Kämpat med mitt fickurs projekt i helgen, Elgin cal 291. Fått hem ny balansaxel, men det är frågan om det var helt rätt.. dels är den nog lite kort i totallängd för behöver bygga upp med metallshims för att få den att sitta bra.
Men andra problem jag jobbat med. När jag tryckte på liverrullen så vidare det sig att axelns diameter var större än tidigare Axels, så liver rullen kommer inte ner ordentligt.
Provade att montera den med bryggan på men den går emot gånghaken, så behöver öppna hålet i rullen lite grann.
Visade sig att stenpressen fungerade väldigt bra till detta ändamål:
Kom på att jag öppnade hålet från fel håll här på bilden och vände snabbt på steken innan jag öppnade hålet lite.
Sen var även stenpressen riktigt bra för att kontrollerat trycka på rullen på balansaxeln med. Kunde kontrollerat trycka ner den precis så mycket jag ville och provmontera i verket. Tog nog 2 vändor innan det var rätt höjd.
YES! Tänkte jag och var stolt. Tills jag skulle trycka fast hairspring collet och det visade sig att på denna sidan var axeln för tunn.. jag behövde klämma åt collet för att den ska nypa runt axeln. Hur gör jag det utan att skada hairspring!? Började nervösa försök med korntång men insåg att jag behöver för mycket kraft för att klara av det på ett kontrollerat sätt.
Men Google hade ett svar, konformad stans på stansstället kunde vara en räddning. Hade faktiskt en stans som passade precis på collet utan att löpa ner mot fjäderns fäste. Några slag med hammaren och den satt på plats. Hammaren är för övrigt en gåva av
@R-Svarvofix och handtaget fick jag av min svärfar och täljde till lite lätt
.
Efter det gick det fint att trycka fast hairspring på axeln, även det med juvelverktyget. Himla kul att få använda sina verktyg
.
Nu slitet jag mina hår att få balansen att löpa fritt mellan bryggor, och centrumhjul osv… hoppas jag kan lösa det, än så länge blir det friktion nånstans hela tiden.