• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Hej! Jag såg den här videon precis där han filar ner sin 4040 till för att bli av med de övre hacket för verkshållaren. Jag har en cheapo verkshållare där jag har problem med att den fäster dåligt, har tänkt investera i en 4040 men om problemen är desamma så kansle jag ska ta fram filen och prova detta. Någon av er som har liknande problem med att få bra fäste?

Hmm.. kan inte säga att jag upplevt några större problem med min 4040. Kör allt mellan stora fickur och små damur i den. Möjligen dial side är lite svårare att få bra fäste/position än movement side.
Edit: efter att ha tittat på videon, så ska jag tänka mer på hur jag upplever verkhållaren och se om detta är aktuellt eller ej. Han gör väl inte detta utan anledning så finns säkert lite trygghet att vinna i att göra detta. Men man begränsar sig lite, då den övre hållaren kan ta bredare verk?
 
Senast ändrad:
Halloj, i väntan på bättre utrustning så kommer här ytterligare en video inspelad med mobilkameran.
Hoppas kunna komplettera med en kamera till mikroskopet snart så jag kan filma mer ordentligt. Missade ju det mest intressanta, att filma juvelbyte och glasbyte. Men kanske någon annan än min vän Arvid finner videon intressant?
 
Halloj, i väntan på bättre utrustning så kommer här ytterligare en video inspelad med mobilkameran.
Hoppas kunna komplettera med en kamera till mikroskopet snart så jag kan filma mer ordentligt. Missade ju det mest intressanta, att filma juvelbyte och glasbyte. Men kanske någon annan än min vän Arvid finner videon intressant?
Har haft uppehåll på skruvandet några år när livet kom emellan. Suget börjar komma åter så jag inventerande mina projekt jag hade liggandes idag. Sen gick jag in och kikade lite hör för insperation. Kul att det första jag springer på är en omega fickursvideo då jag har ett arvegods själv från ca 1929 som behöver en service. Ser precis likadant ut. Skall väl bara värma upp med nåt med lite mindre affektionsvärde tänkte jag. Stort tack för en bra video.
 
Distant learning course? 😅
Korrekt!


Jag började den tidigare i år och är snart i mål med teorin men har en del praktiska moment kvar. Tveksamt om jag kommer examinera i år så blir nog under 2024.
Första delen är för armbandsur och större klockor så var en hel del nytt att lära sig där.

Väldigt kort sammanfattat en bred inledande urmakarutbildning på 12 delar innehållandes teori och praktik. Varje del avslutas med att man skall tillverka ett urmakarverktyg i sin egen verkstad. Såga, fila och svarva. En väldigt bra kurs om man inte har möjlighet att flytta till Motala och studera på heltid och ändå är intresserad av att på sikt bli ackrediterad.

Första delen är gratis och går att ladda ner om man vill testa.
 
Senast ändrad:
Korrekt!


Jag började den tidigare i år och är snart i mål med teorin men har en del praktiska moment kvar. Tveksamt om jag kommer examinera i år så blir nog under 2024.
Första delen är för armbandsur och större klockor så var en hel del nytt att lära sig där.

Väldigt kort sammanfattat en bred inledande urmakarutbildning på 12 delar innehållandes teori och praktik. Varje del avslutas med att man skall tillverka ett urmakarverktyg i sin egen verkstad. Såga, fila och svarva. En väldigt bra kurs om man inte har möjlighet att flytta till Motala och studera på heltid och ändå är intresserad av att på sikt bli ackrediterad.

Första delen är gratis och går att ladda ner om man vill testa.
Om man får fråga, bara kort info, vad för verktyg och maskiner behövs för att genomföra hela kursen?
 
Om man får fråga, bara kort info, vad för verktyg och maskiner behövs för att genomföra hela kursen?

Jag tror första delen, som är gratis, beskriver vad man behöver om jag inte minns fel.

Men standardutrustningen för att meka naturligtvis. Därtill behövs en svarv. Urmakarsvarv eller mindre hobbysvarv (Unimat 3, Sherline, t.ex.). Typen lite beroende på om man vill fokusera på armbandsur eller klockor (bordsur, golvur,
Väggur). Man gör det valet vid år 2. Själv hade jag en Unimat 3 men lyxade till och investerade även i en Cowells CW90.

En del av examinationen för år 1
går ut på att serva ett quartzur så testapparatur för ett sådant är bra att vara bekant med. Kursen beskriver hur man kan bygga egen testutrustning om man har en multimeter. Själv köpte jag en Horotec Flashtest viket kändes som en bra kompromiss.

Sedan behöver man ett skruvstäd, en blåslampa, lite olika fina filar, nålfilar och sågar. Bågfil och en ”piercing saw” (hur det nu översätts).

Så det blir lite smått och gott totalt. Svarven den enskilt dyraste grejen. Jag tror man kan komma relativt billigt undan om man man lyckas hitta bra andrahandsgrejer.

Vad man ytterligare behöver från år 2 har jag inte riktigt koll på.
 
Senast ändrad:
Ska montera roller table på en balans och behöver säkert känna efter om den sitter tillräckligt bra samt eventuellt behöver den justeras så att beat blir jämn (lågt beat error).

Beställde iaf denna, kanske är overkill? https://www.cousinsuk.com/product/roller-adjusting-tweezers

För justering av haltning av balanser som saknar ”moveable stud” så tror jag snarare att det är spiralens position på balansaxeln man justerar? Ändrar man liverrullens position så ändrar man antagligen även balansen tyngdpunkt?
 
Senast ändrad:
Jag tror första delen, som är gratis, beskriver vad man behöver om jag inte minns fel.

Men standardutrustningen för att meka naturligtvis. Därtill behövs en svarv. Urmakarsvarv eller mindre hobbysvarv (Unimat 3, Sherline, t.ex.). Typen lite beroende på om man vill fokusera på armbandsur eller klockor (bordsur, golvur,
Väggur). Man gör det valet vid år 2. Själv hade jag en Unimat 3 men lyxade till och investerade även i en Cowells CW90.

En del av examinationen för år 1
går ut på att serva ett quartzur så testapparatur för ett sådant är bra att vara bekant med. Kursen beskriver hur man kan bygga egen testutrustning om man har en multimeter. Själv köpte jag en Horotec Flashtest viket kändes som en bra kompromiss.

Sedan behöver man ett skruvstäd, en blåslampa, lite olika fina filar, nålfilar och sågar. Bågfil och en ”piercing saw” (hur det nu översätts).

Så det blir lite smått och gott totalt. Svarven den enskilt dyraste grejen. Jag tror man kan komma relativt billigt undan om man man lyckas hitta bra andrahandsgrejer.

Vad man ytterligare behöver från år 2 har jag inte riktigt koll på.
Tack för infon, verkligen intressant att veta! Smarrigt med en Cowells, mycket fin maskin :)
 
För justering av haltning av balanser som saknar ”moveable stud” så tror jag snarare att det är spiralens position på balansaxeln man justerar? Ändrar man liverrullens position så ändrar man antagligen även balansen tyngdpunkt?
Hmm, för att korrigera beat error är det väll roller table / liverrullens position man ändrar (?). Men ja, det bör påverka balansen tyngdpunkt, precis som att korrigera collet till hairspring påverkar också något, alla ändringar påverkar något men är kanske nära försumbart om en mindre ändringar utförs på några grader. Antar jag :)
 
Hmm, för att korrigera beat error är det väll roller table / liverrullens position man ändrar (?). Men ja, det bör påverka balansen tyngdpunkt, precis som att korrigera collet till hairspring påverkar också något, alla ändringar påverkar något men är kanske nära försumbart om en mindre ändringar utförs på några grader. Antar jag :)

Hm, ja. Jag har aldrig sett förslaget att justera liverrullen. Vad har du hittat det rådet?
 
Hmm, för att korrigera beat error är det väll roller table / liverrullens position man ändrar (?). Men ja, det bör påverka balansen tyngdpunkt, precis som att korrigera collet till hairspring påverkar också något, alla ändringar påverkar något men är kanske nära försumbart om en mindre ändringar utförs på några grader. Antar jag :)
Jag vrider alltid i andra änden alltså på spiral rullen (hairspring collet) för att ändra beat error på klockor med fast ytterfäste. Använder då Bergeons verktyg No. 30017-x i lämplig storlek för att vrida. Räcker att vrida någon ynka grad för att ge utslag på B.E.

Men ni har helt rätt att man i och med vridningen ändrar tyngdpunkten (dock marginellt) och ska man vara helt korrekt så ska man göra en dynamisk avvägning för bästa gång resultat.
 
Hm, ja. Jag har aldrig sett förslaget att justera liverrullen. Vad har du hittat det rådet?

Jag vrider alltid i andra änden alltså på spiral rullen (hairspring collet) för att ändra beat error på klockor med fast ytterfäste. Använder då Bergeons verktyg No. 30017-x i lämplig storlek för att vrida. Räcker att vrida någon ynka grad för att ge utslag på B.E.

Men ni har helt rätt att man i och med vridningen ändrar tyngdpunkten (dock marginellt) och ska man vara helt korrekt så ska man göra en dynamisk avvägning för bästa gång resultat.
Nog jag som förstått fel, tack för infon, jättebra! Jag köper ett sådant verktyg så justerar jag på collet istället :)
 
Jag målade visare igår, det var skoj. Enligt info från @rogart-63 blev det att testa Vallejo (game) färg. Väldigt billig färg men får se om det blir bra. Färgen är tjock, så inga problem där men skakning av behållaren och att sen låta den vila lite för att luft/bubblor i färgen ska försvinna är lite knepigt men kanske blir bra tillslut.

Iaf, resultatet, man kan se ett par bubblor i färgen som förstört ytan. Ska testa skaka behållaren brutalt mycket mer sen låta behållaren vila några timmar.

20230108_215057_resized_resized.jpg
 
Fick ett omega fickur över efter jag servade min kompis arvegods. Tänkte jag skulle serva upp det också och fixa till det.
0890EDFD-6C61-4877-82F8-0E061281F04F.jpeg

Började med att montera på ett glas jag hade över från snälla @rogart-63 det passade på denna boetten istället 😅👍 hade även ett ”hänge” / ögla över till kronan.

Sen monterade jag ner hela verket, rengjort och började montera ihop. Då märker jag att detta verket lider av flera problem. 1. Har också en trasig juvel i pallet fork bridge (börjar se ett mönster..). 2. Balansaxeln är av i båda ändar. 3. Ev ska jag laga tavlan med. (Får se..)
Först tänkte jag.. äh då skiter jag i det här. Men sen tänkte jag, bra situation att lära sig byta balansaxel.
1. Byta juvel. Återigen monterar ur juvelen som är trasig, och viker upp mässingsfattningen (använder korntång då jag saknar korrekta verktyget) och mäter samma storlek på Sten som senast. 1.2mm genom att precis gå ner en röd mejsel. Axeln på gånghaken är även här 0.15mm så en Sten med hål på 0.16mm blir perfekt. Tack! @R-Svarvofix 🙏 ska skaffa mig ett eget stensortiment så småningom och bjuda tillbaka! Inväntar nu Sten.
C26F4C14-E180-4C24-BD25-377CF085BF71.jpeg

E61B4794-590E-4187-AD7B-7FA98AECD509.jpeg

2. Byta balansaxel, monterar av balansen från balansbryggan och sen hairspring från balansen. Inväntar nu ny balansaxel och roller remover verktyg. Så får bli en cliff hanger här.
CE5D1E56-8A1F-4EEE-A4BF-E04B398A4EA9.jpeg

9588F5BA-A053-45EF-8B98-B51518BAC063.jpeg
 
Fick ett omega fickur över efter jag servade min kompis arvegods. Tänkte jag skulle serva upp det också och fixa till det.
0890EDFD-6C61-4877-82F8-0E061281F04F.jpeg

Började med att montera på ett glas jag hade över från snälla @rogart-63 det passade på denna boetten istället 😅👍 hade även ett ”hänge” / ögla över till kronan.

Sen monterade jag ner hela verket, rengjort och började montera ihop. Då märker jag att detta verket lider av flera problem. 1. Har också en trasig juvel i pallet fork bridge (börjar se ett mönster..). 2. Balansaxeln är av i båda ändar. 3. Ev ska jag laga tavlan med. (Får se..)
Först tänkte jag.. äh då skiter jag i det här. Men sen tänkte jag, bra situation att lära sig byta balansaxel.
1. Byta juvel. Återigen monterar ur juvelen som är trasig, och viker upp mässingsfattningen (använder korntång då jag saknar korrekta verktyget) och mäter samma storlek på Sten som senast. 1.2mm genom att precis gå ner en röd mejsel. Axeln på gånghaken är även här 0.15mm så en Sten med hål på 0.16mm blir perfekt. Tack! @R-Svarvofix 🙏 ska skaffa mig ett eget stensortiment så småningom och bjuda tillbaka! Inväntar nu Sten.
C26F4C14-E180-4C24-BD25-377CF085BF71.jpeg

E61B4794-590E-4187-AD7B-7FA98AECD509.jpeg

2. Byta balansaxel, monterar av balansen från balansbryggan och sen hairspring från balansen. Inväntar nu ny balansaxel och roller remover verktyg. Så får bli en cliff hanger här.
CE5D1E56-8A1F-4EEE-A4BF-E04B398A4EA9.jpeg

9588F5BA-A053-45EF-8B98-B51518BAC063.jpeg
Spännande att nån skruvat ut balans skruvarna . Brukar normalt vara med brickor eller svarva av skruvarna.
 
Fick ett omega fickur över efter jag servade min kompis arvegods. Tänkte jag skulle serva upp det också och fixa till det.
0890EDFD-6C61-4877-82F8-0E061281F04F.jpeg

Började med att montera på ett glas jag hade över från snälla @rogart-63 det passade på denna boetten istället 😅👍 hade även ett ”hänge” / ögla över till kronan.

Sen monterade jag ner hela verket, rengjort och började montera ihop. Då märker jag att detta verket lider av flera problem. 1. Har också en trasig juvel i pallet fork bridge (börjar se ett mönster..). 2. Balansaxeln är av i båda ändar. 3. Ev ska jag laga tavlan med. (Får se..)
Först tänkte jag.. äh då skiter jag i det här. Men sen tänkte jag, bra situation att lära sig byta balansaxel.
1. Byta juvel. Återigen monterar ur juvelen som är trasig, och viker upp mässingsfattningen (använder korntång då jag saknar korrekta verktyget) och mäter samma storlek på Sten som senast. 1.2mm genom att precis gå ner en röd mejsel. Axeln på gånghaken är även här 0.15mm så en Sten med hål på 0.16mm blir perfekt. Tack! @R-Svarvofix 🙏 ska skaffa mig ett eget stensortiment så småningom och bjuda tillbaka! Inväntar nu Sten.
C26F4C14-E180-4C24-BD25-377CF085BF71.jpeg

E61B4794-590E-4187-AD7B-7FA98AECD509.jpeg

2. Byta balansaxel, monterar av balansen från balansbryggan och sen hairspring från balansen. Inväntar nu ny balansaxel och roller remover verktyg. Så får bli en cliff hanger här.
CE5D1E56-8A1F-4EEE-A4BF-E04B398A4EA9.jpeg

9588F5BA-A053-45EF-8B98-B51518BAC063.jpeg
Intressant, håller på själv med liknande just nu, byta balansaxel. Jag kommer sen köra dynamisk poising. Det är samma fjäder också, Breguet hairspring:)

Aha, såg nu att ditt balanshjul har totalt 4 st skruvar i sig för gångjustering, skruvar in och ut dessa för att justera gången. Mitt hjul har bara 2 st, lite grövre tänker jag mig.
 
Intressant, håller på själv med liknande just nu, byta balansaxel. Jag kommer sen köra dynamisk poising. Det är samma fjäder också, Breguet hairspring:)

Aha, såg nu att ditt balanshjul har totalt 4 st skruvar i sig för gångjustering, skruvar in och ut dessa för att justera gången. Mitt hjul har bara 2 st, lite grövre tänker jag mig.
Kul! :)
Då följer vi varandras arbete lite. Hur gör du dynamisk poising, vilket typ av verktyg har du tänkt använda? Finns lite olika har jag sett. Men det handlar i grund och botten om att få balansen att snurra plant?
 
Kul! :)
Då följer vi varandras arbete lite. Hur gör du dynamisk poising, vilket typ av verktyg har du tänkt använda? Finns lite olika har jag sett. Men det handlar i grund och botten om att få balansen att snurra plant?
För avvägningsprocessen är det följande steg och verktyg inblandade:

1: Man tar hela den komplett monterade balansen när man bytt axel och lägger tapparna på kanten på balanseringsverktyget (Bergeon No.2802.LN.RU eller liknande)
9F12E893-F7DD-4680-B588-59BDA9373942.jpeg

edit 2 Med komplett balans menas detta:
( utan spiral ytterfäste, alternativt helt utan spiral)
76194E35-E2D2-4A85-A448-D7C8998E5C97.jpeg


2: Sedan blåser man försiktigt eller petar med ett hårstrå så den börjar rulla på eggen av verktyget. Obalans i form av tyngdpunkt följer gravitationen och hamnar alltid nedåt hittar man en tyngdpunkt märker man den med t.ex. sprit penna och tar bort lite material där för att lätta balansen. När balansen stannar på olika lägen och aldrig ”vaggar” ned mot en tyngdpunkt är den balanserad.

3:
För skruvade balanser är det vanligaste att man filar undersidan av de skruvar som inte är justerings/rucknings skruvar. För en slät balans borrar man bort en liten grop på baksidan balans ringen med ett litet borr i en ”pin vice”

Edit ruckskruvar för ”free sprung” balanser och justeringsskruvar för vanliga ”pin regulator” balanser (med stift på en arm)
9557FABA-39E3-4BDE-A7C9-4A0DFEFF3FED.jpeg



Finns gamla vintage verktyg för att hänga upp balansen medan man filar skruvarna. Bergeon No. 30203 men dessa är inte så vanliga.
49BF7D18-2E0F-4A36-A9E1-2BABB523B5F9.jpeg


4:
Den balanserade balansen testar man i klockan och ser hur gång resultat ser ut. Har raten stuckit iväg p.g.a att man lättat den för mycket så får man symmetriskt tynga balansen igen genom att skruva en bricka på var sida mellan justering/ruckskruv och balansen.
B1A40BBF-0EC7-4C18-894E-86648517BF9F.jpeg


Dessa brickor är graderade och de på bilden ökar t.ex. raten med 120 sek/dygn.
F2B7B31C-841E-445D-988B-B341A9FDE023.jpeg
Här vill man komma så nära 0 sek/dygn med eventuella ruckstift i mitten på ytterkurvan. D.v.s. ruckarmen i mitten läget.

Sedan får man hålla på fram och tillbaka mellan dessa steg tills man nått ett acceptabelt resultat.

Har tagit mig friheten att låna lite olika bilder från forum och nätet 😅
 
Senast ändrad:
För avvägningsprocessen är det följande steg och verktyg inblandade:

1: Man tar hela den komplett monterade balansen när man bytt axel och lägger tapparna på kanten på balanseringsverktyget (Bergeon No.2802.LN.RU eller liknande)
9F12E893-F7DD-4680-B588-59BDA9373942.jpeg

Med komplett balans menas detta:


2: Sedan blåser man försiktigt eller petar med ett hårstrå så den börjar rulla på eggen av verktyget. Obalans i form av tyngdpunkt följer gravitationen och hamnar alltid nedåt hittar man en tyngdpunkt märker man den med t.ex. sprit penna och tar bort lite material där för att lätta balansen. När balansen stannar på olika lägen och aldrig ”vaggar” ned mot en tyngdpunkt är den balanserad.

3:
För skruvade balanser är det vanligaste att man filar undersidan av de skruvar som inte är justerings/rucknings skruvar. För en slät balans borrar man bort en liten grop på baksidan balans ringen med ett litet borr i en ”pin vice”
9557FABA-39E3-4BDE-A7C9-4A0DFEFF3FED.jpeg



Finns gamla vintage verktyg för att hänga upp balansen medan man filar skruvarna. Bergeon No. 30203 men dessa är inte så vanliga.
49BF7D18-2E0F-4A36-A9E1-2BABB523B5F9.jpeg


4:
Den balanserade balansen testar man i klockan och ser hur gång resultat ser ut. Har raten stuckit iväg p.g.a att man lättat den för mycket så får man symmetriskt tynga balansen igen genom att skruva en bricka på var sida mellan justering/ruckskruv och balansen.
B1A40BBF-0EC7-4C18-894E-86648517BF9F.jpeg


Dessa brickor är graderade och de på bilden ökar t.ex. raten med 120 sek/dygn.
F2B7B31C-841E-445D-988B-B341A9FDE023.jpeg
Här vill man komma så nära 0 sek/dygn med eventuella ruckstift i mitten på ytterkurvan. D.v.s. ruckarmen i mitten läget.

Sedan får man hålla på fram och tillbaka mellan dessa steg tills man nått ett acceptabelt resultat.

Har tagit mig friheten att låna lite olika bilder från forum och nätet 😅
För min del blir det dynamisk poising. Snyggt förklarat, aldrig sätt man kör med fjädern monterad också i en balansvåg. Helt säker på att de skruvarna du anger momteras tyngder på? Jag trodde man gjorde det på de "spetsiga" skruvarna.
 
För min del blir det dynamisk poising. Snyggt förklarat, aldrig sätt man kör med fjädern monterad också i en balansvåg. Helt säker på att de skruvarna du anger momteras tyngder på? Jag trodde man gjorde det på de "spetsiga" skruvarna.
Delvis sant, bra iakttagelse! Är det en så kallad ”free sprung” balans som man justerar in rate genom att skruva på ruck skruvarna så sätter man inga vikter på dem utan tynger 2 andra skruvar som sitter180 grader mot varandra innan man gör om avvägningen.

Lite slarvigt förklarat att nämna dem som både justering/ruckskruvar i förra posten när de i själva verket är beroende på balanstypen.

I de fall att jag nämnt dem som justerings skruvar är det för att justera vikten med hjälp av brickor.
Alltså på klockor som har en arm med stift för ruckningen istället. I detta fallet måste skruvarna sitta tight så inte brickorna skramlar. Bilden ovan med balansen med de gula ringarna är en Omega Cal.19” som har en ruckarm med stift som har ytterkurvan på Breguet spiralen centrerad mellan dessa små stift.

”Hair spring” har också en gravitations mittpunkt som påverkar totalen lite lite, dock inte ytterfästet som sitter fast i balansbryggan. Så att balansera den utan spiralen är nog både enklare och minst lika bra när jag tänker till… Detta är ju inte arbete man gör varje dag 😅

Kan även tillägga att skruvarna i balansen inte skruvas med mejsel om man inte är sadist och vill bli galen av skruvar som sprätter iväg och försvinner. Utan man låser skruvskallen i ett sånt här verktyg liknande en ”pin vice” när man sätter på vikt brickorna och skruvar i/ur dem från balansringen.
06330E11-8921-4ED4-992D-989445220ED1.jpeg
 
Senast ändrad:
Delvis sant, bra iakttagelse! Är det en så kallad ”free sprung” balans som man justerar in rate genom att skruva på ruck skruvarna så sätter man inga vikter på dem utan tynger 2 andra skruvar som sitter180 grader mot varandra innan man gör om avvägningen.

Lite slarvigt förklarat att nämna dem som både justering/ruckskruvar i förra posten när de i själva verket är beroende på balanstypen.

I de fall att jag nämnt dem som justerings skruvar är det för att justera vikten med hjälp av brickor.
Alltså på klockor som har en arm med stift för ruckningen istället. I detta fallet måste skruvarna sitta tight så inte brickorna skramlar. Bilden ovan med balansen med de gula ringarna är en Omega Cal.19” som har en ruckarm med stift som har ytterkurvan på Breguet spiralen centrerad mellan dessa små stift.

”Hair spring” har också en gravitations mittpunkt som påverkar totalen lite lite, dock inte ytterfästet som sitter fast i balansbryggan. Så att balansera den utan spiralen är nog både enklare och minst lika bra när jag tänker till… Detta är ju inte arbete man gör varje dag 😅
Aaahh förstår :)

Dock funderade på om det för enkelheten är bättre att köra statisk poising än dynamisk poising. Dynamisk blir ju lite rörigare då man vid varje justering behöver montera bort balansen från balansbryggan för att skruva på gångskruvarna samt troligtvis behöver ta av någon av "tyngdskruvarna" för att montera tyngder under. Tänkte utföra dynamisk men funderar en del nu...

Free sprung i detta fall.
 
Om insidan av barrel ser sliten ut, en del repor, kan det vara en idé att polera insidan för att öka på amplituden? Tack
Hmm att jämna ut ojämnheter borde ju vara positivt tänker jag? men kanske också undersöka varför dom uppstått? Kanske rent slitage efter mycket olja torkat och kört runt men kan det inte också vara så att locket inte är helt plant? Då kan det ju hjälpa att jämna ut det med ett staking set som jag förstått det. Det finns ju risk att det bågnar när man öppnar trumman speciellt på trummor med tunna lock. Det kanske inte alls har med varandra att göra 😅..
 
Senast ändrad:
Hmm att jämna ut ojämnheter borde ju vara positivt tänker jag? men kanske också undersöka varför dom uppstått? Kanske rent slitage efter mycket olja torkat och kört runt men kan det inte också vara så att locket inte är helt plant? Då kan det ju hjälpa att jämna ut det med ett staking set som jag förstått det. Det finns ju risk att det bågnar när man öppnar trumman speciellt på trummor med tunna lock. Det kanske inte alls har med varandra att göra 😅..
Någon som gått lös samt oxiderat :). Ska känna efter mer, allt såg jämt ut på locket och barrel men ska kika igen. Kanske testar lite polering.
 
Stansade min första balansaxel igår 😃
Tror det gick helt okej, gjorde nog ett litet märke i hjulet så får vara mer noga med att kolla av oftare. Återstår att montera ihop balansen igen.
Häftig känsla att få använda verktyg och tekniker som används så länge (århundraden?). Så himla trevlig hobby det här 😊
F8D1793B-620B-46C9-92D7-FC0AD9ADC4E2.jpeg

D6E42C77-4DC3-41B9-8FB0-21982C582C43.jpeg

46306C01-DCE9-40F3-97C4-BCF0A41B2D2F.jpeg
 
Tillbaka
Topp