• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
2 Schaublins đŸ˜±!!

Hur centrerat du frÀsen sÄ noggrant över arbetsstycket?
Har t.o.m fyra stycken, tvĂ„ 70, en 102 och en 12 den sista Ă€r förvisso en frĂ€s. 😅

SÀtter en mÀtklocka pÄ supporten med en magnet och gÄr mot pÄ varje sida arbetsstycket och sen delar avstÄndet med 2. Efter det förlitar jag mig pÄ maskinens precision och skruvar in verktyget till rÀtt position. Upplösningen pÄ den Àr 0,01mm och det brukar rÀcka i de flesta fall.
 

jmalmsjo

Cartier
Hej,

Jag har bytt urverk i en gammal dykare som rĂ„kat ut för en vattenskada. Klockan saknar dock urverkshĂ„llare (heter det sĂ„?), alltsĂ„ plastringen mellan verk och boett. Kan nĂ„gon guida mig till hur/var jag kan hitta en sĂ„dan? Är det verket eller boettens mĂ„tt som man ska utgĂ„ frĂ„n? Det Ă€r ju en vanlig boett och verket Ă€r VX42E, se bilder:

7B09842E-6129-4B79-817C-BFC0545D2C38.jpeg
6624FDF9-20B1-4F36-8A69-217E12CC8D15.jpeg

Tack pÄ förhand,
Jesper
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Film klar pÄ senaste projektet, tack för stödet hÀrifrÄn under alla kristider :D

Lika krispig och skön produktion som vanligt. Snyggt jobbat! 👍 sen vet ju vi hĂ€r att du slititgt med olika moment som inte syns i videon ocksĂ„. Som att mecka med hairspring mm 😊đŸ’Ș
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Litet projekt jag jobbar pĂ„. VĂ€ntar pĂ„ ny fjĂ€der och ska faktiskt prova att polera dom polerade ytorna av boetten ytterst försiktigt, sĂ„ vĂ€ntar pĂ„ ny Polermaskin med 😁
Lite före/efter rengöring av boett och polering av glaset.
15C0DEC0-DB42-4CAF-AAD9-2D6317A49F59.jpeg

BAE22F42-EEB2-4ABC-9E5A-DC4746DAD6DB.jpeg

IMG_6996.jpeg

IMG_6998.jpeg

IMG_6997.jpeg

VÀldigt trevligt verk att arbeta med som vanligt frÄn Certina. Manuellt 25-661 i denna.
IMG_6929.jpeg

Jo du gissade rĂ€tt, en Certina DS-2a. Kolla in tavlan som gömde sig under det dĂ€r repiga glaset đŸ€©
936458EC-DA68-4B8A-B2B6-BF882055F373.jpeg

IMG_6931.jpeg

FortsĂ€ttning följer.. 😊
 
Senast Àndrad:

rogart-63

Patek
Hej,

Jag har bytt urverk i en gammal dykare som rĂ„kat ut för en vattenskada. Klockan saknar dock urverkshĂ„llare (heter det sĂ„?), alltsĂ„ plastringen mellan verk och boett. Kan nĂ„gon guida mig till hur/var jag kan hitta en sĂ„dan? Är det verket eller boettens mĂ„tt som man ska utgĂ„ frĂ„n? Det Ă€r ju en vanlig boett och verket Ă€r VX42E, se bilder:

7B09842E-6129-4B79-817C-BFC0545D2C38.jpeg
6624FDF9-20B1-4F36-8A69-217E12CC8D15.jpeg

Tack pÄ förhand,
Jesper
Ser ut som ett 7N43. Har du hittat. Annars har jag Ätminstone ett . Som blev över frÄn en Seiko jag tog verket ifrÄn. Finns sÀkert fler i skrotlÄdan.
 

jmalmsjo

Cartier
Ser ut som ett 7N43. Har du hittat. Annars har jag Ätminstone ett . Som blev över frÄn en Seiko jag tog verket ifrÄn. Finns sÀkert fler i skrotlÄdan.

Testade en ring frÄn en annan Poseidonklocka jag har och den passade. Men jag har inte lyckats hitta nÄgon att köpa.

Om du har en över köper jag gÀrna den av dig!
 

rogart-63

Patek
Har nÄgra oilka . Kan skicka blid imorgon , Vita och svarta och grÄ . Tror att jag köpte en pÄse med divere
ringar oxÄ . SÄ det ska nog finnas nÄt som passar
 

VWatchie

Breitling
Film klar pÄ senaste projektet, tack för stödet hÀrifrÄn under alla kristider :D

Supertrevligt och lÀrorikt. Stort tack, och vilket fantastiskt resultat! Noterade att du har ett alldeles eget sÀtt att fÄ ordning pÄ hjultapparna (heter det sÄ pÄ svenska? Eng. wheel pivots). Har du testat att fÄ ordning pÄ tapparna med ett Jacot tool nÄgon gÄng? Förmodar att du föredrar ditt eget sÀtt.
 

Watcheyes

Cartier
Supertrevligt och lÀrorikt. Stort tack, och vilket fantastiskt resultat! Noterade att du har ett alldeles eget sÀtt att fÄ ordning pÄ hjultapparna (heter det sÄ pÄ svenska? Eng. wheel pivots). Har du testat att fÄ ordning pÄ tapparna med ett Jacot tool nÄgon gÄng? Förmodar att du föredrar ditt eget sÀtt.
Tackar, roligt att höra! Jag har bara kopierat sÀttet frÄn boken Practical Watch Repairing. Klockan var i sÄdant fint skick sÄ jag antog att pivot endast Àr smutsig/ rostig och kör dÀrför med ceriumoxid (som Diamantine) som endast polerar bort rosten och inte kapar nÄgot material. Hade pivot varit nött sÄ hade jag kört Jacot :)
 

McGyver

Rolex
Lund2.jpg


Testade att bygga ihop en sommarklocka av en Invicta som legat pÄ reservdelshyllan i mÄnga Är.

Ny tavla, svetsad boett, nytt baklock (ingen grÀslig med glas), svartetsade visare och ett vridringsilÀgg i rostfritt( som fÄtt "fusk sunburst" genom laseretsning. :) )

Skall ta bort fÀrgen i lumen pÄ visarna, sÄ de matchar index, sedan tycker jag den Àr klar.
 

Watcheyes

Cartier
Nytt projekt, Tissot pr-516 (ref 46622), cal 784-2 :)

Jag har sökt runt en del, vad Àr det för ersÀttningsglas som passar till denna modell (glas saknas)? Tack

Samt söker en Tissot-krona och plastringen som ska hÄlla i verket i boetten.

20230618_205337_resized (1).jpg
 
Senast Àndrad:

alexndr

Rolex
2-Faktor
Nytt projekt, Tissot pr-516 (ref 46622), cal 784-2 :)

Jag har sökt runt en del, vad Àr det för ersÀttningsglas som passar till denna modell (glas saknas)? Tack

Samt söker en Tissot-krona och plastringen som ska hÄlla i verket i boetten.

20230618_205337_resized (1).jpg
Skall bli kul att följa! Jag har precis samma modell liggandes i avvaktande pÄ kÀrlek.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
NĂ„gon som sitter pĂ„ en ”Coil spring” till ett Citizen C023 (eller liknande kaliber)?
InsÄg att jag aldrig har nÄgot ljud i mitt ex och nu hajar jag varför.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Fick lĂ€ra mig den hĂ„rda vĂ€gen att montera kalenderhjul ska man göra ytterst försiktigt och enligt anvisningar pĂ„ hjulet.. den notoriskt kĂ€nsliga fjĂ€dern pĂ„ kalenderhjulet i Certina 25-661 verket rök igĂ„r kvĂ€ll. Men fick tag i en ny som tur var och nu Ă€r denna fina DS2a klar 😃👍
Denna klockan ska stanna i samlingen, dĂ€rför lever jag med att jag fick lite vĂ€l mycket krĂ€m i nya fjĂ€dern. Riskerar nog overbanking om jag drar upp den sista biten sĂ„ kommer dra upp denna typ 80-90% bara. Oklart varför den blev sĂ„ stark, gick enligt spec o la mig under den.. đŸ€·â€â™‚ïž
IMG_7325.jpeg

A07DBE63-2865-4172-B2D2-AAA331C8131C.jpeg

IMG_7323.jpeg

IMG_7303.jpeg

Sista bilden visar vart fjĂ€dern har suttit innan den gick av.. tips var försiktiga med dessa verk 😅
Man ska tÀnka att man kan dra en rak linje frÄn centrum av verket genom den lilla markeringen till vÀnster pÄ kalenderhjulet i bilden och rakt genom kalenderhjulet och dÄ ska fjÀdern ligga mot datumringens tagg.

SÄ hÀr ska det se ut: (lÄnad bild av @Martin Lovasz )
1000284-jpg.513273
 
Senast Àndrad:

VWatchie

Breitling
Tackar, roligt att höra! Jag har bara kopierat sÀttet frÄn boken Practical Watch Repairing. Klockan var i sÄdant fint skick sÄ jag antog att pivot endast Àr smutsig/ rostig och kör dÀrför med ceriumoxid (som Diamantine) som endast polerar bort rosten och inte kapar nÄgot material. Hade pivot varit nött sÄ hade jag kört Jacot :)
Intressant. Av en tillfÀllighet berördes Àmnet i en trÄd pÄ WRT idag (https://www.watchrepairtalk.com/top...-direction-of-rotation-matter/#comment-223112) och möjligen innebÀr tekniken vissa risker om jag tolkar ett inlÀgg rÀtt, men mer Àn sÄ vet jag inte. SjÀlv brukar jag anvÀnda EveFlex (soft fine grit) för att rengöra tapplager(?) (pivots). Men Àr tapplagret deformerat, rostigt, oxiderat eller har skÄror sÄ Äker Jacot-verktyget fram.
 

VWatchie

Breitling
dÀrför lever jag med att jag fick lite vÀl mycket krÀm i nya fjÀdern. Riskerar nog overbanking om jag drar upp den sista biten
Om du kan ursÀkta en besserwisser sÄ kallas det re-banking, det vill sÀga att "impulse pin" slÄr i "fork head" och skapar det klassiska galopperande ljudet. Overbanking Àr nÀr "guard pin" har hamnat pÄ fel sida om "roller" och lÄser balansen.

Sitter och myser denna kvĂ€ll med att montera ihop en Cartier. Ganska fint resultat direkt efter balansen Ă„kte pĂ„? 😅
Ser ju fenomenalt fint ut och vilket vackert urverk. Blir nyfiken pÄ vad det Àr för kaliber?
 

Beo

Patek
Hej pÄ er!lÀnge sedan jag var hÀr inne och lurkade och har en frÄga till er som grejar med Zwiss klockor.
Ska byta glas pĂ„ en Longines och fĂ„r inte bort glaset med klo och verket sitte som gjutet,ska Ă€ven verkringen med ut ur boetten?hur jag Ă€n försökt sĂ„ sitter det sĂ„ har nĂ„gon nĂ„got tipps sĂ„ jag inte gör nĂ„got tokfel?😄
Vore tacksam om nÄgon vet?
IMG_4019.jpeg
IMG_4021.jpeg
IMG_4024.jpeg
IMG_4023.jpeg
IMG_4022.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Skulle tro att du fÄr ut den bakvÀgen. Men först fÄr du nog ta loss skruvarna som hÄller verket fast i verkringen samt ta ut kronan och verkringen.
Men jag kan ha fel 😆
IMG_7443.jpeg
 
  • Love
Reactions: Beo

Beo

Patek
Skulle tro att du fÄr ut den bakvÀgen. Men först fÄr du nog ta loss skruvarna som hÄller verket fast i verkringen samt ta ut kronan och verkringen.
Men jag kan ha fel 😆
IMG_7443.jpeg
Har testat det redan men tack Ă€ndĂ„.🙏😊
Du ser ena skruven Àr mörkare sÄ jag funderar pÄ om verk ringen oxiderat fast i boetten?
Om man kollar framsidan sÄ ser tavlan ut att gÄ ut sÄ verk ringen mÄste den med eller vad tror ni?
 
Senast Àndrad:

ittam

Audemars
Hej pÄ er!lÀnge sedan jag var hÀr inne och lurkade och har en frÄga till er som grejar med Zwiss klockor.
Ska byta glas pĂ„ en Longines och fĂ„r inte bort glaset med klo och verket sitte som gjutet,ska Ă€ven verkringen med ut ur boetten?hur jag Ă€n försökt sĂ„ sitter det sĂ„ har nĂ„gon nĂ„got tipps sĂ„ jag inte gör nĂ„got tokfel?😄
Vore tacksam om nÄgon vet?
IMG_4019.jpeg
IMG_4021.jpeg
IMG_4024.jpeg
IMG_4023.jpeg
IMG_4022.jpeg
Hur gĂ„r det? Kan vara sĂ„ att verket ska ut pĂ„ glassidan. Hur ser det ut frĂ„n sidan, inga stĂ€llen dĂ€r glasringen kan ”smĂ€ttas upp”?
 
  • Like
Reactions: Beo

Beo

Patek
Hur gĂ„r det? Kan vara sĂ„ att verket ska ut pĂ„ glassidan. Hur ser det ut frĂ„n sidan, inga stĂ€llen dĂ€r glasringen kan ”smĂ€ttas upp”?
Inge bra för jag vĂ„gar inte peta för hĂ„rt heller,glaset har ingen ring och man fĂ„r inget tag med glasklo(ja jag har Bergeon)och bommen Ă€r inte delad utan hel och det finns ett liiitet spĂ„r pĂ„ motsvarande sida i boetten mot bommen men jag misstĂ€nker att det kommit in lite fukt i baklocket som Ă€r pressat och oxiderat gulboetten mot stĂ„l verkhĂ„llaren.😱
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Inge bra för jag vĂ„gar inte peta för hĂ„rt heller,glaset har ingen ring och man fĂ„r inget tag med glasklo(ja jag har Bergeon)och bommen Ă€r inte delad utan hel och det finns ett liiitet spĂ„r pĂ„ motsvarande sida i boetten mot bommen men jag misstĂ€nker att det kommit in lite fukt i baklocket som Ă€r pressat och oxiderat gulboetten mot stĂ„l verkhĂ„llaren.😱
Du kan kanske sÀtta pÄ baklocket och sen blÄsa ut glaset med en luftpuff. Som man gör pÄ monoboette? Spruta över kronhylsan.
TillÀgg! Kolla dina bilder och var ingen kronhylsa, sÄ dÀr föll det!
 
Senast Àndrad:
  • Sad
Reactions: Beo

ittam

Audemars
Inge bra för jag vĂ„gar inte peta för hĂ„rt heller,glaset har ingen ring och man fĂ„r inget tag med glasklo(ja jag har Bergeon)och bommen Ă€r inte delad utan hel och det finns ett liiitet spĂ„r pĂ„ motsvarande sida i boetten mot bommen men jag misstĂ€nker att det kommit in lite fukt i baklocket som Ă€r pressat och oxiderat gulboetten mot stĂ„l verkhĂ„llaren.😱
Ja, nu ser jag det lilla spÄret. Du har nog rÀtt i ditt antagande att det ska ut bakÄt, och att det Àrgat fast. Och guld Àr ju mjukt att stöka med:( Lider med dig, Àr ju en fin klocka.
 
  • Like
Reactions: Beo

Beo

Patek
Du kan kanske sÀtta pÄ baklocket och sen blÄsa ut glaset med en luftpuff. Som man gör pÄ monoboette? Spruta över kronhylsan.
TillÀgg! Kolla dina bilder och var ingen kronhylsa, sÄ dÀr föll det!
Ja, nu ser jag det lilla spÄret. Du har nog rÀtt i ditt antagande att det ska ut bakÄt, och att det Àrgat fast. Och guld Àr ju mjukt att stöka med:( Lider med dig, Àr ju en fin klocka.
Jag tackar för tippsen och ska fortsĂ€tta nĂ€r jag fĂ„r lite mer tid och Ă„terkommer med resultatet😄och under tiden kom med tipps om nĂ„gon vet mer!👍😊
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Jag tackar för tippsen och ska fortsĂ€tta nĂ€r jag fĂ„r lite mer tid och Ă„terkommer med resultatet😄och under tiden kom med tipps om nĂ„gon vet mer!👍😊
Borde du inte kunna lÀgga lite 5/56 runt verkringen med tandpetare om du misstÀnker oxid? Bara lite sÄ det inte nÄr tavlan!
 
  • Like
Reactions: Beo
Topp