Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är nybörjare som bara precis börjat med hobbyn. Köpt in en del billiga klockor på tradera och inser att alla projekt inte kommer bli genomförda (i något fall har en fjäder eller skruv sprätt iväg och saknas). Tänker att dessa får bli donatorverk. Funderar därför på hur ni gör med förvaring av dessa, tips på bra lådor? Har ni nått ”system” för reservdelar?
Perfekt, tack så mycket! Först funderade jag på om jag skulle sortera utifrån typ av delar: skruvar för sig/fjädrar/bryggor osv men fattar ju att det rätt snabbt blir HELT omöjligt att hålla reda på vad som är till vilket verk. Kikar in på Classe imorgonKul att du börjat. Min egen resa började för några år sedan. Räkna med en hel del ”lik” i början, alltså som du säger, skruv som tappas, fjäder flyger iväg osv. Men du blir bättre med tiden. Tänk på, jobba utvilad, ta ofta paus, använd aldrig hårda nypor. Jag förvarar de flesta ”lik”, urverk i smyckeslådor som dessa. https://www.amazon.se/PandaHall-ringörhängen-smyckeskrin-presentaskar-födelsedagar/dp/B08FMPQW6P?pd_rd_w=4EyI7&content-id=amzn1.sym.de3063bd-2acf-4710-a885-ce18ea4059b7&pf_rd_p=de3063bd-2acf-4710-a885-ce18ea4059b7&pf_rd_r=9HEPBKJMYA7AR6XTY6B8&pd_rd_wg=VfbIw&pd_rd_r=d7e640d1-4530-4806-a8d2-
7fc65a9f6a18&pd_rd_i=B08FMPQW6P&ref_=pd_bap_d_grid_rp_0_1_t&th=1
Men jag har dem också i skuvlådor som finns på t.ex. Clas Ohlsson.
Lite halvdålig sorterat. Men har kört Cousinsuk små fyrkantiga askar till reservdelar och verk. Går i klockor oxå. Dom är billiga. Och hållbara.Är nybörjare som bara precis börjat med hobbyn. Köpt in en del billiga klockor på tradera och inser att alla projekt inte kommer bli genomförda (i något fall har en fjäder eller skruv sprätt iväg och saknas). Tänker att dessa får bli donatorverk. Funderar därför på hur ni gör med förvaring av dessa, tips på bra lådor? Har ni nått ”system” för reservdelar?
De där ser väldigt bra ut, blir beställning. Tack för tips!Lite halvdålig sorterat. Men har kört Cousinsuk små fyrkantiga askar till reservdelar och verk. Går i klockor oxå. Dom är billiga. Och hållbara.
Dessa är bra oxå. Lite större . Det går ner ett fickursverk med lätthet. https://www.cousinsuk.com/product/plastic-pot-squareDe där ser väldigt bra ut, blir beställning. Tack för tips!
Bra, tar några sådana ocksåDessa är bra oxå. Lite större . Det går ner ett fickursverk med lätthet. https://www.cousinsuk.com/product/plastic-pot-square
55x55x20 lådan lägst ner.
Snyggt jobbat! Kul att du delar med dig skönt o smidigt med manuella verk utan datumService av en äldre Certina. Inte mycket att skryta om på handleden, men fina och stabila urverk.
Låg amplitud så den behöver definitivt lite kärlek.
Som synes mycket grisig med gammal olja och smuts.
Stabil uppställning av löpverket som gjorde gångbryggan enkel att sätta dit.
Huvudfjädern i fint skick men intorkad olja.
Rengjord huvudfjäder.
Fint slutresultat.
Ja, som hobbyurmakare i några år nu så kommer de lyckade projekten mer ofta än misslyckanden, tack o lov. Som du vetSnyggt jobbat! Kul att du delar med dig skönt o smidigt med manuella verk utan datum
Ja man gör många misstag i början men sällan samma flera gånger är min erfarenhetJa, som hobbyurmakare i några år nu så kommer de lyckade projekten mer ofta än misslyckanden, tack o lov. Som du vet
Så sant Och kombinationen att jag gillar enkla ur utan datum, och att de är lätta att serva är kul. Servat Enicars AR167 åt en kompis och åt mig själv många gånger. Tvi för quick date set funktionen!Ja man gör många misstag i början men sällan samma flera gånger är min erfarenhet
Snabb ställning för ev. datum, sen ett steg till på kronan för tidsställning kanske!Har en Omega quartz som när jag drar ut kronan och ska ställa flyttar timvisaren en timme istället för minutvisaren. Vad kan det vara för galet?
Det är bara att den går inte att dra ut ett steg tillSnabb ställning för ev. datum, sen ett steg till på kronan för tidsställning kanske!
Har en Certina som funkar så!
Jag har en Tissot kaliber 2031 med liknande snabbinställningDet är bara att den går inte att dra ut ett steg till
Varför flockas inte tjejerna runt urmakarbänken? I’m only in it for the girls ..När intresset gått till överdrift..
Haha! Ja eller hur!Varför flockas inte tjejerna runt urmakarbänken? I’m only in it for the girls ..
Så var det! Väldigt omständigt när man behövde ställa bak med typ 3 min och det bara går att ställa minutvisaren framåt genom att man ”snabbspolar” sekunderna.Jag har en Tissot kaliber 2031 med liknande snabbinställning
där man trycker in och håller kronan intryckt ett tag för att flytta minutvisaren.