Har stött på en nöt och funderar lite. Omega 40.6 fickur.
Balansen testades före rengöring och den gick bra, fin kraft och höll gången länge, allt såg bra ut. Nu vid montering av allt vill inte balansen direkt gå, jag har tagit bort gånghacken så den går själv. Balansen rör sig men stannar mycket tvärt.
1. Jag ser att balansfjädern tar i iaf ena ekern på balanshjulet, yttre delarna av fjädern ligger mot ekern. Tycker mig se att det finns lite utrymme iaf på motsatt eker.
2. Fjädern rör sig fritt mellan stiften, kan inte se något problem här.
3. Har testat att justera stud I höjdled i sin slot på balansbryggan. Märkte ingen skillnad.
4. Gjorde en fuling, testade höja collet på fjädern en liiiiten bit för att skapa mer utrymme mellan fjäder och eker, ingen skillnad.
5. Tog lös fjädern från hjulet, allt ser ok ut enligt mig, normalt nedtyngd på ena sidan, se bild.
6. Fjädern ser bra ut ovanifrån, jämn. Oklart om jag kan ana något problem i höjdled från punkt 5.
7. Rengjorde balansen komplett igen, hade faktiskt lite kladd på den, ingen skillnad. Funderar dock igen på en till rengöring, kan det vara "osynlig " smuts som tynger ned fjädern?
8. Kontroll balans tappar, här kanske jag kan ana att ena tappen är liiite skev på en sida, svårt att säga men.
Edit, 9. Testade aldrig verket upp och ned med balansen fritt. Funderar på det...
Någon som har haft liknande problem och vad var felet då? Tack