Ja det ska jag prova!tack för tippset.Borde du inte kunna lägga lite 5/56 runt verkringen med tandpetare om du misstänker oxid? Bara lite så det inte når tavlan!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja det ska jag prova!tack för tippset.Borde du inte kunna lägga lite 5/56 runt verkringen med tandpetare om du misstänker oxid? Bara lite så det inte når tavlan!
Beror helt på vad det är för klocka.En klocka av enklare slag behöver nytt glas då nuvarande lossnat. Urmakare vill ha 1500 SEK för detta inkl nytt glas. Mineralglas med datumbubbla. Är det ett något så när rimligt pris?
Beror helt på vad det är för klocka.
En sak jag märkte var att cap jewels på balansen och cap jewels på gånghjul är olika tjocka. Lurigt då dem lätt kan förväxlas med varandra. Dom tjockare satt på balansen. Är detta vanligt att det är så?
Spännande, vet att vissa vill ha digitala mikroskop vid svarven mm. Men denna kanske är fixerad vid sitt bord?Inte för att detta är en köp/sälj- tråd men undrar om det är någon skruvare som är intresserad av detta mikroskop som säljs av Cousins? Jag köpte det för något år sedan i strävan att hitta "mitt arbetssätt". Det passade inte riktigt mig då jag helt gått över till att använda mitt stereomikroskop.
https://www.cousinsuk.com/product/benchtop-with-digital-display?code=M39115
Fortsättning:Tänkte dela med mig lite av mitt senaste projekt. Service av min egna Rolex Datejust 16014. Jag har sen jag började satsa som hobbyurmakare tänkt att jag ska serva denna när jag är redo. Och efter att ha servat bra många klockor nu och senast ett rolex damur kände jag mig redo.
Den går dock väldigt bra, men tycker den tar många varv på kronan på sig innan den går igång efter vila. Så här är status innan service:
Serviceobjektet är en charmig datejust 36mm från 1985. Högst troligen opolerat skick, men den har sina skönhetsspår. Men jag tycker det tillför, ingen har valt att polera bort dom tack o lov
Planen är förutom en ordentlig rengöring utvändigt / invändigt och fräscha oljor, även byta fjäder, ev glas samt alla packningar.
Steg 1 plocka av länken
Sen ska baklocket av. Rolex har speciella hylsor och en ordentlig boettöppnare gör det enkelt och minskar risken för repor.
Jag plockar sen ut kronan, skruvar in två skruvar som håller verket fixerat och roterar verket så skruvarna hämnar i fasningarna i boetten. Sen kan verket vältas över på en kudde.
Visare och tavla tas av, som skydd en helt ny vrängd zippåse. Två skruvar håller tavlan på plats.
Nu monterar jag av automatbryggan och balansen.
Sen tänkte jag kanske inte gå in i detalj på hur jag monterar ner del för del. Det är ganska likt hur dom flesta verk monteras ner. Men jag slås av vilken finish och kvalitetskänsla det är i Rolex.
Till slut är verket ner monterat. Jag monterar ur alla 4 cap jewels inför tvätt. Föredrar att montera på och olja dom det första jag gör efter rengöring.
Några fynd längs vägen.
Jag tyckte det var väl mycket olja på gånghjul / gånghake:
Jag märkte när jag öppnade trumman att den var väldigt kladdig..
Samt lite överflöd med olja på sina ställen. Konstigt nog under kalenderfjädern..
Nu iaf redo för tvätt. Fortsättning följer..
Väldigt imponerande arbete så långt tycker jag.Projektet står lite still just nu. Då min glaspress inte är tillräckligt bra kvalitet för att pressa på glasringen plant på nya glaset. Har beställt ett nytt verktyg som lär dröja någon vecka minst. Men uppdaterar när det kommit.
Hittade ett verk men insåg i efterhand att det enda jag tror jag har problem med fick jag ta med mig från gamla verket... Urtavlan i Tudorn är tjockt, så minutröret? och timhjulet? är för korta. Kan man få tag på dessa i olika höjder? De jag har verkar gå för trögt i det nya verket.Tittar som vanligt in när jag vill köpa nytt verk till ett damur... Behöver byta ut ett ETA/ESA 951.111 som skall sitta i en Tudor. Verkar inte finnas nya att hitta på någon sida? Kanske inte så bra på att hitta heller iiofs.
Vad menar du med att dom är för korta/går för trögt? Om dom är för korta, är det inte tillräckligt som sticker upp för visarna att fästa emot? Går visarna emot tavlan? Eller är det tavlan som går emot hjulen? Är problemet lika stort utan visare också? Vad är det som är för trögt, ställa tid? Eller tickar inte verket som det ska när tavlan monteras?Hittade ett verk men insåg i efterhand att det enda jag tror jag har problem med fick jag ta med mig från gamla verket... Urtavlan i Tudorn är tjockt, så minutröret? och timhjulet? är för korta. Kan man få tag på dessa i olika höjder? De jag har verkar gå för trögt i det nya verket.
Ursäktar amatörnivån här men den har varit inne hos urmakare utan att detta uppmärksammades. Verket går med tillhörande timhjul minutröret men inte med de som kom med originalverket.
Kan inte montera visarna. Sedan är det mycket friktion att dra runt verket utan visarna och tavlan. Trögt att ställa tiden och verket får inte så länge, stannar ofta.Vad menar du med att dom är för korta/går för trögt? Om dom är för korta, är det inte tillräckligt som sticker upp för visarna att fästa emot? Går visarna emot tavlan? Eller är det tavlan som går emot hjulen? Är problemet lika stort utan visare också? Vad är det som är för trögt, ställa tid? Eller tickar inte verket som det ska när tavlan monteras?
Tänkte om det bara var tidställning som var trögt kunde minutröret behövts öppnas något. Ska också ligga fett under för att det ska kunna glida.Kan inte montera visarna. Sedan är det mycket friktion att dra runt verket utan visarna och tavlan. Trögt att ställa tiden och verket får inte så länge, stannar ofta.
Får väl kolla på allt igen, men finns det timhjul och minutrör i olika höjd för verk som dessa? De som följde med verket passade fint och verket fungerade som det skulle. Tänkte man borde testa köpa nya då.Tänkte om det bara var tidställning som var trögt kunde minutröret behövts öppnas något. Ska också ligga fett under för att det ska kunna glida.
Det brukar gå att välja på några olika höjder. Hittar inget datablad som pdf för ditt verk nu men bifogar ett exempel på hur det kan se ut. Ska kolla senare om jag har rätt i någon pärm hemma.Får väl kolla på allt igen, men finns det timhjul och minutrör i olika höjd för verk som dessa? De som följde med verket passade fint och verket fungerade som det skulle. Tänkte man borde testa köpa nya då.
Kan du lägga med någon bild på verket eller main plate? Borde finnas nån stämpel någonstans eller på nån brygga. Gissar att det har ett AS eller Felsa verk eller så?Lurkat en tid i denna tråd och blivit allt mer inspirerad att själv lära mig mer om urverk och har därför köpt några billiga klockor på tratten. Riktigt kul!
En riktig nybörjarfråga som kanske är omöjlig att svara på då jag inte hittat vad urverket har för caliber men iaf. På den ena klockan har ”winding stem” (bommen?, alla yt-videos gör att jag kan fler urverksbegrepp på engelska än svenska vilket känns rätt fånigt) gått av och jag skulle behöva en ny samt krona som passar. Generiskt är inget som helst problem såklart. Någon som kan hjälpa mig? Klockan är en Lagonda Junior, får boetten till ca 31,5, urverket till 23,6.
Den har gått av precis i kanten av boetten. Går det att hitta något som kan passa tror ni? Supertacksam för all hjälp!
Nedmonterat och ännu ej tvättat.Kan du lägga med någon bild på verket eller main plate? Borde finnas nån stämpel någonstans eller på nån brygga. Gissar att det har ett AS eller Felsa verk eller så?