• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Hej,

Jag har bytt urverk i en gammal dykare som råkat ut för en vattenskada. Klockan saknar dock urverkshållare (heter det så?), alltså plastringen mellan verk och boett. Kan någon guida mig till hur/var jag kan hitta en sådan? Är det verket eller boettens mått som man ska utgå från? Det är ju en vanlig boett och verket är VX42E, se bilder:

7B09842E-6129-4B79-817C-BFC0545D2C38.jpeg
6624FDF9-20B1-4F36-8A69-217E12CC8D15.jpeg

Tack på förhand,
Jesper

Litet projekt jag jobbar på. Väntar på ny fjäder och ska faktiskt prova att polera dom polerade ytorna av boetten ytterst försiktigt, så väntar på ny Polermaskin med 😁
Lite före/efter rengöring av boett och polering av glaset.
15C0DEC0-DB42-4CAF-AAD9-2D6317A49F59.jpeg

BAE22F42-EEB2-4ABC-9E5A-DC4746DAD6DB.jpeg

IMG_6996.jpeg

IMG_6998.jpeg

IMG_6997.jpeg

Väldigt trevligt verk att arbeta med som vanligt från Certina. Manuellt 25-661 i denna.
IMG_6929.jpeg

Jo du gissade rätt, en Certina DS-2a. Kolla in tavlan som gömde sig under det där repiga glaset 🤩
936458EC-DA68-4B8A-B2B6-BF882055F373.jpeg

IMG_6931.jpeg

Fortsättning följer.. 😊

Senast ändrad:
Hej,

Jag har bytt urverk i en gammal dykare som råkat ut för en vattenskada. Klockan saknar dock urverkshållare (heter det så?), alltså plastringen mellan verk och boett. Kan någon guida mig till hur/var jag kan hitta en sådan? Är det verket eller boettens mått som man ska utgå från? Det är ju en vanlig boett och verket är VX42E, se bilder:

7B09842E-6129-4B79-817C-BFC0545D2C38.jpeg
6624FDF9-20B1-4F36-8A69-217E12CC8D15.jpeg

Tack på förhand,
Jesper
Ser ut som ett 7N43. Har du hittat. Annars har jag åtminstone ett . Som blev över från en Seiko jag tog verket ifrån. Finns säkert fler i skrotlådan.

Har några oilka . Kan skicka blid imorgon , Vita och svarta och grå . Tror att jag köpte en påse med divere
ringar oxå . Så det ska nog finnas nåt som passar

Film klar på senaste projektet, tack för stödet härifrån under alla kristider :D

Supertrevligt och lärorikt. Stort tack, och vilket fantastiskt resultat! Noterade att du har ett alldeles eget sätt att få ordning på hjultapparna (heter det så på svenska? Eng. wheel pivots). Har du testat att få ordning på tapparna med ett Jacot tool någon gång? Förmodar att du föredrar ditt eget sätt.

Supertrevligt och lärorikt. Stort tack, och vilket fantastiskt resultat! Noterade att du har ett alldeles eget sätt att få ordning på hjultapparna (heter det så på svenska? Eng. wheel pivots). Har du testat att få ordning på tapparna med ett Jacot tool någon gång? Förmodar att du föredrar ditt eget sätt.
Tackar, roligt att höra! Jag har bara kopierat sättet från boken Practical Watch Repairing. Klockan var i sådant fint skick så jag antog att pivot endast är smutsig/ rostig och kör därför med ceriumoxid (som Diamantine) som endast polerar bort rosten och inte kapar något material. Hade pivot varit nött så hade jag kört Jacot :)

Lund2.jpg

Testade att bygga ihop en sommarklocka av en Invicta som legat på reservdelshyllan i många år.

Ny tavla, svetsad boett, nytt baklock (ingen gräslig med glas), svartetsade visare och ett vridringsilägg i rostfritt( som fått "fusk sunburst" genom laseretsning. :) )

Skall ta bort färgen i lumen på visarna, så de matchar index, sedan tycker jag den är klar.

Nytt projekt, Tissot pr-516 (ref 46622), cal 784-2 :)

Jag har sökt runt en del, vad är det för ersättningsglas som passar till denna modell (glas saknas)? Tack

Samt söker en Tissot-krona och plastringen som ska hålla i verket i boetten.

20230618_205337_resized (1).jpg

Senast ändrad:
Nytt projekt, Tissot pr-516 (ref 46622), cal 784-2 :)

Jag har sökt runt en del, vad är det för ersättningsglas som passar till denna modell (glas saknas)? Tack

Samt söker en Tissot-krona och plastringen som ska hålla i verket i boetten.

20230618_205337_resized (1).jpg
Skall bli kul att följa! Jag har precis samma modell liggandes i avvaktande på kärlek.

Någon som sitter på en ”Coil spring” till ett Citizen C023 (eller liknande kaliber)?
Insåg att jag aldrig har något ljud i mitt ex och nu hajar jag varför.

Fick lära mig den hårda vägen att montera kalenderhjul ska man göra ytterst försiktigt och enligt anvisningar på hjulet.. den notoriskt känsliga fjädern på kalenderhjulet i Certina 25-661 verket rök igår kväll. Men fick tag i en ny som tur var och nu är denna fina DS2a klar 😃👍
Denna klockan ska stanna i samlingen, därför lever jag med att jag fick lite väl mycket kräm i nya fjädern. Riskerar nog overbanking om jag drar upp den sista biten så kommer dra upp denna typ 80-90% bara. Oklart varför den blev så stark, gick enligt spec o la mig under den.. 🤷‍♂️
IMG_7325.jpeg

A07DBE63-2865-4172-B2D2-AAA331C8131C.jpeg

IMG_7323.jpeg

IMG_7303.jpeg

Sista bilden visar vart fjädern har suttit innan den gick av.. tips var försiktiga med dessa verk 😅
Man ska tänka att man kan dra en rak linje från centrum av verket genom den lilla markeringen till vänster på kalenderhjulet i bilden och rakt genom kalenderhjulet och då ska fjädern ligga mot datumringens tagg.

Så här ska det se ut: (lånad bild av @Martin Lovasz )
1000284-jpg.513273

Senast ändrad:
Tackar, roligt att höra! Jag har bara kopierat sättet från boken Practical Watch Repairing. Klockan var i sådant fint skick så jag antog att pivot endast är smutsig/ rostig och kör därför med ceriumoxid (som Diamantine) som endast polerar bort rosten och inte kapar något material. Hade pivot varit nött så hade jag kört Jacot :)
Intressant. Av en tillfällighet berördes ämnet i en tråd på WRT idag (https://www.watchrepairtalk.com/top...-direction-of-rotation-matter/#comment-223112) och möjligen innebär tekniken vissa risker om jag tolkar ett inlägg rätt, men mer än så vet jag inte. Själv brukar jag använda EveFlex (soft fine grit) för att rengöra tapplager(?) (pivots). Men är tapplagret deformerat, rostigt, oxiderat eller har skåror så åker Jacot-verktyget fram.

därför lever jag med att jag fick lite väl mycket kräm i nya fjädern. Riskerar nog overbanking om jag drar upp den sista biten
Om du kan ursäkta en besserwisser så kallas det re-banking, det vill säga att "impulse pin" slår i "fork head" och skapar det klassiska galopperande ljudet. Overbanking är när "guard pin" har hamnat på fel sida om "roller" och låser balansen.

Sitter och myser denna kväll med att montera ihop en Cartier. Ganska fint resultat direkt efter balansen åkte på? 😅
Ser ju fenomenalt fint ut och vilket vackert urverk. Blir nyfiken på vad det är för kaliber?

Hej på er!länge sedan jag var här inne och lurkade och har en fråga till er som grejar med Zwiss klockor.
Ska byta glas på en Longines och får inte bort glaset med klo och verket sitte som gjutet,ska även verkringen med ut ur boetten?hur jag än försökt så sitter det så har någon något tipps så jag inte gör något tokfel?😄
Vore tacksam om någon vet?
IMG_4019.jpeg
IMG_4021.jpeg
IMG_4024.jpeg
IMG_4023.jpeg
IMG_4022.jpeg

Skulle tro att du får ut den bakvägen. Men först får du nog ta loss skruvarna som håller verket fast i verkringen samt ta ut kronan och verkringen.
Men jag kan ha fel 😆
IMG_7443.jpeg

• Love
Reactions: Beo
Skulle tro att du får ut den bakvägen. Men först får du nog ta loss skruvarna som håller verket fast i verkringen samt ta ut kronan och verkringen.
Men jag kan ha fel 😆
IMG_7443.jpeg
Har testat det redan men tack ändå.🙏😊
Du ser ena skruven är mörkare så jag funderar på om verk ringen oxiderat fast i boetten?
Om man kollar framsidan så ser tavlan ut att gå ut så verk ringen måste den med eller vad tror ni?

Senast ändrad:
Hej på er!länge sedan jag var här inne och lurkade och har en fråga till er som grejar med Zwiss klockor.
Ska byta glas på en Longines och får inte bort glaset med klo och verket sitte som gjutet,ska även verkringen med ut ur boetten?hur jag än försökt så sitter det så har någon något tipps så jag inte gör något tokfel?😄
Vore tacksam om någon vet?
IMG_4019.jpeg
IMG_4021.jpeg
IMG_4024.jpeg
IMG_4023.jpeg
IMG_4022.jpeg
Hur går det? Kan vara så att verket ska ut på glassidan. Hur ser det ut från sidan, inga ställen där glasringen kan ”smättas upp”?

• Like
Hur går det? Kan vara så att verket ska ut på glassidan. Hur ser det ut från sidan, inga ställen där glasringen kan ”smättas upp”?
Inge bra för jag vågar inte peta för hårt heller,glaset har ingen ring och man får inget tag med glasklo(ja jag har Bergeon)och bommen är inte delad utan hel och det finns ett liiitet spår på motsvarande sida i boetten mot bommen men jag misstänker att det kommit in lite fukt i baklocket som är pressat och oxiderat gulboetten mot stål verkhållaren.😢

Inge bra för jag vågar inte peta för hårt heller,glaset har ingen ring och man får inget tag med glasklo(ja jag har Bergeon)och bommen är inte delad utan hel och det finns ett liiitet spår på motsvarande sida i boetten mot bommen men jag misstänker att det kommit in lite fukt i baklocket som är pressat och oxiderat gulboetten mot stål verkhållaren.😢
Du kan kanske sätta på baklocket och sen blåsa ut glaset med en luftpuff. Som man gör på monoboette? Spruta över kronhylsan.
Tillägg! Kolla dina bilder och var ingen kronhylsa, så där föll det!

Senast ändrad:
  • Sad
Ja, nu ser jag det lilla spåret. Du har nog rätt i ditt antagande att det ska ut bakåt, och att det ärgat fast. Och guld är ju mjukt att stöka med:( Lider med dig, är ju en fin klocka.

• Like
Du kan kanske sätta på baklocket och sen blåsa ut glaset med en luftpuff. Som man gör på monoboette? Spruta över kronhylsan.
Tillägg! Kolla dina bilder och var ingen kronhylsa, så där föll det!
Ja, nu ser jag det lilla spåret. Du har nog rätt i ditt antagande att det ska ut bakåt, och att det ärgat fast. Och guld är ju mjukt att stöka med:( Lider med dig, är ju en fin klocka.
Jag tackar för tippsen och ska fortsätta när jag får lite mer tid och återkommer med resultatet😄och under tiden kom med tipps om någon vet mer!👍😊

Tillbaka
Topp