• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Watcheyes

Cartier
Hur vet du om det är i botten eller topp du ska korrigera? Eller det spelar inte så stor roll kanske? Då det är så små marginaler.
Bra fråga, jag noterade på detta verk att tredje hjulet har åkt ned en bit, mot tavelsidan och det är då tavelsidans juvel som ska upp lite mot baklocket om man säger så. För det sitter ett drivhjul uppe på 3de hjulet som tar I bryggan. Så därav noterade att hjulet sjunkit mot tavelsidan och behöver upp för att inte drivhjulet ovanpå ska glida mot bryggan.
 

Watcheyes

Cartier
Det var lite knepigt att jobba med denna Seitz, jag kunde inte riktigt känna av när jag tog i juvelen och var "nollad" / tarerad mot juvelen för att därefter justera med 0,01 mm och trycka ned juvelen.

Testade böja tillbaka det skeva drivhjulet också med stansställ.
 

Bilagor

  • 20230126_201956.jpg
    20230126_201956.jpg
    1 MB · Visningar: 6
  • 20230126_195112_resized.jpg
    20230126_195112_resized.jpg
    375 KB · Visningar: 6

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tog sats för att byta balansaxel på en omega jag jobbar på. Men när jag monterade av balansen från bryggan och jämför nuvarande balansaxel med en ny tycker jag inte det skiljer speciellt mycket. Troligen inte detta som är fel eller hur? Vad jag kan avgöra skiljer dom sin inte markant åt i längd heller när jag försöker mäta med mikrometer..
BADA695C-E115-4D9E-9B73-719D8A673DD0.jpeg

2A0CF9D5-801A-41E9-AF9C-BF256E61D900.jpeg
 

rogart-63

Patek
Hur vet du om det är i botten eller topp du ska korrigera? Eller det spelar inte så stor roll kanske? Då det är så små marginaler.
Det måste man kolla med dom andra hjulen på plats . Så dom inte går i varandra. Gissar att det undre är flyttat. När man trycker fast drivningen till sekundpinionen så kan det flytta sig.
 

rogart-63

Patek
Tog sats för att byta balansaxel på en omega jag jobbar på. Men när jag monterade av balansen från bryggan och jämför nuvarande balansaxel med en ny tycker jag inte det skiljer speciellt mycket. Troligen inte detta som är fel eller hur? Vad jag kan avgöra skiljer dom sin inte markant åt i längd heller när jag försöker mäta med mikrometer..
BADA695C-E115-4D9E-9B73-719D8A673DD0.jpeg

2A0CF9D5-801A-41E9-AF9C-BF256E61D900.jpeg
Fick du bort rosten. Jag har byt på en 284 Omega idag. Tyckte jag fick knacka rätt hårt för att få fast axlen. Oxå Ronda sortiment. Blev bra väl på plats.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
En annan klocka ett annat problem. Har gått flisor ur ratchet wheel på mitt longines 12.68zs verk där skruven möter hjulet. Vet ni om det är samma ratchet wheel som på 12.68z?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
En annan klocka ett annat problem. Har gått flisor ur ratchet wheel på mitt longines 12.68zs verk där skruven möter hjulet. Vet ni om det är samma ratchet wheel som på 12.68z?
Hittade svaret själv via cousins dokumentation om verket. Där står det att 12.68zs har 12.68z som grundkaliber. Vilket borde betyda att ratchet wheel går att byta visst?

Jag tror att någon satt in ett ratchet wheel som inte är rätt för kalibern? Ser mysko ut:
252099F0-474A-408E-AF88-A2266B1F6794.jpeg
 

rogart-63

Patek
Hittade svaret själv via cousins dokumentation om verket. Där står det att 12.68zs har 12.68z som grundkaliber. Vilket borde betyda att ratchet wheel går att byta visst?

Jag tror att någon satt in ett ratchet wheel som inte är rätt för kalibern? Ser mysko ut:
252099F0-474A-408E-AF88-A2266B1F6794.jpeg
Det hjulet jag hade är lite försänkt i mitten. Och 9,95 mm diameter
 

Bilagor

  • IMG_20230128_191141.jpg
    IMG_20230128_191141.jpg
    656.8 KB · Visningar: 6

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det hjulet jag hade är lite försänkt i mitten. Och 9,95 mm diameter
Jag får mitt till 9,97mm så är nog samma. Ser ut så här på undersidan:
2FE9BB82-7036-4A7C-AF77-ACA930CB1318.jpeg

Sen upplever jag endshake mellan arbor och barrelbridge är inte helt bra. Ganska stumt i ena ledet men allt för löst i andra. Kan du se filmen här @rogart-63 ?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Tog sats för att byta balansaxel på en omega jag jobbar på. Men när jag monterade av balansen från bryggan och jämför nuvarande balansaxel med en ny tycker jag inte det skiljer speciellt mycket. Troligen inte detta som är fel eller hur? Vad jag kan avgöra skiljer dom sin inte markant åt i längd heller när jag försöker mäta med mikrometer..
BADA695C-E115-4D9E-9B73-719D8A673DD0.jpeg

2A0CF9D5-801A-41E9-AF9C-BF256E61D900.jpeg
Har du en JKA Feintaster är det ganska enkelt att mäta bra. Beskrivningen hur man gör ligger med i denna Tratten annons.
 

rogart-63

Patek
Jag får mitt till 9,97mm så är nog samma. Ser ut så här på undersidan:
2FE9BB82-7036-4A7C-AF77-ACA930CB1318.jpeg

Sen upplever jag endshake mellan arbor och barrelbridge är inte helt bra. Ganska stumt i ena ledet men allt för löst i andra. Kan du se filmen här @rogart-63 ?
https://files.fm/f/ [QUOTE="alexndr...ps://www.tradera.com/item/580599023 [/QUOTE]

[/URL]
Ser ut att vara lite glappt. Men inte extremt. Väldigt tight passform på mitt 12'68Z
Jag får mitt till 9,97mm så är nog samma. Ser ut så här på undersidan:
2FE9BB82-7036-4A7C-AF77-ACA930CB1318.jpeg

Sen upplever jag endshake mellan arbor och barrelbridge är inte helt bra. Ganska stumt i ena ledet men allt för löst i andra. Kan du se filmen här @rogart-63 ?
Satte ihop mitt lite på lösen. Väldigt tight passform mellan kuggarna. Måste vara nåt knas. Glappet ser inte jätteextremt ut. Inget som skrapat i bryggan eller nåt heller.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Ser ut att vara lite glappt. Men inte extremt. Väldigt tight passform på mitt 12'68Z

Satte ihop mitt lite på lösen. Väldigt tight passform mellan kuggarna. Måste vara nåt knas. Glappet ser inte jätteextremt ut. Inget som skrapat i bryggan eller nåt heller.
Det är lite lurigt, för ibland verkar verket få nånting som drar ner amplituden jättemycket. Upplevde det när jag monterade ihop det. Tror felet ligger nånstans kring barrel / center wheel. Men blir inte klok på det. Känns det som denna end shake kan ge uppskov till detta? Tveksamt? Ratchetwheel borde väl inte ha påverkan? Eller kan det det? Kanske borde testa att lossa ratchet wheel liiite för att utesluta det? Så här uppträder pallet fork vid fullt dragen. Klockan har gått med bra amplitud men kan ”fastna” i detta läge.
 
Senast ändrad:

Watcheyes

Cartier
Det är väldigt svårt att få ett drivhjul helt rakt när det varit skevt antar jag. Detta drivhjul fästs ovanpå tredje hjulets pivot. Ska jag acceptera lite skevt hjul eller byta ut det? Kanske en omöjlig fråga...
 

Bilagor

  • 20230126_195112_resized(1).jpg
    20230126_195112_resized(1).jpg
    364.5 KB · Visningar: 7

rogart-63

Patek
Det är väldigt svårt att få ett drivhjul helt rakt när det varit skevt antar jag. Detta drivhjul fästs ovanpå tredje hjulets pivot. Ska jag acceptera lite skevt hjul eller byta ut det? Kanske en omöjlig fråga...
Lite skevt funkar . Rätta till ett häromdagen . Fick det inte perfekt. Funderat på om man kunde göra nån jigg att kolla så den blir rakt.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Har studerat hairspring lite mer på min omega 564 balans. Den ser inte ut att ligga plant. Skulle detta kunna vara anledningen till att balansen stannar i vissa lägen snarare än att balansaxeln är för kort? Kan ju fortfarande vara balansaxeln men tycker den ser såpass bra ut.
Fjädern ligger emot balanshjulet i vilande tillstånd utan bryggan som ni ser. Är det något jag kan korrigera? Jag säkerställde med stansstället att rullen är helt påpressad korrekt innan fotot är taget.
Tror inte jag skadat fjädern utan hoppas detta är anledningen till att klockan stod still när jag fick den?


148FFA82-253C-428E-AD40-8C71A7B99D56.jpeg

C640ED95-E751-47AF-9D34-634C2209533D.jpeg
 

Watcheyes

Cartier
Har kikat hur centrerat balansfjädern ligger över juvelen på balansbryggan när man lägger fjädern ovanpå juvelen. I "sloten" till höger dit man skjuter in "balansstud" så tycker jag att fjädern ligger som mest centrerat mot juvelen när stud är halvvägs inskjuten i "sloten". Kan det stämma att man får kontrollera hur långt in stud ska skjutas in i sloten? Tack, kommer bli väldigt svårt att få fjädern helt centrerad när man får gå på ögonmått i hur långt man skjuter in balansstud i sloten.
 

Bilagor

  • 20230129_171348_resized.jpg
    20230129_171348_resized.jpg
    175.6 KB · Visningar: 4

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Har kikat hur centrerat balansfjädern ligger över juvelen på balansbryggan när man lägger fjädern ovanpå juvelen. I "sloten" till höger dit man skjuter in "balansstud" så tycker jag att fjädern ligger som mest centrerat mot juvelen när stud är halvvägs inskjuten i "sloten". Kan det stämma att man får kontrollera hur långt in stud ska skjutas in i sloten? Tack, kommer bli väldigt svårt att få fjädern helt centrerad när man får gå på ögonmått i hur långt man skjuter in balansstud i sloten.
jag tyckte denna videon var ganska bra. Gissar att det är så här du gör, i slutet pratar han just om att få fjädern centrerad på juvelen. Tror dock inte han nämner hur mycket stud ska skjutas in i bryggan. Ofta ligger väl bryggan på rygg på en plan yta och stud tar väl då stopp när den är plan med bryggan ovanifrån. Vill gärna också veta hur mycket man kan spela med höjdleden på stud och vad effekten blir!
 

Watcheyes

Cartier
jag tyckte denna videon var ganska bra. Gissar att det är så här du gör, i slutet pratar han just om att få fjädern centrerad på juvelen. Tror dock inte han nämner hur mycket stud ska skjutas in i bryggan. Ofta ligger väl bryggan på rygg på en plan yta och stud tar väl då stopp när den är plan med bryggan ovanifrån. Vill gärna också veta hur mycket man kan spela med höjdleden på stud och vad effekten blir!
Precis, inget om stud i den.
 

Watcheyes

Cartier
Har kikat hur centrerat balansfjädern ligger över juvelen på balansbryggan när man lägger fjädern ovanpå juvelen. I "sloten" till höger dit man skjuter in "balansstud" så tycker jag att fjädern ligger som mest centrerat mot juvelen när stud är halvvägs inskjuten i "sloten". Kan det stämma att man får kontrollera hur långt in stud ska skjutas in i sloten? Tack, kommer bli väldigt svårt att få fjädern helt centrerad när man får gå på ögonmått i hur långt man skjuter in balansstud i sloten.
Detta är kanske självklart, har man en slot till balansstud så kan man justera balansfjäderns centering med studen istället för att man är helt låst till en stud som bara har en position. Är jag rätt ute?

Jag har kontrollerat centreringen igen och vart stud ska låsas i balansbryggan. Skjuter jag in stud i studhållaren ca 1/3 av hela slotens längd ser set bra ut. Jag kör nog på det :)
 

Bilagor

  • 20230129_205526.jpg
    20230129_205526.jpg
    860.9 KB · Visningar: 4
  • 20230129_205558.jpg
    20230129_205558.jpg
    949 KB · Visningar: 3

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det är lite lurigt, för ibland verkar verket få nånting som drar ner amplituden jättemycket. Upplevde det när jag monterade ihop det. Tror felet ligger nånstans kring barrel / center wheel. Men blir inte klok på det. Känns det som denna end shake kan ge uppskov till detta? Tveksamt? Ratchetwheel borde väl inte ha påverkan? Eller kan det det? Kanske borde testa att lossa ratchet wheel liiite för att utesluta det? Så här uppträder pallet fork vid fullt dragen. Klockan har gått med bra amplitud men kan ”fastna” i detta läge.
Efter lite ”Hammer time” på barrel bridge hålet så går nu mitt longines 12.68zs (alltså inte detta verk jag jobbar med hairspring på) mycket bättre!
Ska säkerställa så det fortsätter så men det blev väldig skillnad. Tack @rogart-63 och @Watcheyes 🙏
Första bryggan jag slår på 😃
2AB4DD5F-16E3-45BF-B4A3-DEEFF0DE2B08.jpeg

82A76679-0FD6-4B2F-B4FC-3349CB82A1AF.jpeg
 

Watchvintage

Cartier
Hej!🙂
Fick tips om den här gruppen från en annan grupp.

Återupplivat ett gammalt intresse, armbandsur. Men denna gång även prova på att lite smått försöka fixa med dem på en enkel nivå.

Ett av mina försök i att sätta tillbaka ett acrylglas på en Vostok resulterade i att jag tog i och förstörde kanterna... Så, glaset passar jättebra och glider in lätt, men sitter av naturliga skäl inte😅

Fått till mig att jag behöver ett high dome glas i ca 35,2 - 35,3 mm storlek, boetten är 35. Innan jag letar vidare på nätet, där de tycks säljas i 10 pack med rätt ordentlig frakt. Tänkte jag att jag hör efter i den här gruppen om någon har ett jag kan köpa.

Tack på förhand!
20230129_170443.jpg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej!🙂
Fick tips om den här gruppen från en annan grupp.

Återupplivat ett gammalt intresse, armbandsur. Men denna gång även prova på att lite smått försöka fixa med dem på en enkel nivå.

Ett av mina försök i att sätta tillbaka ett acrylglas på en Vostok resulterade i att jag tog i och förstörde kanterna... Så, glaset passar jättebra och glider in lätt, men sitter av naturliga skäl inte😅

Fått till mig att jag behöver ett high dome glas i ca 35,2 - 35,3 mm storlek, boetten är 35. Innan jag letar vidare på nätet, där de tycks säljas i 10 pack med rätt ordentlig frakt. Tänkte jag att jag hör efter i den här gruppen om någon har ett jag kan köpa.

Tack på förhand!
20230129_170443.jpg
Har tyvärr inga så stora. Men jag hade lagt en beställning på cousins så snart royal Mail är igång igen och kör. Kostar nog typ 5£ styck glasen där. Cousinsuk.com

Edit: det är ett glas ”with step” du har en liten utåtstickande kant i botten på ditt glas ser det ut som. Har du en glaspress/glasklo? Det behöver du ha.
 
Senast ändrad:

Watcheyes

Cartier
Ja, det är så man gör om jag fattar rätt. Det är inget krav att den skall pressas i botten utan bara lagom mycket så att spiralen ser plan ut.
Toppen, då får jag gå lite på känsla sen när jag ska skjuta in stud i balansbryggans stud-hållare (slot). Som andra bilden visar ska stud bara in en liten bit i sin slot. Tack för svar!
 
Topp