• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Rikala

Patek
2-Faktor
Inte helt lätt. Behöver bättre sågblad samt ett par mindre filar etc. Något bättre och hålla med också!

Första försöket. Inte i närheten av vad jag tänkt, men man lär sig... 😁

20231001_111002.jpg

20231001_112538.jpg

20231001_114251.jpg

20231001_115353.jpg
20231001_121018.jpg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Inte helt lätt. Behöver bättre sågblad samt ett par mindre filar etc. Något bättre och hålla med också!

Första försöket. Inte i närheten av vad jag tänkt, men man lär sig... 😁

20231001_111002.jpg

20231001_112538.jpg

20231001_114251.jpg

20231001_115353.jpg
20231001_121018.jpg
Kul projekt, är det bara för att få en cool look som du modifierar bryggan? Eller vad är syftet?
Har ett Felsa verk liggandes jag ska montera ihop m ett tag. Trumman där var riktigt fräck 😁
IMG_8339.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Kul projekt, är det bara för att få en cool look som du modifierar bryggan? Eller vad är syftet?
Har ett Felsa verk liggandes jag ska montera ihop m ett tag. Trumman där var riktigt fräck 😁
IMG_8339.jpeg

Kul o testa, därav jobbet.

Skall gå på även bottenplatta m.m. också. Tänkte se vad jag kan göra med en tavla med. Funderar på lägga ett papper med lysmassa i botten av boetten så det lyser igenom verket. Får se vad det blir, bestämmer mig eftersom.

Snygg trumma!
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Kul o testa, därav jobbet.

Skall gå på även bottenplatta m.m. också. Tänkte se vad jag kan göra med en tavla med. Funderar på lägga ett papper med lysmassa i botten av boetten så det lyser igenom verket. Får se vad det blir, bestämmer mig eftersom.

Snygg trumma!
Ja, lägg märke till dom infällda juvelerna i trumman som inte fyller någon funktion alls 😂
 

Watcheyes

Cartier
Har ni några bra tips för att installera barrel arbor (fjäderhusbommen) på ett snyggt och smidigt vis?

Ofta är ju fjädern väldigt tajt i mitten så att man behöver komma ned med bommen lite snett och sedan pressa ned den. Problemet är att man ibland kommer lite ocentrerat mot för hålet man siktar mot så det kan bli repor kring hålet vid insidan av trumman, samt bommen kan få repor också på sig då man behöver trycka ned den med lite kraft med en stålpincett. Mässingpincetterna brukar ej tåla detta, de blir skeva 😀

Tack på förhand!
 

gdae

Cartier
2-Faktor
Har ni några bra tips för att installera barrel arbor (fjäderhusbommen) på ett snyggt och smidigt vis?

Ofta är ju fjädern väldigt tajt i mitten så att man behöver komma ned med bommen lite snett och sedan pressa ned den. Problemet är att man ibland kommer lite ocentrerat mot för hålet man siktar mot så det kan bli repor kring hålet vid insidan av trumman, samt bommen kan få repor också på sig då man behöver trycka ned den med lite kraft med en stålpincett. Mässingpincetterna brukar ej tåla detta, de blir skeva 😀

Tack på förhand!
Ibland tycker jag det funkar bäst att sätta fast änden i en pin vice. Då kan man applicera tryck rakt uppifrån och samtidigt rotera.
2023-10-0614.00.283927356499390579411.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Har ni några bra tips för att installera barrel arbor (fjäderhusbommen) på ett snyggt och smidigt vis?

Ofta är ju fjädern väldigt tajt i mitten så att man behöver komma ned med bommen lite snett och sedan pressa ned den. Problemet är att man ibland kommer lite ocentrerat mot för hålet man siktar mot så det kan bli repor kring hålet vid insidan av trumman, samt bommen kan få repor också på sig då man behöver trycka ned den med lite kraft med en stålpincett. Mässingpincetterna brukar ej tåla detta, de blir skeva 😀

Tack på förhand!

Jag brukar sätta dit fjädern först. Sedan lyfta fjädern lite i mitten och sätta dit fjäderhusbommen på plats under fjädern och sedan trycka dit fjädern mha tummen. Upplever att detta är lättare.

På minussidan kan jag dock tänka mig att fjädern eventuellt skulle kunna bli lite skev av detta förfarande?
 
Senast ändrad:

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
idag fick jag fortsatt lite.
Jag rengör hjulet i kemiskt ren bensin, då verkplatta och capjewels redan är rengjorda och oljade på verkplattan.
IMG_8621.jpeg


Sen monterar jag hjulet och balansbryggan i verket utan rullen och hairspring. Jag blåser med blåsbälg och hjulet roterar på i hög hastighet. Kan då se att det roterar väldigt plant och fint. Tycker inte mig behöva justera hjulet nånting faktiskt.
IMG_8639.jpeg


Nästa steg är att montera tillbaka rullen (roller table). Jag försöker montera tillbaka den i samma position som när jag tog av den. Bra att ha dokumenterat steg för steg tidigare.
IMG_8635.jpeg

IMG_8634.jpeg

IMG_8636.jpeg



Nästa steg är att montera på hairspring. Samma sak här, men hjälp av tidigare bilder kan jag ganska exakt hitta positionen för hur den satt innan jag monterade av den.
IMG_8637.jpeg
IMG_8638.jpeg

Tada, vi har nu en komplett balans med ny balansaxel. Jag behöver nu bara sätta i balansen i verket med bryggan och skruva fast hairspring i bryggan. 😊
Visade sig när jag monterat ihop hela verket och satte på balansen att klockan tickar väldigt bra tavla ner men går väldigt dåligt tavla upp.. inspekterade verket noga, rengjorde cap jewels och oljade om dom. Testade att byta plats på shock settings om dom råkat hamna på fel plats men det gjorde bara saken ännu värre. Rätt uppgiven över att inte hitta felet så fick jag tips av @R-Svarvofix att på en sida i taget montera av cap jewel och bara montera shock setting. Sen försiktigt testa att lyfta i balanshjulet och se om tapparna sticker upp likvärdigt. Visade sig att balansaxeln inte kommer upp tillräckligt för att vila på cap jewel i balansbryggan.

Jag köpte två balansaxlar när jag beställde så jag testade att montera av balanshjulet och trä på shocksetting på både balanshjul och den andra nya balansaxeln. Visade sig vara skillnad mellan dessa. Ses tydligt på bilderna nedan. Så det är väl bara att byta Axel igen 😆

IMG_8892.jpeg
IMG_8890.jpeg
IMG_8891.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Dagens fix o trix blev o polera det här spännet till min seiko 7c43.
En förebild, ganska slitet..
b1b64636-51ba-424f-9891-a7a5b7af73e9.jpeg


Gick över spännet med sandpapper 400 och sen gick jag över till en Polermaskin med väldigt fin poler pasta. Då såg det ut så här efter det:
IMG_9065.jpeg
IMG_9066.jpeg


Sen la jag på en lätt borstad yta med en Bergeon 5444

Bergeon5444-Asyntheticpolishingblockforremovingscratches_1050x.jpg

IMG_9069.jpeg
IMG_9071.jpeg
IMG_9072.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Dagens fix o trix blev o polera det här spännet till min seiko 7c43.
En förebild, ganska slitet..
b1b64636-51ba-424f-9891-a7a5b7af73e9.jpeg


Gick över spännet med sandpapper 400 och sen gick jag över till en Polermaskin med väldigt fin poler pasta. Då såg det ut så här efter det:
IMG_9065.jpeg
IMG_9066.jpeg


Sen la jag på en lätt borstad yta med en Bergeon 5444

Bergeon5444-Asyntheticpolishingblockforremovingscratches_1050x.jpg

IMG_9069.jpeg
IMG_9071.jpeg
IMG_9072.jpeg

Snyggt!
 

Gnarpjohan

Breitling
Nybörjare här. Köpte ett trasigt fickur på aktion, litet mot mina principer då reparationer är litet "över min nivå" men kunde inte låta bli.

Möjligen har jag hittat felet. Axeln satt löst i kugghjulet nedan som finns i löpverket och föll av när jag lyfte av kugghjulet.

Hur åtgärdar man felet så att axeln sitter ordentligt i kugghjulet? Dags att skaffa ett stansverktyg?
 

Bilagor

  • Kugghjul med axel inte på plats.png
    Kugghjul med axel inte på plats.png
    125 KB · Visningar: 1
  • Kugghjul med axel på plats.png
    Kugghjul med axel på plats.png
    130 KB · Visningar: 1

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Nybörjare här. Köpte ett trasigt fickur på aktion, litet mot mina principer då reparationer är litet "över min nivå" men kunde inte låta bli.

Möjligen har jag hittat felet. Axeln satt löst i kugghjulet nedan som finns i löpverket och föll av när jag lyfte av kugghjulet.

Hur åtgärdar man felet så att axeln sitter ordentligt i kugghjulet? Dags att skaffa ett stansverktyg?
Hej, har inte så mycket erfarenhet av just detta momentet men som du säger är nog ett stansset rätt väg att gå här. Finns ett gäng ute på tradera just nu.
Se 4:30 in i den här videon:

Har läst vissa provat loctite som ett alternativ men jag hade kört stansen. 😊
 

Gnarpjohan

Breitling
Hej, har inte så mycket erfarenhet av just detta momentet men som du säger är nog ett stansset rätt väg att gå här. Finns ett gäng ute på tradera just nu.
Se 4:30 in i den här videon:

Har läst vissa provat loctite som ett alternativ men jag hade kört stansen. 😊
Tack! Satsar på att skaffa mig ett stansverktyg. Loctite får bli plan B.

Om felet är att hålet i kugghjulet är för stort för axeln, brukar det gå att lösa med stansverktyget eller kan det krävas det ytterligare något urmarkarknep möjligen?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tack! Satsar på att skaffa mig ett stansverktyg. Loctite får bli plan B.

Om felet är att hålet i kugghjulet är för stort för axeln, brukar det gå att lösa med stansverktyget eller kan det krävas det ytterligare något urmarkarknep möjligen?
Ja det du gör med stansen är att pressa materialet på mässingshjulet så det trycks ihop och klämmer åt runt axeln.borde fungera om inte hålet är skadat.
 

Watcheyes

Cartier
Någon i sthlms trakten som säljer lite L&R rengöring och sköljlösning? Behöver 6 dl rengöring, 6 dl x2 skölj. Tack (såklart Elma motsvarighet funkar också).

Tar för mycket plats att köpa LR med alla dessa dunkar 😀
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej! Jag sitter och servar ett Cupillard 233 60 verk och undrar om någon har erfarenhet av dessa typer av cap jewels? Inga brickor eller skruvar. Verkar vara pressade på plats, hur får man ut dom?
IMG_9102.png
IMG_9100.jpeg
IMG_9101.jpeg
IMG_9095.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
En liten damklocka med visst affektionsvärde. Tar man ur verket genom att ta bort glaset, boetten verkar vara ett stycke?
IMG_9800.jpeg
IMG_9799.jpeg
IMG_9798.jpeg
Nu vet jag inte med 100% säkerhet, men med 99% säkerhet skulle jag svara ja. Kronan sitter med en klokoppling till bommen. Dra ut kronan, fatta bakom den med en mässingskorntång och bänd försiktigt. Då lossnar den. Sen tar du en pump och pumpar <3 bar. Då ska glaset poppa ur.
Allt enligt urmakaren på den kurs jag var med på för ett par veckor sen.

Dessa förtjänstur som ser ut så där har så tunn guldboett att de inte tål att ha ett lock i botten. Hade de haft det hade boetten behövt vara tjockare och då blivit mycket dyrare, vilket inte funkat med skattereglerna.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Nu vet jag inte med 100% säkerhet, men med 99% säkerhet skulle jag svara ja. Kronan sitter med en klokoppling till bommen. Dra ut kronan, fatta bakom den med en mässingskorntång och bänd försiktigt. Då lossnar den. Sen tar du en pump och pumpar <3 bar. Då ska glaset poppa ur.
Allt enligt urmakaren på den kurs jag var med på för ett par veckor sen.

Dessa förtjänstur som ser ut så där har så tunn guldboett att de inte tål att ha ett lock i botten. Hade de haft det hade boetten behövt vara tjockare och då blivit mycket dyrare, vilket inte funkat med skattereglerna.
Troligen kan man plocka bort glaset med en glasklo istället?
 

Principal

Omega
2-Faktor
Nu vet jag inte med 100% säkerhet, men med 99% säkerhet skulle jag svara ja. Kronan sitter med en klokoppling till bommen. Dra ut kronan, fatta bakom den med en mässingskorntång och bänd försiktigt. Då lossnar den. Sen tar du en pump och pumpar <3 bar. Då ska glaset poppa ur.
Allt enligt urmakaren på den kurs jag var med på för ett par veckor sen.

Dessa förtjänstur som ser ut så där har så tunn guldboett att de inte tål att ha ett lock i botten. Hade de haft det hade boetten behövt vara tjockare och då blivit mycket dyrare, vilket inte funkat med skattereglerna.
Låter rimligt (och bekant, har nog läst liknande tidigare). Stort tack!
Troligen kan man plocka bort glaset med en glasklo istället?
Funderade också på detta. Är det en lätt manöver eller stor risk att spräcka glaset?
 
Topp