• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Rikala

Patek
2-Faktor
Inte ens en natts blötlägga i Yes och vatten fick loss allt. Mycket bättre nu.

Jag brukar köra vanlig handtvål och tandborste i varm vatten, samt tandpetare till det som sitter hårdare.
Ibland, om inte allt lossnar så torkar jag boetten, lägger på lite häxans polermedel och kör ett varv med tandborsten. Sedan såklart tvätt igen efteråt i tvålvatten med tandborste för och få bort allt.
 

Watcheyes

Cartier
Viktjustering av balans :) Man lär sig något nytt varje dag med detta projekt.
 

Bilagor

  • 20230221_220513.jpg
    20230221_220513.jpg
    929.6 KB · Visningar: 16

Watcheyes

Cartier
är det sånna mässingsringar som @rogart-63 nämnde man brukar ha, men på mitt fickur jag arbetade på var det snarare urskruvade skruvar bara :D
kul och spännande!
Utskruvade skruvar, alltså ser ut som en vanlig skruv med skruvskalle är nog oftast (kanske alltid) "mean time" skruvar som reglerar gången på balansen, istället för att ändra själv regulatorn på balance cock kan man ändra gång på mean time skruvarna också. Sen finns ibland de skruvar utan skruvskalle, finns inget spår i dessa. De är vikter för att få ett balanserat hjul, dessa går att skruva av helt sen på med en vikt under :)
 
Nyligen köpte jag en tissot seastar från 1969 ”head only” och när jag googlade fram samma modell så blev jag riktigt sugen på att hitta en länk till denna modell. Inte helt lätt att hitta 19mm med raka edlinks som inte skapar ett tråkigt mellanrum mellan boett och infästning.

Köpte mig istället en billigare 19mm ”oyster” länk för att göra dem raka själv helt enkelt.
Lite filar och ett litet skruvstäd gjorde susen! Blev himla nöjd med resultatet ändå måste jag säga.
E68DCD3F-8565-4E1C-9E36-BEA039E1BD19.jpeg


AEDE2796-C002-4B46-8D8F-63C80F10B06B.jpeg

5FDBBF65-5626-4678-AB9D-1229FB7D8219.jpeg

B23E090B-74D2-47CD-B99C-B918205D613D.jpeg
 

rogart-63

Patek
Nyligen köpte jag en tissot seastar från 1969 ”head only” och när jag googlade fram samma modell så blev jag riktigt sugen på att hitta en länk till denna modell. Inte helt lätt att hitta 19mm med raka edlinks som inte skapar ett tråkigt mellanrum mellan boett och infästning.

Köpte mig istället en billigare 19mm ”oyster” länk för att göra dem raka själv helt enkelt.
Lite filar och ett litet skruvstäd gjorde susen! Blev himla nöjd med resultatet ändå måste jag säga.
E68DCD3F-8565-4E1C-9E36-BEA039E1BD19.jpeg


AEDE2796-C002-4B46-8D8F-63C80F10B06B.jpeg

5FDBBF65-5626-4678-AB9D-1229FB7D8219.jpeg

B23E090B-74D2-47CD-B99C-B918205D613D.jpeg
Snyggt . Ser nästan orginal ut.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Har fixat med en riktig trevlig klocka. En vintage dykare Walkmann Nautoscaph med ett Felsa 4007N verk. Även kallat Bidynator och måste säga jag gillar automatverket, en riktigt smart konstruktion med juvel i rotorn istället för ett kullager t.ex.
F555372B-C401-4494-BE2F-5961EF7AFA74.jpeg


Efter att ha lyft av bezeln så har den rostfria boetten blivit angripen av vad jag tror är saltvatten så det blivit ”pitting corrotion”
Tycker det är intressant och visar på att klockan i fråga använts i sitt rätta element någon gång under sin livstid. Inget som syns när bezeln sitter på och nu är boetten ordentligt rengjord och bezel fjädern ska smörjas med Fomblin.
67115AC4-EB4E-4A23-9B43-E2EBEB5DB363.jpeg


Just nu väntar jag på en ny krona/hals från CousinsUK då den gamla kronan tyvärr slira på axeln såpass att den behövde bytas (clutch mekanismen helt slut)

Så kommer med en liten uppdatering senare när det är dags för slutmonteringen.
 

Stensture

Omega
Jag blev för någon vecka sen klar med denna Certina Volvo edition som legat allt för länge då livet kom emellan. Nu håller den tiden till skillnad från de -30s/dag när jag skaffade klockan. Tillverkade ett armband i läder för att kunna bära den och som jag känner nu får den stanna som kvar hos mig. Stort tack alla ni som funnits där längs vägen och stöttat och hjälpt, tänker framförallt på @JoakimS, @R-Svarvofix samt @rogart-63 som supporterat och bidragit med kunskap och material 🙏
 

Bilagor

  • 6B538C15-19C1-4E88-8A04-325357499C26.jpeg
    6B538C15-19C1-4E88-8A04-325357499C26.jpeg
    302 KB · Visningar: 12
  • 87007D9A-A85F-4D59-86B5-0BFD45B9E1B8.jpeg
    87007D9A-A85F-4D59-86B5-0BFD45B9E1B8.jpeg
    256.8 KB · Visningar: 12

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag blev för någon vecka sen klar med denna Certina Volvo edition som legat allt för länge då livet kom emellan. Nu håller den tiden till skillnad från de -30s/dag när jag skaffade klockan. Tillverkade ett armband i läder för att kunna bära den och som jag känner nu får den stanna som kvar hos mig. Stort tack alla ni som funnits där längs vägen och stöttat och hjälpt, tänker framförallt på @JoakimS, @R-Svarvofix samt @rogart-63 som supporterat och bidragit med kunskap och material 🙏
Snyggt jobbat! En riktigt fin klocka, kul projekt. Kan verkligen tänka mig att göra iordning en sån jag med nån gång 😊
 

Hejdu

Omega
2-Faktor
"Handles for Winders"
Jag står i begrepp att lägga en beställning hos CousinsUK. Jag skall beställa ett par "Maispring winders".
I satsen där flera "Maispring winders" ingår finns även en eller två så kallade "Handles for Winders".
De går däremot ej att köpa löst.
Är "Handles for Winders" ett tvunget verktyg eller klarar man sig utan det?
Tack JoakimS för din bra artikel om nödvändig "startverktyg"!
Hoppas någon barmhärtig svarar!
Frågar Hejdu
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
"Handles for Winders"
Jag står i begrepp att lägga en beställning hos CousinsUK. Jag skall beställa ett par "Maispring winders".
I satsen där flera "Maispring winders" ingår finns även en eller två så kallade "Handles for Winders".
De går däremot ej att köpa löst.
Är "Handles for Winders" ett tvunget verktyg eller klarar man sig utan det?
Tack JoakimS för din bra artikel om nödvändig "startverktyg"!
Hoppas någon barmhärtig svarar!
Frågar Hejdu
Tror att de ska gå att köpa löst, de underlättar verkligen vid användande av fjädervindorna.
3093ED18-EAAD-4C55-9A9C-12DE2CA2F672.jpeg
 

Magnus Ö-o

Cartier
Fick hem lite delar från cousins förra veckan så i helgen gav jag mig på svärfars gamla seamaster 30 igen. Åkt tvättmaskin och legat i byrå i åratal. Har varit rostsanering rengörning i flera steg. Behöver nog byta mycket delar för att gå i mål men alla kontroller och av göra vad ligger lite över min kompetens för ögonblicket. Ibland får man bara inse hur långt man klarar att komma. Nytt försök med nu mainspring och att polera arbouraxlarna. Känns som att jag fortfarande har lite hög friktion tyvärr men får nöja mig för den här gången. Gått från tvärstopp till att dra sig 10-20sek/dygn men men en amplitud varierande mellan 200-230 beroende på position. Lite svajig gång tyvärr. Slöjdade ett nytt läder så nu får den hänga runt handleden ett tag till kunskapen ökar lite o man får göra ett nytt försök. Den går att använda iallafall. 😃
 

Watcheyes

Cartier
Bilderna ville inte med så gör ett nytt försök.
B862EB32-F90B-4CE3-B913-5A03151494DB.jpeg
67E1B6E8-838F-4BBE-A846-E290510454C1.jpeg
Fin klocka! Hmm, mina gissningar lägger jag på för mycket spel vid barrel mot arbor och/eller mellan arbor och bottenplattan och bryggan ovan. Kan finnas hård ingrodd smuts på arbor också som behöver skrapas bort.

Lätt polering (med pitch wood eller läderfil?) av tappar på balans kanske vore något också.

Kan vara glapp vid centrumhjul också.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej, råkar någon ha en balansaxel till elgin cal 291 fickur tillgängligt? Annars är det nog en dyr beställning från staterna som är enda utvägen gissar jag? :D
Skärmavbild 2023-03-07 kl. 09.45.00.png
 

Magnus Ö-o

Cartier
Fin klocka! Hmm, mina gissningar lägger jag på för mycket spel vid barrel mot arbor och/eller mellan arbor och bottenplattan och bryggan ovan. Kan finnas hård ingrodd smuts på arbor också som behöver skrapas bort.

Lätt polering (med pitch wood eller läderfil?) av tappar på balans kanske vore något också.

Kan vara glapp vid centrumhjul också.
Tack för respons. Jag tror du är helt rätt ute här. Tyvärr är det spår av tvättmaskin på arbour. Rost på tapparna. Jag har slipat så gott jag kunnat men de är inte så spegelblanka (inte alls faktiskt) som man kan önska. Tar jag mer får jag bussa om och det ligger också långt över min kapacitet just nu. Axiella spelat kan med vara för stort såklart men det kan jag inte bedömma än. Hade klockan på mig i tre dagar och den drog sig typ 30-40 sek så känns som att det får vara gott för nu. Siktar på att öppna igen när jag antingen råkar komma över utbytes delar eller när jag är kapabel att göra mer avancerade jobb. Skall även kika på om man kan köra rostborttagning med elektrolys på små klockdelar för att få rent utan att stjäla för mycket material både i det här faller och för kommande jobb.

Borde inte vara omöjligt att svarva ett eget arbour heller vilket vore ett kul projekt. Jag har tidigare tillverkat 2st fjädervindare till mitt bergeonset som funkar kalas. Jag behöver BARA fixa lite mer med svarven först, Drivning samt att jag bygger den lågt så jag får plats under mikroskopet och varvtalsstyrning. Har alla delar men tidsoptimisten i mig är inte alltid så bra på att beräkna vad som hinns med.

Törs man fråga hur en läderfil ser ut?
 

arno_schmidt

Omega
2-Faktor
Nyligen köpte jag en tissot seastar från 1969 ”head only” och när jag googlade fram samma modell så blev jag riktigt sugen på att hitta en länk till denna modell. Inte helt lätt att hitta 19mm med raka edlinks som inte skapar ett tråkigt mellanrum mellan boett och infästning.

Köpte mig istället en billigare 19mm ”oyster” länk för att göra dem raka själv helt enkelt.
Lite filar och ett litet skruvstäd gjorde susen! Blev himla nöjd med resultatet ändå måste jag säga.
E68DCD3F-8565-4E1C-9E36-BEA039E1BD19.jpeg


AEDE2796-C002-4B46-8D8F-63C80F10B06B.jpeg

5FDBBF65-5626-4678-AB9D-1229FB7D8219.jpeg

B23E090B-74D2-47CD-B99C-B918205D613D.jpeg

Otroligt fint, sitter som ett schmäck!
 
Topp