Har precis avslutat service av min kompis arvegods. Hans farfarsfars fickur från tidigt 1900 tal. Det ska bli som present på hans 40årsdag den 6 januari.
Efter att ha monterat ner hela verket, nytt glas, rengjort och monterat ihop och oljat upp det så gick det fortfarande inte bra. Visade sig vara en trasig juvel i bryggan för gånghaken.
Jag köpte ett reservdelsverk på tradera men bryggan passade inte, hake/brygga var för stor.. vände upp och ner på den trasiga bryggan och där fanns dessutom graverat serienummer sista fyra siffror från klockan. Så då ville jag bestämt behålla bryggan. Byta juvel alltså…
Att byta juvel visade sig inte behöva ett horia/seitz verktyg då stenarna inte är friktion fit utan så kallat ”rub fit”. Dom är fixerade med mässingsfattningar. Men hur hittar jag en ny Sten? Jag kan inte ta ut stenen i ett stycke, den går sönder. Det jag fick göra var att trycka ut den trasiga stenen. Sen lyfta / vika upp mässingsfattningen och sen mäta diametern på hålet som ny Sten måste kunna komma ner i.
Visade sig att hålet var exakt röd mejsel 1,2mm. Sen måste jag också veta storleken på inre hålet i juvelen, där kunde jag mäta tappen på gånghaken till ca 0,15mm och sen gå upp till närmsta storlek på Sten över det, 0,16mm.
Sen hade jag sån tur att jag fick en passande Sten av min kära mästare
@R-Svarvofix, stort tack för ditt otroliga engagemang och stöd genom processen!
En av stenarna ovan kom på posten och jag kunde trycka i den och sen försiktigt vika tillbaka fattningen för att fixera stenen.
Efter detta tickar klockan med bra amplitud och rate. Och jag känner mig grymt stolt över mitt första juvelbyte
och så kul att klockan får ticka vidare i ytterligare generationer.
Tyvärr ingen kamera på mikroskopet ännu, så mobilbilder..