• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Hallå trixers :).

Mitt stansställ är rätt slitet och hålen är nötta som ni ser på den plana ytan. Ska jag be någon plana detta i en fräs eller vågar man gå på det själv med 3M lapping film? Tack

20221215_204841.jpg

20221215_214956.jpg
Till Bergeon finns det utbytesplattor, osäker om en sån skulle passa. Men verkar finnas bara att de är slut i lager hos CousinsUK iallafall.
63AE514E-3FAB-4E16-A7CD-299E3CD57F8C.jpeg

Precis, har tyvärr inte deras. Ska kika runt om jag hittar någon med fräs som kan plana den.
Jag skulle kolla efter någon med en ”surface grinder” för att plana av den. Att köra konventionell fräsning i härdat blir sämre ytfinish och tolerans. En sån maskin står högt upp på önskelistan hos mig för verkstan men kostar en mindre förmögenhet…

En planslip skulle nog göra susen. Nån mekanisk verkstad kanske har en sån. Kanske kan gå att sätta upp den i en svarv med en fixtur
Typ en sån här alltså. Verkstad som fixar motorer kanske?

Bilagor

• extrabilder136420_large.jpg
    extrabilder136420_large.jpg
    93.9 KB · Visningar: 7
En planslip skulle nog göra susen. Nån mekanisk verkstad kanske har en sån. Kanske kan gå att sätta upp den i en svarv med en fixtur
Typ en sån här alltså. Verkstad som fixar motorer kanske?
Precis, tack. Jag har skickat ut någon fråga så får se om någon kan fixa det. Vore synd att byta en balans där sedan resultatet blir skevt.

Precis, tack. Jag har skickat ut någon fråga så får se om någon kan fixa det. Vore synd att byta en balans där sedan resultatet blir skevt.
På tal om det, det är något jag också skulle behöva höra på sikt. Kunna byta balanstappar. Men vad behöver jag mer än stans ställ? Jag behöver ett verktyg för att pressa loss den gamla balanstappen, platax tool? Eller räcker stansstället? Samt poising tool för att väga in den efter den nya stansats fast?

På tal om det, det är något jag också skulle behöva höra på sikt. Kunna byta balanstappar. Men vad behöver jag mer än stans ställ? Jag behöver ett verktyg för att pressa loss den gamla balanstappen, platax tool? Eller räcker stansstället? Samt poising tool för att väga in den efter den nya stansats fast?
Typ tänger för visaravtagare för att få bort fjädern och dess collet. Sen finns smidigt lite bergeon verktyg för att ta bort "roller table" (se video). Sen med stansställs trycka ut gamla balansen, sen i med en ny och banka in. Sen tryck fast resten med stansställ. Går att göra på flera sätt. Gillade denna:

Behöver du köpa ett stanställ så har jag flera till salu.

Säkerligen fel tråd att posta i men men.

Har en Seiko Y187-7A30 som det gjorts ett batteribyte
Efter byte går det inte att starta chronografen.
Drar man ut kronan går det att ställa visaren med vänstra pushern.
Men ingen reaktion på högra sen.

Har provat att nolla med AC och + på batteri.
Några andra tips?

Bilagor

• IMG_20221217_125801.jpg
    IMG_20221217_125801.jpg
    423.6 KB · Visningar: 9
  • IMG_20221217_130621.jpg
    IMG_20221217_130621.jpg
    547.5 KB · Visningar: 7
Typ tänger för visaravtagare för att få bort fjädern och dess collet. Sen finns smidigt lite bergeon verktyg för att ta bort "roller table" (se video). Sen med stansställs trycka ut gamla balansen, sen i med en ny och banka in. Sen tryck fast resten med stansställ. Går att göra på flera sätt. Gillade denna:

Vet inte om jag gillar den roller table remover, fick slipa till den så att den går ihop. Skulle också säga att risken att göra ett hjul skevt är stor beroende på om det blir tajt att klämma in denna mellan balanshjulet och roller table. På egen risk.

Vet inte om jag gillar den roller table remover, fick slipa till den så att den går ihop. Skulle också säga att risken att göra ett hjul skevt är stor beroende på om det blir tajt att klämma in denna mellan balanshjulet och roller table. På egen risk.
Personligen tycker jag att Bergeon No.6016 är ett mer universellt verktyg som klarar denna uppgiften på ett kontrollerat sätt utan att riskera krokiga balanser. Då man kommer åt bra att kila den under rullen. Inte jättedyrt verktyg heller.
5353EC96-C94F-450B-8C60-F1408D76E9B2.jpeg

Detta drivhjul (i bild) som driver sekundvisarens hjul/axel verkar sitta rätt löst på tredje hjulets tapp. Hjulet pressas på tredje hjulet tapp, ovan bryggan sitter det. Är det möjligt att tajta till hålet på hjulet tro? Det är väl en hyfsat bred angreppsyta endå.

20221221_220659.jpg

20221221_220441.jpg

Bilagor

• 20221221_220506.jpg
    20221221_220506.jpg
    654.1 KB · Visningar: 4
  • 20221221_220616.jpg
    20221221_220616.jpg
    905.3 KB · Visningar: 3
Har precis avslutat service av min kompis arvegods. Hans farfarsfars fickur från tidigt 1900 tal. Det ska bli som present på hans 40årsdag den 6 januari.
Efter att ha monterat ner hela verket, nytt glas från cousinsuk (tack @rogart-63, ditt glas var tyvärr felmärkt och var för stort, men tack ändå 🙏), rengjort och monterat ihop och oljat upp det så gick det fortfarande inte bra. Visade sig vara en trasig juvel i bryggan för gånghaken.
Jag köpte ett reservdelsverk på tradera men bryggan passade inte, hake/brygga var för stor.. vände upp och ner på den trasiga bryggan och där fanns dessutom graverat serienummer sista fyra siffror från klockan. Så då ville jag bestämt behålla bryggan. Byta juvel alltså…
Att byta juvel visade sig inte behöva ett horia/seitz verktyg då stenarna inte är friktion fit utan så kallat ”rub fit”. Dom är fixerade med mässingsfattningar. Men hur hittar jag en ny Sten? Jag kan inte ta ut stenen i ett stycke, den går sönder. Det jag fick göra var att trycka ut den trasiga stenen. Sen lyfta / vika upp mässingsfattningen och sen mäta diametern på hålet som ny Sten måste kunna komma ner i.
3BBB012C-7BDB-4EE2-A656-294A902FDB00.jpeg

Visade sig att hålet var exakt röd mejsel 1,2mm. Sen måste jag också veta storleken på inre hålet i juvelen, där kunde jag mäta tappen på gånghaken till ca 0,15mm och sen gå upp till närmsta storlek på Sten över det, 0,16mm.
9FDE77E5-65FC-448F-ADA4-2717CF63F626.jpeg

Sen hade jag sån tur att jag fick en passande Sten av min kära mästare @R-Svarvofix, stort tack för ditt otroliga engagemang och stöd genom processen!
F7E8C86C-B8AD-4039-A9CE-9FC970314D8C.jpeg

En av stenarna ovan kom på posten och jag kunde trycka i den och sen försiktigt vika tillbaka fattningen för att fixera stenen.
FF50A086-3482-4929-8102-335446CE5615.jpeg

Efter detta tickar klockan med bra amplitud och rate. Och jag känner mig grymt stolt över mitt första juvelbyte 😊 och så kul att klockan får ticka vidare i ytterligare generationer.
Tyvärr ingen kamera på mikroskopet ännu, så mobilbilder..
0516386A-6D97-4A37-8592-49EB6E75046A.jpeg

Senast ändrad:
Har precis avslutat service av min kompis arvegods. Hans farfarsfars fickur från tidigt 1900 tal. Det ska bli som present på hans 40årsdag den 6 januari.
Efter att ha monterat ner hela verket, nytt glas, rengjort och monterat ihop och oljat upp det så gick det fortfarande inte bra. Visade sig vara en trasig juvel i bryggan för gånghaken.
Jag köpte ett reservdelsverk på tradera men bryggan passade inte, hake/brygga var för stor.. vände upp och ner på den trasiga bryggan och där fanns dessutom graverat serienummer sista fyra siffror från klockan. Så då ville jag bestämt behålla bryggan. Byta juvel alltså…
Att byta juvel visade sig inte behöva ett horia/seitz verktyg då stenarna inte är friktion fit utan så kallat ”rub fit”. Dom är fixerade med mässingsfattningar. Men hur hittar jag en ny Sten? Jag kan inte ta ut stenen i ett stycke, den går sönder. Det jag fick göra var att trycka ut den trasiga stenen. Sen lyfta / vika upp mässingsfattningen och sen mäta diametern på hålet som ny Sten måste kunna komma ner i.
3BBB012C-7BDB-4EE2-A656-294A902FDB00.jpeg

Visade sig att hålet var exakt röd mejsel 1,2mm. Sen måste jag också veta storleken på inre hålet i juvelen, där kunde jag mäta tappen på gånghaken till ca 0,15mm och sen gå upp till närmsta storlek på Sten över det, 0,16mm.
9FDE77E5-65FC-448F-ADA4-2717CF63F626.jpeg

Sen hade jag sån tur att jag fick en passande Sten av min kära mästare @R-Svarvofix, stort tack för ditt otroliga engagemang och stöd genom processen!
F7E8C86C-B8AD-4039-A9CE-9FC970314D8C.jpeg

En av stenarna ovan kom på posten och jag kunde trycka i den och sen försiktigt vika tillbaka fattningen för att fixera stenen.
FF50A086-3482-4929-8102-335446CE5615.jpeg

Efter detta tickar klockan med bra amplitud och rate. Och jag känner mig grymt stolt över mitt första juvelbyte 😊 och så kul att klockan får ticka vidare i ytterligare generationer.
Tyvärr ingen kamera på mikroskopet ännu, så mobilbilder..
0516386A-6D97-4A37-8592-49EB6E75046A.jpeg
Grymt jobbat! Skoj att se :).

Är på en liten service Spree just nu. Idag blev jag klar med en helservice av den här skönheten. Vilken fantastisk klocka det här är. Blir svårt att släppa denna tror jag. Men troligen dyker den väl upp på sälj framöver.
Har bytt glas, då det gamla var sprucket, men i övrigt var allt helt och fint i klockan. Förstår varför dessa verk har så gott rykte.
1493E51C-5BA7-4B42-90A4-AA364260D33B.jpeg

9E4DCFF3-E874-455B-900E-0BC36B374983.jpeg

5E029BDF-B922-41B3-847F-153857079663.jpeg

Säkerligen fel tråd att posta i men men.

Har en Seiko Y187-7A30 som det gjorts ett batteribyte
Efter byte går det inte att starta chronografen.
Drar man ut kronan går det att ställa visaren med vänstra pushern.
Men ingen reaktion på högra sen.

Har provat att nolla med AC och + på batteri.
Några andra tips?

Pushern skall väl kortsluta ett bleck, testa och försök rengöra lite försiktigt under blecket lite med ipa för och se så det inte är smutsigt?

Fick en svarv under mellandagarna av en kompis, bara sådär :D

Lorch 6 mm. Är det något man kan behålla och köpa till delar samt motor? Om det är en rimlig väg att gå genom att köpa till saker? Jag har läst tidigare att man bör köpa något så komplett det bara går, tack.

20221228_201140.jpg
Det är en bra och trevlig liten svarv och absolut värd att behålla. Är förhållandevis dyrt med tillbehör men också roligt att bit för bit leta upp auktioner och komplettera upp den så man får mer användning av den med tiden.

**Edit:
Det att man ska skaffa en så komplett som möjligt stämmer delvis. Det är viktigt att ”head stock” och ”tail stock” centrerar mot varandra för att inte raka pinnar ska bli koniska vid svarvning. Och en ”tail stock” ser jag att du har på bilden så jag skulle komplettera upp med en motor och eventuellt några fler patroner och sen testa att svarva lite. Ett annat tips är att skruva fast den på robust skärbräda i trä så den är lätt flyttad och man får en liten kant som fångar upp spån och små delar. **

Jag har själv en liten 6mm Lorch med vridbar headstock. Som jag driver med en mindre symaskinsmotor och styr hastighet med en pedal. Funkar bra till mindre grejor som att anpassa uppdragsaxlar och små stift och bussningar i mässing. Att svarva pinnar i härdat stål skulle dock behöva en lite kraftigare motor.

51E5A8CB-8EC3-47BD-B232-38CB867D8218.jpeg

Själv är jag mycket nöjd med min men är ute efter ett ”cross table” med ”set up” för högerhänta då den jag har är för vänsterhänta. Men det dyker kanske upp och det jag har fungerar bra även om det känns lite ovant att jobba bak och fram…

God fortsättning alla fixare! 🙂

Senast ändrad:
Det är en bra och trevlig liten svarv och absolut värd att behålla. Är förhållandevis dyrt med tillbehör men också roligt att bit för bit leta upp auktioner och komplettera upp den så man får mer användning av den med tiden.

**Edit:
Det att man ska skaffa en så komplett som möjligt stämmer delvis. Det är viktigt att ”head stock” och ”tail stock” centrerar mot varandra för att inte raka pinnar ska bli koniska vid svarvning. Och en ”tail stock” ser jag att du har på bilden så jag skulle komplettera upp med en motor och eventuellt några fler patroner och sen testa att svarva lite. Ett annat tips är att skruva fast den på robust skärbräda i trä så den är lätt flyttad och man får en liten kant som fångar upp spån och små delar. **

Jag har själv en liten 6mm Lorch med vridbar headstock. Som jag driver med en mindre symaskinsmotor och styr hastighet med en pedal. Funkar bra till mindre grejor som att anpassa uppdragsaxlar och små stift och bussningar i mässing. Att svarva pinnar i härdat stål skulle dock behöva en lite kraftigare motor.

51E5A8CB-8EC3-47BD-B232-38CB867D8218.jpeg

Själv är jag mycket nöjd med min men är ute efter ett ”cross table” med ”set up” för högerhänta då den jag har är för vänsterhänta. Men det dyker kanske upp och det jag har fungerar bra även om det känns lite ovant att jobba bak och fram…

God fortsättning alla fixare! 🙂
Aha, spännande, då får nog detta bli min första svarv som jag ska öva på. Men då ska jag kika runt och lägga till patroner, jag antar att det finns inget exakt mått på patroner som behövs, ju fler desto bättre. Samt en stark motor behövs.

Jag vill främst svarva ut en balansaxel, det vore en rolig utmaning. Så ett gäng fler patroner behövs nog då. En fråga, om en patron har måttet 24 (alltså 2,4 mm), behöver svarvämnet vara exakt 24 då eller vad för variationer kan en hylsa hantera? Tack :)

Aha, spännande, då får nog detta bli min första svarv som jag ska öva på. Men då ska jag kika runt och lägga till patroner, jag antar att det finns inget exakt mått på patroner som behövs, ju fler desto bättre. Samt en stark motor behövs.

Jag vill främst svarva ut en balansaxel, det vore en rolig utmaning. Så ett gäng fler patroner behövs nog då. En fråga, om en patron har måttet 24 (alltså 2,4 mm), behöver svarvämnet vara exakt 24 då eller vad för variationer kan en hylsa hantera? Tack :)
Om patronen är nr 24 som du har som exempel skulle jag säga att ämnen 2,31-2,40 mm passar. Man kan säkert tvinga i både större och mindre ämnen än så också men tror inte det är nyttigt för patronerna. Så min rekommendation är att utgå från exakt mått på patronen och max gå ned en tiondels mm.

För att svarva ur just balansaxlar är 0,60 och 0,80 bra patroner att börja med.

Jag skulle också rekommendera en borstlös DC motor på runt 100-150w det är iallafall vad jag kommer uppgradera med så småningom.

Senast ändrad:
Om patronen är nr 24 som du har som exempel skulle jag säga att ämnen 2,31-2,40 mm passar. Man kan säkert tvinga i både större och mindre ämnen än så också men tror inte det är nyttigt för patronerna. Så min rekommendation är att utgå från exakt mått på patronen och max gå ned en tiondels mm.

Jag skulle också rekommendera en borstlös DC motor på runt 100-150w det är iallafall vad jag kommer uppgradera med så småningom.
Tack, då är jag helt med :), mycket bra förklarat!

BHI DLC kursen jag går säger ned til 0,1mm mindre och som du också nämner är det inte lämpligt med större eller mindre ämnen för ämnad hylsa. Ämnet kommer inte greppas "jämnt" av hylsan, kan vobbla och permanent skada hylsan.

Hej! Jag såg den här videon precis där han filar ner sin 4040 till för att bli av med de övre hacket för verkshållaren. Jag har en cheapo verkshållare där jag har problem med att den fäster dåligt, har tänkt investera i en 4040 men om problemen är desamma så kansle jag ska ta fram filen och prova detta. Någon av er som har liknande problem med att få bra fäste?

Tillbaka
Topp