• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Tack så jättemycket! Är mest en ny trumma och en hel fjäder som behövs ändå. Att den inte är rendgjord och nyfettad gör inte så mycket. Tanken med dessa är väl att det inte ska behövas ändå hehe.
Hade vart oerhört tacksam. Även ratchetwheel skruven hade jag vart supertavksam för. Om du vill bli av med hela verket kan jag även köpa det.
Shit. Det var lika illa det. Jag kan bistå med en öppnad trumma med trasig fjäder. Som du kan montera din nya fjäder i . Sen ska den gå att stänga igen. Och kanske knacka lite försiktigt runt kanten. För att låsa fast locket. Men inte säkert det behövs.
 

Bilagor

  • IMG_20230502_191039_Bokeh.jpg
    IMG_20230502_191039_Bokeh.jpg
    275.2 KB · Visningar: 7

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Senaste fixet från min urmakarbänk är detta sköna damuret av dykar typ. Verk FHF 69-21.
Gick riktigt bra efter service dessutom med återanvänd fjäder 😃
Vad skruvar ni i nu för tiden? 😊
27268D98-599F-453C-B4E9-B2713EA6FD4D.jpeg

DBE9E878-C74D-480B-99C3-3A4DDAB34394.jpeg

3159A6BB-7B28-4441-A5FD-89EF25DC5984.jpeg

EFD99C9B-A1A5-4241-809F-1C37981632C1.jpeg
 

rogart-63

Patek
Har nyligen börjat med hobbyn och är såklart frälst. Men också absolut nybörjare så kom med konstruktiv kritik om ni har någon.

Jobbade lite med en Zodiac jag har i samlingen som går fint med mainspring är nog trasig, så jag beställde en ny tillsammans med massa grejer från cousins.
Dock när det var dags att öppna verket insåg jag att den är oöppningsbar. (Eller som jag förstått på forum, ostängbar efter öppnande)

Så jag tänkte fråga om någon sitter på en ny sådan? Samt en skruv till ratchet wheel?


Reserverar mig som sagt för mina nybörjarskills och filmskills.
Hitta ett 72B verk. Trumma och fjäder verkar schysst. Har en tom trumma från ett 61A verk oxå.
 
Shit. Det var lika illa det. Jag kan bistå med en öppnad trumma med trasig fjäder. Som du kan montera din nya fjäder i . Sen ska den gå att stänga igen. Och kanske knacka lite försiktigt runt kanten. För att låsa fast locket. Men inte säkert det behövs.
Jag är jättetacksam för det ändå. Köper gärna trumman och ratchet-skruven av dig.
Du tror det går relativt lätt att montera ihop igen?
Du kan ju skriva på DM vad du tänker dig.
Tack!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Toppen. Då börjar vi där. Har nog hela kvällen att justera beaterror då jag inte ser mer än att vrida collet eller flytta fjädern. Kul o pilla lite. Tack för infon. 😃
Ja, lite klurigt det där och bortom amatörnivå. Men lyckas man få till det är det en tillfredställelse och man får känslan av att man urmakat "på riktigt".
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Ja, lite klurigt det där och bortom amatörnivå. Men lyckas man få till det är det en tillfredställelse och man får känslan av att man urmakat "på riktigt".
@Magnus Ö-o på temat att korrigera beat error så såg jag nyligen en video ang detta. Kanske har du redan sett den? Själv känner jag mig inte helt bekväm med att justera collet mellan hairspring coilsen utan jag plockar av den från bryggan mellan varje korrigering än så länge.

 

Magnus Ö-o

Cartier
@Magnus Ö-o på temat att korrigera beat error så såg jag nyligen en video ang detta. Kanske har du redan sett den? Själv känner jag mig inte helt bekväm med att justera collet mellan hairspring coilsen utan jag plockar av den från bryggan mellan varje korrigering än så länge.

Jo jag såg den så där jag fick idén. Dock är jag alltid osäker vad jag än gör. Hoppas få lite tid ikväll om fortsätta.

Tycker han gör bra videos och känns som han har riktigt bra koll dessutom. Funderar lite på att köpa patreon för att komma åt fler videos men är osäker om det finns så många dolda videos så det är värt det än.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jo jag såg den så där jag fick idén. Dock är jag alltid osäker vad jag än gör. Hoppas få lite tid ikväll om fortsätta.

Tycker han gör bra videos och känns som han har riktigt bra koll dessutom. Funderar lite på att köpa patreon för att komma åt fler videos men är osäker om det finns så många dolda videos så det är värt det än.
Jag får uppfattningen att det är mer djuptgående videon på patron, vet att dom ska ha fått fler videos kopplat till att byta juveler på gånghaken mm. :) Du får gärna rapportera om du provar vad man får tillgång till.
 

rogart-63

Patek
Jag får uppfattningen att det är mer djuptgående videon på patron, vet att dom ska ha fått fler videos kopplat till att byta juveler på gånghaken mm. :) Du får gärna rapportera om du provar vad man får tillgång till.
Finns så många videor på YouTube.
Watch repair channel är en. Mark Lovic förklarar mycket bra oxå.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Finns så många videor på YouTube.
Watch repair channel är en. Mark Lovic förklarar mycket bra oxå.
Jo jag kikade mycket på lovics videos förra gången jag var nybörjare på klockor. Tycker det saknas en hel del matnyttigt där som han troligen sparat till Sina kurser. Tycker dom är lite i dyraste laget så har inte hoppat på dom än. Tycker att Alex förklarar från grunderna och uppåt väldigt tydligt i sina filmer så där vill jag ha mer. Sen är det ju bara att öva och massor. Har jobbat mer med förberedelser nu under våren för att få alla verktyg man köpt att fungera och tillverka det som saknas än att faktiskt skruva. Men sakta går det i rätt riktning så nu blir det nog mer skruva än bygga framåt när bitarna börjar falla på plats. Fick ju mycket hjälp av dig sist med och andra på forumet. Finns mycket kunskap här så bara att köra på. Tack alla. 😃
 

Magnus Ö-o

Cartier
Ja, lite klurigt det där och bortom amatörnivå. Men lyckas man få till det är det en tillfredställelse och man får känslan av att man urmakat "på riktigt".
Men en härlig utmaning. Har justerat manuellt tidigare när man får skruva loss fjädern och flytta pilligt men kul så bara att köra på och hitta som inre zen. 😂 för lite tålamodsprövande är det ju. 😃
 

Watcheyes

Cartier
Håller på med Omega 40.6 fickur. Sekundvisaren tungt korriderad, har slipat med läderfil med autosol på sen väldigt fin 3M lapping film på pinne. Kanske om ultraljudstvätt kan plocka bort lite rost, annat tips? Tack 😀

Ser och känns som det har bildats gropar ned i metallen så dessa kommer jag inte åt.
 

Bilagor

  • 20230503_202950.jpg
    20230503_202950.jpg
    459.2 KB · Visningar: 3
  • 20230503_203001.jpg
    20230503_203001.jpg
    461.5 KB · Visningar: 3

Magnus Ö-o

Cartier
Håller på med Omega 40.6 fickur. Sekundvisaren tungt korriderad, har slipat med läderfil med autosol på sen väldigt fin 3M lapping film på pinne. Kanske om ultraljudstvätt kan plocka bort lite rost, annat tips? Tack 😀

Ser och känns som det har bildats gropar ned i metallen så dessa kommer jag inte åt.
Har inte kommit dit än men köpt hem grejer för att prova. Borde man inte kunna ta resten med elektrolys. Fick idén när jag polerade rost i drivlinan på svärfars omega seamaster som åkt tvättmaskin för många år sen. Tänker att man får sänka ström/spänning iom att det är så små delar så man håller koll på processen. Ligger på att göra listan här så det måste testa. Kanske kan vara en metod.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Kvällens utmaning var slutjustering av AS1604 får min lagonda vm. Få ner beaterror från 2,3ms. 6 försök senare och en lätt justering av hairspring så är nybörjarservicen gjord. Går ok i samtliga positioner och rate slår mellan 5-16 sek+ och beaterror 0,4-0,5 beroende på position. Amplituden i den gamla fjädern blev helt ok med. Nu törs jag inte jag med mer finlir för risken är nog större att sabba nåt än att jag vinner nåt mer.
8A183E5F-C668-4CA0-92BA-3EFA6443EFC4.jpeg

9545B48A-03DB-4952-9534-0EA20869D9C4.jpeg


För att rotera collet på balansen fick jag fila ner min 0,50 mejsel för att komma åt så tänkte göra ett specialverktyg för collet nu. Tänkte göra spetsen mer lämpligt slupad för collet men skall man göra handtaget som en tunn mejsel eller grövre Handtag för mer kontroll i vridningen. Vad säger ni som gjort detta mer än en gång?
 

Watcheyes

Cartier
Har inte kommit dit än men köpt hem grejer för att prova. Borde man inte kunna ta resten med elektrolys. Fick idén när jag polerade rost i drivlinan på svärfars omega seamaster som åkt tvättmaskin för många år sen. Tänker att man får sänka ström/spänning iom att det är så små delar så man håller koll på processen. Ligger på att göra listan här så det måste testa. Kanske kan vara en metod.
Vad har du köpt? :)
 

Magnus Ö-o

Cartier
Spänningsaggregat samt zinkanoder och nickelanoder för att kunna ta bort rost men även förzinka och förnickla. Går ju även att förgylla med samma metod men lite dyrare offeranod. 😂. Rost löser man tydligen med järnanod i kaustiksoda och spänning mellan delen och anod. Finns massa bra videos på tuben om det. Större komponenter men borde funka lika tänker jag om man är försiktig med strömmen. Tänkte även prova att förnickla slitna boetter som inte är rostfria. Måste iallafall prova processerna. 😃
 

Watcheyes

Cartier
Spänningsaggregat samt zinkanoder och nickelanoder för att kunna ta bort rost men även förzinka och förnickla. Går ju även att förgylla med samma metod men lite dyrare offeranod. 😂. Rost löser man tydligen med järnanod i kaustiksoda och spänning mellan delen och anod. Finns massa bra videos på tuben om det. Större komponenter men borde funka lika tänker jag om man är försiktig med strömmen. Tänkte även prova att förnickla slitna boetter som inte är rostfria. Måste iallafall prova processerna. 😃
Aha! Ja denna länk är bra för elektrolys:

Jag skulle vilja guldplätera framöver.
 

Magnus Ö-o

Cartier

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Finn ett fel… Det här är andra gången jag stöter på fenomenet. Förra gången var det i ett ESA 9362. Det här blir inte dagens fix och trix då lödstationen med den tunna spetsen är utlånad men jag hoppas återkomma med en rapport om framgångsrikt fixande och trixande framöver.
F6BFD044-2349-4803-B07E-6468021A2A2B.jpeg
 

Magnus Ö-o

Cartier
Då var det redo för provkörning. Men nåt som slår mig nu. Skall det verkligen vara guld visare och tavla till en rost fri boett. Köpt för några år sen på tratten och nån har varit i den. Bytt till ett litet för litet glas som satt dåligt, fin men gick som en kratta. Någon idé om det är originalfärger?
D324965A-38DA-4227-80E1-88BD9680A631.jpeg
 

Magnus Ö-o

Cartier
Då var det redo för provkörning. Men nåt som slår mig nu. Skall det verkligen vara guld visare och tavla till en rost fri boett. Köpt för några år sen på tratten och nån har varit i den. Bytt till ett litet för litet glas som satt dåligt, fin men gick som en kratta. Någon idé om det är originalfärger?
D324965A-38DA-4227-80E1-88BD9680A631.jpeg
Blev osäker när jag skrev och hade bilden framme. Bildsökte och det verkar vara i sin ordning.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Då var det redo för provkörning. Men nåt som slår mig nu. Skall det verkligen vara guld visare och tavla till en rost fri boett. Köpt för några år sen på tratten och nån har varit i den. Bytt till ett litet för litet glas som satt dåligt, fin men gick som en kratta. Någon idé om det är originalfärger?
D324965A-38DA-4227-80E1-88BD9680A631.jpeg
Ser ut som min som ligger på Köp & sälj nu. Tror jag sett fler likadana också.
 

Abasto

Omega
2-Faktor
Tja! Osäker om jag lägger upp i rätt tråd men jag testar. Jag söker visare och urtavla till en Universal Genève 262 från 1941. Någon som möjligtvis har det hemma? Urtavla är sekundärt men gärna sådana där tjusiga visare, har för mig att de heter leaf.
 

SlamMan

Breitling
Har fixat med en riktig trevlig klocka. En vintage dykare Walkmann Nautoscaph med ett Felsa 4007N verk. Även kallat Bidynator och måste säga jag gillar automatverket, en riktigt smart konstruktion med juvel i rotorn istället för ett kullager t.ex.
F555372B-C401-4494-BE2F-5961EF7AFA74.jpeg


Efter att ha lyft av bezeln så har den rostfria boetten blivit angripen av vad jag tror är saltvatten så det blivit ”pitting corrotion”
Tycker det är intressant och visar på att klockan i fråga använts i sitt rätta element någon gång under sin livstid. Inget som syns när bezeln sitter på och nu är boetten ordentligt rengjord och bezel fjädern ska smörjas med Fomblin.
67115AC4-EB4E-4A23-9B43-E2EBEB5DB363.jpeg


Just nu väntar jag på en ny krona/hals från CousinsUK då den gamla kronan tyvärr slira på axeln såpass att den behövde bytas (clutch mekanismen helt slut)

Så kommer med en liten uppdatering senare när det är dags för slutmonteringen.
Fantastiskt arbete! ☺️😉
 

Manicken

Breitling
Såååå.... Jag öppnade min hamilton mil-w-46374d typ 1 idag och tänkte skruva lite. Den har slutat gå och tänkte varför inte. 😅

Första som händer är att enskruv går av.
Screenshot_20230506_185428_Gallery.jpg

Är ett ETA 2801-2 urverk.

Någon som har tips på vart jag hittar skruven? Försökt googla som en tok men kanske bara är dålig och hittar inget vettigt.

Antar att det är denna.


Screenshot_20230506_153945_Files by Google.jpg


Edit: hittade nog själv efter många tipsat om cousinsuk.com i flera trådar om div. Saker.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Såååå.... Jag öppnade min hamilton mil-w-46374d typ 1 idag och tänkte skruva lite. Den har slutat gå och tänkte varför inte. 😅

Första som händer är att enskruv går av.
Screenshot_20230506_185428_Gallery.jpg

Är ett ETA 2801-2 urverk.

Någon som har tips på vart jag hittar skruven? Försökt googla som en tok men kanske bara är dålig och hittar inget vettigt.

Antar att det är denna.


Screenshot_20230506_153945_Files by Google.jpg


Edit: hittade nog själv efter många tipsat om cousinsuk.com i flera trådar om div. Saker.
Den är vänstergängad.
Har nog en sån skruv om du inte hittar på cousinsuk.
 

Manicken

Breitling
Den är vänstergängad.
Har nog en sån skruv om du inte hittar på cousinsuk.
Tror jag hittade rätt på cousin! Kan passa på att beställa massa annat rolig. 😁

Måste varit något knasigt med skruven, tog absolut inte i med någon kraft och ett suspekt rakt streck på delen som är fast. Och ser genom ett streck på skruvhuvud, undrar om någon försökt "laga" den.
 
Topp