• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Norken

Panerai
2-Faktor
Spontana svar från mig:
1. Nej, du behöver ta av och sätta fast visarna när dom är i fas.
2. Ser onekligen ut som det är rost/smuts ivägen. Rengör ordentligt när du ändå har verket ur boetten för att fixa visarna.

1 - nja, om man tar ut urverket kanske man kan trycka en av dem åt rätt håll, dock stor riskt att de lossnar eller flyttas i höjdled så de tar i. Bäst att lossna och sätta tillbaka rätt istället.

2 - Ta tandpetaren och försök göra rent i spåret. Ibland kan de var olika lätt att få tillbaka om man tar en annan sida av ringen och lägger dit först.
Tack x2 - kanske blir att svänga förbi urmakaren för att se om hen kan fixa för en billig peng :)
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Hej! Två frågor som jag hoppas ni proffs kan hjälpa med :)

1. Timme och minut har hamat i osynk på nedan klocka. Kan jag justera det på något sätt utan att lossa visarna?
2. Jag får inte fast bezelen igen trots boettpress, vad kan jag göra för fel?

Tack!
Som tillägg på punkt 2. kolla även så att bezeln är helt rund, räcker att den blivit ”lite lite” oval så kan den vara jättebesvärlig att få på.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Har studerat hairspring lite mer på min omega 564 balans. Den ser inte ut att ligga plant. Skulle detta kunna vara anledningen till att balansen stannar i vissa lägen snarare än att balansaxeln är för kort? Kan ju fortfarande vara balansaxeln men tycker den ser såpass bra ut.
Fjädern ligger emot balanshjulet i vilande tillstånd utan bryggan som ni ser. Är det något jag kan korrigera? Jag säkerställde med stansstället att rullen är helt påpressad korrekt innan fotot är taget.
Tror inte jag skadat fjädern utan hoppas detta är anledningen till att klockan stod still när jag fick den?


148FFA82-253C-428E-AD40-8C71A7B99D56.jpeg

C640ED95-E751-47AF-9D34-634C2209533D.jpeg
Jag har idag testat att avmagnetisera klockan och nu går den hur bra som helst. Hairspring var inte plan pga att den var magnetiserad. Det var det som gjorde att den stannade när jag vände den tavla upp från tavla ner. Hairspring kommer då närmare balanshjulet och baaam, så suger den sig fast mot en eker och stoppade hela klockan. 😅
F4FD8D8F-CC54-4F90-87BA-DFFBCF601B83.jpeg
 

Watcheyes

Cartier
Det blev lite justering av den skeva balansen endå. Jag vet inte helt 100 vart skevheten sitter. Förhoppningsvis är det inte skevt hjul mot balansaxel utan jag tror något blev skevt när jag tog bort den gamla axeln kring centrum av hjulet. Hålet fläcktes upp en hel del när gamla balansen togs bort.

Korrigerade hjulet på följande vis i stansstället genom att hålla i det med stans och sen böja med en pincett, helst vill man ha så tajta hål som möjligt men jag hade inte något vidare urval för bottenstansen. Tog en annan balans som exempel I bilderna. Tack till @rogart-63 och @R-Svarvofix för feedback och hjälp.
 

Bilagor

  • 20230203_142951.jpg
    20230203_142951.jpg
    1 MB · Visningar: 6
  • 20230203_143003.jpg
    20230203_143003.jpg
    870.4 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det blev lite justering av den skeva balansen endå. Jag vet inte helt 100 vart skevheten sitter. Förhoppningsvis är det inte skevt hjul mot balansaxel utan jag tror något blev skevt när jag tog bort den gamla axeln kring centrum av hjulet. Hålet fläcktes upp en hel del när gamla balansen togs bort.

Korrigerade hjulet på följande vis i stansstället genom att hålla i det med standardavvikelsen och sen böja med en pincett, helst vill man ha så tajta hål som möjligt men jag hade inte något vidare urval för bottenstansen. Tog en annan balans som exempel I bilderna. Tack till @rogart-63 och @R-Svarvofix för feedback och hjälp.
Snyggt! Hur bröt du den gamla nitningen/ axeln? Hört att många rekommenderar att man inte slår ut den med en stans utan helst svarvar loss den eller använder nån lösning som löser upp metallen. Men har man ingen svarv finns det ju inte mycket att välja på om man inte har massa tid och tålamod.
Att arbeta med balansen var något jag fruktade tidigare, men ju mer jag arbetar med dom desto roligare är det. Det är verkligen en sport 😊
Bra jobbat! Och dina medhjälpare är ju riktigt grymma coachar med, så lyxigt att få dela forum med så kompetenta forumprofiler! ✨
 

Watcheyes

Cartier
Snyggt! Hur bröt du den gamla nitningen/ axeln? Hört att många rekommenderar att man inte slår ut den med en stans utan helst svarvar loss den eller använder nån lösning som löser upp metallen. Men har man ingen svarv finns det ju inte mycket att välja på om man inte har massa tid och tålamod.
Att arbeta med balansen var något jag fruktade tidigare, men ju mer jag arbetar med dom desto roligare är det. Det är verkligen en sport 😊
Bra jobbat! Och dina medhjälpare är ju riktigt grymma coachar med, så lyxigt att få dela forum med så kompetenta forumprofiler! ✨
Slog försiktigt lös den, ska tydligen gå bra men tycker inte det gjorde det i detta fallet. Ja svarva loss vore nog ultimata :).

Ja alltid skoj med utmaningar, verkligen toppenforum och bra gäng här i tråden, roligt att följa allas projekt 😀
 

Anvil

Breitling
Hallå gänget, monterat isär och ihop min första klocka! Kul! Mindre kul, har en del över. Skruven räknade jag ut vart den hörde hemma😂 Någon som vet vart ”brickan” bör sitta?
 

Bilagor

  • 3E696058-4F81-4E89-A597-3BA5C04A6F3A.jpeg
    3E696058-4F81-4E89-A597-3BA5C04A6F3A.jpeg
    49.7 KB · Visningar: 5
  • F9AA07D5-2558-46B2-B754-FDFE7B9C9D18.jpeg
    F9AA07D5-2558-46B2-B754-FDFE7B9C9D18.jpeg
    197.3 KB · Visningar: 5

Stensture

Omega
Jag monterar tillbaka datum på en Certina 25-011 (ETA 2783) men har stött på problem med tidsinställningen. Det går fint att dra upp uret i första läget, quick set date i läge två men med kronan fullt utdragen kan jag inte skruva åt något håll utan snarare kan jag stoppa eller öka på verket beroende på håll jag försöker skruva så det är verkligen stumt. Är det något uppenbart problem som jag råkat ut för? Verket snurrar och håller tiden superbra så jag är osäker på vart felet sitter.

Bifogar bild på time set där det inte går att skruva på kronan. Hjulet i mitten som är stumt
 

Bilagor

  • 1D5DC8D3-4CA4-4660-8BB1-B302C78009E9.jpeg
    1D5DC8D3-4CA4-4660-8BB1-B302C78009E9.jpeg
    596.1 KB · Visningar: 4

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Jag monterar tillbaka datum på en Certina 25-011 (ETA 2783) men har stött på problem med tidsinställningen. Det går fint att dra upp uret i första läget, quick set date i läge två men med kronan fullt utdragen kan jag inte skruva åt något håll utan snarare kan jag stoppa eller öka på verket beroende på håll jag försöker skruva så det är verkligen stumt. Är det något uppenbart problem som jag råkat ut för? Verket snurrar och håller tiden superbra så jag är osäker på vart felet sitter.

Bifogar bild på time set där det inte går att skruva på kronan. Hjulet i mitten som är stumt
Troligtvis är friktionen i minuthjulet inte oljad och skapar problemet. D.v.s. fungerar fint när klockan går men när man ställer visarna övervinns inte friktionen och kronan blir då stum.

Så undertill här skall det till lite olja så hjulen kan slira mot varandra under visar ställningen. (jag använder 9504 fett, men 9104 olja fungerar fint också)
1B632600-9DC1-4599-8013-B2B82FE02CA7.jpeg
 

Stensture

Omega
Troligtvis är friktionen i minuthjulet inte oljad och skapar problemet. D.v.s. fungerar fint när klockan går men när man ställer visarna övervinns inte friktionen och kronan blir då stum.

Så undertill här skall det till lite olja så hjulen kan slira mot varandra under visar ställningen. (jag använder 9504 fett, men 9104 olja fungerar fint också)
1B632600-9DC1-4599-8013-B2B82FE02CA7.jpeg
Tack för tipset! Jag gick på med mer 9504 enligt instruktion men det är fortfarande stumt om jag försöker snurra hjulet med en korntång. Ser ut som pivots i hjulet det ansluter till på andra sidan är på plats i respektive juvel så jag blir inte riktigt klok på vad jag har missat.
 

Bilagor

  • D32FD9D8-0FCD-48E4-8A42-ED0450278A9F.jpeg
    D32FD9D8-0FCD-48E4-8A42-ED0450278A9F.jpeg
    519.5 KB · Visningar: 2

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Tack för tipset! Jag gick på med mer 9504 enligt instruktion men det är fortfarande stumt om jag försöker snurra hjulet med en korntång. Ser ut som pivots i hjulet det ansluter till på andra sidan är på plats i respektive juvel så jag blir inte riktigt klok på vad jag har missat.
Om du demonterar minuthjulet helt från verket håller över driven (lilla kugghjulet) med en korntång kan du vrida det stora hjulet mellan tumme pekfinger så du ser att det slirar mellan hjulen. Ibland behöver oljan arbetas in mellan ytorna och det sker först efter att de just slirat mot varandra.

*Edit
Såg nu att du hade korntången på det stora hjulet (längst ned mot verkbotten). Detta har ingrepp mot driven som kommer upp från löpverket på andra sidan och skall vara stumt. När man ställer visarna kommer kraften från kronan och då överförs det via visarväxelhjuket som är i ingrepp med det övre/mindre hjulet.

Så i läge 3 när visarna ställs ska hjul röd pil stå still. Och de den gröna pilen pekar på snurra.
15F2D11E-8ECE-4598-ACB8-D64346BDB89B.jpeg
 
Senast ändrad:

Stensture

Omega
Om du demonterar minuthjulet helt från verket håller över driven (lilla kugghjulet) med en korntång kan du vrida det stora hjulet mellan tumme pekfinger så du ser att det slirar mellan hjulen. Ibland behöver oljan arbetas in mellan ytorna och det sker först efter att de just slirat mot varandra.

*Edit
Såg nu att du hade korntången på det stora hjulet (längst ned mot verkbotten). Detta har ingrepp mot driven som kommer upp från löpverket på andra sidan och skall vara stumt. När man ställer visarna kommer kraften från kronan och då överförs det via visarväxelhjuket som är i ingrepp med det övre/mindre hjulet.
Tack för förtydligandet. Med tipset du gav lyckades jag rucka på det lilla hjulet. Har gått på med extra smörj men det känns inte speciellt mjukt utan det är fortfarande rätt mycket friktion. Låter det normalt eller något mer jag borde prova? Just nu har jag monterat hjulet lite försiktigt i en pin vise och snurrar för att få in oljan.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Tack för förtydligandet. Med tipset du gav lyckades jag rucka på det lilla hjulet. Har gått på med extra smörj men det känns inte speciellt mjukt utan det är fortfarande rätt mycket friktion. Låter det normalt eller något mer jag borde prova? Just nu har jag monterat hjulet lite försiktigt i en pin vise och snurrar för att få in oljan.
Jag tror du är på rätt väg. Det gäller att få in smörjmedlet i skåran under där ”ekrarna” på hjulet sitter fast i röret. Sedan skall det vara lite motstånd men inte gå trögt.

Är det åt andra hållet, ingen eller jättelite friktion mellan hjulen resulterar det i att visarna inte följer med verket utan verket snurrar och visarna står still eller hamnar efter.
 

Stensture

Omega
Jag tror du är på rätt väg. Det gäller att få in smörjmedlet i skåran under där ”ekrarna” på hjulet sitter fast i röret. Sedan skall det vara lite motstånd men inte gå trögt.

Är det åt andra hållet, ingen eller jättelite friktion mellan hjulen resulterar det i att visarna inte följer med verket utan verket snurrar och visarna står still eller hamnar efter.
Fick igång hjulet till slut och jag kan fortsätta monteringen. Stort tack!
 

Benny_ben

Omega
2-Faktor
Halloj!

Tog isär en omega cal. 1360 (quartz). Innan jag hade isär verket rörde sig ingen av visarna när man skulle ställa tiden. Nu efter att jag satt ihop den rör sig timvisaren och datum ändrar korrekt. Dock "försöker" minutvisaren röra sig men rör sig bara en liten bit för gå tillbaks. Någon som har tips vad det kan bero på? Skall ha isär det igen och rengöra delarna vid ett senare skede.
 

Watcheyes

Cartier
Har bytt balansaxeln som nämnts tidigare här i tråden och kontrollerade nya axeln med balanshjulet (utan fjädern och rullen) i verket, det snurrade fint och lite end shake fanns där (vertikalt spelrum). Nu när jag monterat balansfjädern och roller table på nya axeln så nyper balansen åt när jag skruvar åt balansbryggan... Har testat ta av och på bryggan men nu sitter allt helt plötsligt för tajt. Axeln nyps åt och kan inte rotera.

Kan man skruva åt cap jewels för hårt? Det är ju ett fast motstånd till man inte kan skruva något mer :S. Detta är gamla typen utan shock absorber på juvelerna.
 

Watcheyes

Cartier
Har bytt balansaxeln som nämnts tidigare här i tråden och kontrollerade nya axeln med balanshjulet (utan fjädern och rullen) i verket, det snurrade fint och lite end shake fanns där (vertikalt spelrum). Nu när jag monterat balansfjädern och roller table på nya axeln så nyper balansen åt när jag skruvar åt balansbryggan... Har testat ta av och på bryggan men nu sitter allt helt plötsligt för tajt. Axeln nyps åt och kan inte rotera.

Kan man skruva åt cap jewels för hårt? Det är ju ett fast motstånd till man inte kan skruva något mer :S. Detta är gamla typen utan shock absorber på juvelerna.
Det är verkligen sista åtdragning av skruven där jag ser att det inte finns nå spel rum kvar, sista ~10 graderna som jag roterar skruven så nyper det. Måste vara att bryggan är svår att montera, hamnar skevt kanske :S Kan inte komma på något annat.
 
Senast ändrad:

Watcheyes

Cartier
Det är verkligen sista åtdragning av skruven där jag ser att det inte finns nå spel rum kvar, sista ~10 graderna som jag roterar skruven så nyper det. Måste vara att bryggan är svår att montera, hamnar skevt kanske :S Kan inte komma på något annat.
Svarar mig själv hela tiden :D Jag tog upp balansbryggan återigen. Skruvad ned lite grann men tryckte med pincett så inte bryggan skulle luta åt något håll, skruvade ned lite i taget och kontrollerade att bryggan inte blev skev. Sedan gick skruven ned helt och det finns end shake kvar, hjulet snurrar. Det kanske är så att balansbryggan inte kan styra in sig, pinnarna som styr den är inte helt korrekta.
 

rogart-63

Patek
Hej, hur byter jag batteri på den här? Har gjort det tidigare men kan inte komma på hur jag får lös batteriet.
20230210_195102.jpg
20230210_195049.jpg
Lyft lite på hållaren i kanterna . Bästa är att göra det från spolen . Hållaren har som små kanter som håller fast batteriet. En lite mejsel eller en bra korntång model mässing brukar funka . Sen brukar det räckla att trycka ner för att det ska poppa dit igen
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Svarar mig själv hela tiden :D Jag tog upp balansbryggan återigen. Skruvad ned lite grann men tryckte med pincett så inte bryggan skulle luta åt något håll, skruvade ned lite i taget och kontrollerade att bryggan inte blev skev. Sedan gick skruven ned helt och det finns end shake kvar, hjulet snurrar. Det kanske är så att balansbryggan inte kan styra in sig, pinnarna som styr den är inte helt korrekta.
Ibland kan man ha satt en felaktig skruv på andra sidan verket som sticker upp någon hundradel längre beroende på verk och då gör att bryggan blir skev. Vet ej om det finns någon skruv där på ditt verk men det kan vara värt att tänka på.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Ikväll hade jag möjlighet att umgås lite med mina svarvar så passade på att testa en ny sågklinga i frästillsatsen. Så gjorde ett extra verktyg som diskuterades tidigare här. Mothåll till stansstället med stöd för liverrullen och ett spår för stenen så balansen kan ligga stadigt monterad när man behöver rikta den eller något annat jobb som skruva in skruvarna i en skruvad balans.

Börja med en 6mm pinne i härdningsbart stål.
Borra ett 2,5mm djupt 0,70mm hål för balansaxeln.
942D74B5-ABFE-4AE1-BF51-858655896E82.jpeg


Sedan svarva konturen lätt konisk då original från Boley jag utgick ifrån såg ut så.
För att sedan centrera den nya sågklingan för att göra spåret.

9592444C-9138-44E8-9C31-B786DAFECDD1.jpeg

F1099562-BF69-4280-B831-4ABE4E060147.jpeg

Sedan såga spåret nästan hela vägen till centrum.
3DE3BAE5-E85B-47CD-80C7-3E81D514B02F.jpeg

Sedan var det bara att vända på den sticka in 3mm i patronen och sedan ta ned diametern till 4,18mm så den passar i hålet stansstället (Boley 4,20mm)

Så nu behöver den bäddas ned i kol och värmas till ca 900-1000 grader och doppas i olja och sen poleras lite efter den härdats och anlöpts. 😊
 
Senast ändrad:

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Ikväll hade jag möjlighet att umgås lite med mina svarvar så passade på att testa en ny sågklinga i frästillsatsen. Så gjorde ett extra verktyg som diskuterades tidigare här. Mothåll till stansstället med stöd för liverrullen och ett spår för stenen så balansen kan ligga stadigt monterad när man behöver rikta den eller något annat jobb som skruva in skruvarna i en skruvad balans.

Börja med en 6mm pinne i härdningsbart stål.
Borra ett 2,5mm djupt 0,70mm hål för balansaxeln.
942D74B5-ABFE-4AE1-BF51-858655896E82.jpeg


Sedan svarva konturen lätt konisk då original från Boley jag utgick ifrån såg ut så.
För att sedan centrera den nya sågklingan för att göra spåret.

9592444C-9138-44E8-9C31-B786DAFECDD1.jpeg

F1099562-BF69-4280-B831-4ABE4E060147.jpeg

Sedan såga spåret nästan hela vägen till centrum.
3DE3BAE5-E85B-47CD-80C7-3E81D514B02F.jpeg

Sedan var det bara att vända på den sticka in 3mm i patronen och sedan ta ned diametern till 4,18mm så den passar i hålet stansstället (Boley 4,20mm)

Så nu behöver den bäddas ned i kol och värmas till ca 900-1000 grader och doppas i olja och sen poleras lite efter den härdats och anlöpts. 😊
Det är ju sånt här som skiljer agnarna från vetet. Ju mer jag ser vad en svarv kan användas till ju mer sugen blir jag på en 😊 någon gång måste jag också skaffa en och tillverka lite egna verktyg! Snyggt jobbat!👌
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det är verkligen sista åtdragning av skruven där jag ser att det inte finns nå spel rum kvar, sista ~10 graderna som jag roterar skruven så nyper det. Måste vara att bryggan är svår att montera, hamnar skevt kanske :S Kan inte komma på något annat.
Jag har haft liknande problem på en äldre raketa. Där fick jag lägga en metalshims under bryggan för att lyfta upp den liiite för att inte låsa balanshjulet. Men du jobbar med finare verk och borde inte ha det Problemet?
 

Watcheyes

Cartier
Ibland kan man ha satt en felaktig skruv på andra sidan verket som sticker upp någon hundradel längre beroende på verk och då gör att bryggan blir skev. Vet ej om det finns någon skruv där på ditt verk men det kan vara värt att tänka på.
Bra tips men har inte skruvat ned någon skruv på andra sidan :) Kan det inte vara så att bryggan har svårt att lägga sig rätt, kan inte styra in sig själv?
 

Watcheyes

Cartier
Jag har haft liknande problem på en äldre raketa. Där fick jag lägga en metalshims under bryggan för att lyfta upp den liiite för att inte låsa balanshjulet. Men du jobbar med finare verk och borde inte ha det Problemet?
Läst om shims, det är en idé som du säger, vill helst inte gå dit men nu ser allt bra ut. Den är väldigt kinkig hur balansbryggan monteras, verkar inte lägga sig rätt av sig själv utan man får hålla koll så den ligger plant.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Läst om shims, det är en idé som du säger, vill helst inte gå dit men nu ser allt bra ut. Den är väldigt kinkig hur balansbryggan monteras, verkar inte lägga sig rätt av sig själv utan man får hålla koll så den ligger plant.
Ja jag förstår dig, känns inte helt ”rätt” att köra på det. När det gällde raketa tror jag dom kom med shims redan från nyköp. Så det är ju en annan sak då. Men jag har shims över om du skulle behöva.
 
Topp