• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Nedmonterat och ännu ej tvättat.
IMG_9655.jpeg
IMG_9623.jpeg

Edit: kom på att jag hade bild från innan jag plockade isär och bifogar den
Svårt att se på bilderna men en närbild på stämpeln borde kunna ge dig vilket verk det är. Sitter troligen ett nummer bredvid stämpeln som visar caliber. Här är en översättningstabell också.
IMG_8195.jpeg

 
Senast ändrad:

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Nedmonterat och ännu ej tvättat.
IMG_9655.jpeg
IMG_9623.jpeg

Edit: kom på att jag hade bild från innan jag plockade isär och bifogar den
Detta bör vara ett AS 1187 verk.

Axel finns här:

132E9719-65C8-4158-8F0D-2F2D0A7E9576.jpeg
 

Principal

Omega
2-Faktor
Svårt att se på bilderna men en närbild på stämpeln borde kunna ge dig vilket verk det är. Sitter troligen ett nummer bredvid stämpeln som visar caliber. Här är en översättningstabell också.
IMG_8195.jpeg


Detta bör vara ett AS 1187 verk.

Axel finns här:

132E9719-65C8-4158-8F0D-2F2D0A7E9576.jpeg
Wow, stort tack båda två!
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Kort uppdatering, fått hem nytt verktyg för att trycka dit glasringen på det nya glaset. Men glaset sprack.. jag trodde först det var handhavandefel men när jag Kontrollmäter glaset är det 0,05mm för stort, borde varit 30,7mm. Så troligen fabrikationsfel? Får prova med ett nytt glas..
Pressen känns iaf riktigt bra 👍
IMG_8205.jpeg

IMG_8207.jpeg

IMG_8251.png

IMG_8209.jpeg

IMG_8248.jpeg
 

rogart-63

Patek
Ni som varit med ett tag har nog kanske sett att http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&a148&2uswk sidan ligger nere . Viket är väldigt tråkigt . Såg att han som starta den sidan Ronald Ranfft och lagt upp alla olika sorters verk gått bort redan i Mars nångång . Det där är och var en sida som jag använde nästan dagligen . Vilken fjäder skulle det verket ha osv . Så sorgligt att Ronald lämnat denna värld. Har snackat med honom ett par gånger på Omega forum och några andra klockforum . Så mycket kunskap den mannen hade . Han satt på en skatt som många kommer sakna.
Så dock att nån lagt upp en sida där det mesta finns med. Så det går fortfarande att nå delar av sidan
 
Senast ändrad:

ittam

Audemars
Ni som varit med ett tag har nog kanske sett att http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&a148&2uswk sidan ligger nere . Viket är väldigt tråkigt . Såg att han som starta den sidan Ronald Ranfft och lagt upp alla olika sorters verk gått bort redan i Mars nångång . Det där är och var en sida som jag använde nästan dagligen . Vilken fjäder skulle det verket ha osv . Så sorgligt att Ronald lämnat denna värld. Har snackat med honom ett par gånger på Omega forum och några andra klockforum . Så mycket kunskap den mannen hade . Han satt på en skatt som många kommer sakna.
Så dock att nån lagt upp en sida där det mesta finns med. Så det går fortfarande att nå delar av sidan
Verkligen tråkigt/sorgligt! Var verkligen en sida som besökts många gånger, och som du skriver, en riktig skatt..
 

rogart-63

Patek
Verkligen tråkigt/sorgligt! Var verkligen en sida som besökts många gånger, och som du skriver, en riktig skatt..
Tusentals sidor. Måste bli nån som kan ta över. Kommer ihåg den tiden jag pyssla med cyklar . Det fanns en sida som en Sheldon Brown skötte om . Där fanns allt och lite till . Som tur va så tog nån över sidan så den finns fortfarande kvar . Dock inte lika bra nu som för 15 år sen.
 

ittam

Audemars
Tusentals sidor. Måste bli nån som kan ta över. Kommer ihåg den tiden jag pyssla med cyklar . Det fanns en sida som en Sheldon Brown skötte om . Där fanns allt och lite till . Som tur va så tog nån över sidan så den finns fortfarande kvar . Dock inte lika bra nu som för 15 år sen.
Kommer sakna den sida mycket, så hoppas någon tar över.
Bara en sådan sak som att hitta visarstorlekar till verken, jämförelser av balanser m.m.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Säkert någon annan här som gjort samma sak, men här har jag förbättrat min billiga kina-avmagnitiserare så att den är säkrare och lättare att använda.

Nu räcker det och trycka på knappen och låta klockan vara kvar, man behöver inte röra klockan ifrån avmagnitiseraren. Avmagnitiseraren kan inte heller överhättas längre.

Jag har gjort precis samma som i denna videon

Innan
20230902_152404.jpg


Tagit bort lite koppar mha en rits
20230902_152747.jpg


Fram med lödkolven och löda dit ptc:n. Gjorde även ett hål för kabeln på andra sidan så ptc:n sitter fritt.
20230902_153045.jpg

20230902_153428.jpg


Den här pct:n använde jag, exakt samma som i videon. Är det någon som behöver så har jag 9 över...
20230902_154015.jpg

20230902_154020.jpg


Klar
20230902_153920.jpg
 

Beo

Patek
Säkert någon annan här som gjort samma sak, men här har jag förbättrat min billiga kina-avmagnitiserare så att den är säkrare och lättare att använda.

Nu räcker det och trycka på knappen och låta klockan vara kvar, man behöver inte röra klockan ifrån avmagnitiseraren. Avmagnitiseraren kan inte heller överhättas längre.

Jag har gjort precis samma som i denna videon

Innan
20230902_152404.jpg


Tagit bort lite koppar mha en rits
20230902_152747.jpg


Fram med lödkolven och löda dit ptc:n. Gjorde även ett hål för kabeln på andra sidan så ptc:n sitter fritt.
20230902_153045.jpg

20230902_153428.jpg


Den här pct:n använde jag, exakt samma som i videon. Är det någon som behöver så har jag 9 över...
20230902_154015.jpg

20230902_154020.jpg


Klar
20230902_153920.jpg
Jag köper gärna ett av dig till min!👍😊
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Fick lite flax och hittade ett fungerande ESA 900.231 verk. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska få ur urverket från boetten. Verkshållaren verkar vara ett med boetten och då dessa verk är superkänsliga vågar jag inte dra i den för hårt.

Någon som har tips?

PXL_20230907_191818457.jpg
 

Rolle50

Omega
Pledge Member
Fick lite flax och hittade ett fungerande ESA 900.231 verk. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska få ur urverket från boetten. Verkshållaren verkar vara ett med boetten och då dessa verk är superkänsliga vågar jag inte dra i den för hårt.

Någon som har tips?

PXL_20230907_191818457.jpg
Kan vara så att urverket ska tas ut via framsidan genom att avlägsna glaset. Kolla om det finns en glepa mellan spännringen runt glaset och boetten.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
En liten update i datejust projektet. Efter att ha fått hem ett passande glas kunde jag montera på glas och glasring.

IMG_8435.jpeg

17617CAB-284C-4E9B-8341-601CB342A696.jpeg


Jag gick sen vidare och monterade på tavla och visare.
IMG_8492.jpeg

IMG_8493.jpeg


Verkhållaren från horotec har en skruv i mitten som skruvas upp när sekundvisaren skall monteras. Det blir ett mothåll för att undvika att juvelen pressas ut när visaren trycks på plats.

Efter visarna är på plats tar jag loss kronan och så rengör jag insidan av boetten med dammblås och rodico, blåser även försiktigt på tavlan. Sen lägger jag verket i boetten och ber en bön att inga dammkorn kommit in.. verkar ha gått bra denna gång.
Jag roterar verket och skruvar ut verkhållarskruvarna och för in kronan igen.
IMG_8494.jpeg

IMG_8495.jpeg

IMG_8496.jpeg


Nu är det bara automatverket kvar och nya packningar. 😊 kommer i nästa vända.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Sista steget. Monterar ihop automatverket och monterar det. Sen lägger jag på infettade packningar. Skruvar på baklocket. Färdigt! 😁
Måste skaffa en microstella nyckel för att rucka den bara. Men dom var slut på cousinsuk, någon som har en extra? 😊
IMG_8498.jpeg

IMG_8499.jpeg

IMG_8500.jpeg

IMG_8501.jpeg

IMG_8502.jpeg

IMG_8503.jpeg

IMG_8504.jpeg

IMG_8505.jpeg

IMG_8512.jpeg

IMG_8513.jpeg
 

Watcheyes

Cartier
Vet du redan nu ungefär hur mycket den kommer kosta?
Ja! Manual (inkl licens) är på 100 dollar, sedan följande:
*1695 kr elektronik från Kina inkl VAT.
*Kontroller, denna behövde jag inte köpa, men den kostar ca 1000 kr.
*Muntrar, bultar, skruv, ca 200 kr
*Burkar i glas, täta, ca 300 kr, ej testade ännu! Återkommer.
*Elma korgar komplett med hållare, den som fästs mot axeln, ca 2000 kr.

Om denna funkar bra tycker jag det är ett helt sjukt bra pris. Det blir ju väldigt enkelt om något skulle gå sönder, bara byta för någon hundring.

(Updated, jag nämnde aldrig 3D print av alla delar, detta får jag hjälp med så därmed 0 kr för mig)
 
Senast ändrad:

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej,
Har blivit mycket Rolex för min del senaste tiden. Vad jobbar ni på?
Ett lite unikt moment just nu innebär att byta balansaxel på en vintage dam rolex. Där pratar vi balansaxel modell mindre 😅 jag har bytt på herrur och fickur tidigare men detta är ännu pilligare. Jag börjar att montera av balansen från bryggan. Brukar göra det med balansen monterad på verkplattan.
IMG_8573.jpeg

IMG_8575.jpeg


Sen monterar jag av hairspring collet genom att gå in under fjädern med två hand levers. Bild två nedan syns tydligt hur sliten nuvarande balansaxel är.

IMG_8576.jpeg

IMG_8578.jpeg


Nästa steg är att ta bort roller table. Finns olika verktyg för detta, det jag använder heter nog roller table remover. Jag hittar ett läge där den nyper åt roller table utan att gå emot själva hjulet, risken är att man gör hjulet skevt annars. Klämmer försiktigt åt och den lossnar då från gamla balansaxeln.

IMG_8579.jpeg

IMG_8581.jpeg


Nästa steg är att frigöra den gamla axeln och sätta dit den nya. Saknar fortfarande en svarv, det är nog det bästa sättet att frigöra axeln från hjulet. Men vi får se hur det går utan. Ska hämta upp ny balansaxel på posten idag. Fortsättning följer..
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Idag kom nya Balansaxel och fick en liten stund ikväll åt att pilla vidare. Fram med slägga (läs urmakar”hammare”, för övrigt ärvt denna av @R-Svarvofix ❤️) samt stansset.
IMG_8604.jpeg

IMG_8618.jpeg


Jag gillar att sätta upp det framför ett vinklat mikroskop. Man får sån kontroll 😁
IMG_8606.jpeg

IMG_8605.jpeg


Jag börjar med att knacka loss den gamla axeln med ett platt stans, försöker slå distinkt men inte för hårt, vill inte få hjulet konformat/trattformigt. Bäst är nog en svarv för att bryta rivet..
IMG_8607.jpeg

IMG_8608.jpeg


Efter detta var den en liten bit kvar av rivet i hjulet som jag kunde peta loss med fingrarna och en spetsig stans.
IMG_8609.jpeg

IMG_8611.jpeg


Nu ska vi sätta fast den nya axeln. Jag får använda det minsta hålet i stansen.. sen kan jag med mikroskopets hjälp hitta en perfekt passande rund stans. Jag viker då ut ”kragen”/rivet och efter det slår jag med en platt stans för att fixera axeln i hjulet.
IMG_8612.jpeg

IMG_8613.jpeg
IMG_8615.jpeg
IMG_8614.jpeg


Nästa gång blir det att provmontera i verket med brygga utan fjäder för att se att den roterar som den ska och passar i verket. Fortsättning följer..
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
idag fick jag fortsatt lite.
Jag rengör hjulet i kemiskt ren bensin, då verkplatta och capjewels redan är rengjorda och oljade på verkplattan.
IMG_8621.jpeg


Sen monterar jag hjulet och balansbryggan i verket utan rullen och hairspring. Jag blåser med blåsbälg och hjulet roterar på i hög hastighet. Kan då se att det roterar väldigt plant och fint. Tycker inte mig behöva justera hjulet nånting faktiskt.
IMG_8639.jpeg


Nästa steg är att montera tillbaka rullen (roller table). Jag försöker montera tillbaka den i samma position som när jag tog av den. Bra att ha dokumenterat steg för steg tidigare.
IMG_8635.jpeg

IMG_8634.jpeg

IMG_8636.jpeg



Nästa steg är att montera på hairspring. Samma sak här, men hjälp av tidigare bilder kan jag ganska exakt hitta positionen för hur den satt innan jag monterade av den.
IMG_8637.jpeg
IMG_8638.jpeg

Tada, vi har nu en komplett balans med ny balansaxel. Jag behöver nu bara sätta i balansen i verket med bryggan och skruva fast hairspring i bryggan. 😊
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
idag fick jag fortsatt lite.
Jag rengör hjulet i kemiskt ren bensin, då verkplatta och capjewels redan är rengjorda och oljade på verkplattan.
IMG_8621.jpeg


Sen monterar jag hjulet och balansbryggan i verket utan rullen och hairspring. Jag blåser med blåsbälg och hjulet roterar på i hög hastighet. Kan då se att det roterar väldigt plant och fint. Tycker inte mig behöva justera hjulet nånting faktiskt.
IMG_8639.jpeg


Nästa steg är att montera tillbaka rullen (roller table). Jag försöker montera tillbaka den i samma position som när jag tog av den. Bra att ha dokumenterat steg för steg tidigare.
IMG_8635.jpeg

IMG_8634.jpeg

IMG_8636.jpeg



Nästa steg är att montera på hairspring. Samma sak här, men hjälp av tidigare bilder kan jag ganska exakt hitta positionen för hur den satt innan jag monterade av den.
IMG_8637.jpeg
IMG_8638.jpeg

Tada, vi har nu en komplett balans med ny balansaxel. Jag behöver nu bara sätta i balansen i verket med bryggan och skruva fast hairspring i bryggan. 😊
Har du testat att ”väga in” balansen? Kul moment annars!
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Någon här som vet var jag kan få tag i fjädrar som håller ihop spännet?

Anledningen är att en av fjädrarna gått av. Tillfälligt klippte jag av en bit ståltråd för att kompensera och det fungerar som det ska. Någon skrev i en annan tråd att en urmakare tagit fjädrar från bandstift istället, men skulle helst vilja byta till fjädrar avsedda för ändamålet. Klockan är en Grand Seiko men via AD går det bara att köpa ett nytt spänne och inte själva fjädern.

Den hela och den fjäder som gått av är inringad i rött och de sitter på var sin sida där den röda pilen pekar. Inringat i blått sitter de två skruvar som håller låsmekanismen i spännet. De låser fast mekanismen där de blå pilarna pekar. När man släppt på skruvarna skjuter man ut hela paketet. Har tyvärr inget mått på fjädern just nu.
IMG_5691.jpeg
 

rogart-63

Patek
Någon här som vet var jag kan få tag i fjädrar som håller ihop spännet?

Anledningen är att en av fjädrarna gått av. Tillfälligt klippte jag av en bit ståltråd för att kompensera och det fungerar som det ska. Någon skrev i en annan tråd att en urmakare tagit fjädrar från bandstift istället, men skulle helst vilja byta till fjädrar avsedda för ändamålet. Klockan är en Grand Seiko men via AD går det bara att köpa ett nytt spänne och inte själva fjädern.

Den hela och den fjäder som gått av är inringad i rött och de sitter på var sin sida där den röda pilen pekar. Inringat i blått sitter de två skruvar som håller låsmekanismen i spännet. De låser fast mekanismen där de blå pilarna pekar. När man släppt på skruvarna skjuter man ut hela paketet. Har tyvärr inget mått på fjädern just nu.
IMG_5691.jpeg
Skulle slaktat ett par bandstift.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Sista steget. Monterar ihop automatverket och monterar det. Sen lägger jag på infettade packningar. Skruvar på baklocket. Färdigt! 😁
Måste skaffa en microstella nyckel för att rucka den bara. Men dom var slut på cousinsuk, någon som har en extra? 😊
IMG_8498.jpeg

IMG_8499.jpeg

IMG_8500.jpeg

IMG_8501.jpeg

IMG_8502.jpeg

IMG_8503.jpeg

IMG_8504.jpeg

IMG_8505.jpeg

IMG_8512.jpeg

IMG_8513.jpeg

Jag kör tandpetare, men det är väl som att svära i kyrkan, särskilt på en sådan klocka. Funderar på något bättre verktyg...
 
Senast ändrad:
Topp