• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Är det en spricka, skräp eller bara en synvilla? @JoakimS
AF55E319-C01C-47A2-8B7C-CCF1CE15ABBD.jpeg~2.jpg
Bra, jag dubbelkollade i mikroskopet. Det var bara en mässingsflaga. Har inte rengjort bryggan ännu efter stenen installerades. Peggade juvelen med så kan vara lite pegwood med. 😅👍
 
I takt med att mitt intresse för klockor rört sig mer och mer mot innanmätet har mitt initiala förakt för quartz- ur avtagit. Stundvis skulle man bara hata quartz- ur här på KS?! Det kanske fortfarande är lite så? Jag har i alla fall kommit att inse att det finns en del riktigt fina reparerbara quartz- urverk som innehåller en hel del fin mekanik. Jag skruvar gärna i quartz-ur idag och med det kommer behovet att testapparatur.

Jag har sneglat på Elmas Watch Master som ser riktigt trevlig ut. Den verkar dock inte säljas längre utan den snarlika Witschi Tech Handy 2 har ersatt? 40 brakare är lite mer än vad jag är redo att lägga (eller ja, ännu hellre hade jag skaffat en Witschi Analyzer Twin som klarar både mekaniska och quartz men då är vi uppe i en kostnad över 100 000:- ).

1673739052962.png


Jag kompromissade och köpte en Horotec Flashtest som klarar det basala och lite till. En bra apparat men jag har fått krupp på de där test- proberna man skall försöka placera och hålla still medan man avläser resultatet. Jag har avundats Watch Masterns lilla inspektionsspegel och prob- armar som ser riktigt lättarbetade ut.

1673738528273.png


1673738553236.png


Själva armarna kunde men köpa löst och själv är ju bästa dräng. Jag skrapade ihop komponenter från Elfa, en hårdplast- ask från en gammal Mac- mus och en spegel från en necessär. Ikväll fick jag lite härlig tid i garaget och plockade ihop allt. Borrade hål i asken och lödde ihop det enkla kablaget och monterade uttagen. Jag hittade perfekt fjädrande uttag hos Elfa som gjorde att armarna kan justeras snyggt i höjdled.

IMG_3751.jpg


IMG_3757.jpg


Jag tycker resultatet blev bra. Väldigt smidigt att kunna förvara tillbehören i asken.

IMG_3755.jpg


IMG_3760.jpg


B7E4119D-229F-407E-9B22-754885AA2F06.jpg


Nu återstår bara en lämplig kandidat att provköra med.
 
Senast ändrad:
Håller på att fixa en 7750 kronograf där det är något irriterande tjafs med gången…

Helt nytt fjäderhus och löpverket rullar fint utan motstånd. (Återföring från ”click spring” d.v.s. löpverket snurrar baklänges när inte haken är monterad och kraften tar slut)

Hake och hakbrygga med bra höjdluft (spel) och tickar fram fint åt båda håll när man matar fram den med en oljegivare.

Säter på balansen och får initialt 140-150 grader amplitud. Blåser igång balansen med dammpust och den går upp i 290-300 och håller sig där (testat i ca. 4 timmar) men med störning på gången. Enligt timegraphern:
3C849614-290E-4D39-ADC6-FC972A70DB50.jpeg

När den ”dyker” är helt oregelbundet så tänderna på gånghjul är ok och släpp vinkel och viloytor rätt inställda. Den slår heller inte över ”over banking” vilket jag först trodde av linjens karaktär. Lyssnar man på gången via högtalaren låter den helt ok. Inga skrapljud eller oregelbundna avbrott.

Brukar gå efter denna lathund för att tyda problemen via timgegraphern.
17D38AEA-360A-4A66-BE49-CEA4067FD59A.jpeg


Tänkte de kunde vara balansen som hade lite väl mycket spel så justera incablock med Horia verktyget ca. 0,01-0,02 mm men ingen märkbar skillnad.

Balansen monterad utan hake svänger jättefint och är plan och har fri gång åt alla håll. Så rullen tar inte i haken eller nått liknande.

Hade jag haft hår hade det nog blivit grått på den här klockan… 🫤
 
Håller på att fixa en 7750 kronograf där det är något irriterande tjafs med gången…

Helt nytt fjäderhus och löpverket rullar fint utan motstånd. (Återföring från ”click spring” d.v.s. löpverket snurrar baklänges när inte haken är monterad och kraften tar slut)

Hake och hakbrygga med bra höjdluft (spel) och tickar fram fint åt båda håll när man matar fram den med en oljegivare.

Säter på balansen och får initialt 140-150 grader amplitud. Blåser igång balansen med dammpust och den går upp i 290-300 och håller sig där (testat i ca. 4 timmar) men med störning på gången. Enligt timegraphern:
3C849614-290E-4D39-ADC6-FC972A70DB50.jpeg

När den ”dyker” är helt oregelbundet så tänderna på gånghjul är ok och släpp vinkel och viloytor rätt inställda. Den slår heller inte över ”over banking” vilket jag först trodde av linjens karaktär. Lyssnar man på gången via högtalaren låter den helt ok. Inga skrapljud eller oregelbundna avbrott.

Brukar gå efter denna lathund för att tyda problemen via timgegraphern.
17D38AEA-360A-4A66-BE49-CEA4067FD59A.jpeg


Tänkte de kunde vara balansen som hade lite väl mycket spel så justera incablock med Horia verktyget ca. 0,01-0,02 mm men ingen märkbar skillnad.

Balansen monterad utan hake svänger jättefint och är plan och har fri gång åt alla håll. Så rullen tar inte i haken eller nått liknande.

Hade jag haft hår hade det nog blivit grått på den här klockan… 🫤

Det är inte yttre ljud som stört? Det verkar ju vara bara var väldigt enstaka tick som "pajar" kurvan ?
 
Det är inte yttre ljud som stört? Det verkar ju vara bara var väldigt enstaka tick som "pajar" kurvan ?
Tänkte samma sak först men har mätt upp en annan av mina 7750 klockor och den ger en kontinuerlig linje. Har mätt verket både i och utanför boett också.

Sedan att den är lite trög i starten indikerar ju att något inte är som det ska d.v.s. man får antingen vicka igång balansen med handledsrörelse eller blåsa igång den med dampust. Sen håller den sig förvisso med bra amplitud men vanligtvis så ska verket gå upp i amplitud av sig själv.

Har även testat byta hela balanspaketet till en helt ny chronometer grade balans samma beteende. Funderar på att byta till ett nytt incablock i verkbotten men det känns väldigt osannolikt. Då skulle klockan gå bättre i tavla upp vilket den inte gör, samma problem i alla positioner. Dessutom balansen svänger fint när haken inte är monterad… Inga akustiska skrapljud hörs heller vilket det brukar göra om några komponenter tar i varandra.

Gällande att fjädern släpar så skapar detta missljud men när fjädern sitter plant i timegraphern har jag inte rotorn monterad.
När fjädern går ner rasslar den inget då den är bra oljad och löper fritt och mjukt ner tills den är kraftlös.
 
Sedan att den är lite trög i starten indikerar ju att något inte är som det ska d.v.s. man får antingen vicka igång balansen med handledsrörelse eller blåsa igång den med dampust. Sen håller den sig förvisso med bra amplitud men vanligtvis så ska verket gå upp i amplitud av sig själv.

Jag hade ju spontant gissat på hög haltning då men ser ju ok ut enligt Timegraphern? "Lift angle" för 7750 är väl egentligen 49 grader, men borde väl inte bli någon enorm skillnad egentligen?
 
Jag hade ju spontant gissat på hög haltning då men ser ju ok ut enligt Timegraphern? "Lift angle" för 7750 är väl egentligen 49 grader, men borde väl inte bli någon enorm skillnad egentligen?
Haltning är bra och så länge linjen inte ”dyker” ner ett steg så går den rätt bra. Har monterat ihop hela klockan så jag kan testa med kronografen på och se om problemet kvarstår när amplituden sjunker något. Men det är samma sak. Stämmer att amplituden blir annan med korrekt lift angle ska testa köra den på rätt värde efter den suttit några timmar i windern och se om det gör någon skillnad.

Har även justerat in höjden på Inca blocken igen så att impuls-stenen i rullen med säkert går fritt över säkerhets-kniven på haken. Känns dock som det hade get ett skrapande missljud när man aktiverar högtalaren om någon del inte har ”clearance”. Lyssnar man på klockan hör jag inget konstigt skrap eller metalliskt missljud.
 
Haltning är bra och så länge linjen inte ”dyker” ner ett steg så går den rätt bra. Har monterat ihop hela klockan så jag kan testa med kronografen på och se om problemet kvarstår när amplituden sjunker något. Men det är samma sak. Stämmer att amplituden blir annan med korrekt lift angle ska testa köra den på rätt värde efter den suttit några timmar i windern och se om det gör någon skillnad.

Har även justerat in höjden på Inca blocken igen så att impuls-stenen i rullen med säkert går fritt över säkerhets-kniven på haken. Känns dock som det hade get ett skrapande missljud när man aktiverar högtalaren om någon del inte har ”clearance”. Lyssnar man på klockan hör jag inget konstigt skrap eller metalliskt missljud.

Har Weishi 1900 autentisk ljudåtergivning? (inte simulerat) eller har du annan apparat för det?
 
Har Weishi 1900 autentisk ljudåtergivning? (inte simulerat) eller har du annan apparat för det?
Tack! 🙏🏻 Så klart simulerad ljudåtergivning… Lyssnar man med örat låter det ”boing boing boing” så får kolla vart det är den tar i någonstans. Jobbar alldeles för sällan med klockor nu för tiden märker jag… 😅

+ Edit +
Det var en minimal kollision mellan impuls stenen och kniven på haken..
Såg även att tänderna på gånghjulet låg lite högt på paletterna så körde ned båda stenarna till haken 0.01mm. Måste fått sig en smäll är ju extremt sällan man får flytta stenar i en såpass ny klocka… Måste säga att jag älskar det där Horia verktyget 😍

8A5D24FE-DB15-452A-9195-3B73D70F2678.jpeg
 
Senast ändrad:
E08128B6-B264-4120-9DE1-B60E9DBB1F93.jpeg


Ny klocka nya möjligheter! Nyinförskaffad Omega 14708 4, cal 285. Tänkte polera upp så den blir riktigt fin, dock är urtavlan lite repig. Någon som har koll på vilka urtavlor som skulle funka att byta mot eller vem man ska vända sig till för att få den restaurerad? Tänkt lite spontant att den ska bli svart.
 
E08128B6-B264-4120-9DE1-B60E9DBB1F93.jpeg


Ny klocka nya möjligheter! Nyinförskaffad Omega 14708 4, cal 285. Tänkte polera upp så den blir riktigt fin, dock är urtavlan lite repig. Någon som har koll på vilka urtavlor som skulle funka att byta mot eller vem man ska vända sig till för att få den restaurerad? Tänkt lite spontant att den ska bli svart.
Spontant så skulle jag säga. Sälj den och köp en med svart tavla. Att polera och restaurera sänker värdet rejält. Behåll den så orginal det går. Kanske serva och byt/polera glaset. Men annars var rädd om det i det skick den är.
 
Spontant så skulle jag säga. Sälj den och köp en med svart tavla. Att polera och restaurera sänker värdet rejält. Behåll den så orginal det går. Kanske serva och byt/polera glaset. Men annars var rädd om det i det skick den är.
Tack, är dock väldigt förtjust i just den här och tänker att jag har på mig den de två-tre gånger om året jag förväntas bära kostym. Att köpa en lika stilren med svart urtavla hamnar någonstans på 5x kostnaden, pengar jag gärna lägger på annat.
 
Tack! 🙏🏻 Så klart simulerad ljudåtergivning… Lyssnar man med örat låter det ”boing boing boing” så får kolla vart det är den tar i någonstans. Jobbar alldeles för sällan med klockor nu för tiden märker jag… 😅

+ Edit +
Det var en minimal kollision mellan impuls stenen och kniven på haken..
Såg även att tänderna på gånghjulet låg lite högt på paletterna så körde ned båda stenarna till haken 0.01mm. Måste fått sig en smäll är ju extremt sällan man får flytta stenar i en såpass ny klocka… Måste säga att jag älskar det där Horia verktyget 😍

8A5D24FE-DB15-452A-9195-3B73D70F2678.jpeg
Mycket spännande läsning upp i tråden, tackar för det :) Toppen att det löste sig, hade varit mycket svårt att lista ut detta själv. Noterade du kollision Visuellt eller via någon annan ledtråd?
 
Tack! 🙏🏻 Så klart simulerad ljudåtergivning… Lyssnar man med örat låter det ”boing boing boing” så får kolla vart det är den tar i någonstans. Jobbar alldeles för sällan med klockor nu för tiden märker jag… 😅

+ Edit +
Det var en minimal kollision mellan impuls stenen och kniven på haken..
Såg även att tänderna på gånghjulet låg lite högt på paletterna så körde ned båda stenarna till haken 0.01mm. Måste fått sig en smäll är ju extremt sällan man får flytta stenar i en såpass ny klocka… Måste säga att jag älskar det där Horia verktyget 😍

8A5D24FE-DB15-452A-9195-3B73D70F2678.jpeg
Snyggt jobbat! Så förlösande när det reder ut sig 😃
 
Mycket spännande läsning upp i tråden, tackar för det :) Toppen att det löste sig, hade varit mycket svårt att lista ut detta själv. Noterade du kollision Visuellt eller via någon annan ledtråd?
Jag misstänkte från början att något mellan balans och hake inte var som de skulle då klockan hade svårt att komma igång och få upp amplituden. Samt att jag fick justera spelet på balansen genom att pressa in incablock i verkbotten d.v.s. öka frigången mellan hake och rullen på balansen så trodde det räckte eftersom högtalaren på min Weishi inte gav några skrapande missljud.

Har varit van att använda Witschi Chronoscope X1 som har autentisk ljudåtergivning där man direkt hör hur klockan låter i verkligheten. Men att köpa en sån maskin för privat hobbybruk är inte försvarbart alls.

Så eftersom åtminstone Weishi 1000 och 1900 simulerar ”ticken” utifrån input från mikrofon delen så döljer den i andra fall helt uppenbara problem.

Så lösande faktorn var att justera ner haken genom att flytta båda stenarna så att avståndet ökade ytterligare så nu har ”boing, boing, boing” ljudet försvunnit.

Det gick inte att se optiskt var det tog emot då det är ett ganska svårtillgängligt område. Men av ljudet att döma så var det korta ”boing” mellan ”ticken” (ticken=haken som slår viloytan på bryggan eller de två stift som haken går mellan) det indikerar att det var impulsstenen som tog i säkerhetskniven på haken.

Men nu när jag vet förutsättningarna med min Weishi 1900 så kommer det vara enklare att felsöka framöver.👌🏻
Så tack igen @alexndr för infon utan den hade jag säkert fortfarande suttit som ett frågetecken 😅

Snyggt jobbat! Så förlösande när det reder ut sig 😃
Ja visst är det! Det är verkligen en fördel att kunna lyfta underliga problem här och få annan input när man själv stirrar sig blind på problemet.
 
Håller på att fixa en 7750 kronograf där det är något irriterande tjafs med gången…

Helt nytt fjäderhus och löpverket rullar fint utan motstånd. (Återföring från ”click spring” d.v.s. löpverket snurrar baklänges när inte haken är monterad och kraften tar slut)

Hake och hakbrygga med bra höjdluft (spel) och tickar fram fint åt båda håll när man matar fram den med en oljegivare.

Säter på balansen och får initialt 140-150 grader amplitud. Blåser igång balansen med dammpust och den går upp i 290-300 och håller sig där (testat i ca. 4 timmar) men med störning på gången. Enligt timegraphern:
3C849614-290E-4D39-ADC6-FC972A70DB50.jpeg

När den ”dyker” är helt oregelbundet så tänderna på gånghjul är ok och släpp vinkel och viloytor rätt inställda. Den slår heller inte över ”over banking” vilket jag först trodde av linjens karaktär. Lyssnar man på gången via högtalaren låter den helt ok. Inga skrapljud eller oregelbundna avbrott.

Brukar gå efter denna lathund för att tyda problemen via timgegraphern.
17D38AEA-360A-4A66-BE49-CEA4067FD59A.jpeg


Tänkte de kunde vara balansen som hade lite väl mycket spel så justera incablock med Horia verktyget ca. 0,01-0,02 mm men ingen märkbar skillnad.

Balansen monterad utan hake svänger jättefint och är plan och har fri gång åt alla håll. Så rullen tar inte i haken eller nått liknande.

Hade jag haft hår hade det nog blivit grått på den här klockan… 🫤
Tack för den lathunden! 😁👍
 
Idag tog lusten äntligen efter några år tag i mig o jag rev isär svärfars gamla omega seamaster 30. Den hade fått åka tvättmaskin en gång i tiden så jag har inte allt för stora förhoppningar. Tavlan har gulnat av lätt rost och lacken har släppt lite på den. Dock satt allt i verket löst så jag bedömmer att mesta problemet med rost sitter i keyless. Det är ett 286 verk. I bryggan över dreven sitter ett dubbeldrev med ett kugghjul på vardera sidan om bryggan som jag inte vet hur jag skall ta isär vid rengörning. Någon som har något tips eller skall jag bara tvätta och låta det vara som det är?
F650AAE2-6327-4FAD-8E0C-00C8733C8705.jpeg
 
Idag tog lusten äntligen efter några år tag i mig o jag rev isär svärfars gamla omega seamaster 30. Den hade fått åka tvättmaskin en gång i tiden så jag har inte allt för stora förhoppningar. Tavlan har gulnat av lätt rost och lacken har släppt lite på den. Dock satt allt i verket löst så jag bedömmer att mesta problemet med rost sitter i keyless. Det är ett 286 verk. I bryggan över dreven sitter ett dubbeldrev med ett kugghjul på vardera sidan om bryggan som jag inte vet hur jag skall ta isär vid rengörning. Någon som har något tips eller skall jag bara tvätta och låta det vara som det är?
F650AAE2-6327-4FAD-8E0C-00C8733C8705.jpeg
Det finns speciella Presto verktyg för att lyfta av dessa typer av hjul. Rätt säker på att det är vad som ofta behövs på Rolex också.
Spoke Wheel Remover:
Skärmavbild 2023-01-18 kl. 22.04.00.png
 
Idag tog lusten äntligen efter några år tag i mig o jag rev isär svärfars gamla omega seamaster 30. Den hade fått åka tvättmaskin en gång i tiden så jag har inte allt för stora förhoppningar. Tavlan har gulnat av lätt rost och lacken har släppt lite på den. Dock satt allt i verket löst så jag bedömmer att mesta problemet med rost sitter i keyless. Det är ett 286 verk. I bryggan över dreven sitter ett dubbeldrev med ett kugghjul på vardera sidan om bryggan som jag inte vet hur jag skall ta isär vid rengörning. Någon som har något tips eller skall jag bara tvätta och låta det vara som det är?
F650AAE2-6327-4FAD-8E0C-00C8733C8705.jpeg
Det finns ett speciellt Presto verktyg för sådana hjul med 5 ekrar. Bergeon No. 30638.3 (kostnad ca. 800kr)
C4548E2B-E130-4599-B2CA-82F61E7B4177.jpeg


Brukar även gå bra med hävarmar typ Bergeon No. 5430 (kostnad ca. 800kr för Bergeon men finns billigare)

Är sekundhjulet så skulle rekommendera att ta isär så man kan olja sen.

+ Edit +
Såg att jag var tvåa på bollen 😅
 
Jag misstänkte från början att något mellan balans och hake inte var som de skulle då klockan hade svårt att komma igång och få upp amplituden. Samt att jag fick justera spelet på balansen genom att pressa in incablock i verkbotten d.v.s. öka frigången mellan hake och rullen på balansen så trodde det räckte eftersom högtalaren på min Weishi inte gav några skrapande missljud.

Har varit van att använda Witschi Chronoscope X1 som har autentisk ljudåtergivning där man direkt hör hur klockan låter i verkligheten. Men att köpa en sån maskin för privat hobbybruk är inte försvarbart alls.

Så eftersom åtminstone Weishi 1000 och 1900 simulerar ”ticken” utifrån input från mikrofon delen så döljer den i andra fall helt uppenbara problem.

Så lösande faktorn var att justera ner haken genom att flytta båda stenarna så att avståndet ökade ytterligare så nu har ”boing, boing, boing” ljudet försvunnit.

Det gick inte att se optiskt var det tog emot då det är ett ganska svårtillgängligt område. Men av ljudet att döma så var det korta ”boing” mellan ”ticken” (ticken=haken som slår viloytan på bryggan eller de två stift som haken går mellan) det indikerar att det var impulsstenen som tog i säkerhetskniven på haken.

Men nu när jag vet förutsättningarna med min Weishi 1900 så kommer det vara enklare att felsöka framöver.👌🏻
Så tack igen @alexndr för infon utan den hade jag säkert fortfarande suttit som ett frågetecken 😅


Ja visst är det! Det är verkligen en fördel att kunna lyfta underliga problem här och få annan input när man själv stirrar sig blind på problemet.
Bara en tanke som slog mig, är det IPA som var boven i dramat för den här gånghaken tror du? Att schellacken löst upp sig och stenarna rubbats något?
Se upp för det ni andra, ingen IPA på gånghake eller balans :D

Eller nu blev jag osäker, var det stenarna i bryggan/mainplate du justerade till slut?
 
Senast ändrad:
Bara en tanke som slog mig, är det IPA som var boven i dramat för den här gånghaken tror du? Att schellacken löst upp sig och stenarna rubbats något?
Se upp för det ni andra, ingen IPA på gånghake eller balans :D

Eller nu blev jag osäker, var det stenarna i bryggan du justerade till slut?
Nej det var stenen i verkbotten och bryggan.
Alltså höjden i förhållande till gånghjul på ena sidan och balansen på andra sidan.

Så paletterna är där de ska. Sköljer väldigt snabbt i IPA och sen direkt över värmeplatta så eventuell schellack som blir mjuk stelnar igen. Haken får dessutom ett eget fack i tvättkorgen för att slippa brottas med tyngre delar. :)
 
Nej det var stenen i verkbotten och bryggan.
Alltså höjden i förhållande till gånghjul på ena sidan och balansen på andra sidan.

Så paletterna är där de ska. Sköljer väldigt snabbt i IPA och sen direkt över värmeplatta så eventuell schellack som blir mjuk stelnar igen haken får dessutom ett eget fack i tvättkorgen för att slippa brottas med tyngre delar. :)
Just det ja, såklart för du beskrev ju även att du älskade ditt Horia verktyg. Så det kunde jag ju räknat ut :D
Riktigt fin klocka förresten!
 
Har pysslat lite och tillverkat ett eget verktyg för att mäta tappar. Jag fick inspiration till detta efter att ha diskuterat byte av stenar som spruckit genom att mäta tappen på haken eller hjulet som suttit i den gamla stenen med @JoakimS som hade ett fickursprojekt där detta inträffat.

Det finns ju sådana här fancy tolkar från Seitz men inget går ju upp mot att göra sig ett eget!
C7A576D5-2BC9-427C-A5E8-AA0555894C7F.jpeg


Kort och kort plockade fram en bit 1mm tjock mässing och såga till ungefär samma formfaktor och sen markera upp och borra 15 st hål. Körde därefter sten rivare 1,19mm (119) då stenarna är 1,20mm
8468352D-FDAA-4427-B9C7-686E127B7706.jpeg


Plocka fram lämpliga stenar storlek 0,08-0,24mm vilket jag bedömer räcker in de mesta för hake och gånghjul.
5FE1E0CE-0597-49E2-9476-74129FA14520.jpeg


Sedan pressa in stenarna med Horia verktyget och rista in rätt storlek vid varje sten. Tycker det blev ett trevligt litet projekt.
:)
73935ED3-79F7-47E0-86B0-7FF877BDDC8A.jpeg
 
Har pysslat lite och tillverkat ett eget verktyg för att mäta tappar. Jag fick inspiration till detta efter att ha diskuterat byte av stenar som spruckit genom att mäta tappen på haken eller hjulet som suttit i den gamla stenen med @JoakimS som hade ett fickursprojekt där detta inträffat.

Det finns ju sådana här fancy tolkar från Seitz men inget går ju upp mot att göra sig ett eget!
C7A576D5-2BC9-427C-A5E8-AA0555894C7F.jpeg


Kort och kort plockade fram en bit 1mm tjock mässing och såga till ungefär samma formfaktor och sen markera upp och borra 15 st hål. Körde därefter sten rivare 1,19mm (119) då stenarna är 1,20mm
8468352D-FDAA-4427-B9C7-686E127B7706.jpeg


Plocka fram lämpliga stenar storlek 0,08-0,24mm vilket jag bedömer räcker in de mesta för hake och gånghjul.
5FE1E0CE-0597-49E2-9476-74129FA14520.jpeg


Sedan pressa in stenarna med Horia verktyget och rista in rätt storlek vid varje sten. Tycker det blev ett trevligt litet projekt.
:)
73935ED3-79F7-47E0-86B0-7FF877BDDC8A.jpeg
Skulle valt din egentillverkade tolk alla dagar i veckan! Riktigt kul projekt :)
Kommer definitivt tillverka en själv när jag får tag på ettt eget stensortiment så småningom! Måste vara en bra övning för att få in känslan med steninpressningsverktyg också. Innan man sätter sig och gör det i nåt fint urverk.
 
Tillbaka
Topp