• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Köpte den här för en billig peng för ett halvår sedan. Den har blivit liggandes, nermonterad. Tog tag i rengöring och montering senaste dagarna. Gick väldigt enkelt. Ett fint verk att arbeta på trots att det var mycket nytt.
Favre-leuba daymatic från mitten 60-tal. Favre-leuba har anor från 1737 och är det näst äldsta swiss märket vad jag läst mig till.
Verket är ett FL1157 och bygger på det manuella AS1687. Men verket är automatiskt och är ett samarbete mellan Doxa, Eberhard, Favre-Leuba, Girard-Perregaux, och Zodiac.
Tack @Highvalley för förtroendet 🙏
Lite bilder(bilden på verket med rotorn är tagen innan nermontering):
85B904B7-5781-463B-8A4B-FE69F7A3B1E9.jpeg

4AF0F1DB-BA01-4EC6-B6A5-94FBD9870748.jpeg

D7A9896E-9DA4-4A1E-9035-40988BAF0C3D.jpeg

A730C838-02FE-4CA5-9D44-BBCE4C050EB1.jpeg
 

bigbengtsson

Breitling
Jag är ny här på KS med ett nyvaknat intresse för klockor. ⌚Min undran kanske verkar dum för er som kan och kanske inte hör hemma i just den här tråden.
Men jag skrollar runt här på KS och ser att många byter urtavlor efter humör typ.
Min undran är hur enkelt är det, hur lång tid tar det ⏳och behöver man något speciellt förutom kunskapen som man normalt inte har? 🛠️⚙️
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag är ny här på KS med ett nyvaknat intresse för klockor. ⌚Min undran kanske verkar dum för er som kan och kanske inte hör hemma i just den här tråden.
Men jag skrollar runt här på KS och ser att många byter urtavlor efter humör typ.
Min undran är hur enkelt är det, hur lång tid tar det ⏳och behöver man något speciellt förutom kunskapen som man normalt inte har? 🛠️⚙️
Det är generellt ett ganska stort ingrepp. Du behöver på dom flesta ur montera av baklocket. Skruva loss två skruvar som håller urverket på plats. Montera av kronan och kronaxeln. Sen vända ur verket ur boetten. Sen montera av visarna och till sist skruva loss två skruvar som håller tavlan på plats. Sen allt i omvänd ordning igen. Inte helt trivialt om man inte är van vid att arbeta på klockor.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tack för svar. :) Misstänkte att det inte är så enket som det låter.
Insåg precis att jag inte svarade på dina frågor 😅
Om du trots allt vill testa. Så behöver du skruvmejsel, något att montera av visare med, finns olika varianter. Beroende på boett, något att öppna baklocket med, ibland räcker ett rakblad, ibland behöver man nåt kraftigare för skruvlock. Tidsmässigt kan man nog byta en tavla på en halvtimma utan problem.
Du kan nog googlea fram några videor som visar hur det går till.
 

bigbengtsson

Breitling
Känns som det inte är något jag ger mig på än. 😓 Behöver nog några billiga klockor att öva på först. Men det ser intressant ut att bara byta tex. färg på urtavlan bara så där. ⌚
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Känns som det inte är något jag ger mig på än. 😓 Behöver nog några billiga klockor att öva på först. Men det ser intressant ut att bara byta tex. färg på urtavlan bara så där. ⌚
Något som också kan göra stor skillnad är att byta band / länk och insert. På vissa klockor är det tämligen enkelt och blir helt nya klockor. Det kan ju kanske vara något? 😊
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Blev äntligen klar med mitt nuvarande projekt som har tagit ca 3 månader :| (om man vågar säga det...). Får tacka för denna fantastiska tråd och vilket grymt gäng som hänger här, spetskompetens i världsklass :D

Filmen:

Otroligt snyggt jobbat! Vilken video. Den vars klocka detta är kan vara glad att du tog hand om den. Vad roligt projekt! Jag vill också hitta en metallåda med en gammal rolex i. 😃
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Köpte den här för en billig peng för ett halvår sedan. Den har blivit liggandes, nermonterad. Tog tag i rengöring och montering senaste dagarna. Gick väldigt enkelt. Ett fint verk att arbeta på trots att det var mycket nytt.
Favre-leuba daymatic från mitten 60-tal. Favre-leuba har anor från 1737 och är det näst äldsta swiss märket vad jag läst mig till.
Verket är ett FL1157 och bygger på det manuella AS1687. Men verket är automatiskt och är ett samarbete mellan Doxa, Eberhard, Favre-Leuba, Girard-Perregaux, och Zodiac.
Tack @Highvalley för förtroendet 🙏
Lite bilder(bilden på verket med rotorn är tagen innan nermontering):
85B904B7-5781-463B-8A4B-FE69F7A3B1E9.jpeg

4AF0F1DB-BA01-4EC6-B6A5-94FBD9870748.jpeg

D7A9896E-9DA4-4A1E-9035-40988BAF0C3D.jpeg

A730C838-02FE-4CA5-9D44-BBCE4C050EB1.jpeg
Kul! Trevlig modell och den förtjänade ju att bli ompysslad även om skicket inte var det bästa. Känns som den hittade rätt. :)
 

Watcheyes

Cartier
Förresten, när reglerar ni en klocka efter service, den får såklart gå ett tag så oljorna sätter sig. Reglerar ni vid fullt uppdraget verk eller väntar ni en viss tid så klockan inte har full kraft? Tack
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Förresten, när reglerar ni en klocka efter service, den får såklart gå ett tag så oljorna sätter sig. Reglerar ni vid fullt uppdraget verk eller väntar ni en viss tid så klockan inte har full kraft? Tack
Reglerar den fullt uppdragen. Är det en automat så kommer den i princip alltid vara fullt dragen på handleden.

Men jag brukar även låta klockan gå ned i kraft såpass mycket att man har ca. 180 grader amplitud och kolla den i 5 olika lägen så man kan se om den behöver dynamisk avvägning.
Skiljer det mindre än 15-20 sekunder i de olika lägena brukar jag strunta i det ändå så länge genomsnittliga avvikelsen är acceptabel beroende på klocka.

Så en modern klocka med säg ETA chronometer grade verk där fixar jag med avvägning eller justeringar så den håller sig inom 15 sekunder mellan olika lägen.
Men på en vintage klocka med AS och liknande verk från 50-70 tal bryr jag mig inte mycket om det är 30-40 sekunder skillnad mellan lägena så länge klockan på armen håller +-20 sekunder dag eller nått sånt…

Finns säkert olika preferenser men det är så jag jobbar iaf. :)
 

Watcheyes

Cartier
Vad är denna casing för material tro? Den är guldpläterad.

Ref nr: MD 111.0112
 

Bilagor

  • 20230315_215636_resized.jpg
    20230315_215636_resized.jpg
    435.8 KB · Visningar: 7

Watcheyes

Cartier
Är det inte stål? Eller kan det vara silver som i cartier? Nä det måste vara stål . Finns en stålvariant av denna har jag sett .
Baksidan har tappat lite material, ser ut som att det ha spruckit bort lite material, kan det vara något skörare material?

Kan vara stål, antar då de har plätterat först med någon annan metall sen på med guldet.

Läste lite vidare tex om Citizen Bull head som har en guldvariant. Den har en casing av basmetal (Base metall), icke järnhaltig metal. Så jag är inne på att den är icke järn metal. Någon legering av något slag.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Har du inte ork eller shellack så har jag lösa liggande...
Det vore i och för sig kul att laga den själv men jag hittade ett trasigt kugghjul i verket också som inte går att rädda med all schellack i världen 🙃. Så jag har behov av ett donatorverk Vostok 2416 om du kan avvara ett sånt? Det trasiga hjulet sitter i automatuppdraget
99168937-A551-4BC5-A14B-01272A8CDEBE.jpeg
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Det vore i och för sig kul att laga den själv men jag hittade ett trasigt kugghjul i verket också som inte går att rädda med all schellack i världen 🙃. Så jag har behov av ett donatorverk Vostok 2416 om du kan avvara ett sånt? Det trasiga hjulet sitter i automatuppdraget
99168937-A551-4BC5-A14B-01272A8CDEBE.jpeg
Har rotat i lådorna i tre dagar nu . Så tror åtminstone jag har ett 2416 verk . Vågra inte lova att det hjulet finns . Men kan kolla imorgon . Vet att dom rätt ofta är trasiga.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det vore i och för sig kul att laga den själv men jag hittade ett trasigt kugghjul i verket också som inte går att rädda med all schellack i världen 🙃. Så jag har behov av ett donatorverk Vostok 2416 om du kan avvara ett sånt? Det trasiga hjulet sitter i automatuppdraget
99168937-A551-4BC5-A14B-01272A8CDEBE.jpeg

Har tyvärr inget extra urverk, inte heller den delen.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Har ett kommande projekt att serva en seiko 6139-6002. Tänkte byta glas och packningar iaf och ev nåt mer om det behövs för verket, typ mainspring. Får kolla status när jag får klockan.

Tror mig landat i att sternkreuz xmd330.821 är rätt nära originalet. Men vad för Gasket borde jag ha till glaset? Tänkte beställa på cousins. Gummipackningar till pushers/krona/case back tänker jag att jag löser med mina nuvarande sortiment jag har. Men hade gärna vetat dimensioner på dom packningarna med för att kolla så jag har rätt storlek kvar. Hittar inte nånstans vad för storlekar som gäller 😓
Nån som vet? Tack! 🙏
1316996F-A9B3-4DD7-832A-7F327EB704E6.jpeg
 

Fadershan

Patek
Blev äntligen klar med mitt nuvarande projekt som har tagit ca 3 månader :| (om man vågar säga det...). Får tacka för denna fantastiska tråd och vilket grymt gäng som hänger här, spetskompetens i världsklass :D

Filmen:

men vilken video wow! Fantastiskt jobbat och tack för att du delar på KS! Vilken youtubekanal och vilket fantastiskt gensvar med views du har fått! Hatten av! Även om livet tillfälligt tar mig ur hobbyn så årterkommer jag alltid och är så glad för att denna tråd lever och har så otroligt duktiga och trevliga hobbykollegor och och dessutom några proffs :) Keep it up!
 

Watcheyes

Cartier
men vilken video wow! Fantastiskt jobbat och tack för att du delar på KS! Vilken youtubekanal och vilket fantastiskt gensvar med views du har fått! Hatten av! Även om livet tillfälligt tar mig ur hobbyn så årterkommer jag alltid och är så glad för att denna tråd lever och har så otroligt duktiga och trevliga hobbykollegor och och dessutom några proffs :) Keep it up!
Vilka fina ord, tackar så mycket :D. Och det var väll du som skapade tråden från början? Ja verkligen otrolig tråd detta, oersättlig!
 

rogart-63

Patek
Har ett kommande projekt att serva en seiko 6139-6002. Tänkte byta glas och packningar iaf och ev nåt mer om det behövs för verket, typ mainspring. Får kolla status när jag får klockan.

Tror mig landat i att sternkreuz xmd330.821 är rätt nära originalet. Men vad för Gasket borde jag ha till glaset? Tänkte beställa på cousins. Gummipackningar till pushers/krona/case back tänker jag att jag löser med mina nuvarande sortiment jag har. Men hade gärna vetat dimensioner på dom packningarna med för att kolla så jag har rätt storlek kvar. Hittar inte nånstans vad för storlekar som gäller 😓
Nån som vet? Tack! 🙏
1316996F-A9B3-4DD7-832A-7F327EB704E6.jpeg
Glaspackningen kan du säkert återanvända. Om den är i gott skick. Vilket dom ofta är. Till tryckknapparna använder jag en packning som heter G39086 . Den är tillverkad på samma som Seiko orginalet. Som är en D formad packning. Baklocket en flat packning. Kommer inte ihåg storlek nu. Men finns här. http://www.julesborel.com/s.nl/it.I/id.7/.f
29,8 mm packing ska det vara. Men har för mig jag tog nån lite mindre. 29,8 blev lite sladdrig. Och på gränsen till for stor.
 

rogart-63

Patek
Har ett kommande projekt att serva en seiko 6139-6002. Tänkte byta glas och packningar iaf och ev nåt mer om det behövs för verket, typ mainspring. Får kolla status när jag får klockan.

Tror mig landat i att sternkreuz xmd330.821 är rätt nära originalet. Men vad för Gasket borde jag ha till glaset? Tänkte beställa på cousins. Gummipackningar till pushers/krona/case back tänker jag att jag löser med mina nuvarande sortiment jag har. Men hade gärna vetat dimensioner på dom packningarna med för att kolla så jag har rätt storlek kvar. Hittar inte nånstans vad för storlekar som gäller 😓
Nån som vet? Tack! 🙏
1316996F-A9B3-4DD7-832A-7F327EB704E6.jpeg
Har använt dessa . Men föredrar den mindre 29,0 . Som du ser är den ungefär samma storlek . Har packningar om du behöver.
 

Bilagor

  • IMG_20230318_140849.jpg
    IMG_20230318_140849.jpg
    492.5 KB · Visningar: 3
  • IMG_20230318_140748.jpg
    IMG_20230318_140748.jpg
    519.3 KB · Visningar: 4
  • IMG_20230318_140744.jpg
    IMG_20230318_140744.jpg
    432.8 KB · Visningar: 5
Topp