• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Dagens fix blev att montera ihop det här fina fickuret. För några dagar sedan visade jag när jag bytte balansaxel på den och öppnade hålet på liverrullen. Det visade sig att det fanns flera olika varianter av balansaxlar till samma urverk.. så jag hade fått tag i fel Axel. Det luriga var att båda hade samma nummer. Men jag hittade rätt andra gången och även om det finns lite finlir kvar att få balanshjulet helt plant och att den går lika bra i alla positioner så tickar och går den nu. 😊
Elgin cal 291 från ca 1905. Vilket hantverk!
FAC7C01A-6C55-4555-A7E7-F6673531167F.jpeg

35B40EF0-A47D-4B1D-BF4C-8398F584FCFA.jpeg

8939BA95-0DD2-4321-B1F3-FB550AD9A1B5.jpeg

2E75B5CD-FF19-4205-B60A-FEE514642FB7.jpeg

DC431898-8303-4D23-BEB6-10386C9DA532.jpeg

Kan tilläggas att jag ropade hem den med ett bud på 350kr. Helt sjukt vad billiga dom är med tanke på hur mycket tid som lagts ner på dessa ur och all den historia dom bär på.
 

rogart-63

Patek
Dagens fix blev att montera ihop det här fina fickuret. För några dagar sedan visade jag när jag bytte balansaxel på den och öppnade hålet på liverrullen. Det visade sig att det fanns flera olika varianter av balansaxlar till samma urverk.. så jag hade fått tag i fel Axel. Det luriga var att båda hade samma nummer. Men jag hittade rätt andra gången och även om det finns lite finlir kvar att få balanshjulet helt plant och att den går lika bra i alla positioner så tickar och går den nu. 😊
Elgin cal 291 från ca 1905. Vilket hantverk!
FAC7C01A-6C55-4555-A7E7-F6673531167F.jpeg

35B40EF0-A47D-4B1D-BF4C-8398F584FCFA.jpeg

8939BA95-0DD2-4321-B1F3-FB550AD9A1B5.jpeg

2E75B5CD-FF19-4205-B60A-FEE514642FB7.jpeg

DC431898-8303-4D23-BEB6-10386C9DA532.jpeg

Kan tilläggas att jag ropade hem den med ett bud på 350kr. Helt sjukt vad billiga dom är med tanke på hur mycket tid som lagts ner på dessa ur och all den historia dom bär på.
Verken är så galet vackra i fickur.Bra jobbat.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Två nya projekt igång! 😃
Ett seiko Quartz verk mest som träning för att jag inte skruvat i Quartz tidigare.
512AD20F-9705-4D8B-A27F-0465698DE6DF.jpeg


Samt en manuell Eweco damur åt en kompis dotter som ska få ärva sin mormors klocka som första armbandsur. Hon fyller snart 8.
686B0D0C-5D7C-4E6A-9C2C-D9EF50141DBA.jpeg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag tänkte ge mig på att fullserva min första Aqualand (C023). Det är enkelt att få tag i användarmanualen men servicemanualen desto svårare. Någon som vet?
 

Pelzon

Omega
20230411_175937.jpg
20230411_180002.jpg

Tänkte ge mig på att byta batteri på den här, Seiko D138 running man. någon som vet om man behöver något specialverktyg för att på upp den?
Testat lite lätt, men vill inte ha sönder något så frågar här...Känns onödigt att gå till urmakarn :)
 

rogart-63

Patek
Jag tänkte ge mig på att fullserva min första Aqualand (C023). Det är enkelt att få tag i användarmanualen men servicemanualen desto svårare. Någon som vet?
Inte sett nån. Men har servat några. Gjort som ett vanligt quartzverk. Är ett par pinnar i plast att bara rädd om. Annars är det ganska enkelt att serva.
Minuthjul. Har oljat med 9000 olja. Allting i själva verket är smått .https://www.thewatchsite.com/threads/aqualand-c022-advice-needed.331533/
 
Senast ändrad:

alexndr

Rolex
2-Faktor
Inte sett nån. Men har servat några. Gjort som ett vanligt quartzverk. Är ett par pinnar i plast att bara rädd om. Annars är det ganska enkelt att serva.
Minuthjul. Har oljat med 9000 olja. Allting i själva verket är smått .https://www.thewatchsite.com/threads/aqualand-c022-advice-needed.331533/
Tack Roger, jag ger det ett försök. Analoga delen har stannat och man ser att det ansamlas mycket skräp vid lagringarna.
Jag läste att 1 av de 3 batterierna är för analoga delen? Tänkte först mäta upp strömförbrukning för det men har man inget riktvärde via en spec så är det ju inte så mycket mening med.
 

Watchesbych

Breitling
Tjabba,
Snart klar med första servicen och lagning av en klocka! Är min polares omega seamaster cal 601 från 1960. Klockan gick inte och han ville inte skicka iväg den för lagning så jag fick möjligheten att testa (trots att det var första gången). Rengjorde Alla delar med först ett ultraljuds bad och sedan i ipa. Visade sig nör jag inspektera delarna att escape wheelets pinion hade gått av och satte stop för de övriga kugghjulen att rotera. Så blev att beställa en ny sådan. Det fungerade felfritt med nya delen. Sen vid målsnöret så snubblar man och lyckas fjånga iväg yoke fjädern. Så blev att beställa en ny sådan också men snart så är hela urverket ihopsatt!!!
20230211_132826.jpg
20230218_185428.jpg
RDT_20230325_1254526926302309258645587.png
20230211_132831.jpg
 

Watchesbych

Breitling
Två inlägg i rad här men har börjat på mitt andra projekt som är min farfars seiko sportsmatic calendar 820 seahorse! Har tvättat alla delar i ljudbad och ipa.
20230412_080635.jpg
gav väldigt bra resultat men letar fortfarande efter den bästa rutinen för delarna dela gärna era tips!
20230412_115434.jpg

Skulle ge mig an att tvätta mainspringen men visade sig att jag tog vatten över huvudet! Först så var fjädern aning böjd tvärs. Vilket gjorde att den inte låg plant när jag fått ut den ur trumman.
20230412_095822.jpg

Det andra problemet som uppstod var att min winder hade för litet spö som mainspringen ska låsa fast sig i! Försökte manuelt böja till den så att den skulle sitta dikt runt arboren men lyckades göra den oval istället. I vilket fall fortsatte jag försöka och lyckades vinda ihop den men det resultera i att när jag sedan sköt ned den i trumman att ena delen knäckte av!!!😵 aja bestämde mig för att ta ut mainspringen pch mäta den för att köpa en ny men som lök på laxen så lyckas jag fjånga ivåg mainspringen och trummans arbor!!! Blev att beställa på de delarna innan monteringen fortsätter! Har ni tips för att hanteringen och monteringen av mainspringen ska vara lättare?
 

Watchesbych

Breitling
20230411_175937.jpg
20230411_180002.jpg

Tänkte ge mig på att byta batteri på den här, Seiko D138 running man. någon som vet om man behöver något specialverktyg för att på upp den?
Testat lite lätt, men vill inte ha sönder något så frågar här...Känns onödigt att gå till urmakarn :)
Tjabba!
Ser ut att vara ett snap on case! Du kan försöka att ta en vanlig matkniv och försiktigt kila upp den. Bit för bit runt om hela som när man sätter fast bildäck.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
... Det andra problemet som uppstod var att min winder hade för litet spö som mainspringen ska låsa fast sig i! Försökte manuelt böja till den så att den skulle sitta dikt runt arboren men lyckades göra den oval istället. I vilket fall fortsatte jag försöka och lyckades vinda ihop den men det resultera i att när jag sedan sköt ned den i trumman att ena delen knäckte av!!!😵 aja bestämde mig för att ta ut mainspringen pch mäta den för att köpa en ny men som lök på laxen så lyckas jag fjånga ivåg mainspringen och trummans arbor!!! Blev att beställa på de delarna innan monteringen fortsätter! Har ni tips för att hanteringen och monteringen av mainspringen ska vara lättare?

Som mycket inom detta utsökta hantverk! Övning, övning och övning! Bra och korrekta verktyg underlättar naturligtvis. Att jobba med slitna eller felaktiga verktyg är förödande på alla sätt och extremt de- motiverande i längden.
Min erfarenhet är att gamla fjädrar kan vara lite sköra och att den nitade ändbiten har en tendens att lossna.

För jobb som involverar fjädrar som har en tendens att skjuta iväg vet jag att en del försöker göra dem med en plastpåse runt. Lite knögligt och inte alltid görbart. För egen del praktiserar jag bara det när jag skjuter glaset ur monoqocue- boetter.

Att leta delar på golvet är nog något många av oss spenderat många timmar på. Den tiden minskar i och med att erfarenheten växer. Kämpa på! :D
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Som mycket inom detta utsökta hantverk! Övning, övning och övning! Bra och korrekta verktyg underlättar naturligtvis. Att jobba med slitna eller felaktiga verktyg är förödande på alla sätt och extremt de- motiverande i längden.
Min erfarenhet är att gamla fjädrar kan vara lite sköra och att den nitade ändbiten har en tendens att lossna.

För jobb som involverar fjädrar som har en tendens att skjuta iväg vet jag att en del försöker göra dem med en plastpåse runt. Lite knögligt och inte alltid görbart. För egen del praktiserar jag bara det när jag skjuter glaset ur monoqocue- boetter.

Att leta delar på golvet är nog något många av oss spenderat många timmar på. Den tiden minskar i och med att erfarenheten växer. Kämpa på! :D
Instämmer med @alexndr är ofta en aha upplevelse när man använder rätt verktyg istället för en work around. Den största var nog när jag gick från lupp till mikroskop. Så himla mycket skönare att arbeta under mikroskopet.
I dom fall fjädern är mycket deformad och öglan inte är rätt kan det nog vara värt att byta ut fjädern tänker jag. Vill du ändå ge dig på det så såg den här nyligen på temat att böja mainsprings, inte prövat själv än dock. Viktigast är ju att den sitter rätt runt arbor, passar ingen av dina fjädervindor hade jag monterat fjädern för hand istället för att modifiera fjädern att passafjädervindan och sen riskera inte passa arbor i steg 2.
 

gdae

Cartier
2-Faktor
Får spel på min billiga glaspress eftersom den har alldeles för stort spel i sidled. Jagat bättre begagnad ett tag men ännu inga fynd. Finns det några stabila och pålitliga alternativ i "mellanprisklassen" eller behöver jag gå upp till 4k+ för att slippa köpa ännu fler gånger? Krav är skruvpress, ej hävarm och 6mm-gängor till backarna.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Byggde en Canon pinion klämmare igår och nu kan jag klämma med riktigt bra kontroll. Hade en cerina som skulle justeras men tänkte att jag måste prova på nåt först. Kom på att jag hade en av mina första sevicar som slutade driva under datumväxlingen så den är värd att prova på. Slirade vid växling och gick skitlätt vid tidsställning. Rev isär fort och testade, blev kalas ditekt, lagom hårt mortstånd. Tills jag upptäckte att den inte har ett centrumdrivrör utan bara en fast axel i mitten. Bara att hona ur den igen och cannonpinion sitter på förstadrevet vid sidan men nu så. Fick ju iallafall öva 2 😊. Kan sen skryta med att jag har världens överlägst största cannonpinnion klämmare. 😂😂😂 men den är min och betald.

EFC6673F-1374-43C8-80CF-5248A7F45196.png
B5043B34-8950-4D97-A51E-BE1E6331F5BC.jpeg
76F45643-34EB-48B7-AE51-02A8ED2E5891.jpeg
7397191C-27A3-4AD0-8DE0-DE75DFCA093E.jpeg

Iom den enorma hävarmen är det lätt att justera skruven bak så man bara tar nån hundradel och iom att den ligger ner ser man allt bra i mikroskopet med. Tar lite mycket plats i skåpet bara. 😂.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Byggde en Canon pinion klämmare igår och nu kan jag klämma med riktigt bra kontroll. Hade en cerina som skulle justeras men tänkte att jag måste prova på nåt först. Kom på att jag hade en av mina första sevicar som slutade driva under datumväxlingen så den är värd att prova på. Slirade vid växling och gick skitlätt vid tidsställning. Rev isär fort och testade, blev kalas ditekt, lagom hårt mortstånd. Tills jag upptäckte att den inte har ett centrumdrivrör utan bara en fast axel i mitten. Bara att hona ur den igen och cannonpinion sitter på förstadrevet vid sidan men nu så. Fick ju iallafall öva 2 😊. Kan sen skryta med att jag har världens överlägst största cannonpinnion klämmare. 😂😂😂 men den är min och betald.

EFC6673F-1374-43C8-80CF-5248A7F45196.png
B5043B34-8950-4D97-A51E-BE1E6331F5BC.jpeg
76F45643-34EB-48B7-AE51-02A8ED2E5891.jpeg
7397191C-27A3-4AD0-8DE0-DE75DFCA093E.jpeg

Iom den enorma hävarmen är det lätt att justera skruven bak så man bara tar nån hundradel och iom att den ligger ner ser man allt bra i mikroskopet med. Tar lite mycket plats i skåpet bara. 😂.
Smart konstruktion! Fick du bearbeta käftarna på hovtången nånting? Hur gjorde du det?
 

Magnus Ö-o

Cartier
Smart konstruktion! Fick du bearbeta käftarna på hovtången nånting? Hur gjorde du det?
De verkar vara seghärdade så jag körde en slipsten i dremeln tills jag hade formen jag ville ha. Gick fortare än man kan tro och helt klart ett fungerande verktyg. Funderar naturligtvis på en mindre tång/käft och pressa med mikrometer istället- lite mer klocklikt med små verktyg men nu funkar det och riktigt bra dessutom så vi får se vart det landar.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
De verkar vara seghärdade så jag körde en slipsten i dremeln tills jag hade formen jag ville ha. Gick fortare än man kan tro och helt klart ett fungerande verktyg. Funderar naturligtvis på en mindre tång/käft och pressa med mikrometer istället- lite mer klocklikt med små verktyg men nu funkar det och riktigt bra dessutom så vi får se vart det landar.
Ja, jag tror jag beställer dom där käftarna till juvelpressen vid nästa cousinsbeställning ändå. Men kul att se seriösa alternativa lösningar 😃👍
 

KaptenGrinkk

Cartier
2-Faktor
Nån som kan hjälpa mig? Jag hittar fasen inte vad det ska vara för batteri. Prövade med varta 362 men den verkar vara lite för stor.
Screenshot_20230415_093416_Gallery.jpg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Kul att det gick bra med glaset. Blev som ny.
Jag valde faktiskt att inte montera isär kronan och byta packningen där. Dels för att jag tyckte packningarna kändes ganska färska i övrigt. Men också för att jag var rädd att ha sönder bommen. Får öva på nån annan klocka nån gång först. Det jag borde gjort var att värma upp kronan för att lösa upp loctite och skruva av kronan från bomen. Sen byta packningen.

Nåt annat jag missade eller borde gjort annorlunda? Var trots allt utanför min comfort zone här.
 

rogart-63

Patek
Jag valde faktiskt att inte montera isär kronan och byta packningen där. Dels för att jag tyckte packningarna kändes ganska färska i övrigt. Men också för att jag var rädd att ha sönder bommen. Får öva på nån annan klocka nån gång först. Det jag borde gjort var att värma upp kronan för att lösa upp loctite och skruva av kronan från bomen. Sen byta packningen.

Nåt annat jag missade eller borde gjort annorlunda? Var trots allt utanför min comfort zone här.
Såg väldans bra ut.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Jag valde faktiskt att inte montera isär kronan och byta packningen där. Dels för att jag tyckte packningarna kändes ganska färska i övrigt. Men också för att jag var rädd att ha sönder bommen. Får öva på nån annan klocka nån gång först. Det jag borde gjort var att värma upp kronan för att lösa upp loctite och skruva av kronan från bomen. Sen byta packningen.

Nåt annat jag missade eller borde gjort annorlunda? Var trots allt utanför min comfort zone här.

När jag gjorde glas och packningsbyte på en 7549 tonfisk tog jag isär/bort den fjädrande delen i bommen för att komma åt packningen i kronan. Är inte kronan av samma typ här?
20210411_213437.jpg

20210411_210503.jpg

20210411_210153.jpg

20210411_212103.jpg


Bra jobbat hursomhelst och snyggt filmat. Riktigt guld med sådan dokumentation. 😃
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
När jag gjorde glas och packningsbyte på en 7549 tonfisk tog jag isär/bort den fjädrande delen i bommen för att komma åt packningen i kronan. Är inte kronan av samma typ här?
20210411_213437.jpg

20210411_210503.jpg

20210411_210153.jpg

20210411_212103.jpg


Bra jobbat hursomhelst och snyggt filmat. Riktigt guld med sådan dokumentation. 😃
Ser väldigt likt ut ja! Så det kanske bara är att skruva lös fjädern då? Det låter ju genomförbart 😃
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Ser väldigt likt ut ja! Så det kanske bara är att skruva lös fjädern då? Det låter ju genomförbart 😃

Om man drar ner fjädern så går det att haka av den yttre delen. Förslagsvis i en påse så inte fjäder och bricka försvinner men du säkert erfarenhet av hur man undviker att smådelar flyger iväg. 😊
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Ser väldigt likt ut ja! Så det kanske bara är att skruva lös fjädern då? Det låter ju genomförbart 😃

Om man drar ner fjädern så går det att haka av den yttre delen. Förslagsvis i en påse så inte fjäder och bricka försvinner men du säkert erfarenhet av hur man undviker att smådelar flyger iväg. 😊

Hittade en bra bild på nätet:

crown-gasket.jpg


Jag drog inte av den delen som sitter närmast kronan utan delade bara själva ställaxeln från resten.
 
Topp