Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Aa det är mycket möjligt!I vilken rumstemperatur har ni era maskiner? Min står i källarn så tror det kanske är 17grader eller så där nere, kanske kan påverka hur mycket ångor som läcker ut?
Men det går att köra pallet fork i Elma röd? Det är väll sköljning med IPA sen som är problemet.Ja, jag har testat Elmas andra vätskor för tvätt och skölj också men de förutsätter väldigt bra ventilation. Extremt stark lukt på dem så det funkade inte för mig.
Men det går att köra pallet fork i Elma röd? Det är väll sköljning med IPA sen som är problemet.
Jämfört med vissa andra kanaler på youtube där man själv som gamal urmakare blir kallsvettig av tillvägagångssättet som utförs av hobbyfixare och entusiaster på ibland extremt dyra och ovanliga objekt.Efter ha skruvat i urverk i tre år är det ju kul och se hur man kan förbättra olika steg, här är ett litet tips i hur man kan montera tillbaka balansen genom att röra på urverket istf balansen (själv har jag ju såklart gjort tvärtom så detta måste jag testa på nästa urverk).
Du som är i branchen. Vad är din syn på amerikanen alex hamilton. Hette väl från början its about time och sen watch tutorial om jag minns rätt. Är det enligt boken hur det bör göras?Jämfört med vissa andra kanaler på youtube där man själv som gamal urmakare blir kallsvettig av tillvägagångssättet som utförs av hobbyfixare och entusiaster på ibland extremt dyra och ovanliga objekt.
Så vill jag faktiskt verkligen rekommendera Chronoglide och den korrekta och lärorika informationen som transparent delas med tittarna. Här är det inga konstigheter utan rätt och riktigt hela vägen från basic basic nivå och upp. En av få kanaler jag själv följer med stort intresse.
Jag har själv lämnat branschen men det är fortfarande en hobby som är mig väldigt kär. Dock har jag inte sett så mycket av hans videos mer än någon kort introduktion, men från det lilla jag sett så känns det som han har bra koll på vad han pratar om. Hörde att han nämnde att han var pensionerad urmakare och har såddes jobbat med det proffesionellt. Får utforska hans videos lite närmare vid tillfälle.Du som är i branchen. Vad är din syn på amerikanen alex hamilton. Hette väl från början its about time och sen watch tutorial om jag minns rätt. Är det enligt boken hur det bör göras?
Jag har följt honom och tyckt det verkar relevant men om han lägger till "Bullxxxx" så är det ju svårt för en nybörjare att urskilja. Men han ger ett förtroendegivande intryck och verkar verkligen veta vad han pratar om. Tack för infonJag har själv lämnat branschen men det är fortfarande en hobby som är mig väldigt kär. Dock har jag inte sett så mycket av hans videos mer än någon kort introduktion, men från det lilla jag sett så känns det som han har bra koll på vad han pratar om. Hörde att han nämnde att han var pensionerad urmakare och har såddes jobbat med det proffesionellt. Får utforska hans videos lite närmare vid tillfälle.
Hur använde du glaspressen? Pressade hela glaset mot boetten eller försökte du ”trä” på boetten efter du pressar ihop glaset?Jag behöver lite hjälp. Är dett fel tråd får ni gärna hänvisa mig rätt.
Frågan rör montering av retangulärt plexiglas. Jag har en Beregon 4266 som jag framgångsrikt använder fört att avlägsna och montera runda (plexi-)glas men jag går bet på rektanguläga glas. Jag har testat med en glaspress, men det fick till följd att glaset sprack. jag ett ett helt glas kvar och vill inte gärna göra fel även denna gång
Någon som vet hur jag skall gå tillväga?
Klockmodellen som avses är Slava Fridge.
![]()
Hej och tack för snabbt svar!Hur använde du glaspressen? Pressade hela glaset mot boetten eller försökte du ”trä” på boetten efter du pressar ihop glaset?
Jag antar att detta bara stämmer för plexiglas utan spännring?...
Ganska nyligen har jag lärt mig att detta definitivt inte är rätt sätt att få plexi på plats, utan att man skall använda glaspressen genom att kombinera en mindre ring på glasets undersida med en större ring på ovansidan och därmed pressa ihop glaset så att det går att snäppa på plats i boetten utan övervåld.
..
Ja glas med spännring monteras med jämt tryck runt om på ytterkanten av glaset och pressas ner i boetten.Jag antar att detta bara stämmer för plexiglas utan spännring?
Är det inte märkligt att de där kupade konvexa press- backarna inte säljs längre (jag har inte hittat dem i alla fall)?
Jag har modifierat en begagnad glasklo till att bara ha 4 klor så den använder jag lite försiktig och spänner i hörnen när jag har fyrkantiga plastglas någon gång vart 5e år.Jag behöver lite hjälp. Är dett fel tråd får ni gärna hänvisa mig rätt.
Frågan rör montering av retangulärt plexiglas. Jag har en Beregon 4266 som jag framgångsrikt använder fört att avlägsna och montera runda (plexi-)glas men jag går bet på rektanguläga glas. Jag har testat med en glaspress, men det fick till följd att glaset sprack. jag ett ett helt glas kvar och vill inte gärna göra fel även denna gång
Någon som vet hur jag skall gå tillväga?
Klockmodellen som avses är Slava Fridge.
![]()
Jag testade att användande liten klack under och stor klack över även på rektangulärt glas och det gick faktiskt hur bra som helst. Det krävdes inte ens någon större kraft. Se nedan hur jag satte upp grejerna:Ja glas med spännring monteras med jämt tryck runt om på ytterkanten av glaset och pressas ner i boetten.
Glas utan armering kan monteras med glasklo eller enligt ovan där man använder en mindre back undertill och trär över boetten underifrån.
Jag har själv inte erfarenhet av att montera rektangulära glas. Tror det finns rektangulära backar för dessa glas faktiskt men jag hade nog försökt med metoden för icke armerade glas och varit försiktig. Men det är lätt att glas spricker tyvärr. Man får se det som en läropeng![]()
Precis så jag tänkte, snyggt gjortJag testade att användande liten klack under och stor klack över även på rektangulärt glas och det gick faktiskt hur bra som helst. Det krävdes inte ens någon större kraft. Se nedan hur jag satte upp grejerna:
![]()
Tillhörande wristshot när allt sitter på plats:
![]()
Jag testade att användande liten klack under och stor klack över även på rektangulärt glas och det gick faktiskt hur bra som helst. Det krävdes inte ens någon större kraft. Se nedan hur jag satte upp grejerna:
![]()
Tillhörande wristshot när allt sitter på plats:
![]()
Grattis! ”Game changer in the world of watch making”. Har ett likadant själv, visst är det helt magiskt i jämförelse med luppKom en 27kgs paket idag! Vilken pjäs!
Amscope 7-45X Stereo trinocular microscope.
Fick bara med en eyepiece så ser lite enögd ut!
![]()
I minsta förstoring med barlow lens 0.5x ser man hela urverket samt lite till (svårt att få med på bild med mobilen dock) på detta Vostok 24mm urverk.
![]()
Köpte med deras dimbara led lampa med 80 led:ar. Bra ljus!
![]()
Grattis! ”Game changer in the world of watch making”. Har ett likadant själv, visst är det helt magiskt i jämförelse med lupp![]()
Vad är det för gänga på Barlowlinsen? Har ett Olympusmikroskop och är förmodligen för snål för att köpa originaltillbehör...Tack! Jo verkar grymt, lite synd att de glömt skicka med en eyepiece men har kontaktat dem så det löser sig nog snart!
Sjukt gediget, mycket större än jag trodde![]()
Vad är det för gänga på Barlowlinsen? Har ett Olympusmikroskop och är förmodligen för snål för att köpa originaltillbehör...
amscope.com
Köpte min här:Vad är det för gänga på Barlowlinsen? Har ett Olympusmikroskop och är förmodligen för snål för att köpa originaltillbehör...
www.phonecare.se
www.phonecare.se