• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Strejkar de fortfarande? Jag har en Royal mail leverans från Cousins jag väntat på sedan början av januari 🤔
Jag var där o kikade innan idag. Har inte frakten typ dubblats i pris?
Royal Mail finns som leveransval iaf och dom skriver så här:
Skärmavbild 2023-01-30 kl. 13.17.04.png
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Snart owg. Förra året valde jag en klocka ur samlingen vilket var en miss då den aldrig kändes bra att ha igen och såldes. Hittade den här i en låda för några veckor sedan. Verket paj för länge sedan. Är ett ihopbygge av två med samma boett fast olika material jag köpte för minst 15 år sedan.

Verk kostade 57kr med frakt på bukten så jag beställde ett nytt.

B42FA22A-95A1-4762-8847-211057F3B8D2.jpeg

5F1C6A1C-9B43-45DB-A02F-F7A2ECB8D2D0.jpeg

Gamla verket
722589FD-7CDA-4945-B3F9-BCAF7322998E.jpeg

Lite rost på tavlan. Det tar vi bort
4AD511F1-B2CE-4CC0-BDAA-E7B220BF879E.jpeg

Pilligt med visarna
5D543B71-3F6C-4B15-A41B-CED5374B4B5B.jpeg

Färdig
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Idag inspekterade jag vidare mitt longines 12.68zs verk. När balans och gånghaken är ur löper urverket fint. Men när balansen går så tappar den mycket kraft i vissa lägen. Inspekterade balansen på mikroskopet och finner att roller table ser ut att vobbla. Här är bild på balanshjulet efter att jag monterat isär balansen:
72627DE9-22EF-4808-B60B-C7CFD544BF41.jpeg

Kan detta orsaka felet tro? Att det skapas friktion mellan gånghaken och impulsstenen? Frågan är hur jag löser det, ser ju bara ut som att den bredare delen av rollertable är böjd. Får jag plocka av den från balans axeln och lägga den på stansstället, sen hitta en plan stans som går runt utanför juvelen och försöka knacka ut den till plan igen?
Eller kanske tvärt om, lägger den på mage och kör ner impulsstenen ner i ett hål i stansen och trycker från andra hållet tills den är plan?
Worst case är ny roller table eller i worst worst case ny balans?
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Idag inspekterade jag vidare mitt longines 12.68zs verk. När balans och gånghaken är ur löper urverket fint. Men när balansen går så tappar den mycket kraft i vissa lägen. Inspekterade balansen på mikroskopet och finner att roller table ser ut att vobbla. Här är bild på balanshjulet efter att jag monterat isär balansen:
72627DE9-22EF-4808-B60B-C7CFD544BF41.jpeg

Kan detta orsaka felet tro? Att det skapas friktion mellan gånghaken och impulsstenen? Frågan är hur jag löser det, ser ju bara ut som att den bredare delen av rollertable är böjd. Får jag plocka av den från balans axeln och lägga den på stansstället, sen hitta en plan stans som går runt utanför juvelen och försöka knacka ut den till plan igen?
Eller kanske tvärt om, lägger den på mage och kör ner impulsstenen ner i ett hål i stansen och trycker från andra hållet tills den är plan?
Worst case är ny roller table eller i worst worst case ny balans?
Har du nån stans du kan slipa ett spår i . Som du kan offra . En plan med lagom hål. Då kan du lägga ner balansen i den och knacka ytterst lite så den rätar ut sig . Det där har nog skett när nån har tagit av impulsstenen.
 

Watcheyes

Cartier
Kan man acceptera lite skevt balanshjul? Det är hjulet i sig som är lite skevt, svårt att säga hur skev men inte direkt lite skevt utan något mer än så. Jag såg att hjulet var skevt när jag tog av balansaxeln, så det är i hjulet.

Oklar fråga men verket är från 1940 så ska man acceptera det på dessa gamlingar eller är det något man måste fixa? Verket är ett Gruen 827 (Hunter 10 1/2).
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Har du nån stans du kan slipa ett spår i . Som du kan offra . En plan med lagom hål. Då kan du lägga ner balansen i den och knacka ytterst lite så den rätar ut sig . Det där har nog skett när nån har tagit av impulsstenen.
Misstänker att det är en sån här stans du menar att ha som stöd under? Brukar finnas original i stansställen. Jag tror jag har 5 olika storlekar i mitt. Men metoden du beskriver fungerar fin fint! 👌🏻

BADD9247-D285-4578-9C49-9FC2A7186C91.jpeg
 

rogart-63

Patek
Kan man acceptera lite skevt balanshjul? Det är hjulet i sig som är lite skevt, svårt att säga hur skev men inte direkt lite skevt utan något mer än så. Jag såg att hjulet var skevt när jag tog av balansaxeln, så det är i hjulet.

Oklar fråga men verket är från 1940 så ska man acceptera det på dessa gamlingar eller är det något man måste fixa? Verket är ett Gruen 827 (Hunter 10 1/2).
Lite kan man nog acceptera. Så länge det inte slår i nånstans. Iallafall på ett gammalt verk. Kan synas på timegraphern.
 

Watcheyes

Cartier
Lite kan man nog acceptera. Så länge det inte slår i nånstans. Iallafall på ett gammalt verk. Kan synas på timegraphern.
Tack för svar, jag lägger med en film också. Jag börjar fundera om jag ska klämma fast hjulet I en juvelpress som inte rör axeln utan bara håller i hjulets 2 ekrar, så försöker jag bända hjulet så det blir rakare, lutar mer och mer åt att det är för skevt. Har någon annars en truing caliber för balanser här?

 

rogart-63

Patek
Tack för svar, jag lägger med en film också. Jag börjar fundera om jag ska klämma fast hjulet I en juvelpress som inte rör axeln utan bara håller i hjulets 2 ekrar, så försöker jag bända hjulet så det blir rakare, lutar mer och mer åt att det är för skevt. Har någon annars en truing caliber för balanser här?

Tycker det för borde funka. Snurrar ju väldigt bra. Utan att ta i nånstans. Har en. Men tycker den är svårarbetad. Så lätt att knäcka en tapp. Sen bör man nog ha ett verktyg att böja armen med eller hjulet.
 

Watcheyes

Cartier
Tycker det för borde funka. Snurrar ju väldigt bra. Utan att ta i nånstans. Har en. Men tycker den är svårarbetad. Så lätt att knäcka en tapp. Sen bör man nog ha ett verktyg att böja armen med eller hjulet.
Aha, förstår, ja med en truing caliper antar jag du menar att tappen kan gå av? Då kanske jag låter detta vara.
 

Watcheyes

Cartier
För att hjälpa någon annan. Vid byte av balansaxel så hittade jag dessa bilder från annat forum.

Jag får erkänna att jag gjorde fel vid byte axel. Jag körde Domed punch på hjulet och inte axeln. Iofs bör det inte göra något, jag får helt enkelt göra det igen och köra Domed punch på denna Rivet på axeln enligt bilder. Jag har då istället skapat lite markantare chamfer på hjulet.
 

Bilagor

  • 1969486143_DomedStake.thumb.png.4eae5d28ed7763578163babca9ae8533.png
    1969486143_DomedStake.thumb.png.4eae5d28ed7763578163babca9ae8533.png
    89.8 KB · Visningar: 4
  • RivetBentDown.png.f3f6bd18fef6635b12ae363a4de58ae2.png
    RivetBentDown.png.f3f6bd18fef6635b12ae363a4de58ae2.png
    18.5 KB · Visningar: 4
  • 281848303_FlatStake.thumb.png.410dfb7422058f01d88cc3b97cd9196e.png
    281848303_FlatStake.thumb.png.410dfb7422058f01d88cc3b97cd9196e.png
    79.7 KB · Visningar: 5

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
För att hjälpa någon annan. Vid byte av balansaxel så hittade jag dessa bilder från annat forum.

Jag får erkänna att jag gjorde fel vid byte axel. Jag körde Domed punch på hjulet och inte axeln. Iofs bör det inte göra något, jag får helt enkelt göra det igen och köra Domed punch på denna Rivet på axeln enligt bilder. Jag har då istället skapat lite markantare chamfer på hjulet.
Bra bilder!
En bra video som går igenom hela bytet tyckte jag denna var:
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Vad kör ni för rengöringsmedel / sköljmedel i era urverkstvättar? Har maskin på ingång och tänkte beställa hem lite. Men vad bör man satsa på och vart?

Spontant tänkte jag köpa L&R #3 och 111 från cousinsuk (ca 600kr/flaska 3,8liter). Sen avsluta med en sista skölj i IPA. Låter vettigt?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vad kör ni för rengöringsmedel / sköljmedel i era urverkstvättar? Har maskin på ingång och tänkte beställa hem lite. Men vad bör man satsa på och vart?

Spontant tänkte jag köpa L&R #3 och 111 från cousinsuk (ca 600kr/flaska 3,8liter). Sen avsluta med en sista skölj i IPA. Låter vettigt?

Jag kör numera fyra tvättar. Första i Elma röd, sedan andra och tredje i vatten. Därefter ipa. Kör med medlet i glasburkar som jag sätter i tvätten med vatten i tvätten, detta för att inte slösa på så mycket medel.

L&R, vad är det?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag kör numera fyra tvättar. Första i Elma röd, sedan andra och tredje i vatten. Därefter ipa. Kör med medlet i glasburkar som jag sätter i tvätten med vatten i tvätten, detta för att inte slösa på så mycket medel.

L&R, vad är det?
Jag tänker byta ut ULTn mot en riktig urverkstvätt, lutar åt en Allmer Typ 2, där utesluter man oftast vatten helt och hållet.
f2804flattrans.jpg
f2805flattrans.jpg
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Hej! Två frågor som jag hoppas ni proffs kan hjälpa med :)

1. Timme och minut har hamat i osynk på nedan klocka. Kan jag justera det på något sätt utan att lossa visarna?
2. Jag får inte fast bezelen igen trots boettpress, vad kan jag göra för fel?

Tack!

A27EA342-FC49-4698-8469-CF567A4F82E1.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej! Två frågor som jag hoppas ni proffs kan hjälpa med :)

1. Timme och minut har hamat i osynk på nedan klocka. Kan jag justera det på något sätt utan att lossa visarna?
2. Jag får inte fast bezelen igen trots boettpress, vad kan jag göra för fel?

Tack!

A27EA342-FC49-4698-8469-CF567A4F82E1.jpeg
Spontana svar från mig:
1. Nej, du behöver ta av och sätta fast visarna när dom är i fas.
2. Ser onekligen ut som det är rost/smuts ivägen. Rengör ordentligt när du ändå har verket ur boetten för att fixa visarna.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hej! Två frågor som jag hoppas ni proffs kan hjälpa med :)

1. Timme och minut har hamat i osynk på nedan klocka. Kan jag justera det på något sätt utan att lossa visarna?
2. Jag får inte fast bezelen igen trots boettpress, vad kan jag göra för fel?

Tack!

A27EA342-FC49-4698-8469-CF567A4F82E1.jpeg

1 - nja, om man tar ut urverket kanske man kan trycka en av dem åt rätt håll, dock stor riskt att de lossnar eller flyttas i höjdled så de tar i. Bäst att lossna och sätta tillbaka rätt istället.

2 - Ta tandpetaren och försök göra rent i spåret. Ibland kan de var olika lätt att få tillbaka om man tar en annan sida av ringen och lägger dit först.
 
Topp