• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Krokodilen

Omega
2-Faktor
En klocka av enklare slag behöver nytt glas då nuvarande lossnat. Urmakare vill ha 1500 SEK för detta inkl nytt glas. Mineralglas med datumbubbla. Är det ett något så när rimligt pris?
 

Krokodilen

Omega
2-Faktor

Bilagor

  • 6BD1255D-3A4C-44A8-BB0F-24130422553C.jpeg
    6BD1255D-3A4C-44A8-BB0F-24130422553C.jpeg
    127.4 KB · Visningar: 15

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tänkte dela med mig lite av mitt senaste projekt. Service av min egna Rolex Datejust 16014. Jag har sen jag började satsa som hobbyurmakare tänkt att jag ska serva denna när jag är redo. Och efter att ha servat bra många klockor nu och senast ett rolex damur kände jag mig redo.
Den går dock väldigt bra, men tycker den tar många varv på kronan på sig innan den går igång efter vila. Så här är status innan service:
02C5E728-154F-4811-A9A5-C1E992825ADE.jpeg


Serviceobjektet är en charmig datejust 36mm från 1985. Högst troligen opolerat skick, men den har sina skönhetsspår. Men jag tycker det tillför, ingen har valt att polera bort dom tack o lov 🙏
IMG_7806.jpeg

IMG_7805.jpeg


Planen är förutom en ordentlig rengöring utvändigt / invändigt och fräscha oljor, även byta fjäder, ev glas samt alla packningar.

Steg 1 plocka av länken
IMG_7733.jpeg


Sen ska baklocket av. Rolex har speciella hylsor och en ordentlig boettöppnare gör det enkelt och minskar risken för repor.
IMG_7734.jpeg

IMG_7735.jpeg

IMG_7736.jpeg


IMG_7737.jpeg

IMG_7742.jpeg


Jag plockar sen ut kronan, skruvar in två skruvar som håller verket fixerat och roterar verket så skruvarna hämnar i fasningarna i boetten. Sen kan verket vältas över på en kudde.

IMG_7743.jpeg

IMG_7744.jpeg


Visare och tavla tas av, som skydd en helt ny vrängd zippåse. Två skruvar håller tavlan på plats.
IMG_7748.jpeg

IMG_7750.jpeg

IMG_7751.jpeg

IMG_7752.jpeg

IMG_7749.jpeg


Nu monterar jag av automatbryggan och balansen.
IMG_7756.jpeg

IMG_7759.jpeg


Sen tänkte jag kanske inte gå in i detalj på hur jag monterar ner del för del. Det är ganska likt hur dom flesta verk monteras ner. Men jag slås av vilken finish och kvalitetskänsla det är i Rolex.
IMG_7760.jpeg

IMG_7790.jpeg


Till slut är verket ner monterat. Jag monterar ur alla 4 cap jewels inför tvätt. Föredrar att montera på och olja dom det första jag gör efter rengöring.

IMG_7800.jpeg


Några fynd längs vägen.
Jag tyckte det var väl mycket olja på gånghjul / gånghake:
IMG_7741.jpeg


Jag märkte när jag öppnade trumman att den var väldigt kladdig..
IMG_7798.jpeg


Samt lite överflöd med olja på sina ställen. Konstigt nog under kalenderfjädern..
IMG_7762.jpeg


Nu iaf redo för tvätt. Fortsättning följer..
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
En sak jag märkte var att cap jewels på balansen och cap jewels på gånghjul är olika tjocka. Lurigt då dem lätt kan förväxlas med varandra. Dom tjockare satt på balansen. Är detta vanligt att det är så?

Ja, inte helt ovanligt. Som du säger, lätt att förväxla om man inte är uppmärksam.
Härligt med ett vågat och modigt drag att ta sig an en Rolex! Ser mycket bra ut!
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Köpte en Glycine combat sub (golden eye) på FB för 200kr.

Ägaren hade bytt insert som nu hade spruckit och då hade han hällt superlim på så bezelen satt fast. Han hade även bytt glas så nu var den inte vattentät längre. Verkar gå helt okej ändå.

Invicta verkar inte sälja inserts löst så det får bli något annat.

En bit kvar men skall nog bli klocka av den här också.
IMG_1716.jpeg
IMG_1717.jpeg
IMG_1718.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Inte för att detta är en köp/sälj- tråd men undrar om det är någon skruvare som är intresserad av detta mikroskop som säljs av Cousins? Jag köpte det för något år sedan i strävan att hitta "mitt arbetssätt". Det passade inte riktigt mig då jag helt gått över till att använda mitt stereomikroskop.

1690361753787.png


https://www.cousinsuk.com/product/benchtop-with-digital-display?code=M39115
Spännande, vet att vissa vill ha digitala mikroskop vid svarven mm. Men denna kanske är fixerad vid sitt bord?
Kan för övrigt också starkt rekommendera stereomikroskop. Arbetar 95% av tiden under mitt för dom flesta momenten.
IMG_7868.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tänkte dela med mig lite av mitt senaste projekt. Service av min egna Rolex Datejust 16014. Jag har sen jag började satsa som hobbyurmakare tänkt att jag ska serva denna när jag är redo. Och efter att ha servat bra många klockor nu och senast ett rolex damur kände jag mig redo.
Den går dock väldigt bra, men tycker den tar många varv på kronan på sig innan den går igång efter vila. Så här är status innan service:
02C5E728-154F-4811-A9A5-C1E992825ADE.jpeg


Serviceobjektet är en charmig datejust 36mm från 1985. Högst troligen opolerat skick, men den har sina skönhetsspår. Men jag tycker det tillför, ingen har valt att polera bort dom tack o lov 🙏
IMG_7806.jpeg

IMG_7805.jpeg


Planen är förutom en ordentlig rengöring utvändigt / invändigt och fräscha oljor, även byta fjäder, ev glas samt alla packningar.

Steg 1 plocka av länken
IMG_7733.jpeg


Sen ska baklocket av. Rolex har speciella hylsor och en ordentlig boettöppnare gör det enkelt och minskar risken för repor.
IMG_7734.jpeg

IMG_7735.jpeg

IMG_7736.jpeg


IMG_7737.jpeg

IMG_7742.jpeg


Jag plockar sen ut kronan, skruvar in två skruvar som håller verket fixerat och roterar verket så skruvarna hämnar i fasningarna i boetten. Sen kan verket vältas över på en kudde.

IMG_7743.jpeg

IMG_7744.jpeg


Visare och tavla tas av, som skydd en helt ny vrängd zippåse. Två skruvar håller tavlan på plats.
IMG_7748.jpeg

IMG_7750.jpeg

IMG_7751.jpeg

IMG_7752.jpeg

IMG_7749.jpeg


Nu monterar jag av automatbryggan och balansen.
IMG_7756.jpeg

IMG_7759.jpeg


Sen tänkte jag kanske inte gå in i detalj på hur jag monterar ner del för del. Det är ganska likt hur dom flesta verk monteras ner. Men jag slås av vilken finish och kvalitetskänsla det är i Rolex.
IMG_7760.jpeg

IMG_7790.jpeg


Till slut är verket ner monterat. Jag monterar ur alla 4 cap jewels inför tvätt. Föredrar att montera på och olja dom det första jag gör efter rengöring.

IMG_7800.jpeg


Några fynd längs vägen.
Jag tyckte det var väl mycket olja på gånghjul / gånghake:
IMG_7741.jpeg


Jag märkte när jag öppnade trumman att den var väldigt kladdig..
IMG_7798.jpeg


Samt lite överflöd med olja på sina ställen. Konstigt nog under kalenderfjädern..
IMG_7762.jpeg


Nu iaf redo för tvätt. Fortsättning följer..
Fortsättning:

Nästa steg är rengöring av boett och urverk. Jag använder ultraljudstvätt för boetten och länken och en urverkstvätt för verkdelarna.

Men först ska alla juveler peggas, jag upplever att urverkstvätten har svårt att få bort pegwood rester ur juvelerna så jag går alltid över dom med rodico också. En brygga nedan som exempel.
IMG_7842.jpeg


Alla packningar tas bort. Krona, kronhals och baklock.
IMG_7856.jpeg

IMG_7851.jpeg

IMG_7843.jpeg


Kronan rengörs också med pegwood. Märkte dock att gängorna ser slitna ut, trodde det var kronhalsen som var sliten så har beställt en ny sån, men nu får jag tänka om, troligen låter jag allt vara kvar som det är och kanske på sikt utvärdera ny krona.
IMG_7845.jpeg


Glaset ska av boetten och för att få loss det måste glasringen pressas av. Har modifierat ett billigt köp på amazon. Knivarna var sjukt slöa så har slipat dessa. Jag passar på att rengöra under glasringen med pegwood också. En detalj jag hittade var undersidan på glasringen (som är av vitguld) där det fanns två rolex kronor stämplade.
IMG_7832.jpeg

IMG_7833.jpeg

IMG_7837.jpeg

IMG_7854.jpeg

IMG_7839.jpeg

Nu sorteras verkdelarna i korgar för urverkstvätten. På önskelistan står fler finmaskiga korgar med lock, då det händer att verkdelar letar sig ur korgarna samt att det hade varit enklare att separera skruvar från varandra då. Jag lägger dom minsta delarna från verksidan i en och dom minsta från tavelsidan i en. Inklusive cap jewels.
IMG_7846.jpeg


Sen är det i mitt fall bara att slå på strömmen och starta maskinen. Den tar med mina inställningar 46min från start till mål så jag brukar sätta en timer på mobilen, hör inte alltid klockan i maskinen då den står i källaren 😆
Maskinen har fem olika steg och är helautomatisk. Två första har jag rengöringsvätska i, följs av två steg av sköljvätska och ett avslutande torksteg. Jag kör ickevattenbaserat från L&R.
IMG_7848.jpeg

IMG_7849.jpeg

IMG_7850.jpeg

IMG_7859.jpeg


Under tiden kör jag igång ultraljudstvätten med boettdelar o länk/ändlänkar. Jag avslutar med att gå över med en tandborste innan jag sköljer av delarna under vattenkranen. Blåser torrt med dammblås. I ULT kör jag Elma röd 9:1.
IMG_7852.jpeg

IMG_7853.jpeg

IMG_7857.jpeg

IMG_7858.jpeg


Nu plingar klockan på allmer maskinen och jag kan ta upp verkdelarna och sortera dom i en ren dammkupa. Jag har märkt upp så jag har några till nermontering och några för rena delar.
IMG_7869.jpeg

IMG_7870.jpeg


Nu går vi över till montering i nästa steg. Fortsättning följer..
 
Senast ändrad:

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Utvärderar om jag ska byta glas på min DJ eller ej. Hade gärna fått tag i ett originalglas i så fall. Någon som har tillgång till det?
Så här ser jämförelsen ut mellan original (misstänker det är original som satt på klockan) och ett jag köpt från cousinsuk - sternkreuz. Vad tycker ni? Jag kan ju alltid sätta på detta nya och senare byta till nytt originalglas när jag får tag på det. Eller sätta på mitt gamla igen om jag vill det och slipa det lite.

Original:
IMG_7873.jpeg


Sternkreuz:
IMG_7871.jpeg


Original:
IMG_7874.jpeg

Sternkreuz:
IMG_7872.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_7871.jpeg
    IMG_7871.jpeg
    341.2 KB · Visningar: 1

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Kort update:

Då jag rengör balansen i urverkstvätten monterad på mainplate med cap jewels urtagna så brukar jag inleda ihopmontering med att olja dessa och montera tillbaka dom. Jag gillar känslan när det är klart, då är det värsta avklarat på nåt sätt och man har nerförsbacke framför sig 😃. Viktigt att nämna är att jag inte har IPA i någon av burkarna i tvätten, då kan man inte lägga balans och gånghake där, då schellac löses upp i IPA och resulterar i juveler hamnar ur position på balanshjulet och gånghaken.

Cap jewels på balansen: Jag lägger juvelen och Shock setting i närheten av där den ska sitta. Då slipper jag oroa mig för att tappa den när den ska i senare. I detta fallet använder jag balansbryggan som arbetsbord.
Jag lägger lite moebius 9010 centrerat på cap jewel. Lägger sen shocksetting juvelen på och dom fastnar i varandra. Sen vänder jag på steken och lägger den på plats.
Efter att ha konsulterat @R-Svarvofix är bedömningen att jag tagit något snålt med olja här. Man kan gott få den gröna ringens storlek på oljedroppe. Han tipsar även om att lägga en liten droppe på shecksetting juvelen, det ökat sannolikheten för en centrerad droppe när man för stenarna samman. Men inget som hindrar mig från att fortsätta. Viktigt också att man lägger lika mycket på båda sidor, annars kan rate påverkas i dom olika lägena.
IMG_7934.jpeg

IMG_7935.jpeg

IMG_7936.jpeg

IMG_7937.jpeg

c7ddbe72-34ac-42b2-9ff8-eafec877b40a.jpeg


Detta gör jag både för balansen och för gånghjulets cap jewels, totalt 4 ställen.

Näst på tur brukar jag ta och bygga ihop fjäderhuset. Många gånger använder jag min fjädervinda och återanvänder fjädern, speciellt om klockan ärvts av en släkting och jag vill bevara så många delar som möjligt. I mitt fall kostar jag på mig en ny fjäder denna gång. Då klockan är automatisk så lägger jag lite bromsfett i fasningarna på trummans innervägg, tre ställen.
IMG_7943.jpeg

IMG_7945.jpeg


Sen tar jag och lägger min nya fjäder på trumman och trycker ner den i trumman med korntången. Jag dubbelkollar alltid hur barrel arbor ser ut så fjädern hamnar på rätt håll. Även om det sägs att nya fjädrar ska ha den färgade sidan av metallringen uppåt. Jag dubbelkollar alltid iaf.
IMG_7947.jpeg

IMG_7948.jpeg


Monterar sen i arbor och trycker på locket med ett litet verktyg som lägger trycket jämt fördelat.
IMG_7949.jpeg

IMG_7950.jpeg

IMG_7951.jpeg


Sen oljar jag mellan arbor och trumma/lock på båda sidor med moebius 9104/hp1300.

Fortsättning följer..
 

Mr.Batman

Omega
Denna band-klocka kombination må vara bland de mest oproportionerliga och fulaste jag sett men gud så skönt det var på min smala handled. Har alltid upplevt att originalbandet på DW5600:n inte är så följsamt på min handled och att det bildas ett jobbigt mellanrum mellan bandhorn och handled.
”Maybe it won’t work out. But maybe seeing if it does will be the best adventure ever”.
Stort tack till @Singular för ett grymt band och snabb leverans!
3FD1B4C6-A1AD-441A-92BE-6FF1DFA2EB89.jpeg

167BB9AF-1690-44BD-B2D8-8DBDFA8FE055.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Liten fortsättning på Rolex 3035 projektet. Det kom en service åt en KS profil i mellan men nu är det avklarat också. 😊

När cap jewels är oljade och återmonterade monterar jag av balansen och lägger den åt sidan.
IMG_7985.jpeg

Sen börjar jag montera verksidan först. Löpverket och dess brygga, sen trumma och dess brygga, följt av click och kronhjul mm. Allt oljas efter bästa förmåga, det är ju en konstform som ständigt utvecklas. Hur stor mängd, vilken olja var osv. Går inte in i detaljer här då det finns mängder av videos som går igenom detta. Men så här ser mitt oljeställ ut:
IMG_7986.jpeg

IMG_7987.jpeg

Finns att köpa för en rimlig peng på cousinsuk. Dessa fyra oljor / fett klarar jag dom flesta servicar med. Har utöver detta en flaska bromsfett för trummor på automater också. Den gula 9415 använder jag enbart på juvelerna på gånghaken för att smörja gånghjulets tänder.

bryggan för löpverket faller på plats utan att jag behöver justera ett enda hjul. Lite tur, lite skicklighet men främst kvalitet på verket gissar jag 😅
IMG_7988.jpeg


Oljar juvelerna enligt nedan, blå är 9010 och röd är 9401.
IMG_7990.jpeg


Sen monterar jag färdigt verksida och tavelsida. Bara automatverket kvar nu. Jag monterar på gånghake(smörjer ena juvelen med 9415 och stegar fram manuellt 5 steg och upprepar 3 ggr). Sen åker balansen på. Nu får oljorna arbeta in sig 24h innan jag fortsätter.
IMG_8062.jpeg

IMG_8063.jpeg


Fortsättning följer.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Projektet står lite still just nu. Då min glaspress inte är tillräckligt bra kvalitet för att pressa på glasringen plant på nya glaset. Har beställt ett nytt verktyg som lär dröja någon vecka minst. Men uppdaterar när det kommit. 😊
 

Magnetize

Cartier
2-Faktor
Projektet står lite still just nu. Då min glaspress inte är tillräckligt bra kvalitet för att pressa på glasringen plant på nya glaset. Har beställt ett nytt verktyg som lär dröja någon vecka minst. Men uppdaterar när det kommit. 😊
Väldigt imponerande arbete så långt tycker jag.
Var själv väldigt nöjd när jag lyckades byta batteri på en Champion-klocka 😂
Har även köpt nåt verktygskit på Kjell&Co men har inte vågat öppna någon av mina automatiska klockor, ens för att ta reda på serienummer. 😅
Så följer din renovering med stort intresse!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tittar som vanligt in när jag vill köpa nytt verk till ett damur... Behöver byta ut ett ETA/ESA 951.111 som skall sitta i en Tudor. Verkar inte finnas nya att hitta på någon sida? Kanske inte så bra på att hitta heller iiofs.
Hittade ett verk men insåg i efterhand att det enda jag tror jag har problem med fick jag ta med mig från gamla verket... Urtavlan i Tudorn är tjockt, så minutröret? och timhjulet? är för korta. Kan man få tag på dessa i olika höjder? De jag har verkar gå för trögt i det nya verket.

Ursäktar amatörnivån här men den har varit inne hos urmakare utan att detta uppmärksammades. Verket går med tillhörande timhjul minutröret men inte med de som kom med originalverket.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hittade ett verk men insåg i efterhand att det enda jag tror jag har problem med fick jag ta med mig från gamla verket... Urtavlan i Tudorn är tjockt, så minutröret? och timhjulet? är för korta. Kan man få tag på dessa i olika höjder? De jag har verkar gå för trögt i det nya verket.

Ursäktar amatörnivån här men den har varit inne hos urmakare utan att detta uppmärksammades. Verket går med tillhörande timhjul minutröret men inte med de som kom med originalverket.
Vad menar du med att dom är för korta/går för trögt? Om dom är för korta, är det inte tillräckligt som sticker upp för visarna att fästa emot? Går visarna emot tavlan? Eller är det tavlan som går emot hjulen? Är problemet lika stort utan visare också? Vad är det som är för trögt, ställa tid? Eller tickar inte verket som det ska när tavlan monteras?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad menar du med att dom är för korta/går för trögt? Om dom är för korta, är det inte tillräckligt som sticker upp för visarna att fästa emot? Går visarna emot tavlan? Eller är det tavlan som går emot hjulen? Är problemet lika stort utan visare också? Vad är det som är för trögt, ställa tid? Eller tickar inte verket som det ska när tavlan monteras?
Kan inte montera visarna. Sedan är det mycket friktion att dra runt verket utan visarna och tavlan. Trögt att ställa tiden och verket får inte så länge, stannar ofta.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Kan inte montera visarna. Sedan är det mycket friktion att dra runt verket utan visarna och tavlan. Trögt att ställa tiden och verket får inte så länge, stannar ofta.
Tänkte om det bara var tidställning som var trögt kunde minutröret behövts öppnas något. Ska också ligga fett under för att det ska kunna glida.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tänkte om det bara var tidställning som var trögt kunde minutröret behövts öppnas något. Ska också ligga fett under för att det ska kunna glida.
Får väl kolla på allt igen, men finns det timhjul och minutrör i olika höjd för verk som dessa? De som följde med verket passade fint och verket fungerade som det skulle. Tänkte man borde testa köpa nya då.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Får väl kolla på allt igen, men finns det timhjul och minutrör i olika höjd för verk som dessa? De som följde med verket passade fint och verket fungerade som det skulle. Tänkte man borde testa köpa nya då.
Det brukar gå att välja på några olika höjder. Hittar inget datablad som pdf för ditt verk nu men bifogar ett exempel på hur det kan se ut. Ska kolla senare om jag har rätt i någon pärm hemma.
Screenshot_20230815-185845_Drive.jpg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
@Aurum jag hittade inget motsvarande dokument i pärmarna, bara serviceinstruktioner och reservdelsförteckning som inte anger vilka höjder som fanns. Hojta om du vill ha så ska jag fota eller scanna. Kollade i katalogen för kompatibilitet mellan verken och där fanns två höjder listade. Med lite tur är det väl den längre du ska ha och inte något Tudorspecifikt specialmått.

Avser timhjulet, nr 31.046.06 (255/1). Understruket mått är standardhöjd:
Screenshot_20230815-203553_Drive.jpg


Minutröret, nr 31.083 (242):
Screenshot_20230815-214707_Drive.jpg


Sekundhjul, nr. 30.027 (227):
Screenshot_20230815-221853_Drive.jpg
 
Senast ändrad:

Principal

Omega
2-Faktor
Lurkat en tid i denna tråd och blivit allt mer inspirerad att själv lära mig mer om urverk och har därför köpt några billiga klockor på tratten. Riktigt kul!

En riktig nybörjarfråga som kanske är omöjlig att svara på då jag inte hittat vad urverket har för caliber men iaf. På den ena klockan har ”winding stem” (bommen?, alla yt-videos gör att jag kan fler urverksbegrepp på engelska än svenska vilket känns rätt fånigt) gått av och jag skulle behöva en ny samt krona som passar. Generiskt är inget som helst problem såklart. Någon som kan hjälpa mig? Klockan är en Lagonda Junior, får boetten till ca 31,5, urverket till 23,6.

Den har gått av precis i kanten av boetten. Går det att hitta något som kan passa tror ni? Supertacksam för all hjälp!
IMG_9653.jpeg
IMG_9654.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Lurkat en tid i denna tråd och blivit allt mer inspirerad att själv lära mig mer om urverk och har därför köpt några billiga klockor på tratten. Riktigt kul!

En riktig nybörjarfråga som kanske är omöjlig att svara på då jag inte hittat vad urverket har för caliber men iaf. På den ena klockan har ”winding stem” (bommen?, alla yt-videos gör att jag kan fler urverksbegrepp på engelska än svenska vilket känns rätt fånigt) gått av och jag skulle behöva en ny samt krona som passar. Generiskt är inget som helst problem såklart. Någon som kan hjälpa mig? Klockan är en Lagonda Junior, får boetten till ca 31,5, urverket till 23,6.

Den har gått av precis i kanten av boetten. Går det att hitta något som kan passa tror ni? Supertacksam för all hjälp!
IMG_9653.jpeg
IMG_9654.jpeg
Kan du lägga med någon bild på verket eller main plate? Borde finnas nån stämpel någonstans eller på nån brygga. Gissar att det har ett AS eller Felsa verk eller så?
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nu är det inte direkt klockmek men jag har pysslat lite med min "klockfix rese bag" har funkat bra hittills. Alla grejer är inte av högsta kvalitet, men det är mer för för "nödfix" av klockor och lite elektronik osv på resande fot.

Saknar ni något eller har ideer är det bara att hojta. 🙂
IMG_20230816_225414.jpg

IMG_20230816_225425.jpg

IMG_20230816_225737.jpg
 
Topp