• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tog isär en noname 80tals dykare som inte vill bli tät.
Tog isär, gjorde rent osv. Tänkte byta glaspacking, glas, krona, kronhals, packningar osv.
Det blev liggande och jag bestämde mig för att montera ihop den igen.
Crown tuben är push in, satt massa gunk när jag tog bort den, men den är så slapp nu när att den inte vill sitta på plats.

Då lär man vilja beställa en större storlek eller kan man Loctitea dom?
 

Magnus Ö-o

Cartier
Idag blev fix o trix premiärkörning av ny drivning till svarven och och test av min hemsnickrade borrmatning. Resultatet blev ett 3mm långt 0,2 mm hål med borren intakt, visserligen i mässing men man måste ju börja någonstans. Samma hål skall så småningom borras i en certina axel och pressa i den subsekund axeln som gått av.

Tröttnade på symaskinsmotorn och pedalen som inte orkade svarven så det ruskade i hela svarven när man körde. Nu blev det en moddad båtmotor jag hade liggandes med egensvarvat drivhjul i ek och pwm styrning. Nu finns orken och drivningen är riktigt stabil. Så nu kan man börja tillverka delar. Skall väl bara lära mig härda delarna med först 😂. Nåja en start iallafall och med enbart singel malt som lärare och coach så det får väl räknas som succé
C0134790-3B00-4D0A-91F3-C1DF7F8897B4.jpeg
FEFE74C7-4BCE-45A5-A719-DDED07C4554D.jpeg
36B3E681-691E-4D28-956D-AF7167BD78AA.jpeg
 

rogart-63

Patek
Idag blev fix o trix premiärkörning av ny drivning till svarven och och test av min hemsnickrade borrmatning. Resultatet blev ett 3mm långt 0,2 mm hål med borren intakt, visserligen i mässing men man måste ju börja någonstans. Samma hål skall så småningom borras i en certina axel och pressa i den subsekund axeln som gått av.

Tröttnade på symaskinsmotorn och pedalen som inte orkade svarven så det ruskade i hela svarven när man körde. Nu blev det en moddad båtmotor jag hade liggandes med egensvarvat drivhjul i ek och pwm styrning. Nu finns orken och drivningen är riktigt stabil. Så nu kan man börja tillverka delar. Skall väl bara lära mig härda delarna med först 😂. Nåja en start iallafall och med enbart singel malt som lärare och coach så det får väl räknas som succé
C0134790-3B00-4D0A-91F3-C1DF7F8897B4.jpeg
FEFE74C7-4BCE-45A5-A719-DDED07C4554D.jpeg
36B3E681-691E-4D28-956D-AF7167BD78AA.jpeg
Ser ut att vara samma svarv som jag har. Har du gjort borr chucken själv. Kör symaskin motor . Men som du säger så är den rätt klen. Har ett kralligt fäste på min. Så den flexar inte så mycket. Men jäkligt jobbigt att göra tunna delar i hårt material.
 

Andreas_Åkerlund

Cartier
2-Faktor
Hej!

Jag har tänkt göra slag i saken och äntligen handla på mig lite riktiga verktyg så att jag kan lära mig att serva och reparera själv. Mainspring winders är ju som bekant dyrt om man inte hittar något vintage någonstans. Jag snubblade över detta 3d printade kit som inte kostar många kronor. Vad säger ni som har lite rutin, fungerar detta?

 

Magnus Ö-o

Cartier
Ser ut att vara samma svarv som jag har. Har du gjort borr chucken själv. Kör symaskin motor . Men som du säger så är den rätt klen. Har ett kralligt fäste på min. Så den flexar inte så mycket. Men jäkligt jobbigt att göra tunna delar i hårt material.
Jo symaskinsmotorn funkar men jag hade lite för lite drag i min så varvtalet fladdrar lite. Vart riktigt bra när man fick lite mer kraft bakom sen lättare o ställa varvtal med pwm styrningen.

ja jag gjorde borrchucken själv, känns lite som att svarven är inte komplett utan borrmöjlighet. Nu är det bara att öva massor så man får lite precision i bitarna. Sen står härdning på tapeten så att prylarna håller i klockan med.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Provkör en kines, ganska trevlig slab-sided 36mm 2824-boett… men jag hann ändra mig redan innan den kom så nu väntar jag istället på en 40mm tvåtonare byggd i Schweiz 🇨🇭 till sommarprojektklockan… #tvåtonsommaren2023

Så om nån vill ha den här är det bara att skicka nån hundring till BCF så postar jag den…

…och nej, det är inte crossover-cabochon, det är skyddsplast…

F203876B-7ED3-408B-AE7B-C401AABC9657.jpeg
B361961C-3437-4864-BA30-FB011B27E5B8.jpeg
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Hej! Jag var i princip klar med ett Certina 25-651 men stötte på patrull i slutet vid kontroll av datum och märkte en tröghet som jag antoge först var att minutröret behövde vidgas lite.. så vidgade lite med trögheten kom framförallt vid viss position på varvet och såg då vad det berodde på.. piggen/pinion för mellanhjulet är nesliten/deformerad så det skapas ett för stort glapp och således ger en tröghet i ställäget. Kan man och isf hur återställer/breddar jag piggen med ett stansställ?? Alternativet är att byta ut hela verkplattan .. :( Förstår ni frågan? :D TACK!!

mellanhjul1.JPG
mellanhjul2.JPG
mellanhjul3.JPG
Så bra att gå in och läsa här ibland. Gick upp ett Liljeholmens när jag läste ditt inlägg. Men för mig är det ett Tissot.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Kämpat med mitt fickurs projekt i helgen, Elgin cal 291. Fått hem ny balansaxel, men det är frågan om det var helt rätt.. dels är den nog lite kort i totallängd för behöver bygga upp med metallshims för att få den att sitta bra.
Men andra problem jag jobbat med. När jag tryckte på liverrullen så vidare det sig att axelns diameter var större än tidigare Axels, så liver rullen kommer inte ner ordentligt.
35F9473C-FB12-4F8C-9669-76E85FC96CC1.jpeg

Provade att montera den med bryggan på men den går emot gånghaken, så behöver öppna hålet i rullen lite grann.
0A914B10-305F-4E01-AC24-DFF01C2450B1.jpeg

Visade sig att stenpressen fungerade väldigt bra till detta ändamål:
10027BC2-BDA4-47CC-A8F5-242E765891BC.jpeg

DDFDF5B2-A2C8-474D-8FCD-C1F74A14F206.jpeg

Kom på att jag öppnade hålet från fel håll här på bilden och vände snabbt på steken innan jag öppnade hålet lite.
Sen var även stenpressen riktigt bra för att kontrollerat trycka på rullen på balansaxeln med. Kunde kontrollerat trycka ner den precis så mycket jag ville och provmontera i verket. Tog nog 2 vändor innan det var rätt höjd.
3CBB9537-EE74-4FBD-95E5-DA9C9ADBFB76.jpeg

YES! Tänkte jag och var stolt. Tills jag skulle trycka fast hairspring collet och det visade sig att på denna sidan var axeln för tunn.. jag behövde klämma åt collet för att den ska nypa runt axeln. Hur gör jag det utan att skada hairspring!? Började nervösa försök med korntång men insåg att jag behöver för mycket kraft för att klara av det på ett kontrollerat sätt.
Men Google hade ett svar, konformad stans på stansstället kunde vara en räddning. Hade faktiskt en stans som passade precis på collet utan att löpa ner mot fjäderns fäste. Några slag med hammaren och den satt på plats. Hammaren är för övrigt en gåva av @R-Svarvofix och handtaget fick jag av min svärfar och täljde till lite lätt 😃.
933E7AFD-C615-42ED-9B37-88CC07EB6E3E.jpeg

58FEB8C7-4E3E-42E9-80A9-F18DD3333696.jpeg

Efter det gick det fint att trycka fast hairspring på axeln, även det med juvelverktyget. Himla kul att få använda sina verktyg 😊.

Nu slitet jag mina hår att få balansen att löpa fritt mellan bryggor, och centrumhjul osv… hoppas jag kan lösa det, än så länge blir det friktion nånstans hela tiden.
 

rogart-63

Patek
Vad kör ni för visare arvtagare? Nån som har Bergeon 2,5 mm
Funderar på att steppa upp från mina generic cousinsuk levers. Som jag slipat till så dom funkar okej. Har gjort sitt jobb. Men tycker ibland dom är lite tjocka i spetsen. Köpte 2 par nya value Cousinsuk. Men stålet är inte lika bra. Så en gick av en annan blev väldigt repig. Och så kan man ju inte ha när man ska ta av en fin tavla.
Är bergeon värda dom 400:-
 

rogart-63

Patek
Kämpat med mitt fickurs projekt i helgen, Elgin cal 291. Fått hem ny balansaxel, men det är frågan om det var helt rätt.. dels är den nog lite kort i totallängd för behöver bygga upp med metallshims för att få den att sitta bra.
Men andra problem jag jobbat med. När jag tryckte på liverrullen så vidare det sig att axelns diameter var större än tidigare Axels, så liver rullen kommer inte ner ordentligt.
35F9473C-FB12-4F8C-9669-76E85FC96CC1.jpeg

Provade att montera den med bryggan på men den går emot gånghaken, så behöver öppna hålet i rullen lite grann.
0A914B10-305F-4E01-AC24-DFF01C2450B1.jpeg

Visade sig att stenpressen fungerade väldigt bra till detta ändamål:
10027BC2-BDA4-47CC-A8F5-242E765891BC.jpeg

DDFDF5B2-A2C8-474D-8FCD-C1F74A14F206.jpeg

Kom på att jag öppnade hålet från fel håll här på bilden och vände snabbt på steken innan jag öppnade hålet lite.
Sen var även stenpressen riktigt bra för att kontrollerat trycka på rullen på balansaxeln med. Kunde kontrollerat trycka ner den precis så mycket jag ville och provmontera i verket. Tog nog 2 vändor innan det var rätt höjd.
3CBB9537-EE74-4FBD-95E5-DA9C9ADBFB76.jpeg

YES! Tänkte jag och var stolt. Tills jag skulle trycka fast hairspring collet och det visade sig att på denna sidan var axeln för tunn.. jag behövde klämma åt collet för att den ska nypa runt axeln. Hur gör jag det utan att skada hairspring!? Började nervösa försök med korntång men insåg att jag behöver för mycket kraft för att klara av det på ett kontrollerat sätt.
Men Google hade ett svar, konformad stans på stansstället kunde vara en räddning. Hade faktiskt en stans som passade precis på collet utan att löpa ner mot fjäderns fäste. Några slag med hammaren och den satt på plats. Hammaren är för övrigt en gåva av @R-Svarvofix och handtaget fick jag av min svärfar och täljde till lite lätt 😃.
933E7AFD-C615-42ED-9B37-88CC07EB6E3E.jpeg

58FEB8C7-4E3E-42E9-80A9-F18DD3333696.jpeg

Efter det gick det fint att trycka fast hairspring på axeln, även det med juvelverktyget. Himla kul att få använda sina verktyg 😊.

Nu slitet jag mina hår att få balansen att löpa fritt mellan bryggor, och centrumhjul osv… hoppas jag kan lösa det, än så länge blir det friktion nånstans hela tiden.
Varför har jag inte tänkt på att man kan använda en konisk stans att klämma ihop collet med. Smart.
 

Fadershan

Patek
Vad kör ni för visare arvtagare? Nån som har Bergeon 2,5 mm
Funderar på att steppa upp från mina generic cousinsuk levers. Som jag slipat till så dom funkar okej. Har gjort sitt jobb. Men tycker ibland dom är lite tjocka i spetsen. Köpte 2 par nya value Cousinsuk. Men stålet är inte lika bra. Så en gick av en annan blev väldigt repig. Och så kan man ju inte ha när man ska ta av en fin tavla.
Är bergeon värda dom 400:-
Jag hade oxå cousins förut som jag slipade på men de fick bli alltid allo Benders sen jag köpte Horotecs som jag är nöjd med! De kostar ju 33$ och är inte gratis de heller.
 

Watcheyes

Cartier
Vad kör ni för visare arvtagare? Nån som har Bergeon 2,5 mm
Funderar på att steppa upp från mina generic cousinsuk levers. Som jag slipat till så dom funkar okej. Har gjort sitt jobb. Men tycker ibland dom är lite tjocka i spetsen. Köpte 2 par nya value Cousinsuk. Men stålet är inte lika bra. Så en gick av en annan blev väldigt repig. Och så kan man ju inte ha när man ska ta av en fin tavla.
Är bergeon värda dom 400:-
Kör horotec också.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Hej tråden! Finns det någon av er kunniga i tråden som kan ge mig lite tips?
Jag har en sådan här på ingång med safirglas. Modellen såldes förut med plexi och jag tänkte byta till ett sådant.

prs10s-2_900x.jpg


Som jag förstår ska det vara av typen med "tension ring" och av denna ritning tolkar jag att öppningen är 33mm:

prs10s-7_900x.jpg


Ska det vara lite oversize på glaset? Behöver jag även en glasklo?

Tacksam för support 🙏
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej tråden! Finns det någon av er kunniga i tråden som kan ge mig lite tips?
Jag har en sådan här på ingång med safirglas. Modellen såldes förut med plexi och jag tänkte byta till ett sådant.

prs10s-2_900x.jpg


Som jag förstår ska det vara av typen med "tension ring" och av denna ritning tolkar jag att öppningen är 33mm:

prs10s-7_900x.jpg


Ska det vara lite oversize på glaset? Behöver jag även en glasklo?

Tacksam för support 🙏
Hej, tensionsrings monteras inte med glasklo utan med glaspress. Gissningsvis klarar du dig med en billigare variant om du inte tänkt göra detta ofta och vill investera. Jag skulle rekommendera dig att köpa två glas. En i den storlek du mäter gamla glaset till / ritningen säger samt en storlek större. Så slipper man stå där om det är för litet.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Hej, tensionsrings monteras inte med glasklo utan med glaspress. Gissningsvis klarar du dig med en billigare variant om du inte tänkt göra detta ofta och vill investera. Jag skulle rekommendera dig att köpa två glas. En i den storlek du mäter gamla glaset till / ritningen säger samt en storlek större. Så slipper man stå där om det är för litet.

Stort tack! +0,1 då gissar jag? En skaplig glaspress har jag då jag bytt/monterat några mineral och safirglas förut. 🙂
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hej tråden! Finns det någon av er kunniga i tråden som kan ge mig lite tips?
Jag har en sådan här på ingång med safirglas. Modellen såldes förut med plexi och jag tänkte byta till ett sådant.

prs10s-2_900x.jpg


Som jag förstår ska det vara av typen med "tension ring" och av denna ritning tolkar jag att öppningen är 33mm:

prs10s-7_900x.jpg


Ska det vara lite oversize på glaset? Behöver jag även en glasklo?

Tacksam för support 🙏
Är det likadan boett på modellerna och bara glaset som skiljer sig alltså? Jag hade en klocka där någon bytt från mineralglas till plexi med tension ring. Ringen hamnade ovanför "rehaut" eller vad det heter. Det såg helknäppt ut, ungefär som att man staplat två ringar ovanpå varandra.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Är det likadan boett på modellerna och bara glaset som skiljer sig alltså? Jag hade en klocka där någon bytt från mineralglas till plexi med tension ring. Ringen hamnade ovanför "rehaut" eller vad det heter. Det såg helknäppt ut, ungefär som att man staplat två ringar ovanpå varandra.

Inte heeelt 100. Jag får väl se hur det ser ut. I värsta fall får jag väl trycka tillbaka det gamla. 🤷🏼‍♂️
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Är det likadan boett på modellerna och bara glaset som skiljer sig alltså? Jag hade en klocka där någon bytt från mineralglas till plexi med tension ring. Ringen hamnade ovanför "rehaut" eller vad det heter. Det såg helknäppt ut, ungefär som att man staplat två ringar ovanpå varandra.

Ser ut som på ritningen tycker jag?

p1060011a.jpg
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Är det likadan boett på modellerna och bara glaset som skiljer sig alltså? Jag hade en klocka där någon bytt från mineralglas till plexi med tension ring. Ringen hamnade ovanför "rehaut" eller vad det heter. Det såg helknäppt ut, ungefär som att man staplat två ringar ovanpå varandra.

Och ska man ha vanligt ATC eller "recessed ring" ATCR...? 🤔
 

rogart-63

Patek
Och ska man ha vanligt ATC eller "recessed ring" ATCR...? 🤔
Vanligt ATC. Ser ut som verket ligger emot kanten i boetten. Så kanske en bred kromad ring. Annars ser man kanten. Men svårt att säga hur det ser ut . I värsta fall får du köra en av varje. Den kromade ringen på typ denna och CWC brukar vara lite matta i ytan. Typ blästrade. Men såna tension ringar har jag inte sett några. Recessed ring använder man när tavlan ligger emot tension ringen. Då ligger den där emot i ett spår.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Vanligt ATC. Ser ut som verket ligger emot kanten i boetten. Så kanske en bred kromad ring. Annars ser man kanten. Men svårt att säga hur det ser ut . I värsta fall får du köra en av varje. Den kromade ringen på typ denna och CWC brukar vara lite matta i ytan. Typ blästrade. Men såna tension ringar har jag inte sett några. Recessed ring använder man när tavlan ligger emot tension ringen. Då ligger den där emot i ett spår.

Tack för utförligt svar! Du och ni andra i denna tråden är guld värda 🙏
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Ja det är ju ingen irreversibel åtgärd. Värt ett försök kanske. :)

Det ser onekligen misstänkt likt ut. Är det där en som levererats med plexi från tillverkaren alltså?

Ja precis det är det. 🙂

Jag har haft safirvarianten förut och jag kunde inte se någon rehaut. Annars förstår jag hur du menar att det skulle kunna se knas ut. Tack för input.

Nu har jag iallafall beställt ett par olika mått med både vanlig och bred ring så nu får det bära eller brista. 🫣😂
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Ja precis det är det. 🙂

Jag har haft safirvarianten förut och jag kunde inte se någon rehaut. Annars förstår jag hur du menar att det skulle kunna se knas ut. Tack för input.

Nu har jag iallafall beställt ett par olika mått med både vanlig och bred ring så nu får det bära eller brista. 🫣😂
Håller tummarna att det går fint. Plexi är oftast snyggare. :)
 
Topp