• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Nytt pyssel på gång!
Jag är mitt uppe i att serva en Certina Blue Ribbon 25-011(ETA 2783) som fått ny fjäder och så småningom glas. En av mina första ur så det känns riktigt roligt att ha förbättrat rate från -34 till +16 och fått upp amplitude från 156 till 262! \o/

Har fått ner beat error från 9.9ms till 1.2ms. Har inte gjort några justeringar ännu och jag är lite i valet och kvalet om jag ska ge mig på att försöka minska beat error och rate? Är risken större att den blir högre om jag börjar peta? Rate finns det en liten spak för så det borde inte vara så komplicerat men beat error är jag inte säker på hur jag ger mig på och i med det är jag osäker om jag ens ska försöka i det här fallet.
 

Bilagor

  • IMG_0450.jpeg
    IMG_0450.jpeg
    429.1 KB · Visningar: 8
  • IMG_0451.jpeg
    IMG_0451.jpeg
    521.4 KB · Visningar: 7
  • IMG_0322.jpeg
    IMG_0322.jpeg
    377.6 KB · Visningar: 10
Nytt pyssel på gång!
Jag är mitt uppe i att serva en Certina Blue Ribbon 25-011(ETA 2783) som fått ny fjäder och så småningom glas. En av mina första ur så det känns riktigt roligt att ha förbättrat rate från -34 till +16 och fått upp amplitude från 156 till 262! \o/

Har fått ner beat error från 9.9ms till 1.2ms. Har inte gjort några justeringar ännu och jag är lite i valet och kvalet om jag ska ge mig på att försöka minska beat error och rate? Är risken större att den blir högre om jag börjar peta? Rate finns det en liten spak för så det borde inte vara så komplicerat men beat error är jag inte säker på hur jag ger mig på och i med det är jag osäker om jag ens ska försöka i det här fallet.

På denna är det lätt att ändra B.E. då ytterfästet är vridbart. Flyttar man försiktig armen i den röda ringen kommer B.E. ändras.

När B.E är bra (mellan 0 till 0,8) så kan man göra grov justering av rate via armen i grön ring och sist finjustera via armen grön pil.

Lycka till! 🙂

5CCBA221-86BC-4D73-928F-E125A9C12D16.jpeg
 
På denna är det lätt att ändra B.E. då ytterfästet är vridbart. Flyttar man försiktig armen i den röda ringen kommer B.E. ändras.

När B.E är bra (mellan 0 till 0,8) så kan man göra grov justering av rate via armen i grön ring och sist finjustera via armen grön pil.

Lycka till! 🙂

5CCBA221-86BC-4D73-928F-E125A9C12D16.jpeg
Tack pepp och en finfin instruktion! Jag kommer ge mig på en justering 👍
 
Har pysslat lite och tillverkat ett eget verktyg för att mäta tappar. Jag fick inspiration till detta efter att ha diskuterat byte av stenar som spruckit genom att mäta tappen på haken eller hjulet som suttit i den gamla stenen med @JoakimS som hade ett fickursprojekt där detta inträffat.

Det finns ju sådana här fancy tolkar från Seitz men inget går ju upp mot att göra sig ett eget!
C7A576D5-2BC9-427C-A5E8-AA0555894C7F.jpeg


Kort och kort plockade fram en bit 1mm tjock mässing och såga till ungefär samma formfaktor och sen markera upp och borra 15 st hål. Körde därefter sten rivare 1,19mm (119) då stenarna är 1,20mm
8468352D-FDAA-4427-B9C7-686E127B7706.jpeg


Plocka fram lämpliga stenar storlek 0,08-0,24mm vilket jag bedömer räcker in de mesta för hake och gånghjul.
5FE1E0CE-0597-49E2-9476-74129FA14520.jpeg


Sedan pressa in stenarna med Horia verktyget och rista in rätt storlek vid varje sten. Tycker det blev ett trevligt litet projekt.
:)
73935ED3-79F7-47E0-86B0-7FF877BDDC8A.jpeg
Wow, köper alla dagar i veckan :D ;D
 
Det finns ett speciellt Presto verktyg för sådana hjul med 5 ekrar. Bergeon No. 30638.3 (kostnad ca. 800kr)
C4548E2B-E130-4599-B2CA-82F61E7B4177.jpeg


Brukar även gå bra med hävarmar typ Bergeon No. 5430 (kostnad ca. 800kr för Bergeon men finns billigare)

Är sekundhjulet så skulle rekommendera att ta isär så man kan olja sen.

+ Edit +
Såg att jag var tvåa på bollen 😅
Köpte nyss detta, var så dålig kvalite så tror Bergeon har något problem, verktyget var skräp, men kan gå att slipa om "klorna" till rätta. Köpte det andra verktyget du rekommenderade, den med två piggar som sticker ut som man sätter under hjulet.
 
Vet någon här vilken form som behövs för att öppna en Rolex Ref 6694 34 mm? Alltså vilken millimeter på rolex-formen som öppnar baklocket.
 
Får börja med att be om ursäkt att man varit ifrån urmakandet för länge så alla termer är borta men jag försöker förklara mig ändå.
Hann bara pyssla lite idag med svärfars gamla seamaster. Rengjorde fjäder, balja. Rullar i fjädern men Arbour är tyvärr lite anfrätt av rost. Kan man polera upp det så det blir good enough eller är det kört? Tänker om man skulle sätta upp det i svarven och köra med axelpolerstål som normalt används till ythärdning av axeltappar. Det är ju ingen hastighet på baljan men det är ju duktigt moment så det kanske går för trögt ändå. Några tips och idéer?
1FB60888-8C05-4823-A154-7657A5BFA019.jpeg
 
Köpte nyss detta, var så dålig kvalite så tror Bergeon har något problem, verktyget var skräp, men kan gå att slipa om "klorna" till rätta. Köpte det andra verktyget du rekommenderade, den med två piggar som sticker ut som man sätter under hjulet.
Jättekonstigt jag har också ”Presto” verktyget för 5-ekrade hjul fast mycket äldre så troligen tillverkat före år 2000 och jag tycker det är bra. Den med de två piggarna Bergeon No. 6016 använder jag även till spiral rullen på balansen och tycker den är jättebra den också. Just att de två piggarna delar sig så man kan kila in den under flera olika storlekar tycker jag gör den väldigt universell.

Men för att ta av pressade hjul är det nog oftast ”Presto” verktyget som används faktiskt
 
I mitt fall var hjulet så pass stort att jag kom åt med mina horotec hand levers så jag kunde lirka loss det. Har bara stansställ att pressa dit det så jag väl vara lite försiktig så jag får det i samma höjd. Men tack för motivationen att ta bort det. Var bra skitigt under.
Ang prestoverktyget blir det att lugna sig lite men av eran diskussion att dömma kanske man skall jaga ett beggat istället om det nu är kvalitetsproblem med de nya. Tack för bra info
 
Köpte nyss detta, var så dålig kvalite så tror Bergeon har något problem, verktyget var skräp, men kan gå att slipa om "klorna" till rätta. Köpte det andra verktyget du rekommenderade, den med två piggar som sticker ut som man sätter under hjulet.
Det cirkulerar ju en del Bergeon- kopior. Var köpte du ifrån?

Jättekonstigt jag har också ”Presto” verktyget för 5-ekrade hjul fast mycket äldre så troligen tillverkat före år 2000 och jag tycker det är bra.
Ja, verkligen. Jag har också ett 30638.3 som jag köpte för 4-5 år sedan. Det funkar perfekt.
 
Senast ändrad:
Ja, då skall det ju vara ok.

Vore ju tråkigt om Bergeon börjat tumma på kvalitén. Det är ju inte alltid värt kostnaden med deras verktyg men jag har aldrig sprungit på något som varit undermåligt tillverkat.
Precis, väldigt trist, klorna på detta presto verktyg var inte vassa alls, gick inte ens att använda, kunde ej nypa under hjulet. Fick slipa klorna så de blev någorlunda "vassa" så att jag kunde använda det. Borde reklamera men men.
 
under helgen fick jag tid att skruva lite med svärfars maskintvättade omega seamaster 30. Rostsanering, rengörning montage och smörjning samt att man inte skruvat på några år. Förutsättningen är inte den bästa men den går iallafall. Dagens fix är att be om hjälp. Misstänker att jag borde ha bytt huvudfjädern men får ta det kommande vid behov. Hakstenarna är smorda med 9415 men pivot är torra. Tror dock jag gjorde dumt som smorde (jättelite) 9415 på balans stenen så kanske kletar lite där. I övrigt snålt smord med 9010 och HP1000. Den svajar lite i gången så här tar jag gärna lite tips om nån har lust.
D83A69A3-74D7-4644-A7DC-296BFFB56D9B.jpeg
66C9EEE0-100E-47DD-A400-A2EF770AB979.jpeg

I övrigt är det lite relume och montage kvar men skulle gärna vilja få den lite stabilare i gången först om nån har nåt tips?
 
under helgen fick jag tid att skruva lite med svärfars maskintvättade omega seamaster 30. Rostsanering, rengörning montage och smörjning samt att man inte skruvat på några år. Förutsättningen är inte den bästa men den går iallafall. Dagens fix är att be om hjälp. Misstänker att jag borde ha bytt huvudfjädern men får ta det kommande vid behov. Hakstenarna är smorda med 9415 men pivot är torra. Tror dock jag gjorde dumt som smorde (jättelite) 9415 på balans stenen så kanske kletar lite där. I övrigt snålt smord med 9010 och HP1000. Den svajar lite i gången så här tar jag gärna lite tips om nån har lust.
D83A69A3-74D7-4644-A7DC-296BFFB56D9B.jpeg
66C9EEE0-100E-47DD-A400-A2EF770AB979.jpeg

I övrigt är det lite relume och montage kvar men skulle gärna vilja få den lite stabilare i gången först om nån har nåt tips?
Viktigt med ren liversten, inget smörj på den! Rengör den och hakgaffeln från oljan
 
Får börja med att be om ursäkt att man varit ifrån urmakandet för länge så alla termer är borta men jag försöker förklara mig ändå.
Hann bara pyssla lite idag med svärfars gamla seamaster. Rengjorde fjäder, balja. Rullar i fjädern men Arbour är tyvärr lite anfrätt av rost. Kan man polera upp det så det blir good enough eller är det kört? Tänker om man skulle sätta upp det i svarven och köra med axelpolerstål som normalt används till ythärdning av axeltappar. Det är ju ingen hastighet på baljan men det är ju duktigt moment så det kanske går för trögt ändå. Några tips och idéer?
1FB60888-8C05-4823-A154-7657A5BFA019.jpeg

Jag hade nog bara kletat på lite antirostmedel och sedan tagit bort mha en tandpetare och skjölt av, verkar rätt ytligt?
 
Jag hade nog bara kletat på lite antirostmedel och sedan tagit bort mha en tandpetare och skjölt av, verkar rätt ytligt?
Det var tyvärr lite djupare än jag hoppades på, svårt att få med på bild. Jag körde rostlösare och sen körde jag i arbour i borrmaskin där jag polerade med stålet från min rullbänk. Säkert inte 100 men jag gissar good enough för ögonblicket. Problemen jag har nu gissar jag sitter i drivetrain samt att jag oljade balansens inpactsten. Blir kvällens fix.
 
Det var tyvärr lite djupare än jag hoppades på, svårt att få med på bild. Jag körde rostlösare och sen körde jag i arbour i borrmaskin där jag polerade med stålet från min rullbänk. Säkert inte 100 men jag gissar good enough för ögonblicket. Problemen jag har nu gissar jag sitter i drivetrain samt att jag oljade balansens inpactsten. Blir kvällens fix.
Balansen är ju enkel att rengöra igen som tur är. Kör ner den och gånghaken i bensin och sen smörj cap jewel igen bara så är du nog hemma då 👍
 
Balansen är ju enkel att rengöra igen som tur är. Kör ner den och gånghaken i bensin och sen smörj cap jewel igen bara så är du nog hemma då 👍
Nu är det gjort. Lite bättre är det och jag tror tyvärr inte jag får det bättre med mina minimala kunskaper. Amplituden rör sig lite upp o ner med villet inte syns på ett foto. Min teori är att rost angripit de mindre ståldreven lite och att det då kärvar lite i växellådan men olika i tid. Det är även en gammal huvudfjäder. Tapparna på Arbour i trumman är är långt ifrån perfekta men iom att den rör sig så lite så borde inte det orsaka svängningsrna i gång så ofta som det händer. Elman har många ggr skjutet livet ur ev magnetism. Tror helt enkelt inte jag kommer längre utan mer kunskap och att börja byta delar. Tror det good enough just nu. Gång reserven är bra så helt slut borde inte fjädern vara. Får stå och gå nu så hakstenarna får gosa till sig lite. Den är ju trots allt 60 år och har åkt tvättmaskin.
Tavlan fick en lätt piff men att avlägsna släppt lack men tror ev tvätt skadar mer än det gör nytta. Lite lume på dem och på visarna så blir det nog ok. Vad säger ni skall man köra fräsch lume eller åldra i te/kaffe?
CDF33090-CB27-46F3-862B-FCB9D44EF1D1.jpeg
 
Har pysslat lite och tillverkat ett eget verktyg för att mäta tappar. Jag fick inspiration till detta efter att ha diskuterat byte av stenar som spruckit genom att mäta tappen på haken eller hjulet som suttit i den gamla stenen med @JoakimS som hade ett fickursprojekt där detta inträffat.

Det finns ju sådana här fancy tolkar från Seitz men inget går ju upp mot att göra sig ett eget!
C7A576D5-2BC9-427C-A5E8-AA0555894C7F.jpeg


Kort och kort plockade fram en bit 1mm tjock mässing och såga till ungefär samma formfaktor och sen markera upp och borra 15 st hål. Körde därefter sten rivare 1,19mm (119) då stenarna är 1,20mm
8468352D-FDAA-4427-B9C7-686E127B7706.jpeg


Plocka fram lämpliga stenar storlek 0,08-0,24mm vilket jag bedömer räcker in de mesta för hake och gånghjul.
5FE1E0CE-0597-49E2-9476-74129FA14520.jpeg


Sedan pressa in stenarna med Horia verktyget och rista in rätt storlek vid varje sten. Tycker det blev ett trevligt litet projekt.
:)
73935ED3-79F7-47E0-86B0-7FF877BDDC8A.jpeg
Jag är också med en Seitz nu ;)
 

Bilagor

  • 20230125_191836.jpg
    20230125_191836.jpg
    613.7 KB · Visningar: 6
Håller på att se över end shake på tredje hjulet (bild nedan) som även ska ha ett drivhjul ovanpå sig på dess tapp.

20230125_205121.jpg


Drivhjulet sitter klent samt är något skevt när det monteras på tappen till tredje hjulet (men det är en annan historia) men jag börjar tro att end shake på tredje hjulet är lite för stor för när jag tycker mig ha monterat drivhjulet korrekt så tar det i bryggan (jag kan såklart ha pressat ned det för långt). Tredje hjulets end shake är följande nedan.

20230125_205410.jpg


20230125_205348.jpg
 
Håller på att se över end shake på tredje hjulet (bild nedan) som även ska ha ett drivhjul ovanpå sig på dess tapp.

20230125_205121.jpg


Drivhjulet sitter klent samt är något skevt när det monteras på tappen till tredje hjulet (men det är en annan historia) men jag börjar tro att end shake på tredje hjulet är lite för stor för när jag tycker mig ha monterat drivhjulet korrekt så tar det i bryggan (jag kan såklart ha pressat ned det för långt). Tredje hjulets end shake är följande nedan.

20230125_205410.jpg


20230125_205348.jpg

Jag gjorde på följande vis gällande end shake, jämförde mot övriga hjuls end shake och kunde konstatera att detta hjul har för mycket. Ska "lyfta" upp undre juvelen 0,01 mm till att börja med.
 
Jag gjorde på följande vis gällande end shake, jämförde mot övriga hjuls end shake och kunde konstatera att detta hjul har för mycket. Ska "lyfta" upp undre juvelen 0,01 mm till att börja med.
Det svåra här är väl att det inte finns ett facit att jämföra med? Går det att säga hur mycket end shake bör vara och mäta det? Det är väl något man förhoppningsvis arbetar upp en känsla för över tid.

Lycka till iaf!
 
Det svåra här är väl att det inte finns ett facit att jämföra med? Går det att säga hur mycket end shake bör vara och mäta det? Det är väl något man förhoppningsvis arbetar upp en känsla för över tid.

Lycka till iaf!

Jag jämförde mot övriga hjul och märkte att det 3de hjulet hade flera ggr mer endshake än övriga. Så ska justera den till att vara likt de övriga :) tack.
 
Tillbaka
Topp