CAM någonstans på den modellen om de är ”Swiss made” men finns andra tillverkare av den typen. Tycker att finishen ser rätt grov ut på bilderna så misstänker att den är gjord i Indien. En sån kostar ca. 10£ ny på CousinsUK.

Korrekt det är en oljekopp med plats för 3 olika oljor. Brukar vara märkta CAM någonstans på den modellen om de är ”Swiss made” men finns andra tillverkare av den typen. Tycker att finishen ser rätt grov ut på bilderna så misstänker att den är gjord i Indien. En sån kostar ca. 10£ ny på CousinsUK.
Jo den är inte så välbyggd så misstänker det också, men var nog bra att den kom med då jag annars hade köpt en i plast och har en tendens att välta grejer.

Jo den är inte så välbyggd så misstänker det också, men var nog bra att den kom med då jag annars hade köpt en i plast och har en tendens att välta grejer.
Det där kommer säkert fungera kanon. Finns lite olika modeller. Det jag märkt är att med din typ av oljeställ så exponeras alla oljekopparna för damm o smuts varje gång man ska ta olja. Därför förespråkar jag dom med individuella lock. Finns både dyra och billigare alternativ även där.
3E04E5A0-27E9-4682-8EB8-197FB80B3F17.jpeg

Det där kommer säkert fungera kanon. Finns lite olika modeller. Det jag märkt är att med din typ av oljeställ så exponeras alla oljekopparna för damm o smuts varje gång man ska ta olja. Därför förespråkar jag dom med individuella lock. Finns både dyra och billigare alternativ även där.
3E04E5A0-27E9-4682-8EB8-197FB80B3F17.jpeg
Får testa mig fram, måste införskaffa lite fler verktyg innan jag ger mig på att serva något.

0D5D8274-86BC-45FD-B1F4-1B6D834C0310.jpeg
08DBE104-EF37-4792-8755-CEF2702163DA.jpeg
E4BD10E5-259B-4E05-88D0-F38D8208C87A.jpeg

Gårdagens montering med delar jag köpt från en kinesisk handlare. NH35 urverk, köpte primärt pga urtavlan jag tyckte var ruskigt snygg även om den var lite ljusare en det mörkblå den såg ut att vara på hemsidan. Hade mycket problem med monteringen av visarna denna gång så repade dem något tyvärr. Lär vara ganska vattentät också med screw-down krona och o-ringar.

Går det att använda en rullbänk (jaqot tool) för att se om en balans eller ett hjul är rakt (om axlarna är raka)? Har ingen "truing tool" utan endast en balansvåg.

Hittade en mycket bra tråd med detta svaret:

Senast ändrad:
Håller på att serva en Waltham från tidigt 1900tal, men saknar krona. Någon som sitter inne på en eller har bra tips på vart man kan hitta? Dem är ju lite speciella då dem sitter i caset. Också med mer info om klockan om någon har koll?

Bilagor

• 0B5B27ED-6701-4C5C-9A71-562AABAC23AF.jpeg
    0B5B27ED-6701-4C5C-9A71-562AABAC23AF.jpeg
    82.4 KB · Visningar: 5
  • 10350D61-BAF8-448C-8937-2DC6825DBBA8.jpeg
    10350D61-BAF8-448C-8937-2DC6825DBBA8.jpeg
    29.4 KB · Visningar: 4
Tillbaka
Topp