Bra, jag dubbelkollade i mikroskopet. Det var bara en mässingsflaga. Har inte rengjort bryggan ännu efter stenen installerades. Peggade juvelen med så kan vara lite pegwood med.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bra, jag dubbelkollade i mikroskopet. Det var bara en mässingsflaga. Har inte rengjort bryggan ännu efter stenen installerades. Peggade juvelen med så kan vara lite pegwood med.
Håller på att fixa en 7750 kronograf där det är något irriterande tjafs med gången…
Helt nytt fjäderhus och löpverket rullar fint utan motstånd. (Återföring från ”click spring” d.v.s. löpverket snurrar baklänges när inte haken är monterad och kraften tar slut)
Hake och hakbrygga med bra höjdluft (spel) och tickar fram fint åt båda håll när man matar fram den med en oljegivare.
Säter på balansen och får initialt 140-150 grader amplitud. Blåser igång balansen med dammpust och den går upp i 290-300 och håller sig där (testat i ca. 4 timmar) men med störning på gången. Enligt timegraphern:
När den ”dyker” är helt oregelbundet så tänderna på gånghjul är ok och släpp vinkel och viloytor rätt inställda. Den slår heller inte över ”over banking” vilket jag först trodde av linjens karaktär. Lyssnar man på gången via högtalaren låter den helt ok. Inga skrapljud eller oregelbundna avbrott.
Brukar gå efter denna lathund för att tyda problemen via timgegraphern.
Tänkte de kunde vara balansen som hade lite väl mycket spel så justera incablock med Horia verktyget ca. 0,01-0,02 mm men ingen märkbar skillnad.
Balansen monterad utan hake svänger jättefint och är plan och har fri gång åt alla håll. Så rullen tar inte i haken eller nått liknande.
Hade jag haft hår hade det nog blivit grått på den här klockan…
Kan det vara så att fjädern glider inne i trumman några gånger över dessa timmar allt eftersom spänningen i fjädern släpper? Eller är det för kort tid för att påverka den?Det är inte yttre ljud som stört? Det verkar ju vara bara var väldigt enstaka tick som "pajar" kurvan ?
Tänkte samma sak först men har mätt upp en annan av mina 7750 klockor och den ger en kontinuerlig linje. Har mätt verket både i och utanför boett också.Det är inte yttre ljud som stört? Det verkar ju vara bara var väldigt enstaka tick som "pajar" kurvan ?
Sedan att den är lite trög i starten indikerar ju att något inte är som det ska d.v.s. man får antingen vicka igång balansen med handledsrörelse eller blåsa igång den med dampust. Sen håller den sig förvisso med bra amplitud men vanligtvis så ska verket gå upp i amplitud av sig själv.
Haltning är bra och så länge linjen inte ”dyker” ner ett steg så går den rätt bra. Har monterat ihop hela klockan så jag kan testa med kronografen på och se om problemet kvarstår när amplituden sjunker något. Men det är samma sak. Stämmer att amplituden blir annan med korrekt lift angle ska testa köra den på rätt värde efter den suttit några timmar i windern och se om det gör någon skillnad.Jag hade ju spontant gissat på hög haltning då men ser ju ok ut enligt Timegraphern? "Lift angle" för 7750 är väl egentligen 49 grader, men borde väl inte bli någon enorm skillnad egentligen?
Haltning är bra och så länge linjen inte ”dyker” ner ett steg så går den rätt bra. Har monterat ihop hela klockan så jag kan testa med kronografen på och se om problemet kvarstår när amplituden sjunker något. Men det är samma sak. Stämmer att amplituden blir annan med korrekt lift angle ska testa köra den på rätt värde efter den suttit några timmar i windern och se om det gör någon skillnad.
Har även justerat in höjden på Inca blocken igen så att impuls-stenen i rullen med säkert går fritt över säkerhets-kniven på haken. Känns dock som det hade get ett skrapande missljud när man aktiverar högtalaren om någon del inte har ”clearance”. Lyssnar man på klockan hör jag inget konstigt skrap eller metalliskt missljud.
Tack! Så klart simulerad ljudåtergivning… Lyssnar man med örat låter det ”boing boing boing” så får kolla vart det är den tar i någonstans. Jobbar alldeles för sällan med klockor nu för tiden märker jag…Har Weishi 1900 autentisk ljudåtergivning? (inte simulerat) eller har du annan apparat för det?
Spontant så skulle jag säga. Sälj den och köp en med svart tavla. Att polera och restaurera sänker värdet rejält. Behåll den så orginal det går. Kanske serva och byt/polera glaset. Men annars var rädd om det i det skick den är.
Ny klocka nya möjligheter! Nyinförskaffad Omega 14708 4, cal 285. Tänkte polera upp så den blir riktigt fin, dock är urtavlan lite repig. Någon som har koll på vilka urtavlor som skulle funka att byta mot eller vem man ska vända sig till för att få den restaurerad? Tänkt lite spontant att den ska bli svart.
Tack, är dock väldigt förtjust i just den här och tänker att jag har på mig den de två-tre gånger om året jag förväntas bära kostym. Att köpa en lika stilren med svart urtavla hamnar någonstans på 5x kostnaden, pengar jag gärna lägger på annat.Spontant så skulle jag säga. Sälj den och köp en med svart tavla. Att polera och restaurera sänker värdet rejält. Behåll den så orginal det går. Kanske serva och byt/polera glaset. Men annars var rädd om det i det skick den är.
Mycket spännande läsning upp i tråden, tackar för det Toppen att det löste sig, hade varit mycket svårt att lista ut detta själv. Noterade du kollision Visuellt eller via någon annan ledtråd?Tack! Så klart simulerad ljudåtergivning… Lyssnar man med örat låter det ”boing boing boing” så får kolla vart det är den tar i någonstans. Jobbar alldeles för sällan med klockor nu för tiden märker jag…
+ Edit +
Det var en minimal kollision mellan impuls stenen och kniven på haken..
Såg även att tänderna på gånghjulet låg lite högt på paletterna så körde ned båda stenarna till haken 0.01mm. Måste fått sig en smäll är ju extremt sällan man får flytta stenar i en såpass ny klocka… Måste säga att jag älskar det där Horia verktyget
Var det denna du funderade på att polera med på insidan?Nämnde tidigare angående barrel (trumman) end shake kändes för mycket. Det var locket på trumman som var lite utbuktat, korrigerade med stansstället och tröck till locket. Nu är det ett minimalt end shake (spel), vertikalt spel.
Snyggt jobbat! Så förlösande när det reder ut sigTack! Så klart simulerad ljudåtergivning… Lyssnar man med örat låter det ”boing boing boing” så får kolla vart det är den tar i någonstans. Jobbar alldeles för sällan med klockor nu för tiden märker jag…
+ Edit +
Det var en minimal kollision mellan impuls stenen och kniven på haken..
Såg även att tänderna på gånghjulet låg lite högt på paletterna så körde ned båda stenarna till haken 0.01mm. Måste fått sig en smäll är ju extremt sällan man får flytta stenar i en såpass ny klocka… Måste säga att jag älskar det där Horia verktyget
Jag misstänkte från början att något mellan balans och hake inte var som de skulle då klockan hade svårt att komma igång och få upp amplituden. Samt att jag fick justera spelet på balansen genom att pressa in incablock i verkbotten d.v.s. öka frigången mellan hake och rullen på balansen så trodde det räckte eftersom högtalaren på min Weishi inte gav några skrapande missljud.Mycket spännande läsning upp i tråden, tackar för det Toppen att det löste sig, hade varit mycket svårt att lista ut detta själv. Noterade du kollision Visuellt eller via någon annan ledtråd?
Ja visst är det! Det är verkligen en fördel att kunna lyfta underliga problem här och få annan input när man själv stirrar sig blind på problemet.Snyggt jobbat! Så förlösande när det reder ut sig
Exakt, du var inne på korrekt spår med trumman lockVar det denna du funderade på att polera med på insidan?
Tack för den lathunden!Håller på att fixa en 7750 kronograf där det är något irriterande tjafs med gången…
Helt nytt fjäderhus och löpverket rullar fint utan motstånd. (Återföring från ”click spring” d.v.s. löpverket snurrar baklänges när inte haken är monterad och kraften tar slut)
Hake och hakbrygga med bra höjdluft (spel) och tickar fram fint åt båda håll när man matar fram den med en oljegivare.
Säter på balansen och får initialt 140-150 grader amplitud. Blåser igång balansen med dammpust och den går upp i 290-300 och håller sig där (testat i ca. 4 timmar) men med störning på gången. Enligt timegraphern:
När den ”dyker” är helt oregelbundet så tänderna på gånghjul är ok och släpp vinkel och viloytor rätt inställda. Den slår heller inte över ”over banking” vilket jag först trodde av linjens karaktär. Lyssnar man på gången via högtalaren låter den helt ok. Inga skrapljud eller oregelbundna avbrott.
Brukar gå efter denna lathund för att tyda problemen via timgegraphern.
Tänkte de kunde vara balansen som hade lite väl mycket spel så justera incablock med Horia verktyget ca. 0,01-0,02 mm men ingen märkbar skillnad.
Balansen monterad utan hake svänger jättefint och är plan och har fri gång åt alla håll. Så rullen tar inte i haken eller nått liknande.
Hade jag haft hår hade det nog blivit grått på den här klockan…
Det finns speciella Presto verktyg för att lyfta av dessa typer av hjul. Rätt säker på att det är vad som ofta behövs på Rolex också.Idag tog lusten äntligen efter några år tag i mig o jag rev isär svärfars gamla omega seamaster 30. Den hade fått åka tvättmaskin en gång i tiden så jag har inte allt för stora förhoppningar. Tavlan har gulnat av lätt rost och lacken har släppt lite på den. Dock satt allt i verket löst så jag bedömmer att mesta problemet med rost sitter i keyless. Det är ett 286 verk. I bryggan över dreven sitter ett dubbeldrev med ett kugghjul på vardera sidan om bryggan som jag inte vet hur jag skall ta isär vid rengörning. Någon som har något tips eller skall jag bara tvätta och låta det vara som det är?
Det finns ett speciellt Presto verktyg för sådana hjul med 5 ekrar. Bergeon No. 30638.3 (kostnad ca. 800kr)Idag tog lusten äntligen efter några år tag i mig o jag rev isär svärfars gamla omega seamaster 30. Den hade fått åka tvättmaskin en gång i tiden så jag har inte allt för stora förhoppningar. Tavlan har gulnat av lätt rost och lacken har släppt lite på den. Dock satt allt i verket löst så jag bedömmer att mesta problemet med rost sitter i keyless. Det är ett 286 verk. I bryggan över dreven sitter ett dubbeldrev med ett kugghjul på vardera sidan om bryggan som jag inte vet hur jag skall ta isär vid rengörning. Någon som har något tips eller skall jag bara tvätta och låta det vara som det är?
Bara en tanke som slog mig, är det IPA som var boven i dramat för den här gånghaken tror du? Att schellacken löst upp sig och stenarna rubbats något?Jag misstänkte från början att något mellan balans och hake inte var som de skulle då klockan hade svårt att komma igång och få upp amplituden. Samt att jag fick justera spelet på balansen genom att pressa in incablock i verkbotten d.v.s. öka frigången mellan hake och rullen på balansen så trodde det räckte eftersom högtalaren på min Weishi inte gav några skrapande missljud.
Har varit van att använda Witschi Chronoscope X1 som har autentisk ljudåtergivning där man direkt hör hur klockan låter i verkligheten. Men att köpa en sån maskin för privat hobbybruk är inte försvarbart alls.
Så eftersom åtminstone Weishi 1000 och 1900 simulerar ”ticken” utifrån input från mikrofon delen så döljer den i andra fall helt uppenbara problem.
Så lösande faktorn var att justera ner haken genom att flytta båda stenarna så att avståndet ökade ytterligare så nu har ”boing, boing, boing” ljudet försvunnit.
Det gick inte att se optiskt var det tog emot då det är ett ganska svårtillgängligt område. Men av ljudet att döma så var det korta ”boing” mellan ”ticken” (ticken=haken som slår viloytan på bryggan eller de två stift som haken går mellan) det indikerar att det var impulsstenen som tog i säkerhetskniven på haken.
Men nu när jag vet förutsättningarna med min Weishi 1900 så kommer det vara enklare att felsöka framöver.
Så tack igen @alexndr för infon utan den hade jag säkert fortfarande suttit som ett frågetecken
Ja visst är det! Det är verkligen en fördel att kunna lyfta underliga problem här och få annan input när man själv stirrar sig blind på problemet.
Precis! Ipa ska ner i magenBara en tanke som slog mig, är det IPA som var boven i dramat för den här gånghaken tror du? Att schellacken löst upp sig och stenarna rubbats något?
Se upp för det ni andra, ingen IPA på gånghake eller balans
Nej det var stenen i verkbotten och bryggan.Bara en tanke som slog mig, är det IPA som var boven i dramat för den här gånghaken tror du? Att schellacken löst upp sig och stenarna rubbats något?
Se upp för det ni andra, ingen IPA på gånghake eller balans
Eller nu blev jag osäker, var det stenarna i bryggan du justerade till slut?
Just det ja, såklart för du beskrev ju även att du älskade ditt Horia verktyg. Så det kunde jag ju räknat utNej det var stenen i verkbotten och bryggan.
Alltså höjden i förhållande till gånghjul på ena sidan och balansen på andra sidan.
Så paletterna är där de ska. Sköljer väldigt snabbt i IPA och sen direkt över värmeplatta så eventuell schellack som blir mjuk stelnar igen haken får dessutom ett eget fack i tvättkorgen för att slippa brottas med tyngre delar.
Skulle valt din egentillverkade tolk alla dagar i veckan! Riktigt kul projektHar pysslat lite och tillverkat ett eget verktyg för att mäta tappar. Jag fick inspiration till detta efter att ha diskuterat byte av stenar som spruckit genom att mäta tappen på haken eller hjulet som suttit i den gamla stenen med @JoakimS som hade ett fickursprojekt där detta inträffat.
Det finns ju sådana här fancy tolkar från Seitz men inget går ju upp mot att göra sig ett eget!
Kort och kort plockade fram en bit 1mm tjock mässing och såga till ungefär samma formfaktor och sen markera upp och borra 15 st hål. Körde därefter sten rivare 1,19mm (119) då stenarna är 1,20mm
Plocka fram lämpliga stenar storlek 0,08-0,24mm vilket jag bedömer räcker in de mesta för hake och gånghjul.
Sedan pressa in stenarna med Horia verktyget och rista in rätt storlek vid varje sten. Tycker det blev ett trevligt litet projekt.