• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

När jag gjorde glas och packningsbyte på en 7549 tonfisk tog jag isär/bort den fjädrande delen i bommen för att komma åt packningen i kronan. Är inte kronan av samma typ här?
20210411_213437.jpg

20210411_210503.jpg

20210411_210153.jpg

20210411_212103.jpg

Bra jobbat hursomhelst och snyggt filmat. Riktigt guld med sådan dokumentation. 😃
Du byte utan att ta loss innerdelen. Har inte testat det. Men det är ju lättare än att riskera att ha sönder nåt.

Sitter och servar två Certina blue ribbon. Båda med ETA 2783 i sig. Ena fjädern var av. Hittar mycket olika info om vad för fjäder som bör användas.. har någon koll?
Den som listas på cousinsuk rapporterar flera inte passar på arbor:

1.45 x .125 x 400 x 10.5 Automatic​

GR4006X

Ranfft skriver:
1.45 x 10.5 x 0.12 x 368mm

Nån sa att ETA listorna säger nåt annat också.
Kan någon hjälpa mig hitta rätt 😅 råkar någon ha en fjäder t.o.m.? Tack! 🙏
Edit:
Bjussar på nån bild också 😅
9E901A29-0AA4-4C42-BD28-9998883C20DE.jpeg

Senast ändrad:
Alldeles för kort länk. Aj. Att komplettera med fler länkbitar står på önskelistan, men jag vill ju kunna bära klockan utan blodstopp tills jag hittar länkar.
D57C6126-E0BB-4134-9842-25F422747620.jpeg

Hmm, de stretchiga bitarna är rätt så lika en typ av flexlänk.
0A22F93D-1F37-4EE1-8F0C-246B8B12B6B3.jpeg

Lite dremel på det här så.
D5479982-62D8-44EC-A6D4-B228FE323AE0.jpeg

Fast trist att länken halkar hit och dit, det får bli en typisk 50-talslösning.
AF9A7E78-585B-44A3-B588-6DDD33E40E90.jpeg

Sådär, superbra, i alla fall på håll!
29964B0A-1919-4C00-8FB8-C43E6EA873AA.jpeg

Att ”urkapet” är så långt är pga monterings-marginal. Testade med några olika varianter, men det blev för trångt för att få ihop annars.

Trasig länk, klocka i backen :bag:
Tack gode gud för incabloc

Men - någon som vet var jag kan få tag i någon typ av metallstift för att få ihop den igen?

PXL_20230425_185149631.jpg

Trasig länk, klocka i backen :bag:
Tack gode gud för incabloc

Men - någon som vet var jag kan få tag i någon typ av metallstift för att få ihop den igen?

PXL_20230425_185149631.jpg
Det du behöver kallas för friction pins. Jag har några stycken, men dom vill jag helst ha kvar för eget bruk. Men Google det så hittar du nog. Finns olika storlekar så gäller att du får tag i rätt bredd.

Det du behöver kallas för friction pins. Jag har några stycken, men dom vill jag helst ha kvar för eget bruk. Men Google det så hittar du nog. Finns olika storlekar så gäller att du får tag i rätt bredd.

Har några olika . Det är en nit i varje ände som du sen slår i ett rör . Har bara en längd som jag sen kapar i rätt längd . Du vet var jag finns ;)
Stort tack till er båda!

Sitter och servar två Certina blue ribbon. Båda med ETA 2783 i sig. Ena fjädern var av. Hittar mycket olika info om vad för fjäder som bör användas.. har någon koll?
Den som listas på cousinsuk rapporterar flera inte passar på arbor:

1.45 x .125 x 400 x 10.5 Automatic​

GR4006X

Ranfft skriver:
1.45 x 10.5 x 0.12 x 368mm

Nån sa att ETA listorna säger nåt annat också.
Kan någon hjälpa mig hitta rätt 😅 råkar någon ha en fjäder t.o.m.? Tack! 🙏
Min GR2 säger också 4006-X men: 1.45 x 0.125 x 400 x 11

Hej tråden! Finns det någon av er kunniga i tråden som kan ge mig lite tips?
Jag har en sådan här på ingång med safirglas. Modellen såldes förut med plexi och jag tänkte byta till ett sådant.

prs10s-2_900x.jpg

Som jag förstår ska det vara av typen med "tension ring" och av denna ritning tolkar jag att öppningen är 33mm:

prs10s-7_900x.jpg

Ska det vara lite oversize på glaset? Behöver jag även en glasklo?

Tacksam för support 🙏

Självklart var öppningen 32,2 när jag kontrollmätte, så det fick bli en beställning till. Eftersom kanten var 2mm bred beställde jag ATCB och då 32,2 gick i lite för lätt fick det bli ett på 32,3:

20230428_204043.jpg

20230428_204106.jpg

🙂

För att inviga nya diy tvätten idag så ren jag ner en lagonda vm. Något som jag reagerade på var formen på huvudfjädern. Är detta ett tecken på att den tappat spänsten?
8D0F1230-8505-49C3-9A30-82E3D211432A.jpeg

För att inviga nya diy tvätten idag så ren jag ner en lagonda vm. Något som jag reagerade på var formen på huvudfjädern. Är detta ett tecken på att den tappat spänsten?
8D0F1230-8505-49C3-9A30-82E3D211432A.jpeg
Den såg lite lustig ut ja 😃 men jag kan inte avgöra om det borde se ut så där. Men normalt sett är dom väl helt runda i formen eller s formade?

Den såg lite lustig ut ja 😃 men jag kan inte avgöra om det borde se ut så där. Men normalt sett är dom väl helt runda i formen eller s formade?
Jag är ju nybörjare för andra gången här så ingen direkt erfarenhet men de enda jag sett är som du säger s formade. Jaja får väl mäta upp och beställa från kusinen men jag ger den en chans först. Behöver ju iallafall träna så en gång extra med isär och ihop står jag allt ut med om det skulle behövas.

Jag är ju nybörjare för andra gången här så ingen direkt erfarenhet men de enda jag sett är som du säger s formade. Jaja får väl mäta upp och beställa från kusinen men jag ger den en chans först. Behöver ju iallafall träna så en gång extra med isär och ihop står jag allt ut med om det skulle behövas.
Det finns helt cirkulära också. Sitter ofta i äldre armbandsur och fickur. Man kom senare på att s-formen var bättre. Men dom helt cirkulära brukar vara mer homogena i formen än din.

Har nyligen börjat med hobbyn och är såklart frälst. Men också absolut nybörjare så kom med konstruktiv kritik om ni har någon.

Jobbade lite med en Zodiac jag har i samlingen som går fint med mainspring är nog trasig, så jag beställde en ny tillsammans med massa grejer från cousins.
Dock när det var dags att öppna verket insåg jag att den är oöppningsbar. (Eller som jag förstått på forum, ostängbar efter öppnande)

Så jag tänkte fråga om någon sitter på en ny sådan? Samt en skruv till ratchet wheel?

Reserverar mig som sagt för mina nybörjarskills och filmskills.

Har nyligen börjat med hobbyn och är såklart frälst. Men också absolut nybörjare så kom med konstruktiv kritik om ni har någon.

Jobbade lite med en Zodiac jag har i samlingen som går fint med mainspring är nog trasig, så jag beställde en ny tillsammans med massa grejer från cousins.
Dock när det var dags att öppna verket insåg jag att den är oöppningsbar. (Eller som jag förstått på forum, ostängbar efter öppnande)

Så jag tänkte fråga om någon sitter på en ny sådan? Samt en skruv till ratchet wheel?

Har ett par zodiac verk . Just ett 61A men hur fjäder mm ser ut i den . Svårt det där. Jag har lagat ett sabbat lock på en trumma . Där nån brottat upp och byt fjäder . Det gick . Jag kan kolla 61A trumman . Tyvärr går det ju inte rengöra och lägga i nytt fett . Men det brukar funka ändå .

Har ett par zodiac verk . Just ett 61A men hur fjäder mm ser ut i den . Svårt det där. Jag har lagat ett sabbat lock på en trumma . Där nån brottat upp och byt fjäder . Det gick . Jag kan kolla 61A trumman . Tyvärr går det ju inte rengöra och lägga i nytt fett . Men det brukar funka ändå .
Tack så jättemycket! Är mest en ny trumma och en hel fjäder som behövs ändå. Att den inte är rendgjord och nyfettad gör inte så mycket. Tanken med dessa är väl att det inte ska behövas ändå hehe.
Hade vart oerhört tacksam. Även ratchetwheel skruven hade jag vart supertavksam för. Om du vill bli av med hela verket kan jag även köpa det.

Håller på med en lagonda VM. Tror modellen heter sully. Hittar inte vad det är för urverk, någon som har koll. Kul och skriva med var det hur som.

Skall justera in den men osäker på lift angle till time graphern.

Bild på verket.
6D33B60A-1231-4123-BC22-D38F112FA53A.jpeg

Fasen glömt att kolla . Ska kolla under kvällen. Skruv finns säkert.

Tillbaka
Topp