Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tror jag har en släkting till det uret.Att köpa 7 urverk för att få tag på en skruv är inget konstigt va? Oavsett så blev jag äntligen klar med ett projekt som legat i dvala rätt länge. Skönt!
Lyckades nog via serienumret få fram att urverket är ett Waltham 1907.Håller på att serva en Waltham från tidigt 1900tal, men saknar krona. Någon som sitter inne på en eller har bra tips på vart man kan hitta? Dem är ju lite speciella då dem sitter i caset. Också med mer info om klockan om någon har koll?
Jag köpte det reservdelsverket så nu löser det sig nogSitter med min brors julklapp, han ska ärva min morfars andra klocka men den behövde servas först. När jag skulle montera ihop motion works märker jag att nånting är väldigt fel med minute wheel. Sjukt skadat och måste ersättas.
Det är ett Seiko 6602B verk. Är det någon som har ett? Annars köper jag ett reservdelsverk på tratten för att hinna bli klar innan jul.
Är alla seiko klockor som börjar med 6602-xxxx detta verk i sig?
Typ detta?
Tack!Seiko 17 jewels
Utropspris: 100 kr. Typ: Auktion. Slutar: 2022-12-09 09:24:21. Köp & sälj begagnade & oanvända Automatiska klockor på Tradera.www.tradera.com
Kan rekommendera den här videon om du inte sett den?Någon som har Regulator pins att sälja? Behöver byta ut pinnarna på denna balansbrygga då de är helt av. Verket är med Breguet (Bregott...dåligt skämt) fjäder.
Samt ska det nog till att böja fjädern sen så att denna Breguet hairspring får rätt böj mellan pinnarna. Någon som sitter på speciella pincetter man kan köp för att böja fjäder? Tack
Har noterat hans video men ej kikat så noggrant. Den var bättre än jag trodde, tackKan rekommendera den här videon om du inte sett den?
Edit, tänkte kanske även på denna, blev osäker vad som gjordes i respektive video men tyckte båda var riktigt bra.
Glas eller? (ej plast)Håller även på med en 40års present. Servar en kompis farfarsfars fickur. Glaset måste bytas. Men skulle vilja ha lite vägledning vilket jag ska beställa? Mäter det till ca 43,1mm.
Det var plastglas som satt påGlas eller? (ej plast)
Tror jag har några glas i den storleken.Det var plastglas som satt på
Skrotverk har jag liggande. Men om nåt funkar. Kanske är det bättre att rengöra dit gamla. Om sekunden står och tickar så är det troligen bara smuts och gammal olja som bromsar den analoga delen.köpte en loppisklocka som denna där digitala delen funkar men analoga står still. Sekundvisaren vibrerar lite och visarna går att rotera fritt med hjälp av kronan utan att de går i varandra. I övrigt står visarna tvärstill. Någon som vet om det går att rädda?
Är ju Miyota 4800-01A så kan ju lika gärna egentligen hitta en donator, men jag vill inte lägga mer än dom 20 kronor jag betalade
Tack, kanske får ge mig på en rengöring och se om det räcker. Hittade en gammal tråd där en annan användare hade samma problem så jag hoppas det inte är något typiskt för urverket.Skrotverk har jag liggande. Men om nåt funkar. Kanske är det bättre att rengöra dit gamla. Om sekunden står och tickar så är det troligen bara smuts och gammal olja som bromsar den analoga delen.
Nä det ska det inte vara. Snarare typiskt gamla klockor.Tack, kanske får ge mig på en rengöring och se om det räcker. Hittade en gammal tråd där en annan användare hade samma problem så jag hoppas det inte är något typiskt för urverket.
Har du en bra liten sidavbitare och bra syn kan du klämma ihop röret lite. Men du får bara ta lite grand så du får på sekunden igen. alternativt ett mikroskåp eller bra lupp med mycket förstoring.Nu har jag nästan fått ihop min Enicar som fått en ny fjäder och glas men jag har stött på patrull vid montering av sekundvisaren som inte längre fäster. Vid demontering så fastnade en bit färg/puts på hjulet och det gör nu att visare inte vill fästa/rotera längre. Behöver jag leta en ny visare eller finns andra sätt?
Ser tyvärr inte ut som jag har något rör likt minut och timvisaren istället är den helt planHar du en bra liten sidavbitare och bra syn kan du klämma ihop röret lite. Men du får bara ta lite grand så du får på sekunden igen. alternativt ett mikroskåp eller bra lupp med mycket förstoring.
Tror att färgpluppen var röret. Som ska sitta på sekundvisaren. Tyvärr tror jag den visaren är körd.Ser tyvärr inte ut som jag har något rör likt minut och timvisaren istället är den helt plan
Vid tidigare bild på demonteringen såg det ut som att putsen ”röret” satt kvar på sekund tappen. I detta fall behövs en ny visare alternativt att man nitar dit ett nytt rör från en annan visare som passar.Ser tyvärr inte ut som jag har något rör likt minut och timvisaren istället är den helt plan